كاهش بارش‌ها در ۱۱ استان نسبت به دوره بلندمدت

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۰۸:۱۲
کد خبر: ۳۱۵۰۶۲

وضعيت بارش‌ها در ۱۱ استان كشور از ابتداي سال آبي جاري (ابتداي مهر ۱۴۰۲) تا ۲۵ خرداد ماه نسبت به دوره بلندمدت و ۷ استان نسبت به سال گذشته با كاهش همراه بوده است.

تهران| ايرنا| وضعيت بارش‌ها در ۱۱ استان كشور از ابتداي سال آبي جاري (ابتداي مهر ۱۴۰۲) تا ۲۵ خرداد ماه نسبت به دوره بلندمدت و ۷ استان نسبت به سال گذشته با كاهش همراه بوده است.

به گزارش ايرنا، گرچه از منظر كلي وضعيت بارش‌هاي كشور بهبود داشته است، اما ۱۱ استان نسبت به دوره بلندمدت و ۷ استان نسبت به سال گذشته كاهش بارش دارند.

طبق آخرين آماري كه دفتر اطلاعات و داده‌هاي آب كشور منتشر كرده است مجموع بارش‌هاي كشور از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ خردادماه به ۲۴۰.۶ ميليمتر رسيده است. اين ميزان نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله كه ۲۳۴.۸ ميليمتر بارش داشته‌ايم ۲ درصد رشد را نشان مي‌دهد.

همچنين نسبت به سال آبي گذشته (ابتداي مهر ۱۴۰۱ تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۲) كه ۲۰۳.۶ ميليمتر بارش ثبت شده داشته‌ايم رشد ۱۸ درصدي دارد؛ با اين حال وضعيت بارشي ۱۱ استان نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله كاهشي است. استان تهران با بارش ۲۱۲.۷ ميلي‌متر از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ خردادماه نسبت به ۲۶۱.۷ ميليمتر دوره بلندمدت ۱۹ درصد كاهش بارش دارد. استان بوشهر نيز كه از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ خردادماه ۲۰۹ ميليمتر بارش دريافت كرده بوده در هم‌سنجي با دوره بلندمدت كه ۲۵۲.۲ ميليمتر بارش داشته با كاهش ۱۷ درصدي روبرو شده است. وضعيت بارش اين استان در مقايسه با ۳۰۳.۷ ميليمتر بارش سال گذشته نيز كاهش ۳۱ درصدي دارد. استان فارس هم كه از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ خردادماه ۲۵۲.۸ ميليمتر بارش دريافت كرده بود در مقايسه با ۲۹۶.۴ ميليمتر دوره بلندمدت ۱۵ درصد كاهش بارش دارد. بارش‌هاي اين استان همچنين در مقايسه با ۲۵۹.۱ ميليمتر سال گذشته ۲ درصد كاهش دارد. استان قزوين هم با داشتن ۲۶۶.۲ ميليمتر بارش از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ خردادماه در قياس با ۳۱۲ ميليمتر دوره بلندمدت ۱۵ درصد كاهش بارش داشته است.
استان سمنان نيز با داشتن ۹۴.۴ ميليمتر بارش از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ خرداد نسبت به دوره بلندمدت كه ۱۰۹.۳ ميليمتر بارش داشته با ۱۴ درصد كاهش بارش روبرو شده است. وضعيت بارش‌هاي سمنان نسبت به سال گذشته كه ۹۸.۵ ميليمتر بارش داشته چهار درصد كاهش دارد. استان چهارمحال و بختياري با ۱۳ درصد كاهش بارش نسبت به بلندمدت و ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته كاهش را نشان مي‌دهد.
خراسان رضوي با ۱۰ درصد كاهش نسبت به دوره بلندمدت، زنجان با هفت درصد نسبت به دوره بلندمدت و سال گذشته، البرز با ۶ درصد كاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت و گيلان و هرمزگان هر ۲ با ۳ درصد كاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت از جمله استان‌هاي داراي كاهش هستند.

ارسال نظر