آخرين مناظره نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شد

پزشكيان: اگر برجام بد است، بگويند آن را ادامه نمي‌دهند و جايگزين‌شان چيست؟

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۰۰:۴۴:۴۷
کد خبر: ۳۱۵۲۷۲

بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته از سوي وزارت كشور و ستاد انتخابات در روزهاي دوشنبه و سه شنبه دو مناظره آخر نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شد تا به اين ترتيب به روزهاي پاياني تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري برسيم. طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در روز پنج شنبه، تبليغات براي انتخابات به پايان خواهد رسيد و مردم در روز هشتم تير ماه با حضور پاي صندوق‌هاي راي نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران را انتخاب خواهند كرد.

بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته از سوي وزارت كشور و ستاد انتخابات در روزهاي دوشنبه و سه شنبه دو مناظره آخر نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شد تا به اين ترتيب به روزهاي پاياني تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري برسيم. طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در روز پنج شنبه، تبليغات براي انتخابات به پايان خواهد رسيد و مردم در روز هشتم تير ماه با حضور پاي صندوق‌هاي راي نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران را انتخاب خواهند كرد.


همانطور كه از قبل نيز مشخص بود با رسيدن موضوع مناظره‌ها به سياست خارجي، بخش مهمي از اختلاف نظر نامزدها با يكديگر خود را نمايان كرد. مسعود پزشكيان تنها نامزد اصلاح‌طلبان در اين انتخابات از رويكرد خود دفاع كرد و خطاب به منتقدان برجام گفت كه تكليف‌شان را روشن كنند و اگر برجام را مناسب نمي‌بينند يك طرح جايگزين براي مردم روي ميز بگذارند. پزشكيان نامزد انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري شامگاه دوشنبه ۴ تير ۱۴۰۳ در چهارمين مناظره تلويزيوني ۶ نامزد انتخابات كه با موضوع سياسي -ايران در جهان امروز- برگزار شد، در فرصت ۵ دقيقه نخست كه به «فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي سياست خارجي» اختصاص داشت، به بيان فرازهايي از نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: حضرت علي (ع) مي‌فرمايند كه آن چيزي كه بيشتر از همه بايد دوست داشته باشي اين است كه وسط و حق را رعايت كني؛ حقي كه همه را فراگير باشد و همه را ببيند و آن چيزي را ببيني كه رضايت همه مردم است؛ اين مساله‌اي است كه ما امروز در داخل درباره آن مشكل داريم. وي با بيان اينكه «مباحثي كه آقاي قاليباف اشاره كرد زاييده اين نوع بي‌عدالتي‌هاي است كه در سيستم شكل مي‌گيرد، افزود: امام علي (ع) همچنين مي‌فرمايند كه ستون دين و عده و عده در مقابل دشمنان همه مردم هستند نه يك گروه و خواص؛ بايد به عموم مردم توجه كنيم و اگر مي‌خواهيم مشكلات اقتصادي و اجتماعي و بين‌المللي خود را برطرف نماييم، بايد اجماع كنيم و عموم مردم را راضي نگه داريم؛ ما در اينجا است كه مشكل داريم.


نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با تاكيد بر اينكه برجام براي دولتي است كه برادران مي‌گويند بد است و از او نقد مي‌كنند و الان نيز به دنبال آن هستند كه اين برجام را به شكلي نهايي و حل كنند، گفت: برجام يك مزيتي بود كه در دولت گذشته محقق شد اما با موانعي كه ايجاد شد، نگذاشتند؛ دعوا بر سر اين است كه به نام من نباشد و به نام ديگري باشد؛ اين از اختلافاتي است كه موجب شد در بازه‌اي كه دولت وارد شد براي حل برجام و همه‌چيز داشت حل مي‌شد، همه‌چيز در حال حركت به سمت جلو بود اما وقتي كه اختلافات براي ما مشكل ايجاد كرد، روز به روز وضعيت ما بدتر شد و الان مي‌بينيم كه مردم در چه حالتي هستند. پزشكيان با اشاره به مزيت‌هاي اقتصادي كشور عنوان كرد: الان نفت، گاز و همچنين وضعيت ژئوپليتيكي از مزيت‌هاي امروز اقتصاد كشور است درحالي كه ما مي‌توانستيم در منطقه ترانزيت شرق به غرب باشيم و بيشترين مزيت را در گردشگري و نفت و گاز براي مردم و كشور به ارمغان آوريم اما نتوانستيم اين كار را انجام دهيم؛ به اين دليل كه هم با خودمان دعوا داريم هم با كساني كه در همسايگي ما هستند. كاري كه شهيد رييسي در اين رابطه انجام دادند قابل قدرداني است؛ او تلاش كرد مشكل را با همسايگان برطرف و برجام را نهايي كند ولي در حال انجام كاري هستيم كه در اين روند مجدداً به دليل مشكلات داخلي نگذاشتيم آن اتفاق بيفتد.


