اسپانیا - کرواسی؛ اولین مبارزه غول‌ها

۱۴۰۳/۰۳/۲۶ - ۱۲:۰۵:۰۱
کد خبر: ۳۱۴۶۵۷
اسپانیا - کرواسی؛ اولین مبارزه غول‌ها

تیم‌های ملی اسپانیا و کرواسی در حالی در اولین گام به مصاف یکدیگر خواهند رفت که می‌توان این بازی را اولین نبرد تیم‌های مدعی یورو ۲۰۲۴ دانست.

ورزشگاه بزرگ المپیااشتادیون در شهر برلین پایتخت آلمان میزبان یکی از حساس‌ترین دیدارهای مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ خواهد بود. در اولین بازی گروه B، دو تیم مدعی اسپانیا و کرواسی از ساعت ۱۹:۳۰ به مصاف هم خواهند رفت.

اسپانیا؛ ما قوی‌ترین هستیم!

به گزارش خبرورزشی، لوئیس دلافوئنته که انتخابی غیرمنتظره برای قهرمان ۳ دوره جام ملت‌های اروپا بود، حالا بعد از قهرمانی در لیگ ملت‌های اروپا و قبل از شروع یورو ۲۰۲۴ ادعا کرده که تیمش از قوی‌ترین تیم‌های اروپا و حتی مدعی قهرمانی‌ست. اسپانیا در لیگ ملت‌ها نشان داد انگیزه بالایی برای رسیدن به نوک قلّه قاره‌سبز دارد. عملکرد دلافوئنته هم این انتظار را ایجاد کرده که اسپانیا را بین مدعیان قهرمانی قرار دهیم. اسپانیا دوره قبل هم با امید زیاد و شانس قهرمانی بالا پای فینال کنار رفت. حالا شاید تیمی جوان‌تر و باانگیزه‌تر بتواند تا فینال برسد. پیش‌بینی درباره عملکرد اسپانیا دشوار است، چرا که در شروع کار باید با قهرمان دوره قبل و یکی از غول‌های تازه اروپا مبارزه کنند. با این حال خبر خوب این است که شاید گروه مرگ گروهی باشد که سه تیم از آن صعود می‌کنند. باید ببینیم مسیر برای لاروخا به چه شکل پیش می‌رود.

کرواسی؛ مثل جام‌جهانی باش

از جام‌جهانی ۲۰۱۸ به بعد کرواسی خودش را از جمع تیم‌های درجه دوی فوتبال اروپا جدا کرد و به جمع غول‌های قاره‌سبز پیوست. فینالیست شدن در جام‌جهانی اتفاقی نیست که تیمی کوچک یا درجه دو تجربه کند و بلیزرها، حالا در هر تورنمنتی دستکم بین مدعیان حضور در نیمه‌نهایی قرار می‌گیرند. با این حال کرواسی که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر هم سوم شد، در یورو چندان عملکرد خوبی نداشته. درست است که از ۶ حضور، ۴ صعود به مرحله حذفی داشته‌اند ولی حالا دیگر صعود آن‌ها را راضی نخواهد کرد. بلیزرها این دوره هم در گروه مرگ قرار گرفته‌اند و با اسپانیا و ایتالیا برای صدرنشینی و صعود مبارزه خواهند کرد. زلاتکو دالیچ نشان داده مسیر رسیدن به نیمه‌نهایی را خوب بلد است. آیا اولین صعود کرواسی به نیمه‌نهایی یورو اتفاق خواهد افتاد؟

آخرین جدال

۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ در فینال رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا، اسپانیا و کرواسی به تساوی بدون‌گل رسیدند که البته لاروخا با برتری ۵-۴ در ضربات‌پنالتی قهرمانی را جشن گرفت.

آمار بازی

۱۰) در ۱۰ دیدار قبلی بین اسپانیا و کرواسی، لاروخا ۶ برد کسب کرده، بلیزرها ۳ برد داشته‌اند و یک بازی با تساوی خاتمه یافته است.

۱۳) اسپانیا در ۴ بازی آخرش مقابل کرواسی موفق شده ۱۳ گل به ثمر برساند. سال ۲۰۱۸ لاروخا به کرواسی در یک دیدار از لیگ ملت‌های اروپا ۶ گل زد.

۳) این سومین نبرد اسپانیا و کرواسی در جام ملت‌های اروپا خواهد بود. در یورو ۲۰۱۲ اسپانیا با یک گل کرواسی را شکست داد و در یورو ۲۰۱۶ هم کرواسی با نتیجه ۲-۱ از سد اسپانیا گذشت.

۳) اسپانیا با ۳ قهرمانی در کنار آلمان پرافتخارترین تیم یورو به شمار می‌رود. لاروخا تنها تیم اروپایی است که موفق شده از عنوان قهرمانی‌اش (با کسب جام در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) دفاع کند.

۰) عدد صفر مقابل تعداد حضورهای کرواسی در فینال و حتی نیمه‌نهایی یورو قرار می‌گیرد. برخلاف جام‌جهانی، کرواسی در جام ملت‌های اروپا چندان عملکرد خوبی نداشته و بهترین عملکردشان سال ۲۰۰۸ حضور بین ۸ تیم برتر بوده است. در ۶ حضور، کرواسی ۲ مرتبه در مرحله گروهی حذف شده است.

۱۴) بعد از جام‌جهانی ۲۰۲۲، حال اسپانیا با حضور لوئیس دلافوئنته بهتر شد. او در ۱۴ بازی همراه اسپانیا ۱۰ برد داشته و در لیگ ملت‌های اروپا هم جام گرفت.

۸۴) زلاتکو دالیچ در ۸۴ بازی از سال ۲۰۱۷ روی نیمکت کرواسی نشسته که در کارنامه‌اش ۴۳ برد، ۲۱ تساوی و ۲۰ شکست به چشم می‌خورد. فینالیست شدن در جام‌جهانی و لیگ ملت‌های اروپا از افتخارات این سرمربی است.

مصدومان و محرومان

برای بازی نخست و حساس یورو، اسپانیا و کرواسی همه بازیکنان‌شان را در اختیار خواهند داشت.

ترکیب احتمالی دو تیم

اسپانیا: سیمون، کارواخال، نورماند، لاپورت، گریمالدو، اولمو، رودری، روئیس، یامال، ویلیامز و موراتا

کرواسی: لیواکوویچ، استانیشیچ، سوتالو، ارلیچ، گواردیول، بروزوویچ، کواچیچ، مودریچ، کراماریچ، پریشیچ و پتروویچ

ارسال نظر