وزير راه و شهرسازي: توليد بخش مسكن و ساختمان در سال ۱۴۰۲ به مثبت ۷،۱ درصد افزايش يافت

معناي رشد فعاليت‌هاي ساختماني

۱۴۰۳/۰۳/۳۱ - ۰۰:۳۷:۱۸
کد خبر: ۳۱۴۹۸۷
معناي رشد فعاليت‌هاي ساختماني

وزير راه و شهرسازي اعلام كرد، بر اساس اعلام رييس‌كل بانك مركزي رشد توليد بخش مسكن و ساختمان در سال ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ شد كه اين عدد جزو اعداد كم سابقه است.

گروه راه و شهرسازي|

وزير راه و شهرسازي اعلام كرد، بر اساس اعلام رييس‌كل بانك مركزي رشد توليد بخش مسكن و ساختمان در سال ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ شد كه اين عدد جزو اعداد كم سابقه است. اينك اين سووال مطرح است كه چرا با اين رشد، قيمت هر متر مربع مسكن طي سال گذشته همچنان صعودي بود و حدود 15 ميليون تومان (22 درصد) رشد يافت؟ يا اينكه چرا اين رشد، منتج به نتيجه دلخواه مردم و سياستگذار نشده است و همچنان معضل مسكن بخش قابل توجهي از جمعيت كشور را آزار مي‌دهد؟ در پاسخ به چنين سوالاتي بايد گفت كه افزايش فعاليت‌هاي ساختماني در سال گذشته، الزاما به معني افزايش ساخت مسكن و تحويل آن به متقاضيان نيست. چه آنكه اين آمار به ساخت و ساز اعم از ساخت مسكن و ساخت هر گونه ساختماني ديگر (تجاري و خدماتي) نيز اشاره دارد. از اين گذشته، فعاليت‌هاي ساختماني محدود به ساخت و سازهاي جديد نيست، بلكه فعاليت‌هاي ساختماني براي تكميل پروژه‌هاي قديمي را نيز شامل مي‌شود. پروژه‌هايي كه الزاما ممكن است در سال گذشته به پايان نيز نرسيده باشند و همچنان در زمره پروژه‌هاي نيمه تمام دسته بندي مي‌شوند. در اين حال، اگر چه آماركامل پروانه‌هاي صادر شده در سال 1402 براي ساخت مسكن يا ساخت انواع ديگر ساختمان هنوز منتشر نشده است اما بررسي آمارهاي موجود (در كشور) از نيمه نخست سال گذشته نشان مي‌دهد كه همچنان پروانه‌هاي صادره در كشور در قياس با سال‌هاي گذشته، دچار رشد منفي است. اين در حالي است كه تقريبا از نيمه دوم سال گذشته دولت اعلام كرد، فرآيند ساخت حدود يك و نيم ميليون واحد مسكوني دولتي (نهضت ملي مسكن) آغاز شده است. اين آمار البته طي ماه‌هاي اخير به سرعت رشد يافته و به بيش از 2.6 ميليون رسيده است.

 

علت مثبت شدن رشد ساخت وساز

آنگونه كه مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي اعلام كرده، عدد رشد 7.1 درصد توليد ساختمان جزو اعداد كم سابقه است و اين عدد در ابتداي دولت منفي ۱۳ درصد بوده است. براي ارزيابي دقيق‌تر از علت اين تفاوت بايد يادآوري كرد كه دولت دوازدهم در دو سال پاياني كار خود علاوه بر تحريم‌هاي شديد نفتي از سوي دولت ترامپ، با تنگناهاي مالي ناشي از تعطيلي‌هاي شيوع ويروس «كرونا» در كشور نيز مواجه بود. به عبارت ديگر، به‌طور كل كسب و كارها و نه تنها ساخت وساز با ركود ناشي از كرونا مواجه بودند.نبود درآمدهاي نفتي نيز مانع از تزريق پول به پروژه‌هاي ساختماني، دستكم از سوي دولت و نه صرفا بخش خصوصي، مي‌شد.

 

تحويل ۵۶۰ هزار واحد مسكن دولتي

وزير راه و شهرسازي با اشاره به سخنان نامزدهاي چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: اميدوارم نامزدها سخنان دقيق و درست بگويند و البته خدا به سخنان درست بركت مي‌دهد. بذرپاش از تحويل ۵۶۰ هزار واحد در پروژه ملي مسكن خبر داد و افزود: عدد [آغاز احداث واحدها در] پروژه بزرگ مسكن در پروژه ملي مسكن از ۲ ميليون ۶۵۳ هزار واحد عبور كرد. از زمان ابلاغ سهميه استان‌ها در آبان ۱۴۰۰ اين عدد حاصل شده است. اين عدد در بخش مسكن كم سابقه است كه اميدوارم در دولت آينده ادامه يابد. وي ادامه داد: از ۵۵۰ هزار مسكن روستايي كه در اين دولت آغاز شده حدود ۳۰۰ هزار تحويل مردم شده است و حدود همين مقدار نيز از طرف دولت به آن اضافه شده كه اميدوارم ۵۵۰ هزار واحد روستايي تا پايان سال به ۸۰۰ هزار واحد برسد. وزير راه و شهرسازي از صدور مجوز ساخت ۲۹۰ هزار واحد در بافت فرسوده خبر داد و گفت: اين عدد هم از آمار بي‌سابقه در بخش بافت فرسوده بود. اميدوارم در دولت آينده نظام تسهيلاتي در بافت فرسوده ادامه يابد.

