افزايش تا ۵۵۹ درصدي قيمت انرژي در اروپا با هدف مديريت مصرف

۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۰۱:۱۱:۵۶
کد خبر: ۳۱۴۷۰۱

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در ۴ سال گذشته هزينه انرژي در اروپا تا ۵۵۹ درصد نسبت به دوران پيش از وقوع بحران كوويد افزايش يافته است و در اين ميان برخي كشور با هدف كاهش مصرف انرژي به ناگزير سياست‌هاي افزايش تعرفه را در پيش گرفته‌اند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در ۴ سال گذشته هزينه انرژي در اروپا تا ۵۵۹ درصد نسبت به دوران پيش از وقوع بحران كوويد افزايش يافته است و در اين ميان برخي كشور با هدف كاهش مصرف انرژي به ناگزير سياست‌هاي افزايش تعرفه را در پيش گرفته‌اند.
به گزارش تسنيم، بر اساس اطلاعاتي كه وب سايت تخصصي greenmatch منتشر كرده است، داده‌هاي منتخب از 22 كشور اروپايي در ارتباط نحوه تعرفه گذاري در حوزه انرژي نشان مي‌دهد اين كشورها متناسب با ظرفيت و محدوديت‌هايي كه دارند قيمت گاز و برق را افزايش داده‌اند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد از نيمه اول سال 2021 تا اكتبر 2022 به‌طور متوسط قيمت برق خانگي 114 درصد در قاره اروپا افزايش يافته است و در همين بازه زماني متوسط قيمت بنزين خانوار هم 214 درصد افزايش داشته است.
در اين بين بيشترين افزايش قيمت به كشور استوني تعلق داشته است كه قيمت برق خانگي در اين كشور 323 درصد و قيمت گاز نيز 559 درصد در بازه زماني مورد اشاره افزايش يافته است.
در مقابل تعرفه انرژي در كشور اسلواكي كمترين ميزان افزايش را داشت و قيمت برق و گاز طبيعي خانواده‌ها در اين كشور به ترتيب 14 و 28 درصد افزايش يافت.
آن‌طور كه صندوق بين المللي پول گزارش داده است، هزينه‌هاي زندگي در انگلستان از ژانويه 2021 تا ماه مه‌2022 به ميزان 62 درصد افزايش داشته است.
جدا از كشور استوني كه بالاترين ميزان افزايش هزينه انرژي در اروپا را به ثبت رسانده است، در كشور هلند نيز در 4 سال گذشته قيمت برق و گاز به ترتيب 421 درصد و 328 درصد افزايش داشته است.
همچنين هزينه برق و گاز نيز در كشور ايتاليا به ترتيب 211 و 329 درصد افزايش داشته است. در كشور اتريش و دانمارك نيز هزينه‌هاي قبض برق و گاز به ترتيب 145 درصد، 433 درصد و 161 درصد و 353 درصد افزايش پيدا كرد.
مستند به اين گزارش يكي از دلايل اصلي افزايش تعرفه انرژي در اكثر كشورهاي اروپايي موضوع مديريت مصرف برق و لزوم ترغيب شهروندان به كاهش مصرف با توجه به محدوديت شديد در حوزه تامين انرژي عنوان مي‌شود.
همچنين با توجه به اينكه نحوه توزيع برق در اين كشورها عمدتاً از طريق عمده فروشي رقم مي‌خورد، بررسي‌ها نشان مي‌دهد تامين كنندگان واسطه نقش مهمي در انتقال افزايش هزينه نهايي به مصرف كنندگان خانگي دارند و همين موضوع در تشديد سهم خانواده‌ها از هزينه انرژي بسيار اثرگذار است.
در اين بين شرايط آب و هوايي ناپايدار، افزايش ناامني انرژي در اروپا و اشكال در ذخيره سازي مطلوب انرژي در سراسر اروپا به تشديد اين بحران دامن زده است.
اين گزارش اضافه مي‌كند از زمان آغاز جنگ روسيه و اوكراين در فوريه 2022 و خروج روسيه از بازار انرژي اروپا 45 درصد از واردت انرژي اروپا با مشكل جدي رو ربه رو شد.
بر همين اساس از آن زمان كشورهاي اروپايي اقدامات متعددي را براي گذار انرژي و توليد انرژي از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير آغاز كردند كه اين موضوع نيز به زمان‌بر شدن فرآيند افزايش ظرفيت و نيز هزينه بر شدن آن در اين قاره دامن زد.

ارسال نظر