ايران در رتبه هفتم رشد توليد برق جهان قرار گرفت

۱۴۰۳/۰۴/۰۸ - ۲۳:۵۳:۴۱
کد خبر: ۳۱۵۴۳۶

وزير نيرو گفت: بر اساس آخرين مطالعات صورت گرفته ايران در رتبه هفتم رشد توليد برق دنيا قرار گرفته است.

وزير نيرو گفت: بر اساس آخرين مطالعات صورت گرفته ايران در رتبه هفتم رشد توليد برق دنيا قرار گرفته است.

علي‌اكبر محرابيان اظهار كرد: موسسه انرژي EI كه از معتبرترين موسسات انرژي دنياست اخيرا گزارشي را در مورد رشد توليد برق در كشور مختلف منتشر كرده است. ايران طي ۳ سال گذشته، ۴۵.۷ تراوات ساعت به توليد برق خود اضافه كرده كه هم محصول استفاده از نيروگاه‌هاي جديد و هم به كارگيري تمام ظرفيت‌هاي نيروگاهي موجود و گذشته و هم رفع محدوديت‌هاي توليد، انتقال و شبكه است. وي با بيان اينكه در مقايسه اين عدد با كشورهاي جهان، ايران در رتبه هفتم توليد قرار مي‌گيرد، اظهار كرد: كشورهايي كه بعد از ايران قرار گرفتند كل اتحاديه اروپا، كل كشورهاي عربي، تركيه، ژاپن، كره جنوبي هستند، از بعد از جنگ تا امروز مقايسه شده كه در دولت‌هاي مختلف سرانه رشد توليد بر اساس سال چقدر شده است. 

وي افزود: در دولت آقاي هاشمي سالانه ۵.۳ تراوات ساعت توانسته به توليد اضافه كند، در دولت آقاي خاتمي ۲.۱ تراوات ساعت، در دولت آقاي احمدي‌نژاد ۱۰.۸ تراوات ساعت و در دولت آقاي روحاني۸.۷ تراوات ساعت و در دولت شهيد رييسي ۱۵.۲ تراوات ساعت سالانه به توليد اضافه شده است. وي با بيان اينكه ناترازي برق و آب در ابتداي دولت خاطره تلخي در اذهان عمومي ايجاد كرده بود، اين شرايط در سال‌هاي مختلف وجود داشت اما در سال ۱۴۰۰ به اوج رسيد، اظهار كرد: جدا از ناترازي كه در بخش برق وجود داشت، سالانه بين ۴ هزار تا ۵ هزار مگاوات تقاضاي جديد نيز ايجاد مي‌شود كه ضرورت داشت براي حل اين مشكل اقدامات ويژه‌اي در دستور كار قرار گيرد. وزير نيرو با اشاره به اينكه وزارت نيرو تلاش كرد تا در قالب برنامه‌هاي بلندمدت، ميان مدت و كوتاه‌مدت نسبت به رفع ناترازي اقدام كند، افزود: در بخش برنامه‌هاي كوتاه‌مدت براي اوج بار سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۰ اقدام راهبردي، براي اوج بار سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام راهبردي و براي اوج بار سال جاري نيز ۱۸۰ اقدام راهبردي در نظر گرفته شد. محرابيان با بيان اينكه در بخش اول تلاش شد تا ظرفيت توليد برق كشور افزايش يابد، ادامه داد: علاوه بر افزايش ظرفيت توليد برق، موضوع تعمير و توسعه نيروگاه‌هاي كشور نيز به صورت جدي در دستور كار قرار گرفت. وي افزود: برخي از نيروگاه‌هاي كشور بيش از ۱۳ سال بود كه از رده خارج شده بودند و نياز به بازسازي اساسي چه در بخش نيروگاه‌هاي برقابي و چه در بخش حرارتي وجود داشت، بر همين اساس با تكيه بر دانش و توان متخصصان داخلي امر تعمير و بازسازي اين نيروگاه‌ها اجرايي شد. محرابيان با اشاره به گرماي شديد هوا در سه هفته گذشته و افزايش نياز مصرف برق كشور به ويژه در استان خوزستان بيان كرد: در سه هفته گذشته به مدت ۱۰ روز دماي هوا در استان خوزستان به بالاي ۵۰ درجه سانتي‌گراد رسيد كه بر اساس اعلام سازمان‌هاي هواشناسي اين اتفاق يك پديده نادر بود و همين موضوع سبب شد تا صنعت نيروگاهي كشور با تمام ظرفيت وارد مدار شود. وزير نيرو از رسيدن ظرفيت توليد برق لحظه‌اي نيروگاه‌هاي برقابي كشور به ۱۱ هزار مگاوات در روزهاي گرم سال جاري خبر داد و اظهار كرد: فعال شدن ۱۱ هزار مگاوات نيروگاه برقابي به صورت لحظه‌اي كه كمك ويژه‌اي به شبكه برق سراسري در حفظ پايداري شبكه و تأمين نياز برق كشور كرد، نشان از آمادگي حداكثري صنعت نيروگاهي كشور در بخش‌هاي مختلف اعم از حرارتي، تجديدپذير و برقابي براي مواجه با فصل گرم سال جاري دارد. 

