«تعادل» گزارش مي‌دهد

روي قرمز در پايان بهار

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۱۳:۰۸
کد خبر: ۳۱۵۰۶۷
روي قرمز در پايان بهار

بازار سرمايه همچنان با ثبت بازدهي منفي زيان را مهمان پرتفوي سهامداران مي‌كند و در آستانه انتخابات روزهاي تلخي را براي سرمايه‌گذاران بورسي رقم مي‌زند.

بازار سرمايه همچنان با ثبت بازدهي منفي زيان را مهمان پرتفوي سهامداران مي‌كند و در آستانه انتخابات روزهاي تلخي را براي سرمايه‌گذاران بورسي رقم مي‌زند. اين درحالي است كه بازارهاي موازي بورس نسبتا شرايط بهتري را دارند؛ اما اين بازار با ثبت زيان روزانه باعث مي‌شود كه نقدينگي بيشتري از دايره معاملات خارج شود و سهامداران روزهاي تلخ‌تري را تجربه كنند.

مشكل اساسي اينجاست كه خروج نقدينگي از بازار سهام باعث مي‌شود كه حجم و ابعاد اين بازار كوچك‌تر شود وشرايط وخيم‌تر شود. به‌طور كلي به نظر مي‌رسد كه با توجه به شرايط اين روزها و نزديكي به انتخابات رياست‌جمهوري احتمالا بورس تهران و بقيه بازارهاي مالي نتوانند تكان چنداني بخورند و بورس همچنان سرخ پوش باقي بماند. به عقيده بسياري از كارشناسان در بهترين حالت ممكن حداقل 10 تا 15 روز پس از انتخابات تالار شيشه‌اي معاملات مي‌تواند تكانه‌هاي مثبت را تجربه كند و پس از آن با ارايه برنامه‌ها توسط دولت چهاردهم بازارهاي مالي مسير خود را مشخص مي‌كنند و در نهايت مسير سوددهي يا تحميل زيان را براي سهامداران انتخاب كنند. محمد نظيفي، كارشناس بازار سرمايه درخصوص اين شرايط بازار سرمايه نوشت: «با توجه به كسري بودجه ساختاري دولت، هر يك از كانديداهاي اين دوره انتخابات كه راهي پاستور شوند چالشي بسيار جدي در زمينه كنترل هزينه‌هاي دولت يا تقويت رشد اقتصادي در پيش رو دارند و با پذيرش اين فرض مي‌توان گفت برخلاف شعارها و اهداف بلندپروازانه نامزدها، فضاي تصميم‌گيري در زمينه سياست‌هاي مالي كه در برابر رييس‌جمهور آينده كشور قرار دارد محدوديت‌هاي بسياري را شامل مي‌شود. بر اين اساس شايد بتوان گفت تاثيرات ناشي از انتخاب مردم، بيش از آنكه از طريق خط‌مشي‌هاي مالي متوجه بازار سهام شود، احتمالا از طريق ساير جهت‌گيري‌هاي سياستي رييس‌جمهوري آينده در حوزه‌هاي اقتصادي، ژئوپولتيك و... به صورت غيرمستقيم به بازار سهام منتقل خواهد شد. از اين نكته مي‌توان نتيجه گرفت، كانديداهاي رياست‌جمهوري به جاي تلاش براي تسلط بر مباني بازارهاي مالي در اندك فرصت موجود كه به سختي ممكن است، بهتر است به توضيح سياست‌هاي اساسي خود در حوزه اقتصاد، در خصوص شاخص‌هاي كلان و استراتژي‌هاي خود در زمينه افزايش ثبات و پيش‌بيني‌پذيري اقتصاد كشور بپردازند. بازار سرمايه در چندين دوره شاهد تكرار سعي و خطا در زمينه تنظيم ريزساختارها بوده است و گويي هر بار با تغييرات دولت‌ها تمامي آنچه قبلا آزموده شده براي چندمين بار آزموده مي‌شود. ناهماهنگي‌هاي موجود در زمينه نرخ بهره كه ناشي از فعاليت سياست‌گذاران متعدد در اين زمينه و فقدان هماهنگي است از اين دست به شمار مي‌آيد. بر اين اساس انتظار مي‌رود نامزدهاي رياست‌جمهوري به جاي ورود به جزييات، موضعي شفاف و قابل ارزيابي از نظر تحقق و عدم تحقق در خصوص رويكرد خود در زمينه مسائل ساختاري مانند نحوه مشاركت اركان بازارسرمايه در تصميم‌گيري‌هاي مرتبط با اقتصاد كلان، نحوه استفاده از ظرفيت بورس كالا در حوزه‌هاي مرتبط، انضباط انتشار گزارشات بانك مركزي و همچنين نرخ‌هاي اساسي اقتصادي نظير نحوه تعيين نرخ بهره، نظام مديريت نرخ ارز و نحوه كشف يا تعيين ساير نرخ‌هاي اقتصادي در كشور ارايه كنند. سرمايه‌گذاران حرفه‌اي معمولا تصميمات سرمايه‌گذاري را بر اساس وضعيت بنيادي دارايي مورد بررسي اتخاذ مي‌كنند و از اين منظر، تاثير عوامل اقتصاد كلان، صنعت و وضعيت فعاليت شركت‌ها در بازار سهام بسيار بيشتر از فضاي سياسي و انتخابات رياست‌جمهوري است. مي‌توان گفت تاثير انتخابات رياست‌جمهوري بر بازار سهام در ميان‌مدت و بلندمدت به مراتب كمتر از نوسانات كوتاه‌مدت ناشي از هيجانات و ابهامات زمان انتخابات است. تغييرات كارايي و رشد اقتصادي در كشور اموري كوتاه‌مدت نيستند و صرف انتخاب يك جريان يا شخص خاص منجر به تغيير در عوامل كلان اقتصاد كشور نمي‌شوند بنابراين انتظار تحولات عمده در بازارهاي مالي در كوتاه‌مدت معقول نيست.»

