بررسي آخرين وضعيت توليد بنزين و گازوييل

فرآورده‌هاي نفتي، زير ذره‌بين دولتي‌ها و مجلس‌نشين‌ها

۱۴۰۳/۰۳/۳۱ - ۰۰:۲۳:۱۰
کد خبر: ۳۱۴۹۷۵
فرآورده‌هاي نفتي، زير ذره‌بين دولتي‌ها و مجلس‌نشين‌ها

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود به بررسي آخرين وضعيت توليد بنزين و گازوييل در سطح كشور با حضور وزير نفت پرداختند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود به بررسي آخرين وضعيت توليد بنزين و گازوييل در سطح كشور با حضور وزير نفت پرداختند.
جلسه علني ديروز (چهارشنبه) مجلس شوراي اسلامي به رياست حميدرضا حاجي‌بابايي، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي به اتمام رسيد.
بررسي گزارش وزير نفت درباره آخرين وضعيت توليد بنزين و گازوييل در كشور به تفكيك پالايشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت براي كاهش هدررفت سوخت و پالايش توليد و مصرف در دستور كار جلسه علني ديروزنمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
جواد اوجي در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي در ارايه گزارشي از آخرين وضعيت توليد بنزين و گازوييل به نمايندگان بيان كرد: امروز ميزان برداشتمان از پارس جنوبي بيشتر از قطر است. درحالي كه آنان با شركت‌هاي بزرگ دنيا قرارداد بستند اما من اين قرارداد را با پيمانكارهاي داخلي منعقد كردم.
وي ادامه داد: شهيد رييسي اعتقاد داشت كه بايد به توان داخلي اكتفا كنيم. به فضل الهي هيچ ميدان مشترك نفتي بلاتكليف نداريم. ۲۳ ميليارد دلار قرارداد براي توسعه ميدان مشترك نفتي بسته‌ايم. همچنين از ظرفيت توان مالي كشور استفاده كرده‌ايم. به لطف ديپلماسي انرژي و سفرهاي خارجي شهيد رييسي، صادرات نفت و جذب سرمايه خارجي اتفاق افتاد. در اين دولت بيش از هفت ميدان مشترك نفتي با روسيه داشته‌ايم. هم در جذب سرمايه‌گذاري داخل و هم در جذب سرمايه‌گذاري خارج موفق عمل كرده‌ايم. هر سفري كه شهيد رييسي و اميرعبداللهيان مي‌رفتند، فضاي خوب براي صادرات نفتي فراهم مي‌شد. ريل‌گذاري خوبي در وزارت نفت دولت سيزدهم براي ناكارآمدي تحريم‌ها انجام شد و در اين مسير ريل‌گذاري مهمي انجام شد. بالاترين رقم صادرات نفت از سال ۹۷ تا امروز را در حال تجربه هستيم. اوجي با بيان اينكه پروژه‌هايي كه در راستاي افزايش توليد و ارز آوري بودند، پس از روي كار آمدن دولت سيزدهم در اولويت قرار گرفت، اظهار كرد: تا پايان سال قبل ۳۰ ميليون مترمكعب گازهاي همراه ميادين جمع‌آوري كرده‌ايم. در بحث ذخيره‌سازي گاز نيز سال گذشته بيش از يك ميليارد مكعب ذخيره‌سازي انجام داديم. در دولت قبل ميزان مصرف به علت بيماري كرونا پايين بود وگرنه ناترازي بيشتري را تجربه مي‌كرديم. امروز ۱۱۴ ميليون ليتر توليد گازوييل داشته‌ايم.
وزير نفت ادامه داد: افزايش توليد بنزين و احداث پتروپالايشگاه‌ها در دولت سيزدهم انجام گرفت. ۹ پالايشگاه نفت كمي‌سازي و كيفي‌سازي شدند و بيش از ۴ ميليون دلار در اين باره قرارداد بسته‌ايم. امروز بعد از سه سال سه پالايشگاه در فاز اجرا قرار گرفته است. قرار بود چهارمين پالايشگاه نيز در تبريز افتتاح شود كه آيت‌الله رييسي قبل آن به شهادت رسيدند.
