پزشكيان: وعده ساخت 4ميليون مسكن چه شد ؟ وعده ايجاد شغل چه شد؟ مگر قرار نبود مشكل بورس را سه روزه حل كنيد؟ چرا حرف‌هايي مي‌زنيد كه نمي‌توانيد اجرا كنيد ؟

آغاز اقتصادي مناظره‌ها

۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۲۳:۳۱:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۷۸۲
آغاز اقتصادي مناظره‌ها

نخستین مناظره انتخاباتی میان شش نامزد رسمی انتخابات با موضوع اقتصاد برگزار شد. در این مناظره ابتدا سوالاتی از سوی کارشناسان منتخب مطرح و سپس نامزدها در زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دادند.

نخستین مناظره انتخاباتی میان شش نامزد رسمی انتخابات با موضوع اقتصاد برگزار شد. در این مناظره ابتدا سوالاتی از سوی کارشناسان منتخب مطرح و سپس نامزدها در زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دادند. مسعود پزشکیان در این برنامه ضمن تشریح مشکلاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد، اعلام کرد که جز با بازگشت اعتماد مردم و استفاده از تمام ظرفیت‌ها عبور از مشکلات فعلی ممکن نیست. مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر که با موضوع اقتصادی - مهار تورم و رشد تولید- برگزار شد، اظهار کرد: برای هر اقدامی در ابتدا یک مشکل اساسی داریم؛ اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، گروه‌ها و دسته‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هرچقدر هم برنامه درستی بنویسیم ماننده سایر برنامه‌ها معطل می‌ماند و هرچقدر هم قول بدهیم، اتفاقی نخواهد افتاد. وی تاکید کرد: لازمه اجرای برنامه هفتم حضور همه و مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته و نه جناحی و نه دسته‌ای بلکه نخبگان و دانشگاهیان؛ قطعا اینکه عده‌ای را به اسم کارشناس بیاوریم ولی کارشناس نیستند قطعا نمی‌توانند ما را به اهداف برنامه برساند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به قانون برنامه‌ هفتم توسعه مصوب مجلس گفت: آنچه دولت به مجلس ارائه داد ۷ فصل و ۲۶ بند بود که به ۲۶ فصل و نزدیک به ۱۱۹ ماده و 1008 حکم تبدیل شد که اقدامی غیرممکن است؛ شورای نگهبان از این مصوبه ایراد گرفت و به مجلس بازگرداند و در ماده‌ای مصوب شد که ۲۶ بند از این مصوبه را دولت طی یک سال بازنگری کند و مجددا به مجلس ارائه بدهد؛ معنای این حرف این است که دولتی که روی کار می‌آید، درباره این ۲۶ بند برنامه‌ریزی کند که از نظر علمی غیرممکن است. پزشکیان ادامه داد: با این وضعیت، نیروها و کارشناسان اجرای سایر بندهای برنامه نیز قابل اجرا نیست؛ مصوبه مجلس فرصتی به دولت خواهد داد که همراه با کارشناسانی که خواهد نشست و برنامه درستی را تنظیم خواهند کرد، اهداف را مجددا بازنگری کند و روشن و مشخص این هدف را به نتیجه رساند.
وی اظهار کرد: بحثی که علاوه بر وحدت و انسجام داخلی ما لازم است، این است که  امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهای‌مان با دولت‌های منطقه و دنیا به رشد ۸ درصدی دست یابیم. برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم که تهیه آن در حالت عادی غیر ممکن است در نتیجه چگونگی حل مشکلات ما در ارتباط برقرار کردن با دنیا و ارتباطات بین‌المللی از ملزومات دستیابی به این هدف است و اگر نرسیم، فقط شعار داده‌ایم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در حقیقت کاری را که در داخل باید بکنیم این است که به تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و مشارکت‌کنندگان در تولید میدان بدهیم و دست‌شان باز باشد تا کار کنند؛ نباید در این مملکت بدن یک تولید کننده بلرزد که فردا قرار است چه بلایی بر سر او بیاید چون قوانین را لحظه به لحظه می‌نویسیم و بی‌ثباتی در قانون ایجاد می‌کنم و مشکلاتی را ایجاد می‌کنیم که هیچ تولید کننده‌ای در بستری که ما برای  فراهم کرده‌ایم امنیت سرمایه‌گذاری ندارد؛ این‌که این موضوع ممکن است یا نه  آینده ما را مشخص خواهد کرد.
پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه دوم این مناظره که به نقد اظهارات سایر نامزدها و بیان دیدگاه‌ها اختصاص داشت، با بیان این‌که «سیر تاریخ، تجربه جهانی و آخرین بین‌المللی راه را برای آدمی که تقوا داشته باشد، مشخص می‌کند،» اظهار کرد: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشدی نداشته است و رشد بدون این‌ها امکان‌پذیر نیست. این‌که آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی گفتند که ما سرمایه‌گذار می‌آوریم، یعنی نمی‌شود بدون سرمایه‌گذاری کاری کرد.
وی افزود: ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم و در حوزه نفت در حال ضرر کردن هستیم؛ چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟ الان در بهترین شرایط خرید ماشین دست دوم برای ما تبدیل به افتخار شده است؛ آیا این برازنده جامعه ایرانی است؟ نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم فاجعه است و این‌که بگوییم تحریم را دور می‌زنیم، بله دور می‌زنیم اما در مسیر غلطی که طی می‌کنیم کلی بخور بخور وجود دارد؛ بر اساس آمار ما از نظر فساد در دنیا رتبه ۱۵ از آخر هستیم. باید شفافیت را به اقتصاد بیاوریم  و مسیرها را روشن کنیم. پزشکیان تاکید کرد: بر اساس توافق، چین قرار بوده که در کشور ما سرمایه‌گذاری کند، گفته‌اند که تا زمانی که FATF  را حل نکنید، ما سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم؛ امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی وارد کنیم و امکان ندارد که با تحریم‌هایی که درست کردند بتوانیم  یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر این‌که عده‌ای آدم را جمع کنند و آن‌ها شریک تجاری شوند. ۴۰ سال است که می‌گوییم این واقعیت اقتصادی را درست می‌کنیم اما روز به روز وضعیت پول‌مان  و همچنین قدرت خرید مردم بدتر می‌شود. وی همچنین عنوان کرد: بخشی از مطالبی که آقای قالیباف گفتند این بود که می‌توانیم در داخل مقداری با کنترل انرژی و افزایش بهره‌وری کارهایی کنیم؛ ما نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و ما با تکنولوژی‌های غلط درحال از دست دادن مخازن زیرزمینی هستیم و به جای اینکه در حوزه نفت ۴۰ درصد بهره‌وری داشته باشیم رقم بهره‌وری در این حوزه فقط ۱۲ الی ۱۳ درصد است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حقوق‌هایی که امروز به کارگران و کارمندان پرداخت می‌شود تورم ۴۰ درصد است اما در بهترین شرایط پرداخت ما ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ با این روند دستیابی به رشد امکان‌پذیر نیست و باید نگاه‌مان را عوض کنیم؛ چراکه نخبگان و سرمایه‌های ما در حال رفتن هستند؛ گفته می‌شود که ما شرایط را درست می‌کنیم و از این وعده‌ها می‌دهیم اما روز به روز وضعیت مردم را بدتر می‌کنیم؛ باید گفته شود که مدام تئوری و دانشمندی گفته است که با این روند نتیجه می‌گیرید.
مسعود پزشكيان كانديداي انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري در اولين مناظره با پنج كانديداي ديگر كه با موضوع اقتصادي - مهار تورم و رشد توليد- برگزار شد، اظهار كرد: براي هر اقدامي در ابتدا يك مشكل اساسي داريم؛ اگر نتوانيم انسجام داخلي و مشاركت همه جناح‌ها، گروه‌ها و دسته‌ها را در جريان اجراي برنامه همراه خود كنيم، هرچقدر هم برنامه درستي بنويسيم ماننده ساير برنامه‌ها معطل مي‌ماند و هرچقدر هم قول بدهيم، اتفاقي نخواهد افتاد. 


