دو مولفه تاثيرگذار بر بورس

۱۴۰۳/۰۴/۰۸ - ۲۳:۵۸:۳۷
کد خبر: ۳۱۵۴۴۵

 محمدرضا قنبري، با اشاره به اينكه پيش‌بيني‌پذير نبودن اقتصاد شفافيت بازار سرمايه را تحت تاثير قرار داده و آن را با چالش‌هاي بسيار مواجه مي‌كند، گفت: نخستين موضوع براي تقويت بازار سرمايه، ترسيم يك چشم‌انداز درست از آينده دارايي‌ها است به اين معنا كه سرمايه‌گذار بايد ديد بلندمدتي به بازار داشته باشد.

 محمدرضا قنبري، با اشاره به اينكه پيش‌بيني‌پذير نبودن اقتصاد شفافيت بازار سرمايه را تحت تاثير قرار داده و آن را با چالش‌هاي بسيار مواجه مي‌كند، گفت: نخستين موضوع براي تقويت بازار سرمايه، ترسيم يك چشم‌انداز درست از آينده دارايي‌ها است به اين معنا كه سرمايه‌گذار بايد ديد بلندمدتي به بازار داشته باشد. همچنين پيش‌بيني پذيري اقتصاد از ديگر موارد مهمي است كه مي‌تواند به بازار سرمايه و جذب سرمايه‌گذار كمك كند. وي با بيان اينكه سرمايه‌گذار نيازمند پيش‌بيني‌پذيري اقتصاد است، گفت: سلب اعتماد به عنوان بالاترين دارايي در بازار سرمايه موجب مي‌شود تا مردم گزينه‌هاي ديگري براي سرمايه‌گذاري انتخاب كنند و اين امر فرار سرمايه‌ها از بازار را به دنبال دارد.

بنابراين، بايد اقدامات مهمي در راستاي بهبود روند بازار و پيش‌بيني‌پذيري آن انجام شود چرا كه بازار بيشتر از فرهنگسازي نيازمند ثبات در تصميم‌گيري‌ها است. قنبري با بيان اينكه بايد به سمتي برويم كه مولفه‌هاي اساسي تاثيرگذار در اقتصاد و سياست، تثبيت شوند، ادامه داد: الزام شركت‌ها به شفافيت و تلاش براي جلب اعتماد عمومي نيازمند ثبات و پيش بيني‌پذيري اقتصاد است و بدون اين دو مولفه امكان سرمايه‌گذاري و خريد و فروش وجود ندارد. مديرعامل كارگزاري باهنر اظهار داشت: برخي مصوبه‌ها ممكن است سود سال يك شركت را متحول كند و اين به ضرر سهامداران و سلب اعتماد آنان از بازار است. از اين رو، در اقتصاد نيازمند ثبات هستيم در غير اين صورت فعالان و اقتصاددانان نمي‌توانند پيش بيني دقيقي از مسائل داشته باشند و با چالش‌هاي زيادي روبرو مي‌شوند. قنبري در ادامه بيان كرد: براي داشتن يك نظام مالياتي موفق و شفاف، دولت‌ها و مراجع تنظيم كننده نياز به پياده‌سازي چندين اقدام كليدي دارند كه وضع قوانين و مقررات مالياتي روشن و قابل درك براي تمام شركت‌ها از جمله آنها است. وي، جلوگيري از فرار مالياتي را نيازمند افزايش نظارت مالي برشمرد و گفت: براي تحقق اين هدف نيازمند توسعه نظارت بر جريان‌هاي مالي، بانكي و حسابداري به منظور شناسايي معاملات مشكوك مرتبط با فرار مالياتي هستيم. قنبري با تاكيد بر اينكه نظارت بر كسب و كارهاي غيررسمي بايد افزايش يابد، تصريح كرد: كسب و كارها در كشور بايد مديريت و محدود شده و از مبادي قانوني كارها و فعاليت‌ها انجام شود.

ارسال نظر