پزشكيان: به‌خاطر راي، وعده‌اي نداده‌ام

با وحدت تمام مشكلات كشور حل مي‌شود

۱۴۰۳/۰۴/۰۴ - ۰۱:۲۰:۳۶
کد خبر: ۳۱۵۲۱۱
با وحدت تمام مشكلات كشور حل مي‌شود

با رسيدن به روزهاي پاياني زمان تبليغات رياست‌جمهوري، نامزدها گام‌هاي پاياني براي حضور در عرصه‌هاي مختلف انتخاباتي را بر مي‌دارند و به نظر مي‌رسد كه با سفرهاي استاني و تلاش براي حضور حداكثري در ميان اقشار مختلف مردم، اين تلاش ادامه دارد تا ضمن افزايش ميزان مشاركت، راي نهايي به سمت نامزد مورد حمايت جناح‌ها نيز حركت كند.

با رسيدن به روزهاي پاياني زمان تبليغات رياست‌جمهوري، نامزدها گام‌هاي پاياني براي حضور در عرصه‌هاي مختلف انتخاباتي را بر مي‌دارند و به نظر مي‌رسد كه با سفرهاي استاني و تلاش براي حضور حداكثري در ميان اقشار مختلف مردم، اين تلاش ادامه دارد تا ضمن افزايش ميزان مشاركت، راي نهايي به سمت نامزد مورد حمايت جناح‌ها نيز حركت كند.

طبق برنامه‌ريزي انجام شده دو مناظره آخر نامزدهاي انتخاباتي در روزهاي دوشنبه و سه شنبه برگزار خواهد شد و در نهايت روند تبليغات رسما در روز پنجشنبه متوقف مي‌شود تا مردم در روز جمعه نهمين رييس‌جمهور خود را انتخاب كنند.

 مسعود پزشكيان تنها نامزد رسمي جبهه اصلاحات در عرصه انتخابات، در روزهاي گذشته نيز برنامه‌هاي انتخاباتي خود را ادامه داد و ضمن سفر به چند استان كشور و حضور در ميان مردم، تلاش كرد ايده‌ها و ديدگاه‌هاي كلان خود را ارايه كند. از سوي ديگر او روز گذشته با حضور در ميان فعالان بخش خصوصي نيز تلاش كرد كه شرايط را براي آنها تشريح كند و حمايت اقتصادي‌ها را نيز به نفع خود تغيير دهد.

مسعود پزشكيان در سالن مجموعه ورزشي شهيد دستغيب شيراز و در جمع مردم اين شهر گفت: آنچه در زندگي به آن اعتقاد دارم، صداقت است و به شما قول مي‌دهم به فكر دختران، زنان، دانشجويان، كشاورزان و تمام اقشار جامعه باشم. كانديداي رياست‌جمهوري اسلامي ايران در ادامه با قول اينكه هيچگاه زير بار زور نرود، گفت: به‌هيچ‌وجه تبعيض و بي عدالتي را نخواهم پذيرفت. وي با يادآوري اينكه شيراز و فارس، زماني مركز امپراتوري دنيا بوده است، گفت: ملتي كه از گذشته خود بي‌خبر باشد، نمي‌تواند آينده را تصوير كند. شما ميراث‌دار فرهنگ و تاريخ اصيل كوروش هستيد و ما مي‌توانيم تمام مشكلات مملكت را در دست در دست هم، حل كنيم. پزشكيان گفت: با مردم سيلي به راه مي‌اندازيم كه هيچ مانعي برابر آن نتواند مقاومت كند، چون به خودمان، يعني به تمام اقوام ايراني باور داريم. وي با اشاره به اينكه نسل جديد جوانان ايران اگر باور شوند، فردا را خواهند ساخت، گفت: قول مي‌دهم صداي آنهايي باشم كه صدايشان شنيده نشده است؛ صداي محرومان، دور افتادگان، مظلومان، روستاييان، قشقايي‌ها و لر زبان‌ها، مطمئن باشيد صداي بي‌صدايان خواهم بود.