وي تاكيد كرد: ما اگر مي‌خواهيم مشكلات اقتصادي مملكت ما و همچنين ارتباط ما با دنيا برطرف شود و بتوانيم رونق پيدا كنيم بايد تحريم‌هاي ظالمانه را با روش‌هاي مختلف موجود حل كنيم. ما بايد يك روزي FATF را نهايي كنيم چرا كه در همين وضعيتي كه قرار داريم گران مي‌خريم و ارزان مي‌فروشيم. ما با چين توافق‌نامه‌اي داريم كه بيايند كار انجام دهند اما چرا كاري انجام نمي‌دهند؟ تا با مشكلات‌مان را در ارتباطات بين‌المللي برطرف نكنيم آنها نيز براي ما كاري نمي‌كنند و اين موضوع خيلي روشن است. اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه با شعار دادن مشكل مملكت حل نمي‌شود، اظهار كرد: اگر قرار باشد چين، عراق و روسيه با ما كار كنند بايد ضوابط بين‌المللي را درست كنيم؛ ما به پيمان‌هاي بريكس و شانگهاي پيوسته‌ايم اما چرا معاملات ما در مقايسه با ديگران قابل مقايسه نيست؟ ما بايد سهم‌مان را از بازار با گفت‌وگو با همسايگان و همچنين وحدت و انسجام داخلي تامين كنيم. وي همچنين در واكنش به انتقادات ساير نامزدها درباره اعضاي ستاد انتخاباتي‌اش گفت: من هيچ‌وقت نخواستم كه در اين مناظره وارد مباحثي شوم كه مكرراً انتقاد مي‌كنند كه گروه شما و جريان شما اينگونه است؛ همه كساني كه پيش من آمدند، خودشان آمدند. 

اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در اين مناظره كه به بيان ديدگاه‌ها و همچنين اظهارنظر درباره برنامه‌هاي ساير نامزدها اختصاص داشت، با تاكيد بر اينكه من يك اصولگرا هستم اما به‌شدت معتقدم كه براي آنكه به اصول برسيم، بايد اصلاحات كنيم و كاملاً به اصلاحات معتقدم، گفت: اصولي كه من بر آن معتقدم حق و عدالت است اما آن چيزي كه در جامعه مي‌بينيم، اين است كه حق مردم و عدالت در تقسيم منابع و كانون‌هايي كه بايد همه مشاركت كنند، ديده نشده است در نتيجه براي آنكه اين اتفاق بيفتد و همه مشاركت كنند بايد كشور را از اينكه يك جريان دسته و گروه اداره كند، خارج شويم؛ غيرممكن است كه مملكت توسط يك جناح، دسته و گروه بتواند اداره شود، افزود: تا زماني كه مشكلات داخلي خود را حل نكنيم همه حرف‌هايي كه مي‌زنيم قابل اجرا نيست. وي با انتقاد از برخي رفتارها اظهار كرد: چه كسي از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟ آيا اصلاح‌طلبان اين كار را كردند؟ چه كسي سفارت عربستان سعودي را آتش زد و بعد در آنجا نماز خواند و در روزنامه‌هاي خود گفتند كه ما دستاورد بزرگي داريم و بعد باعث شد كه همه سفارتخانه‌ها جمع كنند و بروند يا اينكه رابطه خود را به‌شدت با ايران كاهش دهند؟ چه كسي اين كار را كرد معلوم است؟ الان از همان افرادي كه از سفارتخانه‌ها بالا رفتند در پست‌هاي دولتي حضور دارند؛ چرا جلوي اينها رو نگرفتیم؟