 

به جاي تور خبرنگاران جزييات آمار اعلام شود

وزير راه و شهرسازي براي حضور خبرنگاران از طرف اين وزارتخانه در محل پروژه‌هاي در حال ساخت و تحويل شده به مالكان‌شان در استان‌هاي مختلف براي راستي‌آزماني سخنانش اعلام آمادگي كرد . اين در حالي است كه روزنامه «تعادل»، تا كنون چندين بار در گزارش‌هاي تحليلي خود، از مسوولان وزارت راه و شهرسازي ارايه آمارهاي جزيي حاوي محل جغرافيايي، ميزان پيشرفت، و ساير ويژگي‌هاي 2.6 ميليون واحد در حال ساخت را درخواست كرده است. بي گمان، شفاف سازي آمارهاي كلي 2.6 ميليون واحد در دست ساخت، براي خبرنگاران مفيدتر از بازديد از برخي پروژه‌هاي در حال ساخت است.

 

سقف اجاره هفته آينده ابلاغ مي‌شود

در حالي كه چند هفته از وعده ابلاغ سقف اجاربها در سراسر كشور مي‌گذرد، ديروز وزير راه و شهرسازي گفت: نرخ سقف اجاره را مصوبه شوراي مسكن استان تعيين كرده‌اند و دو سه استان باقي مانده كه به زودي به اتمام مي‌رسانيم و هفته آينده سقف اجاره مسكن را به سراسر كشور ابلاغ مي‌كنيم. براي اولين بار دولت با اين ابزار مداخله بيشتري در بازار اجاره‌بها مي‌كند. بذرپاش ادامه داد: مقررات جدي در اين قانون پيش‌بيني شده كه ممكن است در ابتداي اجراي آن برخي از جمله مشاوران املاك و سايرين فكر كنند كه چه اتفاقي افتاده است، نگران نباشند، هيچ اتفاقي نيفتاده اين قانون قدري به نظام‌مند شدن بازار اجاره خانه كمك مي‌كند. با اجراي اين قانون حتما قيمت‌ها در بازار اجاره‌بها شكسته مي‌شود. وي ادامه داد: قيمت اجاره‌بهاي هر استان را متناسب با تورم همان استان ابلاغ مي‌كنيم. متاسفانه نرخ اجاره‌بها در استان‌ها با تبعيت از تهران، تعيين مي‌شود كه با اجراي اين قانون اين رويه، اصلاح مي‌شود.

 

در محدوديت عرضه، دولت

قيمت گذاري كند

بذرپاش با اشاره به حواشي ايجاد شده در بخش قيمت‌گذاري بليت هواپيما و قطار، تصريح كرد: ديوان عدالت اداري حكمي داد كه به نظر ما وارد نبود و اعتراض كرديم. رييس ديوان عدالت اداري دستور توقف اين حكم را داد، اما نامه‌اي ديدم كه دستور توقف هم لغو شده است. ما اين طور نمي‌توانيم هيچ مسووليتي را در حوزه قيمت‌گذاري بليت بپذيريم و اين يعني نظام عرضه و تقاضا قيمت را مشخص مي‌كند. نامه‌اي نوشتيم و اميدوارم جناب مخبر در شوراي سران قوا براي اين مساله تمهيدي بينديشند. مصالح كشور اقتضا نمي‌كند كه در بازاري كه محدوديت عرضه داريم و ناترازي جدي در عرضه و تقاضا وجود دارد، بگوييم بازار، قيمت بليت را تعيين كند. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بازار زماني مي‌تواند قيمت‌گذاري كند كه نظام عرضه و تقاضا متعادل باشد و تقاضاها، پوشش داده شود. فاصله عرضه و تقاضا در بخش بليت هواپيما و قطار زياد است. شوراي عالي هواپيمايي مي‌تواند نرخ‌گذار باشد.

به گزارش ايسنا، بذرپاش در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: رشد ترانزيت كشور در سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه سال گذشته كه در گزارش سازمان گمرك منتشر شد، خبر خوب و اميدوار كننده‌اي است كه مديون پيگيري‌ها و سفرهاي رييس‌جمهور شهيدمان است. وي اين رشد را ۵۵ درصد اعلام كرد و ادامه داد: رشد ترانزيك در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۸ درصد رشد داشت. اين رشد ركورد بي‌سابقه‌اي در ترانزيك كشور را ثبت خواهد كرد. ترانزيك جاده‌اي هم طي مدت مشابه ۶۹ درصد رشد يافته است. وزير راه و شهرسازي با اشاره به آمار پزشكي قانوني كشور گفت: جانباختگان سوانح جاده‌اي در دو ماهه ابتدايي امسال ۱۰ درصد كاهش يافته است. اگر اين درصد تا پايان سال ادامه يابد، قانون برنامه هم عينيت يافته است. بذرپاش از حضور سرپرست رياست‌جمهوري براي افتتاح پروژه رشت - كاسپين در روز پنجشنبه (۳۱ خرداد) خبر داد و افزود: اين پروژه شبكه كريدوري جنوب به شمال كشور را تكميل مي‌كند و درياي خزر را به خليج‌فارس متصل مي‌كند. اگر رييس‌جمهور شهيد زنده بود، اين پروژه به دست ايشان افتتاح مي‌شد.

ارسال نظر