وي تاكيد كرد: لازمه اجراي برنامه هفتم حضور همه و مشاركت به دور از اختلاف، استفاده از كارشناسان برجسته و نه جناحي و نه دسته‌اي بلكه نخبگان و دانشگاهيان؛ قطعا اينكه عده‌اي را به اسم كارشناس بياوريم ولي كارشناس نيستند قطعا نمي‌توانند ما را به اهداف برنامه برساند. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به قانون برنامه‌ هفتم توسعه مصوب مجلس گفت: آنچه دولت به مجلس ارايه داد ۷ فصل و ۲۶ بند بود كه به ۲۶ فصل و نزديك به ۱۱۹ ماده و 1008 حكم تبديل شد كه اقدامي غيرممكن است؛ شوراي نگهبان از اين مصوبه ايراد گرفت و به مجلس بازگرداند و در ماده‌اي مصوب شد كه ۲۶ بند از اين مصوبه را دولت طي يك سال بازنگري كند و مجددا به مجلس ارايه بدهد؛ معناي اين حرف اين است كه دولتي كه روي كار مي‌آيد، درباره اين ۲۶ بند برنامه‌ريزي كند كه از نظر علمي غيرممكن است. پزشكيان ادامه داد: با اين وضعيت، نيروها و كارشناسان اجراي ساير بندهاي برنامه نيز قابل اجرا نيست؛ مصوبه مجلس فرصتي به دولت خواهد داد كه همراه با كارشناساني كه خواهد نشست و برنامه درستي را تنظيم خواهند كرد، اهداف را مجددا بازنگري كند و روشن و مشخص اين هدف را به نتيجه رساند. وي اظهار كرد: بحثي كه علاوه بر وحدت و انسجام داخلي ما لازم است، اين است كه امكان ندارد بدون ارتباط يا باز كردن مرزهاي‌مان با دولت‌هاي منطقه و دنيا به رشد ۸ درصدي دست يابيم. براي رشد ۸ درصدي سالانه ۲۰۰ ميليارد دلار پول مي‌خواهيم كه تهيه آن در حالت عادي غير ممكن است در نتيجه چگونگي حل مشكلات ما در ارتباط برقرار كردن با دنيا و ارتباطات بين‌المللي از ملزومات دستيابي به اين هدف است و اگر نرسيم، فقط شعار داده‌ايم. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد كرد: در حقيقت كاري را كه در داخل بايد بكنيم اين است كه به توليدكنندگان، اتاق بازرگاني و مشاركت‌كنندگان در توليد ميدان بدهيم و دست‌شان باز باشد تا كار كنند؛ نبايد در اين مملكت بدن يك توليد‌كننده بلرزد كه فردا قرار است چه بلايي بر سر او بيايد چون قوانين را لحظه به لحظه مي‌نويسيم و بي‌ثباتي در قانون ايجاد مي‌كنم و مشكلاتي را ايجاد مي‌كنيم كه هيچ توليد‌كننده‌اي در بستري كه ما براي او فراهم كرده‌ايم امنيت سرمايه‌گذاري ندارد؛ اينكه اين موضوع ممكن است يا نه آينده ما را مشخص خواهد كرد. پزشكيان در فرصت ۴ دقيقه دوم اين مناظره كه به نقد اظهارات ساير نامزدها و بيان ديدگاه‌ها اختصاص داشت، با بيان اينكه «سير تاريخ، تجربه جهاني و آخرين  دستاورد هاي بين‌المللي راه را براي آدمي كه تقوا داشته باشد، مشخص مي‌كند، » اظهار كرد: هيچ كشوري از جنگ جهاني دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمايه‌گذاري خارجي رشدي نداشته است و رشد بدون اينها امكان‌پذير نيست. اينكه آقاي دكتر قاضي‌زاده هاشمي گفتند كه ما سرمايه‌گذار مي‌آوريم، يعني نمي‌شود بدون سرمايه‌گذاري كاري كرد. وي افزود: ما الان گران مي‌خريم و ارزان مي‌فروشيم و در حوزه نفت در حال ضرر كردن هستيم؛ چه كسي بايد در اين زمينه پاسخگو باشد؟ الان در بهترين شرايط خريد ماشين دست دوم براي ما تبديل به افتخار شده است؛ آيا اين برازنده جامعه ايراني است؟
نامزد انتخابات رياست‌جمهوري گفت: تحريم فاجعه است و اينكه بگوييم تحريم را دور مي‌زنيم، بله دور مي‌زنيم اما در مسير غلطي كه طي مي‌كنيم كلي بخور بخور وجود دارد؛ بر اساس آمار ما از نظر فساد در دنيا رتبه ۱۵ از آخر هستيم. بايد شفافيت را به اقتصاد بياوريم و مسيرها را روشن كنيم.
