اقتصاد مالزي؛ حركت از توليد و نفت به سمت فناوري و هوش مصنوعي

۱۴۰۳/۰۳/۳۱ - ۰۰:۵۹:۱۹
کد خبر: ۳۱۴۹۹۴

سرمايه‌گذاري در مراكز ديجيتال و زيرساخت‌هاي ابري توسط گوگل، مايكروسافت و ساير شركت‌ها، زيرساخت‌هاي مالزي را مدرن كرده و باعث افزايش رقابت جهاني آن مي‌شود.

سرمايه‌گذاري در مراكز ديجيتال و زيرساخت‌هاي ابري توسط گوگل، مايكروسافت و ساير شركت‌ها، زيرساخت‌هاي مالزي را مدرن كرده و باعث افزايش رقابت جهاني آن مي‌شود. همكاري با غول‌هاي فناوري جهاني همچنين مي‌تواند مشوق نوآوري بومي شده و مالزي را به عنوان قطب توسعه فناوري در جنوب شرقي آسيا معرفي كند. به گزارش ايسنا، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي (FDI)، محرك اصلي دوره رشد انفجاري مالزي بين دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود اما جذابيت اين كشور در اواخر قرن گذشته، در بحبوحه افزايش رقابت همسايگان منطقه‌اي بزرگ‌تري مانند تايلند و ويتنام كه دسترسي بيشتري به نيروي كار ارزان‌تر و منابع طبيعي داشتند، از بين رفت. اكنون، دولت انور ابراهيم، نخست مالزي كه در انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۲ به پيروزي رسيد، ابتكارهايي را در پيش گرفته است تا موقعيت اقتصادي اين كشور را در آسيا احيا كند. توليد ناخالص داخلي مالزي در سال ۲۰۲۲، به ۳۶۱.۹۲ ميليارد دلار رسيد و جمعيت اين كشور، ۳۲.۷ ميليون نفر بود كه انتظار مي‌رود تا سال ۲۰۵۰، به ۴۰ ميليون نفر برسد. نرخ شهرنشيني در سال ۲۰۲۰، به ۷۵ درصد رسيد و تا سال ۲۰۴۰، به ۸۵ درصد خواهد رسيد. رشد اقتصادي و جمعيت مالزي به همراه نرخ سريع شهرنشيني، تقاضاي داخلي براي انرژي را افزايش خواهد داد و پيش‌بيني مي‌شود مصرف انرژي با نرخ سالانه ۲ درصد تا سال ۲۰۵۰ رشد كند. سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، نقش مهمي در پيشبرد اقتصاد مالزي به ويژه در قلمرو تجارت بين‌المللي دارد.

 