پزشكيان تاكيد كرد: ما در حال دعوا با يكديگر هستيم و بهتر است كه با هم صادق باشيم و صادقانه رفتار كنيم؛ ما نمي‌خواهيم بگوييم كه اين گروه بهتر است بلكه مي‌خواهيم بگوييم كه اين ما هستيم كه كار را انجام داديم. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري عنوان كرد: من از روز نخست كه ثبت نام كردم گفتم آنچه را پيگيري خواهم كرد كه سياست‌هاي كلي مقام معظم رهبري است؛ آيا الان مي‌توانم بگويم كه قبول ندارم؟ اگر فردي حرفي زده به ديدگاه من باز نمي‌گردد؛ من نجات كشور را در سياست‌هاي كلي كه براي نظام است و حركت به سمت تحقق اهداف آن مي‌بينم. پزشكيان با انتقاد از وضعيت قيمت‌ها گفت: مگر نمي‌گفتند كه پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد و دلار اينگونه نمي‌شود پس چگونه شد كه قيمت گوشت و مرغ افزايش يافت؟ اينها كه به برجام ربطي نداشت پس چرا اين اتفاقات افتاد؟ در تئوري صحبت كردن از اقدامات بسيار راحت است؛ گفته مي‌شد كه اگر برجام و FATF نباشد ما مشكلات داخلي را برطرف مي‌كنيم، خب چرا اين مشكلات برطرف نشد؟ واقعيت اين است كه بايد بپذيريم در ابتدا در داخل اختلافات را حل كنيم و اين اختلافات را نيز نه پشت تريبون بلكه در جايي بنشينيم و آنها را برطرف كنيم. امكان ندارد بدون برجام و FATF، ارتباطات خود را حتي با كشورهاي همسايه برطرف كنيم؛ شهيد رييسي نيز خودش به دنبال حل مشكل برجام بود؛ حال ما بخواهيم اين موضوع را بچرخانيم و بگوييم ما انجام داديم و شماها انجام نداديد فايده‌اي ندارد. اين نامزد انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري همچنين در اين مناظره كه به «تهديدها و چالش‌هاي سياست خارجي» اختصاص داشت، گفت: آنچه كه از ابتدا گفتم اين است كه بايد كار را با كارشناسان انجام داد و تا براي حل مشكلات موجود با اين نگاه رفتار نكنيم، مشكلات تحريم و ديگر مشكلات را نيز به سادگي نمي‌توانيم برطرف كنيم.

پزشكيان با اشاره به اظهارات زاكاني مبني بر اينكه من سواد لازم را ندارم، ادامه داد: مشكل اين است كه اينها نيز سوادش را نداشتند اما مي‌گفتند كه ما كارشناس هستيم اما من مي‌گفتم كه من كارشناس نيستم؛ من از ايشان سوال كردم كه روش ارزيابي شما چيست و چگونه مي‌خواهيد تحقيق كنيد كه همين برادر پاسخ داد كه روش يعني چي؟ بالاخره الان از نظر علمي براي بررسي هر موضوعي روش وجود دارد؛ اگر اينها آن راه را رفتند اگر ۱۰۰ نفر ديگر نيز اين مسير را طي كند به همان نتايج دست خواهد يافت. وي با اشاره به اظهارات جليلي عنوان كرد: برادر عزيزمان آقاي جليلي در جلسه حضور داشت و در حال بحث بود؛ من گفتم كه اگر ما برجام را نپذيريم، آلترناتيو و اقدام بعدي ما براي حل مساله چيست؟ گفتند كه نقشه نداريم؛ الان به خاطر همين روندي كه در آن گير كرده‌ايم هزاران ميليارد تومان و دلار ضرر مي‌كنيم. من مي‌فهمم كه نمي‌فهمم اما مشكل اين است كه عده‌اي خيال مي‌كنند كه عقل كل هستند و همه‌چيز را مي‌فهمند؛ من در دوران تحصيل فرد بي‌سوادي نبودم چراكه همه مراتب را با رتبه‌هاي خوبي طي كردم و در امتحان برد رتبه دوم كشور شدم و اينگونه نيست كه من بي‌سواد هستم بلكه چون ‌مي‌فهمم، مي‌گويم كه كارشناس بايد نگاه كند.