پزشكيان تاكيد كرد: بر اساس توافق، چين قرار بوده كه در كشور ما سرمايه‌گذاري كند، گفته‌اند كه تا زماني كه FATF را حل نكنيد، ما سرمايه‌گذاري نمي‌كنيم؛ امكان ندارد بدون وارد شدن به اين چارچوب‌ها بتوانيم سرمايه‌گذار خارجي وارد كنيم و امكان ندارد كه با تحريم‌هايي كه درست كردند بتوانيم يك شريك تجاري درست و حسابي داشته باشيم مگر اينكه عده‌اي آدم را جمع كنند و آنها شريك تجاري شوند. ۴۰ سال است كه مي‌گوييم اين واقعيت اقتصادي را درست مي‌كنيم اما روز به روز وضعيت پول‌مان و همچنين قدرت خريد مردم بدتر مي‌شود.
وي همچنين عنوان كرد: بخشي از مطالبي كه آقاي قاليباف گفتند اين بود كه مي‌توانيم در داخل مقداري با كنترل انرژي و افزايش بهره‌وري كارهايي كنيم؛ ما نمي‌توانيم تكنولوژي جديد را وارد صنعت نفت كنيم و ما با تكنولوژي‌هاي غلط درحال از دست دادن مخازن زيرزميني هستيم و به جاي اينكه در حوزه نفت ۴۰‌درصد بهره‌وري داشته باشيم رقم بهره‌وري در اين حوزه فقط ۱۲ الي ۱۳ درصد است.
نامزد انتخابات رياست‌جمهوري گفت: در حقوق‌هايي كه امروز به كارگران و كارمندان پرداخت مي‌شود تورم ۴۰ درصد است اما در بهترين شرايط پرداخت ما ۲۰ درصد افزايش پيدا مي‌كند؛ با اين روند دستيابي به رشد امكان‌پذير نيست و بايد نگاه‌مان را عوض كنيم؛ چراكه نخبگان و سرمايه‌هاي ما در حال رفتن هستند؛ گفته مي‌شود كه ما شرايط را درست مي‌كنيم و از اين وعده‌ها مي‌دهيم اما روز به روز وضعيت مردم را بدتر مي‌كنيم؛ بايد گفته شود كه كدام تئوري و دانشمندي گفته است كه با اين روند نتيجه مي‌گيريد؟ مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر که با موضوع اقتصادی- مهار تورم و رشد تولید- برگزار شد، اظهار کرد: برای هر اقدامی در ابتدا یک مشکل اساسی داریم؛ اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، گروه‌ها و دسته‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هرچقدر هم برنامه درستی بنویسیم مانند سایر برنامه‌ها معطل می‌ماند و هرچقدر هم قول بدهیم، اتفاقی نخواهد افتاد. وی تاکید کرد: لازمه اجرای برنامه هفتم حضور همه و مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته و نه جناحی و نه دسته‌ای بلکه نخبگان و دانشگاهیان؛ قطعا اینکه عده‌ای را به اسم کارشناس بیاوریم ولی کارشناس نیستند قطعا نمی‌توانند ما را به اهداف برنامه برساند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به قانون برنامه‌ هفتم توسعه مصوب مجلس گفت: آن‌چه که دولت به مجلس ارائه داد ۷ فصل و ۲۶ بند بود که به ۲۶ فصل و نزدیک به ۱۱۹ ماده و هزار و هشت حکم تبدیل شد که اقدامی غیر ممکن است؛ شورای نگهبان از این مصوبه ایراد گرفت و به مجلس بازگرداند و در ماده‌ای مصوب شد که ۲۶ بند از این مصوبه را دولت طی یک سال بازنگری کند و مجددا به مجلس ارائه دهد؛ معنای