«تعادل» گزارش مي‌دهد

سبزپوشي بورس در آستانه انتخابات

۱۴۰۳/۰۴/۰۳ - ۰۰:۳۸:۵۸
کد خبر: ۳۱۵۱۴۵
سبزپوشي بورس در آستانه انتخابات

كمتر از يك هفته تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است و در اين مدت نامزدهاي رياست‌جمهوري با ارايه برنامه‌هاي خود تلاش مي‌كنند كه نظرات را به سوي خود جلب كنند و در نهايت رياست دولت چهاردهم را برعهده بگيرند. با وجود اين شرايط تمامي بازارهاي مالي از جمله در يك ركود نصبي به سر مي‌برند تا وضعيت انتخابات تعيين تكليف شود.

كمتر از يك هفته تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است و در اين مدت نامزدهاي رياست‌جمهوري با ارايه برنامه‌هاي خود تلاش مي‌كنند كه نظرات را به سوي خود جلب كنند و در نهايت رياست دولت چهاردهم را برعهده بگيرند. با وجود اين شرايط تمامي بازارهاي مالي از جمله در يك ركود نصبي به سر مي‌برند تا وضعيت انتخابات تعيين تكليف شود. درحال حاضر مولفه‌هاي اقتصادي و حتي سياسي نمي‌تواند تاثير آنچناني روي معاملات بازار سهام داشته باشد و بايد تا هفته آينده منتظر ماند و ديد كه كدام يك از نامزدهاي انتخابات، رييس دولت چهاردهم مي‌شوند. كارشناسان دو نظريه را مطرح مي‌كنند نخست برخي مي‌گويند باتوجه به نظرات مردمي و بررسي مناظره‌ها احتمالا يكي از كانديدهاي اصلاح‌طلب، رييس‌جمهور جديد كشور مي‌شود و تعدادي نيز عقيده دارند كه انتخابات رياست‌جمهوري به مرحله دوم مي‌رسد و بازار سرمايه حداقل تا يك ماه نمي‌تواند واكنش نشان دهد! اگر انتخابات را يك مرحله‌اي و پيروزي يكي از نامزدهاي اصلاح‌طلب در نظر بگيريم، بازار سرمايه ( بورس تهران) مي‌تواند در مدت زمان بسيار كوتاه، واكنش مثبت نشان ‌دهد و پس از آن با توجه به برنامه‌هاي دولت جديد مي‌تواند مسير حركت خود را پيش ببرد.

 

ركوردشكني نرخ سود بين بانكي

به جز انتخابات مولفه‌هاي ديگري نيز روي بازار سرمايه تاثير دارند و يكي از آنها را مي‌توان نرخ سود دانست. تازه‌ترين گزارش از تغييرات نرخ بهره بين بانكي درحالي از سوي بانك مركزي منتشر شده كه نشان مي‌دهد نرخ سود بين بانكي به بالاترين سطح در سال جاري رسيده و ركورد 23.66 درصد را در هفته پاياني خردادماه ثبت كرده است.

اين نرخ در هفته منتهي به 23 خردادماه نيز ركورد 23.63 درصدي را ثبت كرده بود. همچنين در هفته منتهي به 16 خردادماه اين نرخ با افزايش سه صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.64 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين بانكي در هفته منتهي به 9 خرداد ماه با كاهش يك صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.61 درصد رسيده بود؛ نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 2 خرداد نيز با افزايش محسوس نسبت به هفته پاياني ارديبهشت ماه به 23.62 درصد رسيده بود. اين نرخ در هفته منتهي به 26 ارديبهشت ماه با افزايش نسبت به هفته قبل از آن 23.56 درصد بود. نرخ بهره بين بانكي در هفته منتهي به 19 ارديبهشت ماه نسبت به هفته قبل از آن بدون تغيير بوده و 23.5 درصد اعلام شد. اين نرخ در هفته منتهي به 12 ارديبهشت ماه با كاهش يك صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.5 درصد رسيده بود. نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 5 ارديبهشت ماه نرخ سود بين بانكي با كاهش يك صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.51 درصد رسيده بود. اين نرخ از ابتداي سال جاري با روند كاهشي همراه بود به جز هفته منتهي به 29 فروردين ماه. نرخ بهره بين بانكي در هفته پاياني فروردين با افزايش همراه شدو با 4 صدم درصد افزايش نسبت به هفته قبل از آن به 23.52 درصد رسيد. نرخ بهره بين بانكي در هفته منتهي به 22 فروردين ماه با كاهش نيم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.48 درصد رسيد. نرخ بهره بين بانكي كه در هفته نخست فروردين ماه سال جاري 23.62 درصد شده بود در دومين هفته از نخستين ماه سال جديد با كاهش 4 صدم درصدي همراه شد و به 23.58 درصد رسيد.