نامزد انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: مشكلات سياسي و امنيتي را كارشناسان بايد برطرف كنند؛ اينها كجا دوره ديده‌اند و چند تا مشكل را حل كرده‌اند كه حالا مي‌خواهند براي مملكت نسخه بنويسند و مي‌گويند كه ما براي مملكت نسخه داريم. اگر مي‌گويند كه برجام بد است، اعلام كنند كه ديگر برجام را ادامه نمي‌دهند چون بد است و سپس بگويند كه چه راهي را خواهند رفت. همچنين اگر برجام بد است ترامپ مي‌گفت كه آن را آتش مي‌زند و اسراييل و نتانياهو مي‌گفتند كه بدترين كاري است كه انجام شده است، همچنين كشورهايي كه با ما مساله و دشمني داشتند تلاش كردند كه برجام را پاره كنند و در مجلس برادران برجام را آتش مي‌زدند؛ چه فرقي ميان اينها و آنها وجود دارد؟ هر دو مي‌گويند كه برجام را بايد آتش بزنيم. الان نيز بگويند كه ما برجام را نمي‌پذيريم و بررسي كرده‌ايم و معتقديم كه برجام بد است؛ بگويند كه برجام را قبول نداريم و سپس به مردم بگويند كه مي‌خواهند چه كاري كنند. در ضمن بگويند كه چه كسي از ديوار سفارتخانه‌ها بالا رفته است كه اين معضل را در نگاه جهاني براي ما ايجاد كرد و الان نيز وضعيت ترانزيت ما نسبت به كشورهاي اروپايي و جاهاي ديگر در چه وضعيتي است؟ 

 پزشكيان تاكيد كرد: ما بايد بپذيريم كه كارشناسان بايد تصميم بگيرند؛ بايد اجماع كارشناسي شكل بگيرد نه اينكه به عده‌اي از آدم‌هايي كه كارشناس رشته نيستند و اصلاً سواد آن را ندارند، توهم دانايي دست بدهد. من استاد تمام دانشگاه هستم و به پير و پيغمبر قسم مي‌خورم كه مي‌فهمم درباره چيزهايي كه نمي‌دانم نبايد حرف بزنم، اما اينها مي‌گويند كه ما بلد هستيم و اين هم راهش است؛ خوب شما بلد هستيد، چه كسي اين بلا را سر مملكت آورده است؟ همين تصميماتي كه از طريق غير كارشناسي آمده و اتفاق افتاده است.
وي افزود: مقام معظم رهبري [برجام] را به مجلس داده بودند تا [نمايندگان] نظر بدهند، ما نيز نظرمان را گفتيم؛ ايشان هر تصميمي كه بگيرند ما اطاعت مي‌كنيم. وقتي ايشان مي‌گويند نظر بده، من نظر خودم را صادقانه مي‌گويم نه آنچه كه در ذهنم تصور كنم نظر رهبري اين نيست و آن است؛ ايشان از من نظر خواستند و من نظر دادم؛ الان نيز نظر من اين است كه ما بايد برجام را حل و پيگيري مي‌كرديم؛ برجام مزايايي داشت و معايبي نيز دارد و كسي نگفته كه حتماً مزايا است اما اينگونه كه آن را به هم بزنيم و آتش بزنيم و اين كار را با سفارتخانه‌ها انجام دهيم و در اينجا بگوييم كه ما مي‌خواهيم با دنيا آن را درست كنيم، واقعيت چيزي مي‌شود كه الان رخ داده است. اگر اين مساله را حل نكنيم اينكه درباره مسائل ديگر صحبت كنيم، فقط حرف است. نامزد انتخابات چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در اين مناظره كه به بيان ديدگاه‌ها و همچنين اظهارنظر درباره برنامه‌هاي ساير نامزدها اختصاص داشت، تصريح كرد: اگر برجام را نپذيريم و نخواهيم آن را حل كنيم و اگر FATF را نيز حل نكنيم، بايد انسجام داخلي را در ميان خود ايجاد كنيم و با مردم كه سرمايه ما هستند آشتي كنيم. الان فارغ از اينكه بگوييم تقصير با كيست مردم با ما مشكل دارند و اين نگاه است كه باعث اين اتفاقات شده است.