همچنين مسعود پزشكيان با حضور در اهواز اظهار كرد: در مجلس گفته‌ام براي ايران خجالت آور است كه در خوزستان آب، خاك، نفت و گاز باشد اما مردم محروم باشند. اين قابل قبول نيست و ما مقصر هستيم. وي افزود: امكان ندارد حكومتي به فكر مردم باشد و اينجا مردم روي طلاي سياه باشند و اين مشكلات وجود داشته باشند. پزشكيان ادامه داد: من قول مي‌دهم اگر روزي به قدرت رسيدم اولين اولويت حل مشكلات خوزستان باشد. وي اضافه كرد: در ارتباط با محيط زيست قطعا پيگيري با كشورهاي منطقه با اولويت انجام خواهد شد و هر كاري از دستمان بر مي‌آيد انجام دهيم. براي حل مشكل محيط زيست و هوا و گرد و خاك، حتما فكري خواهد شد و برنامه وجود دارد. پزشكيان گفت: فردي گفت ما نمي‌گذاريم شما رييس‌جمهور شويد. آنها مردم و خدا نيستند كه بتوانند جلوي مردم بايستند و نگذارند رييس‌جمهور شويم. ما پيگير مشكلات شما و صداي استان و گوش براي شنيدن حرف‌هاي شما خواهيم بود. اين شايسته نيست كه جامعه و سرزميني روي طلاي سياه خوابيده باشد اما از بيكاري زجر بكشد. وي تاكيد كرد: به شما قول مي‌دهيم حل مشكلات استان در دولت ما جزو مسائل اولويت‌دار خواهد بود. ‌اقوام عرب، بختياري و لر عزيز، من تاكنون وعده دروغ به كسي نداده‌ام. قول مي‌دهم پيگير مشكلات شما باشم و با حضور شما مشكلات حل خواهند شد.
 مسعود پزشكيان نامزد انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري پيش از ظهر يكشنبه - ۳ تير ۱۴۰۳ - در نشست هم انديشي هيات نمايندگان اتاق ايران با بيان اينكه «امروز توسعه صنعتي كشور ارتباطي با محيط زيست و ساير حوزه‌ها ندارد»، اظهار كرد: امروز بايد يك ظرفيت اجتماعي ايجاد شود و اعضاي اتاق بازرگاني يك نقشه روشني ارايه دهند و توقع داشته باشند كه دولت‌ها آن را داشته باشند؛ مجموعه اتاق بازرگاني مي‌تواند اتاق فكري براي دولت باشد و من آمادگي دارم اگر نقشه روشني از سوي اتاق بازرگاني تدوين شود آن را به‌طور كامل اجرا كنم. وي با تاكيد بر اينكه بدون همكاري و مشاركت همديگر راه به جايي نخواهيم برد، گفت: براي تحقق پيام رهبري كه فرمودند مشاركت خصوصي براي توليد، ما آمادگي داريم كه بخش خصوصي به اتاق فكر و نقشه كش دولت تبديل شود و در اين مسير نيز از دانشگاه‌ها و خارج از كشور كمك بگيرد.

وي با اشاره به همراهي جواد ظريف در كمپين انتخاباتي خود گفت: الان در رابطه با سياست خارجي آقاي دكتر ظريف و تيمش آستين بالا زدند و كار مي‌كنند و ما معتقديم كه بدون ارتباط با كشورهاي خارج هر كاري كه در داخل انجام دهيم به جايي نخواهد رسيد. از نظر اعتقادي و علمي مي‌گويم كه اگر مي‌خواهيم شكوفا شويم بايد بازارهاي وسيع‌تري پيدا كنيم و فعاليت در بازارهاي وسيع با وضع موجود امكان‌پذير نيست؛ همچنين علت آنكه با وجود برجام مشكل ما در اين بازار حل نشده است آن است كه ما گران مي‌خريم و ارزان مي‌فروشيم و در اين بين بسياري پول مي‌خورند و عده‌اي نيز كاسب تحريم شده‌اند و براي كار خود نيز توجيحاتي مطرح مي‌كنند. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه نه من و نه ديگران نمي‌توانيم نسخه صريحي براي حل مشكلات اقتصادي بدهيم، اظهار كرد: در اين نسخه بايد نظر كارشناسان، مستندات علمي و تجربيات بين‌المللي نيز وجود داشته باشد.