این حرف این است که دولتی که روی کار می‌آید، درباره این ۲۶ بند برنامه‌ریزی کند که از نظر علمی غیرممکن است. پزشکیان ادامه داد: با این وضعیت، نیروها و کارشناسان اجرای سایر بندهای برنامه نیز قابل اجرا نیست؛ مصوبه مجلس فرصتی به دولت خواهد داد که همراه با کارشناسانی که خواهند نشست و برنامه درستی را تنظیم خواهند کرد، اهداف را مجددا بازنگری کند و روشن و مشخص این هدف را به نتیجه رساند. وی اظهار کرد: بحثی که علاوه بر وحدت و انسجام داخلی ما لازم است، این است که  امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهای‌مان با دولت‌های منطقه و دنیا به رشد ۸ درصدی دست یابیم. برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم که تهیه آن در حالت عادی غیر ممکن است در نتیجه چگونگی حل مشکلات ما در ارتباط برقرار کردن با دنیا و ارتباطات بین‌المللی از ملزومات دستیابی به این هدف است و اگر نرسیم، فقط شعار داده‌ایم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در حقیقت کاری را که در داخل باید بکنیم این است که به تولید کنندکان، اتاق بازرگانی و مشارکت‌کنندگان در تولید میدان دهیم و دست‌شان باز باشد تا کار کنند؛ نباید در این مملکت بدن یک تولید کننده بلرزد که فردا قرار است چه بلایی بر سر او بیاید چون قوانین را لحظه به لحظه می‌نویسیم و بی ثباتی در قانون ایجاد می‌کنيم و مشکلاتی را ایجاد می‌کنیم که هیچ تولید کننده‌ای در بستری که ما  فراهم کرده‌ایم امنیت سرمایه گذاری ندارد؛ این‌که این موضوع ممکن است یا نه  آینده ما را مشخص خواهد کرد. پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه دوم این مناظره که به نقد اظهارات سایر نامزدها و بیان دیدگاه‌ها اختصاص داشت، با بیان این‌که «سیر تاریخ، تجربه جهانی و آخرین بین‌المللی راه را برای آدمی که تقوا داشته باشد، مشخص می‌کند،» اظهار کرد: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشدی نداشته است و رشد بدون این‌ها امکان پذیر نیست. این‌که آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی گفتند که ما سرمایه‌گذار می‌آوریم، یعنی نمی‌شود بدون سرمایه‌گذاری کاری کرد.وی افزود: ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم و در حوزه نفت در حال ضرر کردن هستیم؛ چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟ الان در بهترین شرایط خرید ماشین دست دوم برای ما تبدیل به افتخار شده است؛ آیا این برازنده جامعه ایرانی است؟ 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم فاجعه است و این‌که بگوییم تحریم را دور می‌زنیم، بله دور می‌زنیم اما در مسیر غلطی که طی می‌کنیم کلی بخور بخور وجود دارد؛ بر اساس آمار ما از نظر فساد در دنیا رتبه ۱۵ از آخر هستیم. باید شفافیت را به اقتصاد بیاوریم    و مسیر ها را روشن کنیم.