وي افزود: يك نفر از اتاق بازرگانان سوال كند و ببيند كه آيا اين افراد برجام و FATF را بد مي‌دانند يا خوب مي‌دانند حال اينكه عده‌اي به اسم كارشناسان نشستند و آنها را توجيه كرده‌اند بحث جدايي است اما با اعضاي اتاق بازرگاني صحبت كنند و ببينند كه چه بلايي بر سر توليد‌كنندگان و سرمايه‌گذاران ما آمده است؛ اعضاي اتاق بازرگاني در جلسه با من مي‌گفتند كه ما نمي‌توانيم با اين روند ادامه دهيم حال اينها مي‌گويند كه ما ادامه مي‌دهيم. همين الان ما كه در دنيا در زمينه گاز و نفت جمعاً اول هستيم در زمستان گاز نداريم به مردم بدهيم و تابستان نيز برق آنها را قطع مي‌كنيم. بگويند كه ما چقدر در حال ضرر كردن در ميادين مشترك هستيم؟ قطر، عمان، امارات و كويت در ميادين مشترك سهم خود را مي‌برند اما ما اصلاً عين خيال‌مان نيست و از اين سمت مي‌گوييم كه فلان شركت‌ها مي‌خواستند با ما فلان كار را بكنند. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه ما در حال از دست دادن سرمايه، منابع نفتي و گازي و بازارهاي خود هستيم، عنوان كرد: بگويند كه اگر برجام را نپذيرفتند چگونه مي‌خواهند وفاق داخلي را درست كنند؟ چراكه ما الان در داخل دعوا داريم و با افرادي نيز دعوا داريم كه مقام معظم رهبري درباره آنها مي‌گفتند كه صادق‌ترين، شجاع‌ترين و سالم‌ترين آدم‌ها هستند اما اينها مي‌گويند كه آنها خائن هستند؛ اين افراد در حال رد كردن چيزي هستند كه ترامپ و اسراييل نيز همان را مي‌گفتند؛ آنها نيز مي‌گفتند ما هر كاري بايد انجام دهيم تا نگذاريم برجام به نتيجه برسد و اينها نيز مي‌گويند كه ما نگذاشتيم برجام به نتيجه برسد؛ فرق اينها با آنها چيست؟ 

هر دو مي‌خواستند برجام به نتيجه نرسد؛ حال اشكال ندارد، نشود، بگويند كه برنامه بعدي براي حل مشكلات مردم ما چيست؟ اختلافات داخلي را كه داريم و در حال دعوا با يكديگر نيز هستيم با سرمايه‌گذاران نيز مشكل داريم. پزشكيان ادامه داد: صدا و سيما يا خودشان بروند مصاحبه كنند و ببينند كه آيا اين تئوري كه فرصت زياد است را توليد‌كنندگان و سرمايه‌گذاران نيز قبول دارند؟ فرصت زياد را اين افراد بايد خلق كنند اما امروز سرمايه‌گذاران در حال خارج كردن سرمايه از مملكت هستند و زماني كه پاي صحبت‌هاي آنها مي‌نشينيم، ناراحت هستند چراكه گران مي‌خرند و ارزان مي‌فروشند و بعضي وقت‌ها نيز پول‌شان گم مي‌شود. حال اينها مي‌گويند كه ما مي‌خواهيم مدينه فاضله درست كنيم؛ مدينه فاضله را در تئوري مي‌توان درست كرد و در عمل اين است كه زندگي مردم در حال نابودي است و پول كرايه خانه ندارند.

 

دروغ نخواهم گفت

پزشكيان روز گذشته و در آخرين مناظره نيز بار ديگر خود را حامي مردم اعلام و تاكيد كرد كه به آنها دروغ نخواهد گفت. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شكاف عميق داخل ساختار سياسي و شكاف ميان مردم و دولت را مهم‌ترين مانع تصميم‌گيري در كشور عنوان كرد و گفت: مصالح مردم قرباني درك‌هاي متفاوت از منافع ملي است و شكاف ميان مردم و دولت نيز باعث ترس از تصميم‌گيري‌هاي مهم و عدم اطمينان به حمايت مردم از اين تصميمات شده است؛ با اين سطح از نزاع درون حكومت و شكاف ميان مردم و دولت نمي‌شود براي ايران كار مهمي كرد و با اين نزاع‌ها و شكاف‌ها نمي‌شود براي تورم نظام چند نرخي ارز، قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي، مساله آب و تحريم‌ها راه‌حل پيدا كرد.

