همسان سازي حقوق بازنشستگان؛ معطل ابلاغ دستگاه‌هاي دولتي

۱۴۰۳/۰۳/۳۰ - ۰۰:۱۰:۳۲
کد خبر: ۳۱۴۸۸۷
همسان سازي حقوق بازنشستگان؛ معطل ابلاغ دستگاه‌هاي دولتي

بازنشستگان صندوق بازنشستگي كشوري همچنان در انتظار اجراي مرحله اول همسان سازي حقوق خود در نيمه نخست سال جاري هستند.

بازنشستگان صندوق بازنشستگي كشوري همچنان در انتظار اجراي مرحله اول همسان سازي حقوق خود در نيمه نخست سال جاري هستند. اين در حالي است كه حميدرضا حاجي بابايي (نماينده مردم همدان و نايب رييس مجلس دوازدهم) پيرامون موضوع تاخير در اجراي قانون همسان‌سازي حقوق بازنشستگان، در اظهارنظري با اشاره به تاييد منابع همسان‌سازي حقوق بازنشستگان در بودجه، اظهار كرده است: در بودجه مبلغ ۵۰ هزار ميليارد تومان براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان پيش‌بيني شده كه بايد اجرايي شود. اين اظهارنظر درحالي مطرح مي‌شود كه طبق قانون بودجه ۱۴۰۳ منابع لازم براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان در مرحله اول، از طريق افزايش يك درصد ماليات بر ارزش افزوده بايد فراهم مي‌آمده و باتوجه به اينكه بودجه در سال گذشته براي امسال نگارش شده، اجراي آن از ابتداي امسال شروع مي‌شد، اما به دلايل گوناگون، اجراي آن با گذشت سه ماه از سال به تاخير افتاده است.

 

دولت موظف به اجراي همسان‌سازي است

در همين رابطه، ولي اسماعيلي (از طراحان طرح همسان‌سازي و عضو كميسيون اجتماعي در مجلس يازدهم) در توضيح علل تاخير همسان‌سازي حقوق بازنشستگان اظهار كرد: همسان‌سازي قانوني است كه در بودجه امسال منابع آن درنظر گرفته شده و بايد اجرا شود. در برنامه هفتم توسعه مراحل سه‌ساله اجراي همسان‌سازي به ميزان ۹۰ درصد حقوق شاغلين به سه بخش ۴۰ درصد در سال اول و دو بار افزايش ۳۰ درصد در دو سال بعدي تقسيم شده است. بنابراين طبق برنامه هفتم توسعه بايد ۴۰ درصد آن بايد از ابتداي امسال اجرا شود. او درباره تاخير دولت در اجراي اين ۴۰ درصد مرحله اول گفت: براساس برنامه منابع اجراي طرح همسان‌سازي همان ۱ درصد افزايش ماليات بر ارزش افزوده است. پيگيري تا زمان حضور در مجلس يازدهم ما نشان مي‌دهد كه گويا منابع آن ۱ درصد افزايش ماليات بر ارزش افزوده هنوز تحقق نيافته است. با اين حال به نظر مي‌رسد از ابتداي ماه آينده بايد اجراي همسان‌سازي به همراه پرداخت معوقات اين چندماه (از فروردين تا خرداد) بايد شروع شود. اسماعيلي اضافه كرد: پرداخت مبالغ افزايش ناشي از همسان‌سازي براي امسال به صورت گروه به گروه و دستگاه به دستگاه نخواهد بود و كليه بازنشستگان صندوق كشوري بايد يكجا مشمول افزايش باشند. سازمان تامين اجتماعي نيز بايد براساس همين قانون عمل كند اما بودجه آن جدا از صندوق كشوري و صندوق نيروهاي مسلح است. عضو سابق كميسيون اجتماعي مجلس تاكيد كرد: برنامه همسان‌سازي حقوق بازنشستگان كشوري آيين‌نامه‌اي دارد كه بايد تدوين شود و به نظر تاكنون بايد تدوين شده باشد. ما بر اين باور بوديم كه در همين دولت سيزدهم و از ابتداي سال همسان‌سازي در مرحله اول اجرا شود. او در پايان تاكيد كرد: خوشبختانه كليه كانديداها از سليقه‌هاي مختلف بر اين امر وفاق دارند كه بايد برنامه‌هاي دولت قبل تا پايان دوره اجراي برنامه هفتم توسعه اجرا شود و به همين علت نگران اجراي همسان‌سازي در دولت‌هاي بعدي نيستيم.

