این بار سیلاب مردم را در کندوان غافلگیر کرد

بی‌توجهی به امر لایروبی باز هم حادثه آفرید

۱۴۰۳/۰۳/۲۶ - ۰۲:۲۹:۱۹
کد خبر: ۳۱۴۶۴۲
بی‌توجهی به امر لایروبی باز هم حادثه آفرید

طی سال‌های اخیر سیلاب‌ها به قاتلان همیشگی تبدیل شده‌اند.

طی سال‌های اخیر سیلاب‌ها به قاتلان همیشگی تبدیل شده‌اند. دیگر مساله فقط از بین رفتن خیابان‌ها و خانه‌ها و ... نیست حالا جان انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری توسط این سیلاب‌های ناگهانی تهدید می شوند. روز پنجشنبه هم مردمی که محور کندوان در رستوران‌ها مستقر یا در حال گذر از این محدوده بودند در سیل گرفتار آمدند. سیلی که از زمان بارش سیل‌آسا تا به راه افتادن آن تنها چند دقیقه بیشتر طول نکشید و هیچ کدام از افرادی که آنجا حضور داشتند فکر نمی‌کردند در عرض چند دقیقه طغیان رودخانه به حدی برسد که ماشین‌ها را با خودش همراه کند. البته این بار هم سازمان هواشناسی هشدارهای لازم را داده بود و مردم را از ماندن در حاشیه رودخانه‌ها منع کرد اما هر بار بی‌توجهی مردم به این هشدارها و البته عدم آمادگی مسوولان و غافلگیر شدن آنها باعث می‌شود که علی‌رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته باز هم آماری از تلفات جانی در این سیلاب‌ها به جا بماند.

 

ماشین‌هایی که در سیلاب غرق شدند

براساس اظهارات اولیه مدیر کل مدیریت بحران مازندران تا کنون مفقود شدن ۴ خودرو در سیلاب تایید شده اما اینکه افرادی در این خودروها حضور داشته‌اند یا خیر مورد تایید نیست. در واقع باید ابتدا خودروها را پیدا کنند و سپس در این مورد که آیا فرد یا افرادی در آن حضور داشته اظهارنظر کنند. اما از طرف دیگر نماینده چالوس در مجلس نیز می‌گوید ممکن است اجساد بیشتری زیر گل و لای باقی مانده از سیلاب وجود داشته باشد و از آنجا که حجم این گل و لای بسیاری زیاد است مطمئن شدن در این زمینه نیازمند صرف زمان و جست‌وجوی بیشتر است.

 

نیاز به ابزار و ادوات جست‌وجو داریم

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان چالوس نیز درباره میزان خسارت و وضعیت آسیب دیدگان سیل محور کندوان گفت: به مصدومان حاضر در رستوران‌ها امدادرسانی لازم صورت گرفته و کسانی هم که نیازمند مراقبت بیشتر بوده‌اند به بیمارستان منتقل شده‌اند. از سوی دیگر اعلام اینکه چه میزان خسارت مالی و جانی در پی این سیل بر جای مانده فعلا امکان پذیر نیست. امیر حسین عسکر‌زاده افزود: بررسی‌های گسترده همچنان ادامه دارد. حجم گل و لای به جای مانده از سیل بسیار زیاد است و همین مساله کار جست‌وجو را با سختی مواجه کرده‌اند. به همین دلیل برای جست‌وجو نیازمند ابزار و ادوات مناسب هستیم که از سوی فرمانداری در حال تامین است.