 

بازدهي بازار در هفته اخير

شاخص كل در آخرين روز كاري هفته به رقم 2 ميليون و 44 هزار و 330 واحد رسيد و نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته قبل 31 هزار و 162 واحد پايين‌تر ايستاد و بازدهي هفته شاخص بورس منفي 1.5 درصد شد. شاخص هم وزن نيز در پايان هفته نسبت به هفته پيشين 7 هزار و 217 واحد پايين‌تر ايستاد و بازدهي منفي يك درصدي را ثبت كرد. شاخص كل بورس تهران در روز شنبه 14 هزار و 239 واحد ريزش كرد. شاخص يكشنبه 16 هزار و 573 واحد پايين آمد. شاخص روز سه‌شنبه 9 هزار و 291 واحد افت كرد اما در روز چهارشنبه شاخص كل 7 هزار و 966 واحد رشد كرد. در اين هفته، ميانگين ارزش معاملات بازار سهام 126 هزار و 814 ميليارد تومان بود. ميانگين ارزش معاملات خرد بورس نيز 2 هزار و 517 ميليارد تومان بود كه نسبت به رقم 2 هزار و 664 ميلياردي هفته پيشين، كاهش 5 درصدي داشته است.

ميانگين ارزش صف‌هاي فروش در هفته اخير 893 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته‌ پيشين 261 ميليارد تومان بيشتر بود و رشد 41 درصدي داشته است. بالاترين رقم هفته هزار و 235 ميليارد تومان بود كه در روز شنبه ثبت شد و كمترين رقم 501 ميليارد تومان بود كه در روز ‌‌چهارشنبه ثبت شد. ميانگين ارزش صف‌هاي خريد در هفته اخير 140 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته گذشته 122 ميليارد تومان كمتر بود. در اين هفته، ميانگين ارزش صف‌هاي خريد 46 درصد كاهش يافته است. بالاترين رقم هفته 214 ميليارد تومان بود و در روز ‌چهارشنبه ثبت شد. پايين‌ترين رقم به روز ‌شنبه برمي‌گردد كه 108 ميليارد تومان بود. در اولين روز معاملاتي هفته، 500 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد. روز يكشنبه نيز 411 ميليارد تومان خارج شد. روز سه‎‌شنبه اين رقم به 306 ميليارد تومان رسيد. در آخرين روز معاملاتي هفته براي دوازدهمين روز متوالي پول حقيقي خارج شد كه ارزش آن 179 ميليارد تومان بود. در مجموع كل هفته هزار و 396 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد و ميانگين روزانه خروج پول حقيقي 349 ميليارد تومان بود كه نسبت به هفته پيشين 2 درصد كاهش يافته است.