 

ابلاغ و تصويب آيين‌نامه

اجراي همسان‌سازي كجا گير كرده است؟

در اينجا اين سوال مطرح مي‌شود كه كدام دستگاه در زمينه تدوين آيين نامه اجرايي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تعلل كرده است؟ پاسخ به اين سوال البته در پيگيري از صندوق بازنشستگي كشوري بايد آغاز شود.

يك منبع آگاه در مجموعه مديريتي صندوق بازنشستگي كشوري با اشاره به اين نكته كه سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداري و استخدامي موظف به تهيه
آيين نامه اجرايي همسان‌سازي هستند، گفت: آقاي فيضي نژاد معاون فني و بيمه‌اي صندوق بازنشستگي كشوري در روزهاي گذشته تاكيد كرده بودند كه تدوين و ابلاغ شيوه‌نامه و سازوكار اجرايي (همسان سازي) از سوي سازمان اداري و استخدامي و سازمان برنامه و بودجه است. ضمن اينكه اگر نيازي به دريافت اطلاعات شاغلان دستگاه‌ها باشد، متولي اين امر نيز سازمان اداري و استخدامي است. اين منبع با اشاره به اينكه پس از تدوين و ابلاغ شيوه نامه و آيين نامه اجرايي همسان سازي، صندوق كشوري مي‌تواند در مدت كوتاهي همسان‌سازي را اجرا كند، گفت: صندوق بازنشستگي كشوري از نظر فني تا ۴۸ ساعت پس از ابلاغ فورا مي‌تواند موضوع همسان‌سازي حقوق بازنشستگان كشوري را اجرا كند.

 

بازنشستگاني كه شغل دوم دارند

بازنشستگان صندوق بازنشستگي كشوري در گذشته بعيد بود كه براي امرار معاش حتي در دستگاه‌هايي به جز آموزش و پرورش نيز نيازمند داشتن شغل دوم باشند.

محمد فردي (بازنشسته وزارت جهاد كشاورزي از استان گيلان) در اين رابطه از وضعيت خود مي‌گويد: عدم اجراي همسان‌سازي حقوق و معطل نگهداشتن ما بازنشستگان صندوق كشوري براي اجراي آن باعث مشكلات جدي در معيشت ما بازنشستگان شده است. به نحوي كه بنده با مدرك كارشناسي ارشد به عنوان كارشناس فني وزارت كشاورزي نيز براي امرار معاش به عنوان راننده تاكسي اينترنتي كار كنم تا دخل و خرج من بخواند. قاعدتا بازنشستگان و نيروهاي رده پايين‌تر وضعيت بدتري دارند و در صورت‌ عدم اجراي همسان‌سازي وضع بدتر خواهد شد. او با اشاره به اينكه «فيش حقوقي بازنشستگان جهاد كشاورزي گاه در سطح بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي حدود ۱۵ ميليون تومان است» گفت: مساله اينجاست كه در دوران بازنشستگي هزينه‌هاي زندگي افراد و خانوارهاي كهنسال بيشتر مي‌شود و در اين ميان هزينه‌هاي درماني نيز گاه از جيب خودمان به صورت آزاد پرداخت مي‌شود. در اين شرايط كه بسياري فرزندان جوان داريم، با هزينه‌هاي كمرشكن زندگي نمي‌توانيم بدون شغل اول و دوم امرار معاش كنيم و اين درحالي است كه بازنشستگان برخي دستگاه‌هاي رده بالاي دولتي، بدون اجراي همسان‌سازي به قدري دريافتي دارند كه مي‌توانند برخي مخارج فرزندان خود را نيز متقبل شوند!

ارسال نظر