 

پیش‌بینی می‌شود اجسادی زیر گل و لای مانده باشند

از سوی دیگر فرماندار چالوس از احتمال افزایش تعداد قربانیان خبر داد و گفت: در پی وقوع سیلاب در جاده چالوس به‌ویژه در محدوده رستوران دربند، بسیج نیروها برای پاکسازی محور انجام شد و شاهد خسارت سیل به تعداد زیادی از خودروها و رستوران‌ها هستیم. محمد شریفی اظهار کرد: متولیان امر بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا کرده و دستورات لازم برای تسریع در امدادرسانی و پاکسازی و بازگشایی مسیر توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی صادر شده است و ماشین‌آلات راهداری جهت پاکسازی و بازگشایی مسیر به محل حادثه اعزام شده و مشغول فعالیت هستند. او ادامه داد: به‌طوری که دیده می‌شود تعداد زیادی از خودروها دچار حادثه شدند اما آمار دقیق آن بعد از پاکسازی اعلام می‌شود و نیروهای امدادی در حال بررسی و پاکسازی هستند. این احتمال وجود دارد که تعداد قربانیان این حادثه با پاکسازی کامل محل افزایش پیدا کند، چراکه ممکن است اجسادی زیر گل و لای مانده باشند. شریفی بیان کرد: امدادرسانی و حضور نیروهای امدادی و ستاد بحران در منطقه سیل‌زده جاده چالوس از همان دقایق اولیه بروز سیل انجام شد.

او گفت: برحسب دستور استاندار مازندران در حال تهیه گزارش کامل و دقیق از بروز این حادثه در این منطقه هستیم. وقوع سیلاب در هر منطقه‌ای پای قصور و کوتاهی برخی دستگاه‌ها، ساخت و سازهای بی‌رویه و تصرف به بستر و حریم رودخانه را به میان می‌کشاند و بی‌شک حادثه مخرب و سیلاب جاده کندوان نیز از این مساله مستثنی نخواهد بود.

 

باز هم کوتاهی در لایروبی حادثه آفرید

نماینده مردم شهرستان‌های چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سیل در جاده چالوس عدم لایروبی رودخانه سردآبرود چالوس بود که باید انجام می‌شد.

کامران پولادی اظهار کرد: از ساعت اولیه بروز سیل در منطقه دزدبن جاده چالوس حضور داشتم و با استاندار مازندران و دیگر نیروهای امدادی و هلال احمر تماس برقرار شد تا در منطقه حضور یابند.

او ادامه داد: خوشبختانه استاندار مازندران با حضور در منطقه سیل زده جاده چالوس دستورات خوبی را صادر کردند و امیدواریم روند پاکسازی مسیر سریع‌تر انجام شود.

پولادی بیان کرد: بخش خصوصی نیز در این حادثه به کمک آمد و با اختصاص خودروهای سنگین در روند پاکسازی کمک می‌کند.

 

تاکنون گزارشی ناشی از مصدومیت یا تلفات انسانی نداشتیم

زکریا اشکپور، سخنگوی اورژانس مازندران با بیان اینکه اورژانس در شهرستان‌های چالوس و نوشهر در پی اعلام وقوع سیل آماده‌باش بوده است، افزود: درپی اعلام وقوع سیلاب در محور کندوان، تیم‌های اورژانس در محور کندوان و شهرستان‌های چالوس و نوشهر به حالت آماده باش درآمدند. یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در شهرستان چالوس مستقر هستند. او افزود: همچنین بیمارستان‌های شهرستان چالوس و نوشهر نیز در حالت آماده‌باش هستند و خوشبختانه مصدومی توسط اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل نشد.

 

جاده کندوان همچنان مسدود است

براساس اخبار اعلام شده از سوی مسوولان محلی محور کندوان همچنان به علت سیلاب شب گذشته مسدود است و از مجموع چند دستگاه خودرو بدون سرنشین که دچار آسیب شدند از میان گل و لای بیرون کشیده شدند.

بنا به گفته شاهدان عینی شدت سیلاب به قدری زیاد بود که چند دستگاه خودرویی که کنار جاده یا در محوطه رستوران دربند پارک کرده بودند را با خود برد. این درحالی است که هنوز هیچ آمار رسمی از میزان تلفات و خسارات این سیل اعلام نشده و فرماندار چالوس اعلام آمار دقیق را به بعد از پاکسازی کامل منطقه موکول کرده است.