موج سرمايه‌گذاري غول‌هاي فناوري در مالزي

پريويندران سينگ، مدير ارشد اجرايي و بنيانگذار املاك زرين در اين باره مي‌گويد: هجوم اخير سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در مالزي، از چندين روند مثبت و تحولات بالقوه براي كشور حكايت دارد. وي خاطرنشان كرد: سرمايه‌گذاري‌هاي برجسته‌اي مانند فروشگاه جديد اپل و مشاركت‌هاي مايكروسافت و گوگل، مي‌توانند جايگاه مالزي را به عنوان مقصد جذاب براي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، ارتقاء دهند. او به بيزنس تايمز گفت: انتظار مي‌رود اين تحولات باعث تحكيم جايگاه بين‌المللي مالزي شود و يك اقتصاد پويا و انعطاف پذير با آينده‌اي روشن را نشان مي‌دهد كه پيشرفت‌هاي فناوري، رشد متنوع و اتصال جهاني بهبود يافته، محرك‌هاي آن بوده‌اند. با در نظر گرفتن تمام سرمايه‌گذاري‌هاي جذب شده، مالزي در حال افزايش رويت جهاني و جلب اعتماد سرمايه‌گذاران است. هجوم شركت‌هاي بين‌المللي شاخص، نشان‌دهنده يك محيط تجاري پايدار و اميدوار كننده است و به‌طور بالقوه ساير سرمايه‌گذاران را به خود جلب مي‌كند. مالزي امسال شاهد موج قابل توجهي از سرمايه‌گذاري‌هاي شركت‌هاي بزرگ خارجي و غول‌هاي فناوري بوده است. شركت‌هاي برجسته‌اي مانند گوگل، اپل، مايكروسافت، بايت دنس و بلك بري، در ميان اين شركت‌ها قرار داشته‌اند. اين سرمايه‌گذاري‌ها منعكس كننده جذابيت مالزي به عنوان يك قطب مهم براي سرمايه‌گذاري‌هاي فناوري و تجاري جهاني است. گوگل قصد دارد ۲ ميليارد دلار امريكا (۹.۴ ميليارد رينگيت) در تاسيس نخستين ديتاسنتر خود و منطقه گوگل كلود در مالزي، سرمايه‌گذاري كند. گوگل اعلام كرده كه برآورد شده است سرمايه‌گذاري اين شركت، تاثير اقتصادي مثبت به ارزش بيش از ۳.۲ ميليارد دلار امريكا (۱۵.۰۴ ميليارد رينگيت) خواهد داشت و ۲۵ هزار و ۶۰۰ شغل تا سال ۲۰۳۰ ايجاد مي‌كند. اپل هم نخستين فروشگاه خرده فروشي خود را در مالزي افتتاح كرده است و تا رد پاي فروش فيزيكي خود را در سراسر جنوب شرق آسيا تحكيم كند. شركت بلك بري، نخستين مركز امنيت سايبري آسيا اقيانوسيه خود را در مالزي گشوده كه تمركز اصلي آن بر مساله امنيت سايبري است. ساتيا نادلا، رييس و مديرعامل مايكروسافت براي توسعه زيرساخت ابري جديد و هوش مصنوعي در مالزي، از يك سرمايه‌گذاري قابل توجه به ارزش ۲۲ ميليارد دلار (۹۰.۲ ميليارد رينگيت) رونمايي كرده است. مايكروسافت همزمان سرگرم ساخت يك ديتاسنتر بزرگ در شهر سايبرجاياي مالزي است. بايت‌دنس كه شركت مادر تيك‌تاك و مستقر در چين است، قصد دارد ۲.۱۳ ميليارد دلار (۱۰ ميليارد رينگيت) براي ايجاد يك قطب هوش مصنوعي در مالزي، سرمايه‌گذاري كند. علاوه بر اين ابتكارها، بايت‌دنس قصد دارد با سرمايه‌گذاري اضافي ۱.۵ ميليارد رينگيت، تاسيسات ديتاسنتر خود را در ايالت جوهور مالزي گسترش دهد.

 

حركت از توليد و نفت

به سمت فناوري و هوش مصنوعي

پريويندران سينگ اظهار كرد: سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ در سراسر صنايع مختلف، چشم‌اندازهاي اقتصادي قوي را نشان داده و مي‌تواند توليد ناخالص داخلي مالزي را به ميزان قابل ملاحظه‌اي تقويت كند. وي همچنين تاكيد كرد سرمايه‌گذاري در بخش‌هايي مانند فناوري، هوش مصنوعي، امنيت سايبري، توزيع و انرژي پايدار، پايگاه اقتصادي مالزي را متنوع كرده و وابستگي به بخش‌هاي سنتي مانند توليد و نفت را كاهش مي‌دهد. به‌علاوه، انتظار مي‌رود اين سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، شغل بيشتري را براي مالزيايي‌ها ايجاد كند. به عنوان مثال، پروژه‌هاي اپل و مايكروسافت در زمينه هوش مصنوعي، فرصت‌هاي شغلي متعددي را ايجاد كرده و بر بازارهاي شغلي محلي تاثير مي‌گذارند. بعلاوه، ابتكارات تقويت مهارت توسط شركت‌هايي مانند بايت‌دنس كه به قطب‌هاي هوش مصنوعي متمركز هستند، مي‌تواند تخصص بومي را در صنايع فناوري پيشرفته، ارتقا داده و توسعه مهارت و تقويت رقابت جهاني نيروي كار را ترويج كند. درخصوص زيرساخت‌ها و پيشرفت فناوري، مي‌توان گفت كه سرمايه‌گذاري در مراكز ديجيتال و زيرساخت‌هاي ابري توسط گوگل، مايكروسافت و ساير شركت‌ها، زيرساخت‌هاي مالزي را مدرن كرده و باعث افزايش رقابت جهاني آن مي‌شود. همكاري با غول‌هاي فناوري جهاني همچنين مي‌تواند مشوق نوآوري بومي شده و مالزي را به عنوان قطب توسعه فناوري در جنوب شرقي آسيا معرفي كند.