اوجي بيان كرد: ۳۰۰ هزار خودروي بنزيني را دوگانه سوز كرديم. از طرفي بيش از ۴۵ منطقه در بحث توليد نفت، فرآورده‌هاي نفتي و توزيع آن شناسايي شده است. ايجاد سامانه برخط نيز در اين دولت انجام گرفت. با همكاري وزارت راه در مقابل سوخت قاچاق ايستادگي كرديم. امروز بيش از ۷۰ درصد سوخت‌گيري در جايگاه‌ها توسط كارت‌هاي خودروها انجام مي‌شود. وي ادامه داد: تا امروز ۴۶۰ كيلومتر خط لوله فرآورده داشته‌ايم. اينگونه مقابل قاچاق سوخت و جابه‌جايي خودروهاي سوخت‌بر را مي‌گيريم. بيش از ۴۴ همت و ۶ هزار پروژه عام‌المنفعه در تمامي استان‌هاي كشور داشته‌ايم. اين پروژه‌ها شامل پروژه‌هاي بهداشتي، آب رساني، راه‌سازي و ... بوده است. همين پروژه‌ها بركت كار وزارت نفت شد. در سه سال گذشته صادرات گاز دوبرابر شده است.
اوجي با اشاره به اينكه در بسياري از صنايع پايين دستي پتروشيمي‌ها در استان‌هاي كم برخوردار سرمايه‌گذاري كرده‌ايم، عنوان كرد: تامين گاز صنايع نيز افزايش يافته است و در سال گذشته نسبت به شروع دولت دوبرابر بيشتر گاز به صنايع تحويل داده‌ايم.
وزير نفت در پايان يادآور شد: در طول اين سه سال تامين امنيت انرژي كشور به دست وزارت نفت بوده است. در اين سه سال قطعي گاز در بخش خانگي يا كمبود سوخت نداشته‌ايم. با وجود اينكه بارها به سامانه سوخت حمله شد و حتي به لوله انتقال گاز كشور نيز حمله شد.
حميدرضا حاجي‌بابايي، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در جمع‌بندي سخنان وزير نفت گفت: اميدواريم آقاي اوجي با توجه و عمل به نظر و رهنمودهاي نمايندگان در انجام وظايف خود هرچه بهتر عمل كنند. همچنين تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ناترازي‌ها در حوزه انرژي بر ضرورت مديريت بهينه مصرف بنزين در سطح كشور و تامين سوخت مورد نياز كشاورزان تاكيد كردند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس و در جريان بررسي آخرين وضعيت توليد بنزين و گازوییل در سطح كشور پس از استماع توضيحات جواد اوجي وزير نفت به بيان نقطه‌نظرات خود پرداختند. محمد خوش‌سيما نماينده مردم گرمي خطاب به وزير نفت بيان كرد: علت اينكه سهم مرزنشينان از صادرات فرآورده‌هاي نفتي پرداخت نمي‌شود، چيست؟ انتظار مي‌رود وزارت نفت به مسووليت‌هاي اجتماعي اين صنعت و شركت‌هاي زيرمجموعه آن توجه داشته باشد. متاسفانه اكنون عموما بدون برنامه كار جلو مي‌رود. بايد برنامه‌اي براي هزينه مبالغ در نظر گرفته شده در راستاي تحقق مسووليت‌هاي اجتماعي اين صنعت تهيه شود. اصلاح سياست‌هاي الگوي مصرف امر مهمي است. اگر الگوي مصرف اصلاح شود مشكل ناترازي‌ها حل خواهد شد.
عبدالوحيد فياضي نماينده مردم نور و محمودآباد نيز خطاب به اوجي بيان كرد: وضعيت صدور كارت سوخت علي‌رغم آمادگي ساير دستگاه‌ها مساعد نبوده و سوال بنده اين است كه چرا متوقف شده است؟ سرمايه‌گذاري در حوزه نفت و گاز بايد به ۲۰۰ ميليون دلار برسد اما سوال بنده اين است كه چگونه مي‌خواهيد اين مبالغ را تهيه كنيد؟ اگر اين سرمايه‌گذاري انجام نشود در ۱۰ سال آينده در تامين مصارف خانگي نيز با مشكل مواجه خواهيم شد. وزارت نفت براي ناترازي بنزين چه برنامه‌اي دارد؟
محمد باقري، نماينده بناب نيز به وزير نفت گفت: شما تاكيد كرديد كه صادرات نفت خام ما نسبت به دولت قبلي سه برابر شده است. سوال بنده اين است كه دو ميليون صادراتي كه شما از آن صحبت مي‌كنيد اساساً توسط چه افرادي و به كدام كشورها صورت مي‌گيرد؟ در بحث مازوت‌سوزي وزارت نفت چه اقدامي انجام داده است؟ بارها در اين زمينه به وزارت نفت تذكر داده‌ايم.