وي در ادامه به افزايش ظرفيت نيروگاهي كشور از محل رفع محدوديت‌ها و ارتقاي نيروگاه‌ها به ظرفيت ۲ هزار مگاوات اشاره كرد و گفت: توسعه خطوط انتقال و شبكه‌هاي فشار ضعيف و متوسط و توسعه پست‌هاي برق از ديگر اقداماتي بود كه به افزايش پايداري شبكه و حفظ ولتاژ برق در نقاط مختلف كشور كمك كرده است. 
محرابيان در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص صنعت برق و موضوع مديريت مصرف بخش‌هاي مختلف خاطرنشان كرد: در كنار اقدامات توسعه‌اي و افزايش ظرفيت، در سه سال گذشته برنامه‌هاي جامعي نيز با هدف مديريت صحيح مصرف برق در بخش‌هاي مختلف اجرايي شد كه حاصل آن تأمين برق مورد نياز اين بخش‌ها بدون بروز هرگونه مشكل و چالش جدي بود. وي در اين رابطه توضيح داد: در اوج بار سه سال گذشته در بخش خانگي هيچ‌گونه محدوديتي اعمال نشد و تلاش شد تا از طريق اعطاي پاداش و اقدامات اطلاع‌رساني، كاهش مصرف در اين بخش به صورت داوطلبانه توسط مشتركان پيگيري شود. وزير نيرو در ارتباط با نحوه مديريت برق مورد نياز بخش‌هاي مختلف صنعتي نيز بيان كرد: در بخش صنعت نيز چيزي حدود ۵۶۰ هزار صنعت كوچك كارگاهي كه براي بيش از ۵ ميليون نفر اشتغال ايجاد كرده‌اند، بدون هيچ‌گونه محدوديتي برق دريافت كردند. وي اضافه كرد: در بخش صنايع متوسط و شهرك‌هاي صنعتي به گونه‌اي برنامه‌ريزي شد كه اين صنايع تنها يك روز بر اساس قانون كار تعطيل باشند و ۶ روز ديگر هفته به صورت پايدار برق دريافت كنند. محرابيان در ارتباط با نحوه تحويل برق به صنايع بزرگ و انرژي‌بر نيز اظهار كرد: در اين بخش تلاش شد تا در قالب تفاهم نامه با وزارت صمت و صنايع از طريق جابه‌جايي بار به ساعات كم باري مديريت مصرف برق صنايع بزرگ انجام شود. وزير نيرو در اين خصوص اضافه كرد: در فصل گرم و در ساعات اوج مصرف تا ۴۰ درصد برق مورد نياز صنايع بزرگ تأمين مي‌شود و در ساعات كم باري اين ۴۰ درصد كسري جبران مي‌شود. 
وي با اشاره به نقش موثر تحويل برق كافي به صنايع بزرگ در افزايش ظرفيت توليد اين صنايع ادامه داد: در تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد اين بوديم كه به دليل عدم تحويل برق كافي به صنايع سيماني، قيمت سيمان تا بيش از ۳۶۶ درصد افزايش يافت، اما در سه سال گذشته به دليل تحويل برق كافي به اين صنعت، در رابطه با برق افزايشي در قيمت سيمان صورت نگرفت و اگر افزايش قيمت محدودي نيز وجود داشت اين افزايش به دليل افزايش قيمت مبناي سيمان در بازار سرمايه بود.
محرابيان همچنين به عدم نياز به ۷۸ درصد از ميلگرد عرضه شده به بازار در هفته گذشته اشاره و خاطرنشان كرد: اينكه صنايع فولادي نمي‌توانند بخش قابل توجهي از محصولات خود را در بازار به فروش برسانند، بيانگر تأمين برق مناسب براي اين صنايع و توليد محصول كافي است. وزير نيرو در ادامه به ارزيابي موسسات انرژي بين‌المللي از صنعت برق ايران اشاره كرد و در اين رابطه ادامه داد: جايگاه ايران از منظر افزايش ظرفيت توليد برق در سه سال گذشته مستند به ارزيابي‌هاي بين‌المللي هفتم است و بالاتر از ايران كشورهايي مانند چين، هند، امريكا، روسيه، برزيل و اندونزي قرار دارند كه جمعيت، وسعت و حجم اقتصاد اين كشورها با ايران قابل مقايسه نيست. محرابيان تصريح كرد: ايران رتبه اول توليد برق منطقه غرب آسيا را در اختيار دارد و در آسيا نيز بالاتر از كشورهايي مانند ژاپن و كره جنوبي در جايگاه سوم قرار دارد. محرابيان درباره اهداف تعيين شده براي صنعت برق در برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ريزي شده است تا ظرفيت توليد برق كشور به ۱۲۳ هزار مگاوات برسد كه نسبت به ظرفيت توليد كنوني يعني ۹۳ هزار مگاوات بيانگر يك فاصله ۳۰ هزار مگاواتي است.

