قدم محكم ايران براي تبديل شدن به هاب گازي برداشته شد

۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۵۲۲

يك كارشناس انرژي گفت: در شرايط فعلي براي هاب گازي شدن ابتدا بايد ظرفيت انتقال و سوآپ گاز را فعال كنيم .

يك كارشناس انرژي گفت: در شرايط فعلي براي هاب گازي شدن ابتدا بايد ظرفيت انتقال و سوآپ گاز را فعال كنيم .

محمدصادق مهرجو، كارشناس انرژي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اينكه امضاي تفاهم نامه واردات گاز از روسيه نشان از قدرت بالاي ديپلماسي انرژي ايران است گفت: ايران اگر چه به عنوان دومين دارنده ذخاير گازي جهان شناخته مي‌شود اما اين مساله موجب نشده است تا ناترازي در مصرف گاز كشور برطرف شود. به عبارتي روزانه نزديك به ۳۰۰ ميليون متر مكعب ناترازي گاز وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه ما نياز به تزريق گاز در مخازن نفتي داريم تا افت فشار نداشته باشيم، خاطرنشان كرد: اساساً درآمد كشور از صادرات نفت خام مي‌گذرد، يكي نفت خام است و ديگري پتروشيمي اگرچه گاز جز اقلام پردرآمد صادراتي كشور نيست اما نفت خام از اهميت بسزايي برخوردار است و ۷۵ درصد توان توليدي كشور در جنوب غرب كشور واقع شده است براي همين تزريق گاز در ميادين بسيار حياتي و مهم است.

اين كارشناس انرژي خاطرنشان كرد: متأسفانه به دليل ناترازي‌هاي موجود چندين سال است كه كه تزريق گاز به ميادين نفتي بسيار كاهش پيدا كرده است و از طرفي ناترازي در فرآورده منجر به واردات شده به‌طوري كه سال گذشته نزديك به ۹۰۰ ميليون دلار گازوئيل واردات به عنوان سوخت دوم براي زمستان در نيروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. مهرجو با اشاره به اينكه ما اين امكان را داريم كه افزايش ظرفيت در ذخيره گاز طبيعي داشته باشيم و از طرفي مديريت مصرف بهتري در زمستان داشته باشيم خاطرنشان كرد: زماني‌كه در تابستان ناترازي داريم و با توجه رقم مورد نياز در تابستان هم نمي‌توانيم تزريق گاز داشته باشيم در اين شرايط ذخاير ثانويه به خطر مي‌افتد در اين شرايط عاقلانه است كه واردات گاز داشته باشيم و به جاي آنكه گازوئيل خريداري كنيم گاز خريداري كنيم. زيرا ارزش هر ليتر گازوئيل خريداري شده ۶۰ سنت است يعني ارزان‌ترين گازوئيل خريداري شده است اما گاز وارداتي مي‌تواند هر متر مكعب به اندازه به ميزان فروش گاز به اروپا باشد يعني ۲۲ سنت و در اين شرايط واردات گاز مقرون به صرفه‌تر است.

اين كارشناس انرژي با اشاره به تعهدات گازي ايران به ساير كشورها، ياد آورشد: با توجه به اينكه بين ۷۰ تا ۸۰ ميليون مترمكعب تعهدات صادراتي داريم و اكنون مي‌خواهيم خط لوله صلح را به سمت پاكستان و هند فعال كنيم اما با كدام گاز؟ هر چقدر پايداري شبكه در فصل سرد سال بيشتر باشد بيشتر مي‌توان به عنوان مبدا و مرجع صادرات گاز به همسايه‌ها مطرح شد كشور ما از موقعيت استراتژيكي برخوردار است و چرا اين موقعيت را به ترك‌ها قرار دهيم.
وي ادامه داد: رقابت بسيار بسيار نزديكي داريم و مي‌توانيم با ذخيره‌سازي گاز آن را به عراق و تركيه صادر كنيم اينكه ما فكر كنيم چون دومين دارنده ذخاير گازي هستيم پس گاز وارد نكنيم، منطق درستي نيست. گازكشي به اقصي نقاط كشور داشته باشيم بسيار فاجعه بار است زيرا در هيچ كشوري دو حامل ارزان انرژي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و با منطق حكمراني انرژي همخواني ندارد مهرجو در خاتمه يادآور شد: در شرايط فعلي براي هاب گازي شدن مي‌توان محل انتقال گاز شد به عبارتي روسيه به درياي گرم دسترسي ندارد و ما در كنار درياي عمان و خليج فارس واقع شده‌ايم و مي‌توانيم ظرفيت چابهار را فعال كرده و گاز را سوآپ كنيم و فعال شدن امكانات ال ان جي را در دستور كار قرار دهيم ما بايد جزو ۱۰ كشور اول صادركننده گاز باشيم و چرا از موقعيتي كه داريم استفاده نكنيم.

ارسال نظر