پزشکیان تاکید کرد: بر اساس توافق، چین قرار بوده که در کشور ما سرمایه گذاری کند، گفته‌اند که تا زمانی که FATF را حل نکنید، ما سرمایه گذاری نمی‌کنیم؛ امکان ندارد بدون وارد شدن به این چهارچوب ها بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی وارد کنیم و امکان ندارد که با تحریم‌هایی که درست کردند بتوانیم  یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر این‌که عده‌ای آدم را جمع کنند و آن‌ها شریک تجاری شوند. ۴۰ سال است که می‌گوییم این واقعیت اقتصادی را درست می‌کنیم اما روز به روز وضعیت پول‌مان  و همچنین قدرت خرید مردم بدتر می‌شود. وی همچنین عنوان کرد: بخشی از مطالبی که آقای قالیباف گفتند این بود که می‌توانیم در داخل مقداری با کنترل انرژی و افزایش بهره‌وری کارهایی کنیم؛ ما نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و ما با تکنولوژی‌های غلط درحال از دست دادن مخازن زیر‌زمینی هستیم و به‌جای اینکه در حوزه نفت ۴۰‌درصد بهره‌وری داشته باشیم رقم بهره‌وری در این حوزه فقط ۱۲ الی ۱۳ درصد است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حقوق هایی که امروز به کارگران و کارمندان پرداخت می‌شود تورم ۴۰ درصد است اما در بهترین شرایط پرداخت ما ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ با این روند دستیابی به رشد امکان‌پذیر نیست و باید نگاه‌مان را عوض کنیم؛ چراکه نخبگان و سرمایه‌های ما در حال رفتن هستند؛ گفته می‌شود که ما شرایط را درست می‌کنیم و از این وعده‌ها می‌دهیم اما روز به روز وضعیت مردم را بدتر می‌کنیم؛ باید گفته شود که كدام تئوری و دانشمندی گفته است که با این روند نتیجه می‌گیرید؟ امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه‌ای اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات، در پاسخ به سوالی درباره برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: وظیفه خود دانستم تا پرچمی که شهید رئیسی به دست گرفته بود و حکمرانی جدیدی را بوجود آورده بود، ادامه دهم. وی ادامه داد: بنده که جوان‌ترین فرد این جمع هستم بیست سال سابقه اجرایی در کشور دارم و بقیه افراد نیز دارای سوابق هستند. توجه کنیم که طوری صحبت نکنیم گویا دنیا امروز شروع شده است. وی با بیان اینکه مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند، اظهار کرد: بنابراین هر وعده‌ای که می دهیم باید بگوییم که چگونه آن را انجام می‌دهیم در غیر این صورت مردم ناامید می‌شوند و با صندوق‌ قهر می‌کنند. قاضی‌زاده هاشمی گفت: برای رشد اقتصادی هشت درصد، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند کسب سرمایه هستیم. متاسفانه در سرمایه گذاری داخلی اکثر سرمایه‌ها خرج هزینه‌های دولت می‌شود، از سوی دیگر بخش خصوصی به دولت اعتماد ندارد و باید مسائل سیاسی را از اقتصاد خارج کنیم. محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی در پاسخ به سوالات مربوط به برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی کشور گفت: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار شما مردم شریف ایران است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان و ایران عزیز ما تصمیم‌گیری کنید.  وی ادامه داد: رییس جمهور مسئولیت‌های سنگین دارد که باید این بار سنگین را با کمک دیگران به دوش بکشد لذا انتخاب مردم بسیار مهم است. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از مهم‌ترین وظایف رییس جمهور در شرایط سخت امروز تحول و توجه در حوزه اقتصاد به ویژه برای خانواده های محروم و کارمندان و کارگران و پرستاران و مددجویان کمیته حضرت امام و سازمان بهزیستی است و آن ها که حقوق ثابت‌شان با تورم فاصله دارد. قالیباف بیان‌ کرد: رییس جمهور باید حل این مشکلات را ضمانت کند البته این هم با کمک مردم میسر می شود.
وی ادامه داد: بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی و ایثارگران مشکلات دارند که باید رفع شود.
قالیباف با بیان اینکه شرایط سختی را در دهه ۹۰ گذراندیم، افزود: آن زمان رشد متوسط سالانه یک درصد و نقدینگی ۲۶ درصد بود که حاکی از اقتصاد سخت و مشکلات بود.
وی با یادآوری ایام کرونا گفت: در آن شرایط زنان ایرانی کار تربیت و آموزش و حفظ بچه ها را دنبال کردند و هم به تعبیری مادرخرج خانواده بودند؛ اکنون باید جبران شود.
رییس مجلس با بیان اینکه برنامه هفتم کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بود، گفت: امروز برنامه هفتم میثاق ماست که باید اجرا شود پس باید رییس جمهور حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و اجرای پروژه‌های کلان باشد؛  معتقدم باید قفل این توقف را شکسته و کار دولت شهید رییسی را ادامه دهیم. نقاط مثبت را تصویب و ضعف ها را برطرف کنیم.قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: در دولت خدمت و پیشرفت با مشارکت کارمندان، کارگران و زحمت‌کشان، بازنشستگان و قشر محروم و سرمایه‌گذاران  اقتصاد قوی را دنبال کرده که دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید متناسب با رشد اقتصادی را حفظ کند.  سعید جلیلی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات، در فرصت ۴ دقیقه اول خود با اشاره به سوالات مطرح شده توسط کارشناسان، با بیان اینکه این سوالات دو ایراد دارد، اظهار کرد: اول اینکه چیزی که قانون می‌شود، مثل برنامه هفتم توسعه که مورد وفاق ملی است، نباید در آن تردید ایجاد شود. رشد هشت درصد یک ضرورت است و در قانون هم آمده است. مردم باید انتخاب کنند چه کسی می تواند این هدف را محقق کند. عوامل مختلفی برای رشد هشت‌درصدی نیاز است و فقط سرمایه نیاز نیست و نباید رشد اقتصادی فقط به سرمایه منوط شود. مهم‌تر از سرمایه، مدیریت سرمایه و استفاده از نیروی انسانی و فناوری‌ها است. وی افزود: در برنامه هفتم توسعه برای دستیابی به رشد هشت درصد، از دولت خواسته شده است که ۴۷ برنامه را در شش ماه، سه ماه و یک سال تهیه کند. اگر در اصل برنامه توسعه تردید داشته باشیم و دنبال بررسی باشیم، رشد محقق نمی‌شود و کار ما عقب می افتد. رشد ۸ درصدی می‌تواند انجام شود به شرطی که جدی گرفته شود و از فردای انتخابات، تلاش برای اجرای آن شروع شود. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: باید فرصت‌های خود را بشناسیم؛ شعار یک جهان فرصت ما واقعی است. ما فرصت‌های ارزشمندی داریم که باید آن را شناسایی کنیم. رشد هشت درصدی قابل تحقق است و ایران می تواند جهش کند؛ اما لازمه آن این است که رشد فقط با جذب سرمایه انجام نمی‌شود. قبل انقلاب یک گروه از دانشگاه هاروارد تهیه برنامه توسعه در ایران را بررسی کردند و اعلام شد که اینها فکر می‌کنند رشد اقتصادی فقط با سرمایه انجام می‌شود. مهم‌تر از همه، مشارکت دادن آحاد جامعه است. برای جهش کشور دولت باید نقش‌آفرین باشد و برای همه آحاد جامعه بستر برای رشد اقتصادی را فراهم کند؛ این کار با برنامه‌ ریزی محقق می‌شود. علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نوبت اول صحبت‌های خود در اولین دور از مناظرات انتخاباتی در پاسخ به پرسش های کارشناسان حوزه اقتصادی، بیان کرد: عید قربان را تبریک می‌گویم امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه سید‌شهیدان اهل‌خدمت شهید رییسی باشیم. بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌نویسد. تشخیص غلط به کارنامه سیاه می انجامد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست. زاکانی افزود: بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌ها قائلم باید تاکید بر استقلال اقتصادی بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم. ثانیا جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و نکته چهارم هم خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم.  