بهترين راه‌حل‌هاي كارشناسان در ميان نزاع‌هاي سياسي و شكاف مردم و حكومت بي‌اثر مي‌شود و خود تبديل به موضوعي براي منازعه و شكاف بيشتر مي‌شود؛ همان‌گونه كه در گذشته موضوعي ملي نظير برجام به موضوع نزاع سياسي و شكاف اجتماعي بدل شد. پزشكيان تاكيد كرد: من مي‌خواهم الگويي از سياست ورزي و اخلاق سياسي معطوف بر توافق‌سازي را سرلوحه كار خود قرار دهم و شدت منازعات سياسي و شكاف دولت و مردم را كم كنم. ارجاع به امر كارشناسي وظيفه ماست و هيچگاه نمي‌پذيرم براي كسب راي در اينجا و در حضور ملت ايران وعده‌هاي غير كارشناسي و پوچ دهم. امر كارشناسي همراه با شفافيت و پاسخگويي راهبرد من است و من به‌كارگيري ديگران را بر اساس شايستگي‌هاي كارشناسي انجام خواهم داد. من از رويكرد زورمدارانه و تحقير و توهين مي‌پرهيزم و اين شيوه زندگي من است؛ من ارزش‌هاي ديني و اجتماعي خودم را دارم و معتقدم در هيچ زمينه‌اي نمي‌توان ديگران را ناديده گرفت و تحقير يا توهين كرد.

وي با بيان اينكه «مردم ايران فهيم هستند و اخلاق مداري را ضرورت سياست ورزي مي‌دانند و نه نمايش بي‌فايده»، عنوان كرد: من در برخورد با رقبا و مواجهه كارشناسان در زندگي همواره اصول اخلاقي را رعايت خواهم كرد؛ من نقد‌پذيري و تن دادن به آزادي بيان را لازمه دولت شفاف پاسخگو و به دور از فساد مي‌دانم و وعده‌هاي بي‌پشتوانه نمي‌دهم، چون براي مردم احترام قائل هستم و ممكن نيست براي كسب راي يا خوشايند صاحبان قدرت و ثروت مردم را فريب دهم؛ من دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشدم، عذرخواهي خواهم كرد و اطمينان دارم كه فقط با اتكاي بر راستگويي خودم و همه اركان دولت اعتماد مردم را جلب مي‌كنم و اين سرمايه عظيم ما در مسير ساختن ايران خواهد شد. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: من در عمر خودم و خانواده‌ام از رانتي بهره نبردم و به مردم قول مي‌دهم گزارشي از انواع راندها كه در كشور توزيع مي‌شود و جز فساد و نابرابري و بي‌اعتمادي توليد نمي‌كنند به آنها ارايه كنم؛ من همچنين به آزادي رسانه‌ها و شفافيت باور دارم و معتقد به توسعه هستم و بقاي كشور و توسعه مردم را در گروي كارآمدي دولت و توسعه مي‌دانم. من به رعايت حقوق شهروندي باور دارم و رييس‌جمهوري شنونده و پاسخگو خواهم بود نه سخنگو و ناشنوا؛ دولت من دولت شنيدن صداي مردم خواهد بود و تكرار مي‌كنم كه من دروغ نخواهم گفت؛ چراكه اين بزرگ‌ترين رذيلت اخلاقي و ويروس كشنده است كه مانند اپيدمي به جان سياست ايران افتاده است. من از همه كساني كه با افتخار براي سربلندي و آبادي ايران راي مي‌دهند، تشكر مي‌كنم و اطمينان دارم دوره جديدي را در ايران شاهد خواهيم بود. وي اظهار كرد: درباره حاميان من بايد بگويم كه رييس ستاد من آقاي عبدالعلي‌زاده است و رييس كميته مردمي من سردار مولوي قائم‌مقام عملياتي لشكر عاشورا به فرماندهي شهيد مهدي باكري است كه تمام بدن او تركش است و او بالاي ۸۰ درصد جانبازي دارد و همه كساني كه دور او جمع شدند جانبازان هستند؛ همچنين در اكثر شهرستان‌ها از ستاد شهيد رييسي تعداد زيادي در حال كار براي ما هستند و اگر اسامي آنها را خواستيد نيز اعلام خواهيم كرد.

نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با تاكيد بر اينكه مواضع من خيلي روشن است، عنوان كرد: من هيچ‌وقت نخواستم از خودم بگويم و بگويم كه كيستم و چه كار انجام دادم، لشكر عاشورا هيچ عملياتي انجام نداده مگر اينكه ما به عنوان مسوول اكيپ‌هاي اضطراري يا حضور داشتيم يا اينكه نيرو فرستاديم. هيچ جبهه‌اي نبوده كه ما در آن حضور نداشته باشيم و در زندگي‌ام نيز هيچ رانت و رشوه‌اي وجود ندارد؛ حال به من بگوييد كه تو فلان هستي؛ حضرت علي (ع) كه امروز روز امامت اوست همواره دعوت به تقوا مي‌كنند و مي‌گويند كه حق بگو؛ من مواضع خودم را در موقعيت‌هاي مختلف در تريبون مجلس اعلام كردم و محكم پشت تريبون از مردم دفاع كردم. من هميشه از حق مردم دفاع كردم و دفاع خواهم كرد و هميشه طرف مظلوم بودم و در هيچ‌وقت در جبهه ظالم نرفتم. پزشكيان با بيام اينكه «در جريان اتفاق و حادثه خونين سيستان و بلوچستان رهبر انقلاب فرمودند كه كل آن نيروها شهيد هستند و به آنها ظلم شده است اما تاكنون شهادت آنها اعلام نشده است» افزود: در مملكت ما مشكل تئوري و راه‌حل نداريم بلكه مشكل ما افرادي است كه بايد علم، ايمان، انگيزه و باور براي اجرا داشته باشند. به من مي‌گويند كه عوام فريبي مي‌كني، اين در حالي است كه بسياري از شعارهايي كه گفته مي‌شود، اجرا شدني نيست يا اينكه در وضعيت فعلي نمي‌شود آنها را اجرا كرد؛ من هميشه مدافع مظلومين بودم و يك بار پيدا كنيد كه من مواضع يك گردن كلفت دفاع كرده باشم. مواقع خيلي زيادي بوده كه سكوت شده و حق مردم را در خيابان‌ها و در تظاهرات ضايع كردند، معلمان جلوي در مجلس آمدند تا حق خود را بخواهند اما با باتوم از آنها پذيرايي كردند. حرف مي‌زنند و مي‌گويند كه تو با مردم چه كار كرده‌اي؟ من هميشه طرف مردم بوده‌ام. وي تاكيد كرد: مشكل ما دعواها است و اگر [سايرين] سياست‌هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري و قانون برنامه را اجرا كنند، ما دنبال‌تان هستيم و نوكرتان خواهيم بود ولي تا آخر بمانيد و با مردم در اينجا صادق باشيد. ديگر نامزدهاي انتخابات نيز در اين برنامه به ارايه طرح‌هايي براي آينده پرداختند. قاليباف گفت: در وهله اول دقت كنيم كه در نقشه دشمن حركت نكنيم؛ حتما دشمنان آرامش و آسايش را براي ملت ما نمي‌خواهند. آنها دنبال پريشان كردن مردم هستند؛ پس نبايد آنها را پريشان‌تر كنيم. آنها نمي‌خواهند افق روشني از ايران عزيز ما در ذهن مردم ساخته شده و مردم اميدوار به آينده شوند لذا ما با تصميمات و رفتار خودمان به اين موضوع توجه كرده كه خداي ناكرده نقشه دشمن را تكميل نكرده و حركت به گونه‌اي باشد كه وظيفه خودمان را به درستي انجام دهيم. وي ادامه داد: مردم دغدغه‌هايي همچون اجاره مسكن دارند كه با سررسيد اجاره خانه‌شان، كجا زندگي كرده و در كدام حاشيه شهر رفته و به كدام روستا پناه ببرند؛ آنها در حوزه تحصيلات و معيشت مشكل داند پس نا براي مردم آرامش ايجاد كنيم. قاليباف افزود: البته بنده معلم اخلاق نيستم و اينجا هم جاي درس اخلاق نيست اما ما نبايد تنش درست كرده و بايد گشايش درست كنيم. اگر بنا بر بحث هم است، دعوا و چالش ما بر سر حل مشكل مردم باشد.