پزشكيان در ادامه در پاسخ به مطالبه‌ يكي از افراد حاضر در نشست در خصوص حضور بانوان در كابينه دولتش عنوان كرد: ما مي‌توانيم بستر را فراهم كنيم و در حالت برابر و شايستگي بين زن و مرد فرقي نگذاريم. من مي‌توانم موانعي كه در روند پيشرفت بانوان وجود دارد را حذف كنم. از سوي ديگر از نظر ذهني با انديشه‌هايي در جامعه مواجه‌ايم كه نمي‌توانيم آنها را حذف كنيم، در اين خصوص بايد بنشينيم و با صاحبان اين انديشه‌ها گفت‌وگو كنيم و موانعي كه از سوي آنها ايجاد مي‌شود را برطرف نماييم. اگر مي‌خواهيم اصلاحي در سيستم ايجاد كنيم بايد از مسير علمي برويم. همچنين بايد آلترناتيوهايي براي حل مسائل خود داشته باشيم؛ چرا كه هر چقدر اين آلترناتيوها بيشتر باشد قدرت حل مساله ما نيز افزايش مي‌يابد. وي در بخش ديگري از اظهارات خود با تاكيد بر لزوم كوچك سازي دولت گفت: بايد با بخش خصوصي بنشينيم و بررسي كنيم كه كدام بخش‌ها امكان واگذاري از دولت به اين بخش را دارند؛ قصد و اراده ما در واگذاري به بخش خصوصي بر اساس قاعده و تجربيات بين‌المللي است. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري همچنين بر لزوم آمايش سرزميني تاكيد كرد و افزود: خيلي راحت مي‌توانستيم در گذشته صنايع آب‌بر را كنار خليج فارس تاسيس كنيم و مطمئن باشيم كه اين صنايع تا ابد فعاليت مي‌كنند. بايد با همديگر بنشينيم و يك‌بار ديگر براي ايران و آينده مملكت و فرزندان‌مان فكر كنيم؛ اگر بخش خصوصي كمك كند مي‌توانيم بر مبناي چارچوب‌هاي علمي و مشاوران كارشناسي و تجربيات بين‌المللي بايستيم و شكوفا شويم. ما بايد از مشاوران خارجي استفاده كنيم؛ براي توپ بازي كردن با وجود اينكه كلي مربي در داخل داريم مربي خارجي مي‌آوريم و چندين ميليارد به او مي‌دهيم؛ بر اساس آيات قرآن نيز ما خودمان عقل داريم و اگر از عقل چند نفر ديگر نيز استفاده كنيم ضرر نمي‌كنيم؛ قطعاً بايد از مشاور استفاده كنيم، براي اجراي سياست‌هاي كلي بايد در نگاه مان تغيير ايجاد كنيم و اگرنه غير ممكن است كه به آن اهداف دست يافت. پزشكيان با بيان اينكه برخي نگاه و ذهني بسته دارند و ادعا مي‌كنند كه ما مي‌توانيم، افزود: ما مي‌توانيم اما عقل حكم مي‌كند كه نظر كارشناسان را جويا شويم تا بهترين‌ها را خلق كنيم؛ ما مي‌توانيم به شرط اينكه عاقلانه عمل كنيم و از نظرات و كارشناسي‌هاي داخل و خارج از كشور و آمايش سرزميني استفاده كنيم، در آن زمان آينده را با اطمينان خواهيم ساخت.