وی در ادامه اظهار کرد: مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما با مسیری که ما تعیین کردیم دلاری خرج می‌کنند. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد.  کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: بزرگ‌ترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ما است. ما ریال درآمد کسب می کنیم و با دلار خرج می کنیم. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائما نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم. از سال ۶۹ که نسخه تغییر ساختاری اقتصاد کشور را بیان کردند، به دنبال جهانی‌سازی قیمت‌ها و رهاسازی نرخ ارز و سرکوب دستمزدها و تضعیف دولت بودند. باید به قدرت پول ملی برگشت تا استقلال کشور را حفظ کنیم.  توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده مد‌نظر قرار گیرد.  وی در ادامه تاکید کرد: در خصوص مشارکت مردم در اقتصاد نیز باید مبتنی بر قانون اساسی امکانی فراهم شود چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرآیندها را کوتاه کرد و مردم را در اقتصاد مشارکت داد و نهایتا خلق ثروتی که صورت گرفت توزیع عادلانه صورت گیرد.  مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات، با موضوع «رشد اقتصادی و برنامه هفتم»، اظهار کرد: ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند. وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشستم شاهد بودم که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است. وی افزود: ما مزیت‌هایی داریم اما هزینه آن را می‌دهیم و سودش را نمی‌بریم. چگونه ما باید این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟ باید با دنیا تعامل کنیم و مشکلات مردم را برطرف سازیم. پورمحمدی تاکید کرد: مردم و بخش خصوصی و کارشناسان دغدغه جدی دارند و می‌گویند مشکلات اقتصادی صرفا راه‌حل اقتصادی ندارد. نمی‌شود بدون توجه به ابعاد مختلف سیاسی، حقوقی، داخلی و بین‌المللی، راه‌حل اقتصادی ارائه داد. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مگر می‌شود یک مشکل مهم به نام مسائل اقتصادی را از این منظر حل کنیم. نزدیک به دو دهه است که با مساله تحریم مواجه هستیم. برخی اول گفتند که تحریم مساله مهمی نیست و هنوز هم می‌گویند این مساله مهم نیست. دنیا تحریم فلج‌کننده بر ما تحمیل کرده و ما ساده از کنارش می‌گذریم. وی یادآور شد: اما بعد از گذشت مدتی گفتیم نه، تحریم هم مساله است و ۲۰ تا ۳۰ درصد به اقتصاد ما آزار وارد می‌کند. نقل و انتقال مالی را که گرفتار آن هستیم و 10سال است باید آن را حل کنیم. ما در میان ۲۰۴ کشور جزو ۳ کشور لیست سیاه قرار گرفته‌ایم.
پورمحمدی ادامه داد: تمام روابط مالی و تجاری ما به همین دلیل قفل شده است و فعالان اقتصادی قرار است چگونه عمل کنند؟ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در داخل کشور یکباره به سفارتخانه حمله می‌شود و تبعات اقتصادی و سیاسی فراوان در حاشیه به همراه می‌آورد و به تحریم‌ها اضافه می‌شود. حتی حوادث بین‌المللی مهمی مثل داستان تایوان و اوکراین اتفاق می‌افتد. ما مزیت‌هایی داریم؛ هزینه آن‌ها را می‌دهیم اما سودش را نمی‌بریم. دیگران از این فرصت ما به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند و نمی‌توانیم فرصت‌های خود را شکار کنیم.
وی یادآور شد: اقتصاد و جامعه و صنعت ما حجم بزرگی دارد و باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم. در مسائل داخلی هم همین‌طور است که نمی‌شود آنها را نادیده گرفت.

ارسال نظر