سياست‌هاي ارزي صادرات پسته را مختل كرده است

صادرات پسته امريكايي با برچسب ايراني

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۵۶:۵۵
کد خبر: ۳۱۵۰۸۵

رييس هيات‌مديره انجمن پسته گفت: به‌ دليل سياست‌هاي ارزي دولت در مورد چگونگي برگشت ارز، تجار ايراني توان صادرات پسته و رقابت در بازارهاي خارجي را ندارند.

رييس هيات‌مديره انجمن پسته گفت: به‌ دليل سياست‌هاي ارزي دولت در مورد چگونگي برگشت ارز، تجار ايراني توان صادرات پسته و رقابت در بازارهاي خارجي را ندارند. محمد صالحي، رييس هيات‌مديره انجمن پسته در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينكه بخش زيادي از پسته پارسال روي دست تجار باقي مانده است، توضيح داد: به‌دليل اينكه ما خريدمان را با ارز آزاد انجام مي‌دهيم و پس از صادرات بايد ارز برگشتي را به‌صورت نيمايي و با قيمت كمتر بفروشيم، اين موضوع باعث مي‌شود تا تاجران پسته با زيان‌هاي بالايي متضرر شوند و عملا توان صادرات و رقابت در بازارهاي بين‌المللي را نداشته باشند.
وي گفت: اين موضوع مشكل همه صادركنندگان شده است، اما براي بعضي از صادركنندگان و تجار پسته حاشيه سود به حدي كم شده كه عملا ديگر توان صادراتي وجود ندارد و اگر قرار است كه پسته هم صادر شود بايد فكري به حال اين موضوع بكنند. رييس هيات‌مديره انجمن پسته گفت: ما براي برگشت ارز هيچ مشكلي نداريم و متعهد مي‌شويم كه ارز حاصل از صادرات را به كشور برگردانيم اما مشكل در قيمت آن است و دولت نبايد به دنبال اين باشد كه ارز برگشتي را با قيمت كمتري از ما بخواهد، به هر حال ما هم دچار زيان مي‌شويم و معتقديم كه قيمت دستوري در همه حال اشتباه بوده و باعث بسياري از مشكلات شده است
وي در مورد توليد پسته در ايران و پيش افتادن كشور امريكا در توليد اين محصول، گفت: متاسفانه در كشور ما به‌دليل معضل كمبود آب، براي توليد مشكلاتي پيدا كرده‌ايم و به‌ همين دليل كشوري مثل امريكا در توليد پسته از ما پيشي گرفته است.
صالحي گفت: تلاش ما اين است كه بدون افزايش سطح زير كشت، با روش‌هاي مناسب‌تر به‌باغي، آبياري، ارقام مناسب و... ميزان توليد در واحد سطح را بالاتر ببريم؛ در اين مورد خرده مالكي يكي از مشكلات اساسي باغ‌هاي ما است و اين مساله باعث شده كه عملا راندمان مصرف آب و ديگر نهاده‌ها پايين باشد.
وي با بيان اينكه سال گذشته ميزان توليد پسته به ۱۸۰ هزار تن رسيد گفت: البته سرمازدگي در برخي مناطق مقداري توليد را كاهش داده بود.
صالحي با بيان اينكه اواخر تابستان و با بررسي دقيق‌تر اوضاع مي‌توان به برآورد دقيق‌تري براي توليد پسته امسال رسيد، گفت: در حال حاضر برآورد اوليه ما اين است كه امسال براي اين محصول ۲۰۰ هزار تن برداشت داشته باشيم كه حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت.
وي با بيان اينكه امريكا در حال حاضر با حدود ۵۰۰ هزار تن توليد پسته در رده نخست توليد پسته جهان قرار دارد، گفت: ما در توليد پسته پسرفت نكرده‌ايم بلكه به دليل مشكلات كمبود آب نتوانسته‌ايم پيشرفت كنيم، اما امريكايي‌ها پيشرفت خوبي در توليد پسته داشته‌اند. رييس هيات‌مديره انجمن پسته عنوان كرد: تقريبا ۸۰ درصد پسته توليدي ايران صادر مي‌شود؛ در امريكا هم حدود ۸۰ الي ۱۰۰ هزار تن مصرف داخلي دارند و حدود ۴۰۰ هرار تن را به بازارهاي جهاني عرضه مي‌كنند.
صالحي در مورد چگونگي رقابت پسته امريكا با محصول ايراني در بازارهاي جهاني گفت: در بعضي بازارها مانند كشورهاي چين يا روسيه، چون براي پسته ايراني معافيت‌هاي گمركي بيشتري وجود دارد، شرايط براي پسته ايراني بهتر است اما اتفاقي كه مي‌افتد، پسته امريكايي در يك كشور ثالث با برچسب پسته ايراني و با تعرفه گمركي كمتر به كشور چين و روسيه صادر مي‌شود.
وي تاكيد كرد: متاسفانه سياست‌هاي دولت در برگشت ارز و حاشيه سود پايين صادرات پسته باعث شده كه ما توان رقابتي كمتري داشته باشيم.
 رييس هيات‌مديره انجمن پسته همچنين گفت: استان‌هاي كرمان، «خراسان »ها، يزد، فارس، سمنان و برخي استان‌هاي ديگر بيشترين توليد پسته را دارند.

ارسال نظر