وي تصريح كرد: اگر براي ايران و كشور دل‌مان مي‌سوزد بايد از اختلافات دست‌برداريم و با هم باشيم و بپذيريم كه شرايط يك مرتبه درست نمي‌شود بلكه از نظر علمي تغيير رفتار طي يك دهه رخ مي‌دهد. بايد از نظر علمي تجربيات را بپذيريم و آن را ادامه دهيم و به هم كمك كنيم. من هيچ‌وقت به خاطر راي وعده‌اي ندادم؛ الان هم در مناظرات وعده‌اي ندادم و فقط گفته‌ام كه از كارشناسان استقاده خواهيم كرد؛ الان هم مي‌گويم كه من از كارشناسان استفاده خواهم كرد؛ كارشناساني از دانشگاه‌ها و همچنين نظرات كارشناسي بين‌المللي و قطعاً به دنبال آن هستيم كه مشكلات روابط خارجي مان را حل كنيم؛ اگر اين كار را انجام ندهيم و FATF را حل نكنيم، به پير و پيغمبر نمي‌شود كاري انجام داد. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با تاكيد بر اينكه اگر پيشنهاد و برنامه‌اي از سوي پارلمان بخش خصوصي به من ارايه شود، قطعاً آنها را پيگيري مي‌كنم، گفت: من به صورت حزبي كار نخواهم كرد بلكه بر اساس نظرات كارشناسي فعاليت خواهم كرد؛ من حرف كارشناسي را مي‌پذيرم. همچنين از اتاق بازرگاني مي‌خواهم اگر فكر مي‌كنند فردي مي‌تواند وزير خوبي شود به من معرفي كنند. در ابتداي اين نشست فعالان و اعضاي پارلمان بخش خصوص به بيان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند؛ حل ناترازي بودجه كشور، بهبود محيط كسب و كار، رفع تحريم‌هاي بين‌المللي و داخلي، استفاده از خبرگان صنعت، لزوم برنامه‌ريزي براي توسعه زيرساخت‌هاي كشور، تقويت ارتباطات بين‌المللي، ورود تكنولوژي به كشور، حضور زنان در مناصب سياسي و اقتصادي، كاهش شكاف جنسيتي، اشتغال زنان و زمان فارغ‌التحصيل دانشگاهي، حمايت از زنان بازرگان، تسهيل خروج زنان از كشور، اجراي قانون رفع موانع توليد و اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴، پرهيز دولت از تصدي‌گري، تك نرخي كردن ارز، حل بحران آب، كاهش تعدد نهادها و ارگان‌هاي مسوول در حوزه فناوري اطلاعات، تاسيس رگولاتوري مستقل در حضور بخش خصوصي، بازتعريف مدل فيلترينگ فعلي و حركت به سمت فيلترينگ هوشمند از جمله مطالباتي بود كه در اين نشست مطرح شد.
ديگر نامزدهاي انتخابات نيز در روزهاي گذشته، برنامه‌هاي انتخاباتي خود را ادامه دادند. قاليباف با اشاره به اينكه هم اكنون موقعيت ترانزيتي داريم اما يك ماشين نداريم به اروپا برود! خاطرنشان كرد: اقتصاد كشور بايد معطوف به هدف، قابل كنترل، پيش‌بيني‌ پذير باشد. اما امروز اقتصاد كشور ما هيچ يك از اين ويژگي‌ها را ندارد. وي افزود: اساس اصلي ما در دولت چهاردهم، رشد اقتصادي است و در اين مسير ناگزير به بازتوليد و باز توزيع ثروت هستيم. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه بسياري از محصولات به ويژه در بخش كشاورزي فاصله قيمتي بين توليدكننده و مصرف‌كننده، ۱۰ برابر است، گفت: اگر به دنبال رشد اقتصاد هستيم بايد به ابتداي زنجيره (براي توليد) كمك كنيم.