اميد كريميان، نماينده مريوان و سروآباد خطاب به وزير نفت بيان كرد: وزارت نفت علي‌رغم تحريم‌هاي ظالمانه امريكا توانست صادرات نفت را مديريت كرده و مبالغ آن را به كشور بازگرداند. بار سنگيني بر دوش اين وزارتخانه است چراكه بيش از ۷۰ درصد از منابع بودجه توسط اين وزارتخانه تامين مي‌شود. در زمينه جمع‌آوري گازهاي مشعل اقدامات خوبي صورت گرفته است. ولي‌الله بياتي، نماينده تفرش بيان كرد: براساس قانون اساسي همه افراد بايد به صورت متوازن از سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي بهره‌مند شوند. امروز مسائل اقتصادي مهم‌ترين چالش كشور است و در توليد و تامين و مصرف انرژي نيازمند برنامه خاص هستيم. روزانه ۱۱۵ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي‌شود و بيش از ۱۵ ميليون ليتر قاچاق صورت مي‌گيرد. اين دهك‌هاي پايين جامعه هستند كه خودرو ندارند و بايد هزينه مصرف اقشار متمول را پرداخت كنند. برنامه وزارت شما براي جلوگيري از قاچاق چيست؟ تا كي قرار است بنزين با اين قيمت عرضه شود؟ امروز اگر يك ليتر آب بخواهيم خريداري كنيم قيمت آن دو برابر بنزين است. حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده شاهين‌شهر خطاب به وزير نفت بيان كرد: ما در سال ۹۸ قانون حمايت از توسعه صنايع پايين‌دستي نفت با سرمايه‌گذاري مردمي را مصوب كرديم اما امروز گزارش‌ها حاكي از آن است كه عده‌اي مجوز گرفتند اما كار خاصي انجام ندادند. وزارت نفت بايد ورود كرده يا مجوز خود را پس بگيرد يا سرمايه‌گذاري را دنبال كند. از سوي ديگر در قانون بودجه ۱۴۰۲ بر ذخيره‌سازي گاز تاكيد شده است. درخصوص اجراي اين قانون چه اقدامي صورت گرفته است؟
رحمت‌الله نوروزي، نماينده علي‌آبادكتول خطاب به وزير نفت گفت: آقاي اوجي؛ كشاورزي و امنيت غذايي همانطوري كه رهبر انقلاب و امام راحل بر آن تاكيد داشتند موضوع مهمي است اما امروز سوخت كشاورزان تامين نشده و ما با قطعي پنج ساعته برق مواجه هستيم. مصطفي نخعي، نماينده نهبندان و سربيشه خطاب به وزير نفت بيان كرد: در برنامه هفتم احكام خوبي در حوزه انرژي براي رفع ناترازي‌ها و اصلاح زيرساخت‌ها مصوب كرديم. يكي از اين احكام به ذخيره‌سازي گاز بازمي‌گردد. امروز متوسط ذخيره‌سازي گاز در دنيا ۱۱ درصد كل مصرف گاز مي‌باشد و در كشورهاي اروپايي و پيشرفته بالاي ۲۰ درصد ذخيره‌سازي صورت مي‌گيرد اما در كشور ما ذخيره‌سازي گاز يك و نيم درصد مي‌باشد. بخش قابل توجهي از ناترازي گاز با همين ذخيره‌سازي قابل مديريت است. بهينه‌سازي موضوع مهمي است كه بايد با جديت دنبال شود. ما تشكيل حساب بهينه‌سازي مصرف انرژي را پيش‌بيني كرديم. علي بابايي‌كارنامي، نماينده ساري نيز تصريح كرد: از افتخارات دولت سيزدهم بحث ديپلماسي قوي انرژي مي‌باشد. علي‌رغم اينكه در آغاز اين دولت عده‌اي در تامين دخل و خرج اين كشور نااميد بودند اما در دولت سيزدهم با انضباط‌بخشي و افزايش فروش نفت و بازگشت پول آن شاهد بوديم كه اتفاقات خوبي رقم خورد. بنده انتظار دارم كه وزير نفت آمار و اعداد را در اين روزها براي مردم شفاف اعلام كنند. اما مساله‌اي كه بايد وزير نفت به آن توجه داشته باشد موضوع سوخت كشاورزان در استان‌هاي شمالي است كه امروز با مشكل مواجه شده‌اند. مديركل دفتر مطالعات انرژي، صنعت و معدن مركز پژوهش‌هاي مجلس ضمن تشريح تبعات منفي ناترازي انرژي در كشور گفت: ميزان شدت انرژي در ايران ۲ برابر متوسط دنيا است كه نشان از هدررفت و مصرف غيربهينه‌ انرژي در زنجيره توليد تا مصرف انرژي دارد. حبيب‌الله ظفريان در جلسه علني ديروز مجلس و در جريان بررسي گزارش وزير نفت درباره آخرين وضعيت توليد بنزين و گازوییل در كشور گفت: بر اساس آخرين آمار، ميزان توليد انرژي اوليه كشور حدود ۹ ميليون بشكه معادل نفت خام در روز است كه پس از كسر صادرات، تزريق و هدررفت به همراه برخي مصارف داخلي واحدها در فرآيند عرضه، در نهايت فقط ۴.۴ ميليون بشكه معادل نفت خام به مصرف نهايي مي‌رسد. وي افزود: با وجود داشتن بزرگ‌ترين ذخاير نفت و گاز متعارف دنيا، كشور با ناترازي در عرضه و تقاضاي انرژي به ويژه در مورد گازطبيعي، بنزين و گازوییل روبرو شده است. با وجود تلاش‌هاي قابل توجه دولت براي بهبود اين وضعيت، ميزان ناترازي انرژي در حال گسترش بوده و در حال حاضر متوسط ناترازي سالانه گاز كشور حدود ۱۲۰ ميليون مترمكعب در روز و حداكثر ميزان ناترازي در فصل سرد معادل ۳۱۵ ميليون مترمكعب در روز است.
