حوالی خبر

۱۳۹۴/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۲۸

انتقاد به ابزارهای نظارتی سازمان هواپیمایی

فارس معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه قوانین و ابزارهای نظارتی سازمان هواپیمایی مربوط به گذشته است و این در شرایطی است که روش‌های نظارتی در این حوزه کاملا تغییر کرده است، گفت: در سال‌های اخیر تغییرات اساسی در مقررات حمل‌ونقل هوایی اعمال شد اما ابزارهای لازم برای نظارت توسعه نیافت. علی عابدزاده اظهار کرد: مشکل کنونی صنعت حمل‌ونقل هوایی ما‌ ناوگان و‌ شرکت‌های هواپیمایی نیستند، بلکه‌ در این باره مدیریت صحیح و منطقی امری ضروری است. عابدزاده ادامه داد: صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور در وهله اول نیازمند ایجاد تغییرات در بخش فرایندهای صنعت و زیرساخت‌ها که بیشتر به روش‌ها و نوع نظارت‌ها و نوع تسهیل‌گری برمی‌گردد، است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری نظارت بر عملکرد ناوگان است و در قانون بر این امر تاکید شده، اما‌ در سال‌های اخیر تغییرات اساسی در مقررات حمل‌ونقل هوایی انجام شده است که با توجه به تغییر و تحولات، ابزارهای لازم برای نظارت توسعه نیافته است. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: متاسفانه قوانین مربوط به گذشته است در صورتی که روش‌ها کاملا عوض شده و مسوولیت‌ها سر جای خود باقی است. وی اضافه کرد: شرکت‌های هواپیمایی با توجه به اینکه اغلب بخش خصوصی هستند، توانسته‌اند ضوابط، مقررات، اساسنامه‌ها، نظامنامه‌های مالیاتی و استخدامی و مالی خود را تغییر دهند، اما دولت همگام با توسعه شرکت‌های هواپیمایی و توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی نظامنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را به‌روز نکرده است. عابدزاده ادامه داد: در نخستین مرحله باید این تغییرات را در سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد کنیم، نظامنامه‌های جدید استخدامی و مالی و فرآیندها را عوض کنیم تا بتوانیم نظارت عالی که مدنظر قانون است را اعمال کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان بخش حاکمیتی این صنعت، به درخواست شرکت‌های هواپیمایی و مردم پاسخ داده و مشکلات آنها را پیگیری می‌کند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درباره اعمال تخفیف در بلیت هواپیما برای خانواده جانبازان و شهدا بیان کرد: طبق قانون تخفیفاتی به جانبازان و خانواده شهدا بابت بلیت هواپیما داده می‌شود و قطعا این قانون باید اجرا شود. عابدزاده اظهار داشت: قانون پیش‌بینی کرده است که هزینه‌های مربوطه توسط دولت پرداخت شود که در حال پیگیری این روند، برای اجرای این قانون هستیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: در حال پیگیری هستیم که محل تامین این مابه‌التفاوت توسط دولت تعیین شود تا شرکت‌ها بتوانند ارائه این خدمت را ادامه دهند. وی با بیان اینکه اغلب شرکت‌های هواپیمایی در حال انجام این قوانین هستند، گفت: البته برخی از شرکت‌های هواپیمایی این قانون را اجرا نمی‌کنند که از آنها خواسته‌ایم‌ حتما به اجرای قانون ملزم باشند و موظف هستند، بلیت تخفیف‌دار ارائه دهند. عابدزاده اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت پیگیر اجرای این قانون است.


حضور سرمایه‌گذاران روسی در بنادر

تعادل به دنبال ابراز تمایل روس‌ها برای سرمایه‌گذاری حمل‌ونقلی در ایران، یک شرکت سرمایه‌گذاری روسی برای بررسی شرایط سرمایه‌گذاری وارد بندرامیرآباد شد. مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با اشاره به اینکه هر دو طرف ایرانی و روسی توانایی اقتصادی بالایی را دارا هستند، ابراز امیدواری کرد که این سفر سرآغاز روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری بیشتری را در بندرامیرآباد به دنبال داشته باشد. خدمتگزار به امکانات و پتانسیل‌های بندرامیرآباد اشاره کرد و گفت: این بندر تنها بندر کانونی و نسل سوم کشور است که با دارا بودن شبکه راه‌آهن سراسری در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال - جنوب قرار گرفته است. وی با بیان اینکه بندرامیرآباد دارای اراضی وسیع پشتیبانی جهت سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این بندر احداث اسکله نفتی و احداث خطوط لوله انتقال مواد نفتی کارخانجات صنعتی است. مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در ادامه اولویت‌های سرمایه‌گذاری را احداث مخازن ذخیره‌سازی مواد نفتی، روغن خوراکی، احداث سیلوی غلات، کارخانه آرد، فعالیت‌های صادراتی مواد و اسکله‌یی معدنی و صنایع تبدیلی برشمرد و تاکید کرد: رعایت اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد، افق اقتصادی تازه‌یی را به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز خواهد کرد.


ادامه واردات خودرو با ارز مبادله‌ای

ایسنا در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از واردات خودرو با ارز مبادله‌یی است، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر به تازگی برخی خودروهای خارجی با ارز مبادله‌یی وارد شده باشد، این موضوع نشان‌دهنده تناقض در سیاست‌های اقتصادی کشور است. محمدقلی یوسفی اظهار کرد: ارز یارانه‌یی باید صرف واردات تکنولوژی، مواد اولیه تولید و کالاهای سرمایه‌یی شود، نه کالاهای مصرفی همچون خودرو. وی با بیان اینکه در تمام دنیا یارانه اختصاص یافته از سوی دولت‌ها به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، نه به کالاهای وارداتی خاطرنشان کرد: در ایران نیز هدف از ارائه ارز یارانه‌یی مبادله‌یی، کاهش هزینه تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و در نهایت کاهش قیمت تمام شده و فروش کالاهای داخلی بوده است. بنابراین این موضوع که ارز یارانه‌یی به مصرف واردات خودرو برسد، نشان‌دهنده نادرست بودن سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه است. این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به آغاز فرآیند رسمی لغو تحریم‌ها و باز شدن درهای اقتصادی کشور، ارز یارانه‌یی باید برای خرید و انتقال تکنولوژی روز جهان در جهت کمک به ارتقای سطح کیفی صنایع داخلی استفاده شود. یوسفی با بیان اینکه باید مراقبت شود درآمد ارزی ناشی از لغو تحریم‌ها منجر به تشدید روند واردات به کشور نشود، تصریح کرد: هم‌اکنون بهترین فرصت برای به‌روزسانی صنایع داخلی از جمله صنعت خودرو فراهم شده که از آن باید به درستی استفاده شود.

مشاهده صفحات روزنامه