قاليباف با طرح اين پرسش كه چرا در بن بست حركت مي‌كنيم؟ تصريح كرد: رييس قوه مجريه لازم نيست اقتصاددان باشد اما بايد به امور اقتصادي آگاه باشد. رييس قوه مجريه تصميم گير است اما تصميم ساز نيست. اتاق اصناف، اتاق بازرگاني، دانشگاه و... در اقتصاد تصميم ساز هستند و رييس قوه مجريه تصميم‌گير است. وي ادامه داد: ما بايد مالكيت را به رسميت بشناسيم و اقتصاد را  پيش بيني پذير كنيم. سرمايه ترسو است. سرمايه جايي مي‌رود كه احساس امنيت داشته باشد.

نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در خصوص جذب سرمايه‌گذار خارجي گفت: زماني كه مابه‌التفاوت تورم داخل كشور با خارج از كشور متفاوت مي‌شود چه كسي مي‌خواهد آن را جبران كند؟ مردم عقل معيشت دارند، زماني‌كه ما به عنوان رييس‌جمهور مراقب دارايي او نيستيم، او براي خود سياستگذاري مي‌كند تا آسيب نبيند و سرمايه خود را حداقل در صندوق امانات نگهداري مي‌كنند. (البته در اين ميان كساني كه سرمايه ندارند از مرز فقر عبور مي‌كنند و نابود مي‌شوند) زماني كه ماليات از محل تورم گرفته مي‌شود به جاي توليد، اين تبعات به جامعه وارد مي‌شود. قاليباف با تاكيد به جذب سرمايه داخلي اظهار كرد: بارها اعلام كردم كه نمي‌گوييم نبايد تحريم را حل كنيم، اما اگر به توليد رانت اضافه داده شود، اين امر مي‌شود ضد توليد. وي همچنين با بيان اينكه من موافق مذاكرات بودم خاطرنشان كرد: مذاكره يك روش مبارزه است. در سياست بايد همواره به اين نكته توجه داشت كه با دشمن خود سخن مي‌گوييم. امريكا نه تنها از پس از انقلاب دشمن ما است بلكه در طول تاريخ دشمن ما بوده است.
نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با تاكيد بر اينكه اهميت دستگاه ديپلماسي ما به اندازه تمامي دستگاه‌هاي ديگر است، تصريح كرد: در مذاكرات با دشمن بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه اقدام در مقابل اقدام انجام دهيم. قاليباف با تاكيد بر اينكه سياست‌زدگي بر اقتصاد، مرگ اقتصاد است، خاطرنشان كرد: مشكلات اقتصاد حل مي‌شود به شرطي كه سياست‌زدگي بر اقتصاد نباشد. در صورتي كه بتوانيم سرمايه داخلي را جذب كنيم سرمايه‌گذار خارجي خود به ميدان خواهد آمد. بر اساس آمار منتشر شده حداقل ۴۵ ميليارد دلار ظرفيت ارزي در اختيار مردم در داخل كشور است. اگر نتوانيم اين سرمايه را جذب كنيم هيچ سرمايه‌گذار ايراني خارج از كشور را نيز نمي‌توانيم جذب كنيم. قاليباف پيشنهاد راه‌اندازي صندوق سرمايه‌گذاري ارزي را مطرح كرد و گفت: چه اشكالي دارد اين صندوق راه‌اندازي شود و سود ارزي نيز به مردم پرداخت كند؟ بايد اميد را در جامعه زنده كنيم. حتماً نبايد قيمت گذاري دستوري در كشور انجام شود بلكه با بازتوزيع ثروت، بايد از ايجاد فشار بيشتر به مردم جلوگيري شود. عليرضا زاكاني در اجتماع جامعه ورزش و جوانان، گفت: انقلاب اسلامي انقلابي مكتبي و مردم پايه است. مردم بايد در تمام ساحات، سالار و آقا باشند. بزرگ‌ترين فرصت نيروي انساني و مردمي هستند كه نياز به توجه دارند. وي گفت: ما در كشور امكانات كم نداريم، توزيع امكانات ناعادلانه است و اين سبب شده عده‌اي از نداشتن نتوانند راحت سر بر بالين بگذارند و به دليل بي سرپناه بودن آرامش نداشته باشند اما ما با شناختي كه از منابع داشتيم اول رفع نياز و پس از آن پيشرفت و آباداني را در دستور كار قرار داده‌ايم.