 

بورس كالا در يك نگاه

آمار معاملات بازار فيزيكي بورس كالاي ايران نشان مي‌دهد در هفته منتهي به ۳۱ خرداد ۳۸۹ شركت در تالارها و بازار فرعي كالا و محصول‌شان را عرضه كردند كه به معامله نزديك به ۳.۲ ميليون تن انواع كالا و محصول به ارزش ۳۸.۴ هزار ميليارد تومان منتهي شد. ارزش معاملات ۱۰ شركت برتر ۲۳.۶ هزار ميليارد تومان برآورد شد. بورس كالاي ايران برترين‌هاي بورس كالا در هفته منتهي به ۳۱ خرداد را براساس ارزش فروش شركت‌ها در بازار فيزيكي اعلام كرد. جزييات رتبه‌بندي جايگاه شركت‌ها از لحاظ فروش به شرح زير است: فولاد مباركه اصفهان (فولاد) با ثبت معامله ۳۲۹ هزار و ۲۰۰ تن ورق گرم، ورق گرم نوردكاران، ورق گرم خودرو و آرگون به ارزش ۱۰ هزار و ۶۶۲ ميليارد تومان در رتبه نخست ايستاد. توسعه آهن و فولاد گل گهر با فروش ۲۴۹ هزار و ۴۰۰ تن آهن اسفنجي به ارزش ۳ هزار و ۴۲۵ ميليارد تومان، دوم شد. ملي صنايع مس ايران (فملي) با فروش ۷ هزار و ۵۷۲ تن مس كاتد، مس كم عيار، مس مفتول، سولفور موليبدن و كنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۲ هزار و ۲۱۶ ميليارد تومان، سوم شد. مجتمع سرب و روي انگوران با ثبت معامله ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ تن خاك روي به ارزش يك هزار و ۹۶۴ ميليارد تومان در رتبه چهارم ايستاد. فولاد كاوه جنوب كيش (كاوه) با فروش ۶۱ هزار و ۷۲۰ تن شمش بلوم، آهن اسفنجي و ضايعات پوسته اكسيدي به ارزش يك هزار و ۱۰۲ ميليارد تومان پنجم شد. ذوب آهن اصفهان (ذوب) با ثبت معامله ۴۰ هزار و ۸۹۴ تن ميلگرد و تيرآهن به ارزش يك هزار و ۵۲ ميليارد تومان، ششم شد. معدني و صنعتي گل گهر (كگل) با فروش ۱۹۰ هزار تن گندله و كنسانتره سنگ آهن به ارزش ۹۸۸ ميليارد تومان در رتبه هفتم ايستاد.

فولاد خوزستان (فخوز) جهان فولاد سيرجان (فجهان) با ثبت معامله ۴۰ هزار و ۱۲۰ تن شمش بلوم، آهن اسفنجي و آرگون به ارزش ۸۰۷ ميليارد تومان هشتم شد. معدني و صنعتي چادرملو (كچاد) ۹۳ هزار و ۵۰۰ تن كنسانتره سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش ۷۹۶ ميليارد تومان فروخت نُهم شد. معدني و صنعتي گهرزمين (كگهر) با فروش ۱۳۵ هزار تن گندله و كنسانتره سنگ آهن و ثبت ارزش ۶۵۴ ميليارد تومان دهم شد.

ارسال نظر