وزير نيرو عنوان كرد

سرمايه‌گذاري در انرژي تجديدپذير كاملا توجيه‌پذير است

۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۲۳:۴۰:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۷۹۴

وزير نيرو گفت: امروز بيش از ۳۰۰ نيروگاه تجديدپذير در كشور در حال اجرا است كه بالغ بر ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفيت در اختيار كشور قرار مي‌دهند. علي اكبر محرابيان اظهار كرد: افتخار ما اين است كه جوانان نخبه و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مختلف در مسير رشد و بالندگي كشور خود گام برمي‌دارند.

وزير نيرو گفت: امروز بيش از ۳۰۰ نيروگاه تجديدپذير در كشور در حال اجرا است كه بالغ بر ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفيت در اختيار كشور قرار مي‌دهند. علي اكبر محرابيان اظهار كرد: افتخار ما اين است كه جوانان نخبه و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مختلف در مسير رشد و بالندگي كشور خود گام برمي‌دارند.
وي تامين انرژي را حياتي‌ترين عنصر رفاه و پيشرفت و مهم‌ترين عامل رشد اقتصادي كشور دانست و ادامه داد: اين موضوع از مهم‌ترين اركان در دستور كار دولت است. رفع ناترازي انرژي ايجاب مي‌كند كه چنين پروژه‌هايي حمايت شود تا بتوانيم روز به روز در مسير كاهش اين ناترازي‌ها حركت كنيم. براي رفع ناترازي بايد مسيري اتخاذ شود كه بتواند مشكل برق كشور و ديگر مشكلات كشور را مرتفع كند. وزير نيرو افزود: انرژي خورشيدي ناترازي انرژي را برطرف كرده و چون به سوخت نياز ندارد، در مسير كاهش ناترازي سوخت نيز به ما كمك مي‌كند و مهم‌ترين ويژگي آن حفظ محيط زيست خواهد بود و به خاطر عدم نياز به آب، در حفظ منابع آب كمك مي‌كند.
وي تصريح كرد: بايد دو مسير توسعه نيروگاه‌ها و توسعه صنعت و زنجيره‌هاي توليد و حمايت از صنعت فتوولتاييك را به موازات هم براي توليد انرژي‌هاي تجديدپذير طي كنيم تا نيازهاي خود براي توسعه نيروگاه‌ها را برطرف كنيم.
محرابيان گفت: كارخانه ماناانرژي تاكنون امكان توليد ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات پنل خورشيدي را فراهم كرده و از كارخانه‌هايي است كه در راستاي اين هدف بزرگ بسيار تاثيرگذار خواهد بود.
وي با اشاره به مشكلات مختلف در آغاز كار احداث اين نيروگاه‌ها، اظهار كرد: مهم‌ترين مشكل، عدم توجيه اقتصادي سرمايه‌گذاري در صنعت فتوولتاييك و ساخت نيروگاه‌هاي تجديدپذير بود. در اقتصاد يارانه‌اي موجود كشور، يارانه‌اي كه روي سوخت محاسبه مي‌شود، اجازه نمي‌دهد در صنعت تجديدپذير رشد و جهش داشته باشيم. محرابيان ادامه داد: با وضع قوانين و حمايت‌هاي دولت و مجلس، امروز در مسيري قرار گرفته‌ايم كه اين صنعت به عنوان يك صنعت توجيه‌پذير، پروژه‌هاي متعددي را آغاز كرده و اميدواريم يكي پس از ديگري به مرحله بهره‌برداري برسد. وي افزود: اگر قيمت سوخت با قيمت واقعي آن محاسبه شود، هزينه يك كيلووات برق توليدي از مسير سوخت‌هاي فسيلي، حدود ۱۰ برابر انرژي توليد شده از منابع تجديدپذير خواهد بود كه فاصله بسيار قابل توجهي است و مي‌تواند به اقتصاد ما كمك شاياني داشته باشد.
وزير نيرو تصريح كرد: چون در توليد برق با اقتصاد يارانه‌اي، قيمت سوخت محاسبه نمي‌شود، در ظاهر قيمت برق توليدي از نيروگاه‌هاي حرارتي، ارزانتر به نظر مي‌رسد كه محاسبه كاملا نادرستي است. اگر نرخ سوخت را به نرخ واقعي يا قيمت صادرات محاسبه كنيم، نيروگاه‌هاي تجديدپذير بسيار بسيار سودآور خواهند بود. وي گفت: مهم‌ترين بخش كار در اين مسير، ريل‌گذاري توسعه نيروگاه‌هاي تجديدپذير است. براي اولين بار در تاريخ صنعت برق كشور، مجوز صادرات برق براي نيروگاه‌هاي تجديدپذير فراهم شده و مي‌توانند ۸ ماه از سال را به صادرات بپردازند. براي رقابت برق سبز، تابلوي مخصوصي در نظر گرفته شده و امكان رقابت عرضه‌كنندگان برق سبز را فراهم كرده است. محرابيان ادامه داد: همه روزه شاهد عرضه و توليد برق تجديدپذير هستيم و نرخ‌ها با توجه به نياز مصرف‌كنندگان روز به روز تنظيم شد. در قانون مصوب مجلس پيش‌بيني شد كه صنايع بخشي از مصرف خود را از برق تجديدپذير استفاده كرده و سالانه يك درصد به آن اضافه شود تا به سقف پنج درصد برسد. وي افزود: مصوب شد كه بخش‌هاي اداري نيز بايد ۲۰ درصد برق خود را از صنايع تجديدپذير تامين كنند. اين تقاضا باعث شد تا ظرفيت فروش و عرضه بخش تجديدپذير افزايش پيدا كند و امروزه مشاهده مي‌شود كه سرمايه‌گذاري در انرژي تجديدپذير كاملا توجيه‌پذير، پرسود و قابل رقابت با ساير صنايع كشور است. وزير نيرو تصريح كرد: امروز بيش از ۳۰۰ نيروگاه تجديدپذير در كشور در حال اجراست بالغ بر ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفيت در اختيار كشور قرار مي‌دهند. بخشي از اين نيروگاه‌ها امروز به بهره‌برداري رسيده و بخش ديگري در مرحله شروع تا مرحله بهره‌برداري قرار دارد. اميدواريم با بهره‌برداري از آنها علاوه بر تكميل برنامه دولت، به رفع بخش قابل توجهي از ناترازي برق كشور كمك شود.

ارسال نظر