 

عوامل انسانی در صدر بروز سیلاب ها

آرش میرطاهری، کارشناس راه و شهرسازی در این باره به «تعادل» می گوید: متاسفانه عوامل انسانی در بروز چنین اتفاقاتی نقش کاملا موثری دارند. بی توجه به مساله لایروبی رودخانه ها یکی از دلایل بروز چنین سیلاب‌هایی با قدرت ویرانی بالا است. در واقع وقتی سیلابی با چنین قدرت در زمانی کوتاه رخ می دهد قطعا عوامل انسانی و بی توجهی به مساله لایروبی می تواند یکی از دلایل عمده آن باشد.

او می افزاید: مساله اینجاست که بارها و بارها در این باره هشدارهایی داده شده است. شاهد اتفاق هایی از این دست در مناطق دیگر بوده‌ایم اما باز هم بسیاری از افراد مسوول در این رابطه کوتاهی می کنند و در نهایت بی توجهی آنها به وظایف‌شان به قیمت جان انسان‌هایی تمام می‌شود که هیچ تقصیری در این زمینه ندارند و فقط می خواستند از ساعات تعطیل خود لذت ببرند. میرطاهری ادامه می‌دهد: نتیجه این بی‌دقتی‌ها خسارات جانی و مالی به مردم است در حالی که اگر مسوولان امر ترک فعل نمی‌کردند و به وظایف خود عمل می‌کردند هیچ وقت بارش باران شدید در عرض چند دقیقه تبدیل به سیلاب و رانش زمین نمی‌شود.

این کارشناس راه و شهرسازی می‌گوید: مساله اینجاست که حالا جبران خسارت‌های وارد آمده به مردم در چه بازه زمانی انجام خواهد گرفت. بسیاری از رستوران هایی که در این محور قرار داشته‌اند خسارات سنگینی دیده‌اند و خبرها حاکی از مفقود شدن ۳ فرد و چندین دستگاه خودرو می‌دهد مساله اینجاست که شاید خسارت‌های مالی را بتوان جبران کرد اما خسارت‌های جانی غیر قابل جبران است و طی سال‌های گذشته همین سیلاب ها که اکثر آنها به دلایل انسانی و بی‌توجهی به مساله لایروبی و ساخت و ساز غیر استاندارد در مسیر رودخانه‌ها و... بوده جان ده‌ها نفر را گرفته است.

 

چه زمانی قرار است  به اجرای قوانین احترام بگذاریم

میرطاهری می‌گوید: سوال اصلی اینجاست که مسوولان چه زمانی قرار است به اجرای قوانین احترام بگذارند و دغدغه جان انسان‌ها را داشته باشند. مجوز این ساخت و سازهای غیر اصولی را چه کسانی صادر می‌کنند. جایگاه آنها در قانون مجازات کجاست. بی‌توجهی به لایروبی رودخانه‌ها توسط افرادی که وظیفه رسیدگی به این امر را دارند وقتی باعث بروز چنین حوادث وحشتناکی می‌شود قرار است چطور رسیدگی شود. تمام اینها سوالاتی است که مردم آسیب دیده از خود می‌پرسند و منتظر هستند تا عکس‌العمل مسوولان را در این رابطه ببینند.

او می‌افزاید: اما تلخی ماجرا آنجاست که با کمی
وظیفه شناسی و توجه به وظایف اجرایی می‌شود مانع از بروز چنین حوادث تلخی شد. مانع از دست رفتن جان انسان‌ها بروز خسارات مالی در شرایطی که مردم در وضعیت اقتصادی خوبی به‌سر نمی‌برند، شد. قطعا پیشگیری از چنین حوادثی هزینه‌هایی به مراتب کمتر برای دولت به همراه دارد اما سهل‌انگاری همیشه باعث می‌شود تا ما وادار به پرداخت هزینه‌های بیشتر شویم.

ارسال نظر