وي يادآور شد: هفته آينده كه هر كدام از ما توفيق خدمت پيدا كرديم، بايد براي حقوق مردم، كسري بودجه و ارز تصميم‌گيري كنيم كه اينها به قدرت اجماع و همراه‌سازي و مديريت نياز دارد. اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري يادآور شد: اگر در مناظره ديشب بحث از كرسنت و چاي دبش شد، بايد بررسي شود كه ريشه خسارات و فسادها كجاست؛ بدون شك ريشه در ناكارآمدي دارد. قاليباف افزود: سه ماه از ابتداي سال گذشته و هنوز مصوبه مجلس در پرداخت پول بازنشستگان اجرايي نشده است؛ براي اين كارها به اجماع‌سازي و وحدت و همكاري نياز داريم. همچنين پورمحمدي در اين مناظره خطاب به مردم يادآور شد: اگر شما بالاترين درآمد نفتي را داشته باشيد، بهترين برنامه‌ و برنامه‌نويسان را داشته باشيد، بهترين مديران در خدمت شما باشند با ساختار اداري و نظام معيوب اداري همه‌چيز زمين‌گير خواهد شد. بهره‌وري به صفر مي‌رسد، منابع هرز مي‌رود و اصطكاك و بحران رواني در جامعه ايجاد مي‌شود. وي يادآور شد: يكي از مهم‌ترين گرفتاري‌هاي چنددهه اخير، مساله نظام اداري و بروكراسي معيوب و شبه‌مدرني است كه از بيرون آمده است. مديران ارشد ما به اين موضوع توجه ندارند و علتش اين است كه ناآگاه هستند. من به كسي اهانت و جسارت نمي‌كنم اما مدير ارشد بايد از زواياي نظام اداري نه تنها اطلاع داشته باشد كه بايد در آن ريز شده باشد و اطلاع مبسوط و دقيق داشته باشد. كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: من ۴۵ سال در همه حوزه‌هاي اداري كشور حضور مستقيم و كارشناسي داشتم. وقتي از دولت چابك و متناسب حرف مي‌زنيم، راهكارش چيست؟ از خودمان هم حرف درنياوريم. دنيا خيلي تجربه دارد. الان تجربه‌هاي بسيار موفقي جلوي چشم ماست، برويم و بياوريم. پورمحمدي تاكيد كرد: دولت الكترونيك امروز مشكل‌گشاست اما توجه كنيم كه نه دولت الكترونيك ظاهري و صوري كه كامپيوتر جلوي‌مان باشد و دفترهاي خدمات الكترونيك داشته باشيم. اينها دولت الكترونيك نيست. دولت الكترونيك يعني مراجعه به هيچ دفتر و دستگاه دولتي نداشته باشيد. هيچ كاغذي ننويسيد، منتظر نمانيد، هزينه زياد نكنيد. نسل آينده فهمي از روابط اداري ندارد و هوش مصنوعي و دولت الكترونيك مي‌تواند پاسخگوي آنان باشد. جليلي در اظهارات خود در اين مناظره بيان كرد: حضرت علي درباره فلسفه حكومت فرمودند كه وقتي مردم پي كار مي‌آيند و اعلام آمادگي براي برپايي دين خدا مي‌كنند و از طرفي خدا عهد گرفته كه در برابر گرسنگي مظلومان و پرخوري ستمگران ساكت ننشينيد، اين وظيفه بر همه است كه قيام كنند و اگر اين نباشد، افسار حكومت را بر گردن شتر خودش مي‌اندازم و اين را نمي‌خواهم. وي ادامه داد: امروز مردم پاي كار آمده و براي كشور قدرت و عظمت توليد كرده‌اند و همين مردم مي‌توانند براي ايران جهش ايجاد كنند. بايد يك جهان فرصت را شناخت تا ايران به جهش برسد اما به شرطي كه همه مردم را ببينيد و استعدادي را كنار نگذاريد و كسي را از اين دايره خارج نكنيد. اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري همچنين گفت: در ۱۱ سال گذشته به جاي اينكه در گعده‌هاي سياسي و جلسات محفلي وقت خود را تلف كنيم، سعي كرديم در روستاها و شهرهاي مختلف حضور يافته و ظرفيت‌هاي كشور را شناسايي كنيم. همه مسائل را از سيستان و بلوچستان تا كردستان، از شهرهاي شمال تا جنوب دنبال كرده‌ايم. به مردم به ويژه اهل سنت و اقوام عرض مي‌كنم كه بدترين چيز اين است كه كسي بخواهد در ايام انتخابات حقوق مردم را معامله كند.

با پايان مناظره‌هاي انتخاباتي، نامزدها آخرين برنامه‌هاي تبليغاتي خود را نيز دنبال مي‌كنند و با رسيدن به پايان هفته، اين مردم خواهند بود كه با حضور پاي صندوق راي به نامزد مدنظر خود راي خواهند داد.

ارسال نظر