آب خاكستري وارد ساختمان‌هاي مسكوني مي‌شود

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۲۳:۱۹:۳۵
کد خبر: ۳۱۵۳۴۹

باتوجه به افزايش و به عبارت بهتر هدر رفت آب در منازل مسكوني، طرح استفاده از آب خاكستري در فلش‌تانك‌ها و آبياري فضاي سبز مورد بررسي جدي قرار گرفته است. به‌گزارش ايسنا، فاضلاب توليد شده در خانه شامل فاضلاب توليدي آشپزخانه، حمام و ماشين لباسشويي (به جز فاضلاب توالت) آب خاكستري مي‌گويند كه تقريباً ۵۰ تا ۸۰ درصد فاضلاب شهري را تشكيل مي‌دهد.

باتوجه به افزايش و به عبارت بهتر هدر رفت آب در منازل مسكوني، طرح استفاده از آب خاكستري در فلش‌تانك‌ها و آبياري فضاي سبز مورد بررسي جدي قرار گرفته است. به‌گزارش ايسنا، فاضلاب توليد شده در خانه شامل فاضلاب توليدي آشپزخانه، حمام و ماشين لباسشويي (به جز فاضلاب توالت) آب خاكستري مي‌گويند كه تقريباً ۵۰ تا ۸۰ درصد فاضلاب شهري را تشكيل مي‌دهد. آب خاكستري پس از تصفيه، مي‌تواند بسته به نوع و ميزان تصفيه اعمال شده، براي مصارف غير شرب، آبياري سطحي و زيرزميني، لباس‌شويي و سرويس بهداشتي، مورد استفاده مجدد قرار گيرد. درواقع مي‌توان مسير لوله كشي آب خاكستري را در خانه يا ساختماني تغيير داد و پس از تصفيه براي مواردي كه ذكر شد مورد استفاده قرار بگيرد. البته تصفيه و استفاده از آب خاكستري الزامات فني و بهداشتي زيادي دارد اما اگر بتوان از آن بهره گرفت، باعث مي‌شود بخش اعظمي از آبي كه استفاده شده مجدداً بازچرخاني شود و از آب شرب استفاده نشود. در برخي كشورها و ژاپن از اين پكيج‌ها استفاده مي‌كنند و تسهيلاتي براي آن در نظر گرفته‌اند ولي در ايران يك بحث جديد و نو در محسوب مي‌شود. از سال ۱۳۹۸ موضوع بازچرخاني آب خاكستري در وزارت نيرو پيگيري مي‌شود، حفاظت از آب شيرين، حفاظت از منابع آب سطحي و زيرزميني و تأمين آب از مزاياي استفاده مجدد از آب خاكستري است.

طبق بند ع تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۲ بايد از ظرفيت‌هاي پساب فاضلاب و منابع غيرمتعارف در بخش صنعت و كشاورزي استفاده كنيم كه در اين زمينه تاكنون صنايع بزرگي چون فولادمباركه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان و صنايعي در خراسان جنوبي، خراسان رضوي و كرمان قراردادهايي را در جهت ايجاد تأسيسات جمع‌اوري، تصفيه و انتقال پساب منعقد كرده‌اند و در زمينه كشاورزي نيز اقداماني در راستاي جايگزيني پساب در بخش‌هاي غيرمثمر و آبياري فضاي سبز با منابع متعارف آغاز شده است. آنطور كه هاشم اميني - مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور به‌تازگي اعلام كرده استفاده از منابع آب خاكستري در ساختمان‌هاي مسكوني نيز در دستور گار قرار گرفته است اين اقدام، اقدامي مهم در راستاي مديريت بهينه مصرف آب در ساختمان‌ها است به‌گونه‌اي كه از پساب تصفيه‌شده آب مصرفي در روشويي‌ها و سينك ظرفشويي بتوان با بازچرخاني و تصفيه در ساختمان‌ها، براي فلش‌تانك‌ها و آبياري فضاي سبز همان ساختمان‌ها استفاده كرد. به گفته وي در اين زمينه بايد سازمان نظام مهندسي ساختمان پاي كار بيايد تا با تأكيدات قانوني و ظرفيت‌هاي مباحث ۱۶ و ۱۹ قوانين ساختمان بتوان اين امر مهم را پياده‌سازي كرد. از كل آبي كه در يك واحد مسكوني مصرف مي‌شود، ۴۰ درصد صرف استحمام، ۲۰ درصد صرف ماشين لباسشويي و ظرفشويي، ۱۲ درصد صرف شست و شوي دست و مسواك زدن و ۱۰ درصد صرف آبياري گل و گياه و مابقي صرف شرب، پخت و پز و ... مي‌شود. درواقع حدود ۷۰ درصد فاضلاب‌هاي خانگي، آب خاكستري است و در حال حاضر باتوجه به اينكه وضعيت منابع آبي كشور مطلوب نيست و بخش زيادي از اين آب‌ها امكان بازچرخاني دارد بايد به اين موضوع توجه حدي‌تري شود.

ارسال نظر