راه آهن رشت-كاسپين افتتاح شد

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۲۳:۳۹
کد خبر: ۳۱۵۰۷۳

راه آهن رشت-كاسپين با حضور سرپرست رياست‌جمهوري، وزير راه و شهرسازي و جمعي از مديران و مسوولان كشوري و استاني افتتاح شد.

راه آهن رشت-كاسپين با حضور سرپرست رياست‌جمهوري، وزير راه و شهرسازي و جمعي از مديران و مسوولان كشوري و استاني افتتاح شد. راه‌آهن رشت-بندركاسپين به عنوان يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي ريلي و اولويت‌دار كشور با هدف تكميل كريدور شمال-جنوب است كه با حضور مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي و محمد مخبر سرپرست رياست‌جمهوري روز پنجشنبه ۳۱ خردادماه به بهره‌برداري رسيد. اين مسير ريلي اتصال ريلي مركز استان گيلان به بندر انزلي را فراهم مي‌سازد كه اين رويداد از نظر مبادلات تجاري و بازرگاني با كشورهاي منطقه و اروپا از اهميت بالايي برخوردار است. راه‌آهن رشت-بندركاسپين به طول ۳۷ كيلومتر با اعتبار بيش از ۳۰ هزار ميليارد ريال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار ميليارد ريال برآورد مي‌شود. اين پروژه ريلي آخرين بخش از كريدور ريلي دريا به دريا است كه اتصال ريلي بنادر جنوبي كشور به بنادر شمالي در استان گيلان را برقرار و امكان مبادله بار تركيبي از طريق ايران براي منطقه را فراهم مي‌كند.

وزير راه گفت: انقلابي در حوزه ترانزيت رخ داده است در مراسم افتتاح اين خط راه آهن، وزير راه و شهرسازي از رشد ۷۰ درصدي ترانزيت جاده‌اي در سه ماه نخست سال خبر داد و گفت: انقلابي در حوزه ترانزيت به ويژه حوزه دريايي و جاده‌اي رخ داده است. بذرپاش در ايين بهره‌برداري از پروژه ريلي رشت-كاسپين در منطقه آزاد انزلي اظهار كرد: آيت‌الله شهيد رييسي تمام وقت و به صورت جدي براي تكميل و اجراي پروژه ريلي رشت _ كاسپين پيگيري كردند. وي با اشاره به فرصت‌هاي اقتصادي ايران در منطقه و جهان افزود: شهيد جمهور، كشور را با ديپلماسي عزتمندانه و اثربخش در منطقه و جهان قدرتمند كرد. وزير راه و شهرسازي از رشد ۷۰ درصدي ترانزيت جاده‌اي در سه ماه نخست سال خبر داد و بيان كرد: فقط در سه ماه نخست سال ۵/۵ ميليون تن ترانزيت جاده‌اي در كشور صورت گرفته و اين آمار در تا پايان سال به ۲۰ ميليون تن ترانزيت مي‌رسد. بذرپاش با بيان اينكه صادرات از درياي خزر رشد ۵۰ درصدي داشته است، گفت: انقلابي در حوزه ترانزيت به ويژه در حوزه درياي و جاده‌اي صورت گرفته است. به گفته وي، كريدور شمال به جنوب فقط يك خط ريلي نيست بلكه مجموعه فرصت‌ها، توسعه اقتصاد دريايي، تسهيل تردد و تقويت زيرساخت‌ها است. وزير راه و شهرسازي با اشاره به اهميت پروزه ريلي رشت _ آستارا بيان كرد: توافقات خوبي با روسيه براي اجراي پروژه رشت _ آستارا صورت گرفته است.