 

فضاي مه‌آلود اقتصاد كشور

محمد ابراهيم سماوي، كارشناس بازار‌هاي مالي براي نبض بورس نوشت: «بازار سرمايه در هفته‌هاي اخير روند خاصي نداشت و دچار ركود بود. اگر به بازار موازي مثل طلا، دلار، مسكن و.. نگاهي داشته باشيم متوجه خواهيم شد كه اين بازار‌ها نيز در ركود به سر مي‌برند و دليل اصلي آن به ابهام آلود بودن فضاي اقتصادي كشور بازمي‌گردد. زماني اين ابهام از روي اقتصاد برداشته مي‌شود كه سكاندار جديد كشور انتخاب شود. باتوجه به اينكه ديدگاه برخي از كانديدا‌ها مخالف يكديگر است و برخي عقيده به اقتصاد دستوري و عدم تعامل با كشور‌هاي دنيا را دارند و انتخاب هر يك از كانديد‌اها مي‌تواند به صورت مستقيم روي بازار سرمايه تاثيرگذار باشد. از سوي ديگر با توجه به اينكه فصل مجامع است، سرمايه‌گذاراني كه با هدف تقسيم سود وارد بازار شده‌اند در انتظار تقسيم سود هستند و در نهايت با سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت از بازار خارج مي‌شوند. باتوجه به اينكه فضاي كلي كشور در ركود به سر مي‌برد اتفاق خاصي در بازار سرمايه شاهد نخواهيم بود. هفته گذشته اعلام شد كه پس از انتخابات دامنه نوسان به حالت معمول خود بازخواهد گشت. نرخ خوراك پالايشي‌ها نيز طبق مصوبه است. تذكراتي كه به وزير صمت درخصوص واگذاري خودروها داده شد و يك فرصت يكساله به خودروسازان دادند تا خود را از مشموليت ماده ۱۴۱ خارج كنند كه اگر اين فرصت نبود باعث مي‌شد دو خودروساز به بازار‌هاي پايين‌تري سقوط كنند كه براي براي سرمايه‌گذاران و بازار سرمايه شوك است. با وجود اينكه هفته گذشته اخبار مثبتي داشتيم؛ اما تا زماني كه فضا شفاف‌تر نشود نمي‌توان انتظار روند خاصي را از بازار سرمايه داشت. اگر نظرات مردمي به سمت كانديدا‌هايي برود كه نظر مثبت درخصوص اقتصاد و مبادلات با كشور‌هاي دنيا دارند بازار مثبت مي‌شود. از سوي ديگر نظرات به سمت جناحي برود كه بر روي تعاملات خارجي تاكيد ندارند و تفكرات اصلاحات دلارزدايي دارند بازار سرمايه با استقبال روبه‌رو نخواهد شد.»

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه شاخص كل بورس تهران 3 هزار و 934 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 47 هزار و 915 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 241 واحدي در رقم 665 هزار و 973 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 65 واحدي به رقم 21 هزار و 945 واحد رسيد. همچنين شاخص هم‌وزن فرابورس با افزايش 465 واحد به سطح 115 هزار و 364 واحد رسيد.

روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي سيزدهمين روز متوالي منفي شد و 193 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 26 ميليارد تومان بود. پس از بانك ملت، نمادهاي شپنا، ثفارس، خودرو و دامين بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وبانك، نوري، وخارزم، پكرمان و بوعلي تعلق داشت. روز گذشته نمادهاي نوري، فملي، بوعلي و فولاد نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي خودرو، شپنا، وبملت و فخوز از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي تجلي، فصبا و فزر بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي خاور، بپاس و شپاس نمادهايي هستند كه اثر كاهنده بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد خودرو بيشترين تراكنش را داشت و ذوب و شپنا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، كرمان و گدنا بيشترين تراكنش را داشتند. روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 38 هزار و 504 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 28 هزار و 195 ميليارد تومان بود كه 73 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 15 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 678 ميليارد تومان رسيد. در معاملات روز گذشته نماد خودرو بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 56 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، فولاد بيشترين ارزش معاملات را داشت و دامين رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبانك و خگستر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات شنبه، 106 نماد صف خريد داشتند و 209 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 26 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 158 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 19 درصدي به 404 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر