هزينه احداث هر كيلومتر مترو ۴۵ تا ۶۵ميليون دلار

۱۴۰۳/۰۳/۳۱ - ۰۰:۴۷:۵۲
کد خبر: ۳۱۴۹۹۲

آنگونه كه مدير عامل اتحاديه شركت‌هاي قطارشهري كشور اعلام كرده است، احداث هر كيلومتر مترو ۴۵ تا ۶۵ ميليون دلار هزينه نياز دارد.

آنگونه كه مدير عامل اتحاديه شركت‌هاي قطارشهري كشور اعلام كرده است، احداث هر كيلومتر مترو ۴۵ تا ۶۵ ميليون دلار هزينه نياز دارد. اما از آنجا كه طبق قانون ۵۰ درصد اعتبار مورد نياز قطارهاي شهري‌ برعهده دولت و ۵۰ درصد برعهده شهرداري‌هاست، متأسفانه شهرداري‌ها توان تأمين ۵۰ درصد خود را هم ندارند و پروژه‌ها بسيار هزينه‌بر است. اردشير احمدزاده، مدير عامل اتحاديه شركت‌هاي قطارشهري كشور مشكل كمبود واگن‌هاي مترو و اورهال واگن‌ها را از ديگر مشكلات شهرهاي داراي مترو عنوان كرد و گفت: شهرها براي احداث خطوط متروي مصوب خود نياز به حمايت مالي دولت‌ها دارند. مدير عامل اتحاديه شركت‌هاي قطارشهري كشور با بيان اينكه در حال حاضر ۳۵۸ كيلومتر از ۹۷۰ كيلومتر مصوب شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور با ۲۵۷ ايستگاه مترو در ۱۳ خط به بهره‌برداري رسيده است، گفت: اين ۱۳ خط مترويي شامل متروي شهرهاي تهران، مشهد، شيراز، تبريز و اصفهان است. احمدزاده در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ۱۱ عضو اين اتحاديه متشكل از متروي تهران، قطارشهري‌هاي مشهد، شيراز، تبريز، اصفهان، كرج، اهواز، قم، اسلامشهر، كرمانشاه و شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه، بيان كرد: طبق مصوبه شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور قرار است تا در افق طرح‌هاي ريلي كشور معادل ۹۷۰ كيلومتر با ۳۷ خطوط ريلي به بهره‌برداري برسد. مديرعامل اتحاديه شركت‌هاي قطارشهري كشور ۱۳ خط متروي بهره‌برداري شده را به تفكيك اعلام كرد و با اشاره به اينكه هفت خط از اين ۱۳ خط مترو در تهران، دو خط مترو در مشهد، دو خط در شيراز، يك خط در اصفهان و يك خط مترو در تبريز در حال بهره‌برداري است، ادامه داد: خطوط متروي شهرهاي اهواز، كرج، قم، اسلامشهر و كرمانشاه هنوز به بهره‌برداري نرسيده و در حال احداث هستند. وي با يادآوري اينكه قرار است حدود ۲۷۱ كيلومتر خط مترو به ۳۵۸ خط در حال بهره‌برداري اضافه شود، تصريح كرد: بخشي از اين خطوط در تهران و بخشي در خطوط متروهاي مشهد، تبريز، شيراز، كرج، قم، اسلامشهر، اهواز و كرمانشاه هستند. به گفته مديرعامل اتحاديه شركت‌هاي قطارشهري كشور در افق طرح سامانه حمل و نقل ريلي شهري قرار است شهرهاي تهران به ۱۱ خط، مشهد 4 خط، اصفهان 3 خط، كرج يك خط، اهواز 4 خط، شيراز 6 خط، تبريز 4 خط، قم 2 خط، كرمانشاه يك خط و اسلامشهر نيز به يك خط برسند، اظهار كرد: در مجموع خطوط بهره‌برداري شده ۳۷ خط خواهد بود. احمدزاده با اشاره به اينكه از ۱۱ خط مصوب براي تهران 7 خط بهره‌برداري شده و مابقي در حال مطالعه و تجهيز كارگاهي است، تصريح كرد: خط اسلامشهر در حال احداث بوده و ادامه خط ۳ متروي تهران و متروي آزادگان به اسلامشهر مي‌رسد و فقط در ادامه خط سه متروي تهران در حال احداث است. مديرعامل اتحاديه شركت‌هاي قطارشهري كشور در مورد چهار خط در نظر گرفته شده براي مشهد نيز اضافه كرد: خط يك متروي مشهد در حال مسافرگيري بوده و به بهره‌برداري رسيده است. خط دو متروي مشهد نيز در حال بهره‌برداري و تكميل نواقص آن است. يك خط در حال احداث و خط چهارم متروي مشهد نيز در حال مطالعه است.

ارسال نظر