زاكاني تاكيد كرد: در حوزه رفع نياز مردم، اولويت را سبد رفاه قرار داديم. توزيع عادلانه يارانه طلا براي همه در همين زمينه است. همه مردم مبتني بر شرايط فعلي مصرف انرژي در كشور در طول سال تا ۶ گرم يارانه طلا يعني معادل اعتباري آن را دريافت خواهند كرد كه از آسيب تورم در امان است و ارزشش كم نمي‌شود. وي با بيان اينكه ورزش همگاني هم نشاط و سلامتي و توانمندي را تامين مي‌كند و هم به انسجام اجتماعي منجر مي‌شود، اظهار كرد: اهتمام شهرداري بر ورزش همگاني است و در اين راستا سال ۱۴۰۱ در ۱۶ رشته ورزشي ۶۰۰ هزار نفر از مردم تهران را وارد رقابت كرديم كه استعداد آنها شناخته شود. توسعه خدمات و ايجاد ظرفيت‌هاي ورزشي را نيز به نحوي دنبال كرديم كه امكان ورزش كردن براي دختران و زنان فراهم باشد. كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري افزود: در اين راستا ۷۰ مجموعه بزرگ ‌كه از رده خارج شده بود بازسازي كرديم، ۳۶ مجموعه منطقه‌اي و ۱۰۶ مجموعه محله‌اي را نيز بازسازي كرديم. تا پيش از ما به زيرساخت‌ها توجه نشده بود. سيد اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي كانديداي چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در نشست خبري امروز خود در ايسنا درباره توييت اخير رييس ستاد انتخابات خود درباره اعلام خبري جديد، اظهار كرد: در ادامه مباحثي كه با نخبگان و متخصصان جوان خود داشتيم، ۱۰۰ مساله فوري كشور را شناسايي كرده و پاسخ كوتاه‌مدت هم دارند.

برنامه‌هاي دولت مردم و خانواده مشخص است كه برنامه‌هاي كلان آن را قبلا منتشر كرده‌ايم و الان به ۱۰۰ موضوع آن اشاره مي‌كنم. وي ادامه داد: اين ۱۰۰ مساله شامل مواردي از جمله براي جايگاه مسجد، جلوگيري از پرداخت رشوه، مشكل ربا، نياز به وام، ازدواج، اصلاح پول ملي، آسيب‌هاي اخلاقي در دولت، جلوگيري از تضييع حق مردم، سربازي، چابك سازي دولت، كاهش مشكل كنكور، افزايش راندمان آموزشي، آلودگي هوا، كنترل ترافيك، شكستن تحريم‌ها، افزيش صادرات، مشكلات منطقه‌اي، حجاب، تورم، عدالت اقتصادي در توزيع مصرف، محروميت، قاچاق، آسيب‌هاي بهداشت و درمان، فيلترينگ، سرعت اينترنت، گردشگري، ورزش، ماليات، تكنولوژي، محيط زيست، كشاورزي، كاهش قيمت كالاهاي مايحتاج مردم، خودروسازي، كاهش تلفات جاده‌اي، افراد محروم، تفريحات مردم، افزايش راندمان انرژي، بيكاري، بازنشستگي، نخبگان خارج كشور، جلوگيري از رانت، استفاده از پول‌هاي خرد، بورس، مديريت فصاي مجازي، كنترل مرزها، افزايش حقوق كارمندان، اصلاح سينما، مطالبات فرهنگيان، دارو، اعتبار نهادهاي علمي، جلوگيري از سقط، اجاره بالاي منزل، اتباع و مهاجرين، سالمندان، صندوق‌هاي بازنشستگي است.

ارسال نظر