نقش رمز ريال از توسعه تجارت تا كاهش هزينه ها

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۰۱:۱۲:۰۷
کد خبر: ۳۱۵۲۹۲
نقش رمز ريال از توسعه تجارت تا كاهش هزينه ها

در سال‌هاي اخير يكي از عوامل موفقيت كشورها در حوزه تجارت سرعت مبادلات مالي بوده است. بر همين مبنا بسياري از كشورهاي دنيا به سمت استفاده از رمزارزها رفته‌اند. زيرا كوين‌ها به صورت لحظه‌اي مبادله مي‌شوند و نياز به گذشته زمان نيست.

حميد حسيني

در سال‌هاي اخير يكي از عوامل موفقيت كشورها در حوزه تجارت سرعت مبادلات مالي بوده است. بر همين مبنا بسياري از كشورهاي دنيا به سمت استفاده از رمزارزها رفته‌اند. زيرا كوين‌ها به صورت لحظه‌اي مبادله مي‌شوند و نياز به گذشته زمان نيست. به همين دليل در دنيا رمزارزها جايگاه ويژه‌اي در معاملات پيدا كرده‌اند. حتي معادلات تجارت تحريمي را نيز تغيير داده‌اند، براي نمونه اين روزها ونزوئلا توانسته از رمز ارز براي معاملات نفتي استفاده كند. به عبارت ديگر رمز ارزها ظرفيت مناسبي براي عبور از تحريم‌ها دارند. به همين دليل است كه در سال‌هاي اخير با تقاضاي خوبي همراه شده‌اند. در حال حاضر رونمايي بانك مركزي از رمزريال مي‌تواند يك موفقيت براي عبور از موانع تحريمي باشد. از طرف ديگر رمزريال گامي در جهت ديجيتالي كردن اقتصاد است.

اين موضوع مي‌تواند مشكلات ناشي از سویيفت را پشت سر بگذارد. از طرف ديگر هزينه مبادلات مالي بزرگ را كاهش مي‌دهد. بنابراين در صورتي كه معاملات رمز ريال به بازارهاي خارجي توسعه پيدا كند به نفع اقتصاد و تجارت كشور خواهد بود. رمز ريال مي‌تواند ميزان تجارت خارجي كشور را افزايش دهد و ارز بيشتري به بازار داخلي منتقل شود. هم اينكه مبادلات با سرعت بالا و هزينه كمتري انجام شود. در چنين شرايطي ديگر تجار دغدغه معامله با كشورهاي ديگر نخواهند داشت. زيرا در سال‌هاي اخير بسياري از مشتريان خارجي به دليل محدوديت تحريم‌ها و احتمال بلوكه شدن پول آنها، تمايلي به تجارت با شركت‌هاي ايراني نداشتند. در حال حاضر موضوع نظارت بر بازار ارزهاي ديجيتال اهميت بالايي دارد. به‌طورقطع بانك مركزي در اين نوع از پول الكترونيكي نظارت و تسلط خوبي دارد. از طرف ديگر خارج از چارچوب مكانيزم سوئيفت است. به همين دليل بانك‌هاي خارجي نيز مي‌توانند در مبادله اين نوع پول الكترونيكي فعاليت داشته باشد. اما اين مساله مستلزم اين است كه امكان ارزش‌گذاري آن بر مبناي ارز خارجي باشد. در شرايط كنوني معاملات فيزيكي در دنيا وجود ندارد، پولي مي‌تواند در اين بازار موفق باشد كه فراگير باشد. از آنجايي كه به دليل اينكه تحريم‌ها تراكنش‌هاي بانكي رصد مي‌شود. رمز ريال فراتر از محدوديت‌ها تراكنش مي‌تواند ايجاد كند. در سال‌هاي اخير تجارت كشور به چالش كشيده شده است. اما در همين مدت نئوبانك‌ها پا در عرصه مالي گذاشته‌اند. اين روزها ديده مي‌شود كه بسياري از تجار مبادلات مالي خود را با نئوبانك‌ها انجام مي‌دهند. 

به‌طور قطع رمز ريال يك ظرفيت مناسب براي توسعه بانكداري ديجيتال است. در اين شرايط بانك‌ها نيز مي‌توانند بهره ور شوند. زيرا در سال‌هاي گذشته بسياري از سرمايه بانك‌ها در راستاي ايجاد شعب فيزيكي هزينه شده است. در صورتي كه اين هزينه لزومي نداشته باشد. 
به‌طور قطع سرمايه‌هاي جديد حاصل از واگذاري شعب فيزيكي وارد چرخه مالي بانك‌ها مي‌شود. بنابراين توان بانك‌ها با ديجيتالي شدن براي پرداخت تسهيلات در گردش بيشتر مي‌شود. از اين رو مي‌توان گفت كه رمز ريال هرچند يك ابزار مالي است. اما مي‌تواند در توسعه تجارت، قدرت پول ملي موثر باشد.

ارسال نظر