وزير نيرو با اعلام اين خبر كه در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات افزايش ظرفيت نيروگاهي جديد در كشور آغاز شده است، ادامه داد: با توجه به اجراي احداث نيروگاه‌هاي جديد به ظرفيت ۲۲ هزار مگاوات كه در صورت اقدام به موقع در زمان كوتاهي به بهره‌برداري مي‌رسند، تنها ۸ هزار مگاوات احداث واحد نيروگاهي نياز است تا هدف برنامه هفتم توسعه محقق شود. 
محرابيان در ادامه سخنان خود در ارتباط با اقدامات ويژه وزارت نيرو براي اصلاح ساختار اقتصادي صنعت برق و حل مشكل بدهي و مطالبات بخش خصوصي و نيروگاهي كشور بيان كرد: معضل ناترازي صنعت برق و عدم اصلاح ساختار اقتصادي برق در سال‌هاي گذشته اين صنعت را به موتور توليد بدهي تبديل كرده بود و ۱۲۰ هزار ميليارد تومان بدهي در اين صنعت ايجاد شده بود. وي در خصوص اقدامات انجام شده براي رفع اين بدهي‌ها توضيح داد: راه‌اندازي بورس انرژي و ايجاد امكان فروش برق در بورس از جمله اقداماتي بود كه مشكل بدهي‌ها در اين صنعت را مرتفع كرد و اكنون شاهد اين هستيم كه نيروگاه‌ها برق توليدي خود را به صورت نقدي در بورس به فروش مي‌رسانند و ديگر خبري از توليد بدهي در اين بخش وجود ندارد. وزير نيرو خاطرنشان كرد: با اينكه در برنامه هفتم توسعه مقرر شده بود تا پايان برنامه هفتم توسعه ۶۰ درصد از ظرفيت توليد برق كشور از طريق بورس معامله شود، اكنون و در سال نخست اجراي برنامه اين هدف محقق شده است و در هفته‌هاي گذشته بيش از ۶۰ درصد از ظرفيت توليد برق كشور در بورس معامله شد.

ارسال نظر