 

برنده غيرمنتظره جنگ تجاري امريكا و چين

تان وي تيام، يك مدير سرمايه‌گذاري مي‌گويد همه اين سرمايه‌گذاري‌ها خواه تحقق پيدا كرده باشند يا در دست بررسي باشند يا به مرحله برنامه‌ريزي رسيده باشند، به نفع مالزي هستند. بنا بر توضيح او، افزايش سرمايه‌گذاري‌ها مي‌تواند به عوامل متعددي نسبت داده شود. نخست آنكه، مالزي همواره در بخش الكترونيك و الكتريك، قوي بوده است اما در زنجيره تامين و توليد محصولات در سطح پايين تا متوسط قرار داشته كه تا حدودي به دليل جذب عمده سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي توسط چين بوده است. جنگ تجاري باعث تقويت دوست و جهاني‌زدايي شد و باعث شد بسياري از شركت‌ها، به استراتژي «چين بعلاوه يك» روي بياورند. بعلاوه، زيرساخت قوي مالزي، عرضه آب و برق قابل اطمينان، كاركنان ماهر، استفاده گسترده از زبان انگليسي و سيستم حقوقي قوي، اين كشور را به مقصد جذابي براي اين شركت‌ها تبديل مي‌كند.

 

تركيب مثبت

از عوامل ژئوپليتيكي، اقتصادي و استراتژيك

دكتر كيم لِنگ، استاد اقتصاد دانشگاه سان‌وي (Sunway University) اظهار كرد: افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در مالزي به دليل تركيبي از عوامل ژئوپليتيكي، اقتصادي و استراتژيك است. شركت‌هاي چندمليتي در حال انتقال تاسيسات توليد خارجي خود به كشورهاي ديگري در آسيا هستند تا از تشديد منازعه تجاري احتمالي ميان امريكا و چين در امان بمانند. شركت‌هاي چيني هم در خارج از كشور سرمايه‌گذاري مي‌كنند تا از بازارهاي امريكا فاصله گرفته و روي بازارهاي در حال توسعه در آسيا و ساير كشورهاي آسيايي سرمايه‌گذاري كنند. وي افزود: امنيت انرژي مالزي، ريسك كمتر بلاياي طبيعي، سياست‌هاي جذاب سرمايه‌گذاري، ثبات سياسي و سياست‌هاي اقتصادي آينده‌نگر هم از جمله عواملي است كه همچنان به جذب سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي ادامه خواهد داد. يكي ديگر از متخصصان صنعت با تكرار ديدگاه‌هاي مشابه، گفت: غول‌هاي فني و شركت‌هاي خارجي به دليل موقعيت جغرافيايي استراتژيك خود مالزي كه دسترسي آسان به بازار گسترده‌تر جنوب شرقي آسيا را فراهم مي‌كند، سرمايه‌گذاري‌ در اين كشور را انتخاب مي‌كنند و اين امر با وجود بي‌ثباتي سياسي طولاني مدت كشور و افزايش هزينه انجام تجارت است. اين منطقه، محل زندگي طبقه متوسط رو به رشد است و فرصت‌هاي قابل توجهي را براي رشد مصرف كننده محور عرضه مي‌كند. مالزي يك زيرساخت توسعه يافته، نيروي كار بسيار ماهر و سطح نسبتا بالايي از آشنايي به زبان انگليسي است كه اين كشور را به يك مقصد جذاب براي فناوري و صنايع خدمات گرا تبديل مي‌كند. بعلاوه، دولت مالزي در ايجاد يك محيط تجاري مطلوب از طريق مشوق‌هاي مختلف از جمله معافيت‌هاي مالياتي، كمك‌هاي مالي براي صنايع پيشرفته و سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ديجيتال فعال بوده است. ايجاد مناطق تجارت آزاد ديجيتال و مراكز نوآوري مانند سايبرجايا هم جذابيت مالزي را افزايش داده است. اين كارشناس همچنين تاكيد كرد كه مالزي، يك چارچوب قانوني پايدار و حمايت‌هاي قوي براي سرمايه‌گذاران خارجي دارد كه سطحي از امنيت و پيش‌بيني را فراهم مي‌كند كه مي‌تواند به برخي از ريسك‌ها بچربد. بر اساس گزارش نيو استريتس تايمز، افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي اخير، به ويژه در سال ميلادي جاري مي‌تواند به تغييرات زنجيره تامين جهاني هم نسبت داده شود زيرا شركت‌ها در پاسخ به تنش‌ها و اختلالات ژئوپليتيكي مانند اختلالات دوران كرونا، به دنبال تنوع بخشيدن به پايگاه‌هاي توليد خود هستند.

ارسال نظر