مديركل دفتر مطالعات انرژي، صنعت و معدن مركز پژوهش‌هاي مجلس، بيان كرد: در مورد بنزين و گازوییل نيز علي‌رغم ايجاد مازاد عرضه بنزين در كشور پس از بهره‌برداري از پالايشگاه ستاره خليج‌فارس و ثبت ركورد صادرات بنزين به ميزان ۳ ميليارد دلار در سال، در سال ۱۴۰۲ حداكثر ناترازي به بيش از ۱۵ ميليون ليتر در روز رسيده كه جهت تأمين نياز داخل، اقدام به واردات و خريد محصولات مرتبط از واحدهاي داخلي به ميزان ۴ ميليارد دلار شده است. اين رقم در قانون بودجه سال ۱۴۰۳، معادل ۱۴۰ همت 
پيش بيني شده است. وي ادامه داد: همچنين باوجود تأكيدات موجود در سياست‌هاي كلي نظام و قوانين فعلي بر توسعه صنايع پالايشي با رويكرد پتروپالايشي و تغيير رويكرد سوخت محور به سود محور، به خوبي دنبال نشده است.
به گفته ظفريان، تشديد كسري بودجه و ناترازي ارزي به واسطه واردات فرآورده‌هاي نفتي، كاهش توليد بخش صنعت و تحميل زيان اقتصادي به كشور به واسطه اعمال محدوديت در تامين انرژي و انتقال ناترازي گازطبيعي به گازوییل به واسطه استفاده از سوخت جايگزين مايع در نيروگاه‌ها و به تبع آن ايجاد عدم‌النفع بالاي اقتصادي براي كشور و افزايش آلايندگي‌هاي زيست‌محيطي، از تبعات منفي ناترازي انرژي در كشور است. تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن تاكيد بر لزوم افزايش برداشت ايران در ميادين مشترك، خواستار بررسي گلايه‌ها از كيفيت سوخت در كشور شدند. ابراهيم رضايي در جلسه علني ديروز در جريان بررسي گزارش وزير نفت درباره آخرين وضعيت توليد بنزين و گازوییل در كشور گفت: كار عملياتي خاصي در پارس جنوبي نشده است. وي با اشاره به احكام برنامه هفتم توسعه اظهار كرد: وزارت نفت براي بهينه‌سازي و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي واقعي در صنعت نفت در برنامه هفتم توسعه مكلف شده است اما چه كاري كرده است؟
نماينده دشتستان با اشاره به ميدان مشترك ايران و عربستان اظهار كرد: علي‌رغم قول وزير نفت در كميسيون انرژي ما نتوانسته‌ايم از ميدان مشترك‌مان با عربستان سعودي به خوبي بهره‌برداري كنيم.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ظلمي در حق نيروهاي شركتي پيمانكاري و قرارداد مستقيم در صنعت برق مي‌شود، تصريح كرد: وزارت نفت مسووليت‌هاي اجتماعي‌اش را به ويژه در استان‌هاي نفت‌خيز انجام نمي‌دهد. رضايي در پايان از وزير نفت خواست كه درباره اختلاف‌ نظرش با رييس‌جمهور شهيد توضيحاتي ارايه كند.

ارسال نظر