ظرفيت انتقال بار ۱۰ ميليون تني

راه آهن رشت - كاسپين

در اين حال، معاون وزير راه ظرفيت انتقال بار خط ريلي رشت - كاسپين را 7 ميليون تن دانست و گفت: با توجه به جابه‌جايي كمتر مسافر، ظرفيت انتقال بار به رشت تا ۱۰ ميليون تن افزايش مي‌يابد. خيرالله خادمي در حاشيه مراسم افتتاح راه آهن رشت – كاسپين در جمع خبرنگاران، با بيان اينكه اين مسير ريلي آخرين بخش از كريدور دريايي شمال به جنوب است، اظهار كرد: اين قطعه كه حلقه مفقوده كريدور بود، امروز به اتمام رسيد و با حضور سرپرست رياست‌جمهوري و وزير راه و شهرسازي افتتاح خواهد شد. معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: طول اين پروژه ۳۷ كيلومتر بوده و ۴۰ كيلومتر ريل‌گذاري صورت گرفته است كه اعتبار هزينه شده نيز با ارزش روز، معادل ۶۰۰۰ ميليارد تومان برآورد مي‌شود. خادمي با اشاره به عبور اين خط ريلي از اراضي كشاورزي و مناطق روستايي، از سختي‌هاي احداث اين مسير گفت و عنوان كرد: ظرفيت انتقال بار اين خط ريلي هفت ميليون تن و ظرفيت جابه‌جايي مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر است، اما با توجه به جابه‌جايي كمتر مسافر، ظرفيت انتقال بار به رشت تا ۱۰ ميليون تن افزايش مي‌يابد. وي با بيان اينكه يك شاخه راه آهن رشت - كاسپين در ادامه به بندرانزلي و شاخه ديگر آن به آستارا مي‌رود، عنوان كرد: اين مسير نقش بين المللي دارد و به عنوان كريدور سراسري ريلي - دريايي قرار است از روسيه و شمال اروپا با طول ۱۳ هزار كيلومتر و عبور از داخل خاك جمهوري اسلامي ايران به بندر بمبئي برسد لذا بخشي از پروژه حمل و نقل بين المللي خواهد بود و با بهره‌برداري از آن مي‌توانيم كالاهاي شرق آسيا را به درياي خزر و سپس بندر آستراخان روسيه، مسكو و اروپا برسانيم. معاون وزير راه با اشاره به مدت زمان ۴۵ روزه حمل بار از كانال سوئز، تصريح كرد: كريدور شمال به جنوب اين مسير را ۲۵ روز كوتاه‌تر و كاهش ۳۰ درصدي هزينه را به دنبال دارد. وي همچنين به نقش داخلي راه آهن رشت - كاسپين اشاره كرد و متذكر شد: شبكه ريلي كشور از بنادر جنوب تا درياي خزر تكميل خواهد شد و مي‌تواند در درآمد ملي بسيار موثر باشد.

 

۲ ايده براي اتصال انزلي به راه آهن سراسري

در اين حال، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي دو ايده براي اتصال مجتمع بندري انزلي به راه‌آهن سراسري را تشريح كرد. به گزارش ايرنا، علي اكبر صفايي درباره امكان اتصال مجتمع بندري انزلي به راه آهن سراسري كشور اظهار كرد: در اين رابطه ۲ ايده مطرح است اول انتقال شاخه‌اي از ريل بندر كاسپين به بندرانزلي است كه اين پروژه به علت وجود تالاب انزلي و حساسيت‌هاي زيست محيطي بسيار، در حال مطالعه است و مي‌توان گفت كه سختي‌هاي زيادي به همراه خواهد داشت. وي ادامه داد: راهكار دوم اين است كه بتوانيم در نزديك‌ترين نقطه ريلي به مجتمع بندري انزلي يك مجموعه ترمينال كانتيري -ريلي تشكيل دهيم و با كاميون بين بندر و ترمينال ريلي اين نقيصه را برطرف كنيم كه هر دو موضوع در دستور كار مدير كل بنادر و دريانوردي استان گيلان قرار دارد تا آنچه به نفع مردم كشور و حمل و نقل است، اجرا شود. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با با بيان اينكه با تلاش‌هاي وزارت راه و شهرسازي، راه آهن رشت به بندر كاسپين به اتمام رسيد، اظهار كرد: اين بندر به ريل سراسري كشور وصل و موجب شد كه دو استان مهم كشور شامل گيلان و مازندران به ريل سراسري متصل شود.

وي افزود: كشورهاي حاشيه درياي خزر به خصوص كشورهاي بزرگي از جمله روسيه و قزاقستان كشورهاي ريل‌ پايه هستند و از ريل بهره‌برداري‌هاي بسيار زيادي انجام مي‌دهند.

ارسال نظر