راهکار بازگشت اعتماد به بورس

۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۲۵:۵۹
کد خبر: ۳۱۵۵۳۰

تعدادی از نمایندگان مجلس دوازدهم و کارشناسان اقتصادی، بازگشت اعتماد به بازار، شفاف‌سازی سیاست‌های پولی و مالی، پیش‌بینی پذیری اقتصاد، مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد، جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه و فرهنگسازی را از جمله راهکارهای رونق بورس ذکر کردند.

تعدادی از نمایندگان مجلس دوازدهم و کارشناسان اقتصادی، بازگشت اعتماد به بازار، شفاف‌سازی سیاست‌های پولی و مالی، پیش‌بینی پذیری اقتصاد، مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد، جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه و فرهنگسازی را از جمله راهکارهای رونق بورس ذکر کردند. در همین راستا، علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به شفاف سازی سیاست‌های پولی و مالی گفت: با توجه به این که ذات بورس با شفافیت همراه است، بنابراین، باید انگیزه مردم را نسبت به بازار سرمایه افزایش داد. نماینده مردم ساری در مجلس با تاکید بر اینکه بورس باید برای مردم جذاب باشد، عنوان کرد: با شفاف سازی بیشتر سیاست های پولی و مالی می‌توان امیدوار شد که بورس به جایگاه واقعی خود رسیده و در جلب اعتماد عموم موفق عمل کرده است. وی اظهار داشت: ضرورت دارد آموزش و فرهنگسازی برای سهامداران خُرد از اهداف اصلی بازار سرمایه باشد و فعالان بازار و رسانه‌ها نیز در بحث آموزش باید بستر را برای ترویج این فرهنگ فراهم کنند. بابایی کارنامی تصریح کرد: رونق اقتصادی و تولید زمانی به شکوفایی می‌رسد که مشارکت و انگیزه مردم برای ورود به عرصه اقتصاد و تولید افزایش یابد و دولت امکانات و ابزارهای فعالیت تولیدی را با قیمت ارزان و شرایط آسان در اختیار مردم بگذارد تا مردم بدانند مزیت در بازارهای غیرمولد نیست بلکه در بازار سرمایه است.

 

بازار سرمایه محل مطمئن

برای حمایت از تولید

صدیف بدری، نماینده مجلس دوازدهم نیز با اشاره به نقش شفاف بازار سرمایه در جهش تولید، به سنا، گفت: به دلیل شفافیت بالا، بازار سرمایه محل مطمئنی برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ و همچنین حمایت از تولید است. بدری در ادامه با اشاره به این که بازار سرمایه محل مناسبی برای تضمین سود سرمایه‌گذاران و همچنین سرمایه‌گذاری مطمئن برای تولید است، اظهار داشت: فرهنگسازی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک اولویت و ضرورت است بنابراین دولت باید اطمینان خاطری به مردم دهد تا آنها سرمایه‌های کوچک خود را وارد بازار کرده و آن را تبدیل به سرمایه‌های بزرگ کنند.

 

بازگشت اعتماد به بورس

در همین راستا، فتح اله توسلی، نماینده مجلس دوازدهم با بیان اینکه برای جهش تولید و مشارکت مردم در تولید، باید اعتماد از دست رفته مردم به بورس بازگردد، به سنا گفت: چرا که برخی تصمیمات ناگهانی و خلق الساعه موجب شد در سال ۹۹ و بعد از آن بسیاری از سهامداران آسیب دیده و نسبت به بازار سرمایه بی اعتماد شوند.

 

جایگاه و مشارکت قانونی بخش خصوصی

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در کنار بی‌اعتمادی مردم نسبت به بورس شرایط اقتصادی و وضعیت منطقه هم باعث شد مردم با عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و تصمیمات یک شبه مسئولان کشور مواجه شوند، اظهار داشت: زمانی اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری در بورس باز می‌گردد که جایگاه و مشارکت قانونی بخش خصوصی در کشور به صورت قانونی ایجاد شود و مردم خود را در بطن تصمیمات سیاسی و اقتصادی کشور ببینند. توسلی درباره موضوع شفافیت در بورس گفت: بهبود نحوه گزارشگری مالی نظیر حاکمیت شرکت می‌تواند دسترسی واقعی سرمایه‌گذاران خرد به اطلاعات را بهبود بخشد. این نماینده ادامه داد: افزایش شفافیت راه را برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری برای مردم عادی به شرط آنکه سواد مالی خود را ارتقا داده باشند، فراهم خواهد کرد که خود یک عامل مهم در مسیر افزایش تقارن اطلاعاتی است.

 

تلاش مجلس دوازدهم برای پیش‌بینی پذیری اقتصاد

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس تصریح کرد: امید می‌رود با روی کارآمدن مجلس دوازدهم و تلاش و پیگیری آنها به منظور حمایت از اقتصاد و بازار سرمایه شاهد پیش بینی‌پذیر اقتصاد و بهبود رویه‌ها در تمامی حوزه های اقتصادی باشیم.

 

افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری

محمد صالحی دارانی، نماینده مجلس دوازدهم نیز افزود: در صورتی که دولت و مجلس با حمایت از بازار سرمایه بتوانند جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار را افزایش دهند و مردم را به سمت این بازار هدایت کنند، نقدینگی‌ها جمع آوری و به بخش تولید در قالب سرمایه در گردش تزریق می‌شوند. این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر تصمیمات درست و مدیریت شده ای برای بازار سرمایه گرفته شود به‌طور قطع این بازار با بهره‌مندی از ابزارهای ایجاد شده بهترین گزینه برای جمع آوری نقدینگی‌ها و سرمایه‌های مردم و هدایت آن به سمت واحدهای تولیدی است.

 

عزم جدی برای احیای بورس

رحمان رحیمی، کارشناس بازار سرمایه نیز نوشت: نخستین کاری که رئیس جمهور آینده می‌تواند برای رونق بازار انجام دهد این است که اعتماد مردم را به بازار سرمایه بازگرداند آن هم با توجه به اینکه در حال حاضر دستورالعمل مختلفی از نرخ بهره یا اوراق اخزا صادر می‌شود که باعث شده سهامداران از بازار سرمایه استقبال نکنند. مهم‌ترین معضلی که بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم می‌کند اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران متاثر از اتفاقات سال ۹۹ است و هر چه از این سال دور می‌شویم اعتمادها کمرنگ تر از قبل می‌شود. ريیس جمهور سابق با شعار اینکه بورس اولویت دولت است روی کار آمده بود اما در سه سال گذشته هیچ اقدام موثری برای بهبود بازار سرمایه ایجاد نشد حتی می‌توان گفت که ضد بازار سرمایه هم کارها صورت گرفت مانند نرخ سود سپرده یا همان گواهی سپرده در بهمن ۱۴۰۲ که با توجه به مخالفت‌های کارشناسان بازار سرمایه از سوی بانک مرکزی انجام شد که در حال حاضر نیز بانک مرکزی به سیاست اشتباه خود پی برده است؛ درست است که بعد از گذشت مدتی بانک مرکزی تلاش کرد تا اشتباه خود را جبران کند اما باز براساس سیاست‌های خود عمل کرده است؛ واضح است با وعده‌های انتخاباتی بازار سرمایه رونق نمی‌گیرد حتی وعده دیگر نمی‌تواند اعتماد مردم را به این بازار جلب کند. این مدت نامزدهای انتخاباتی وعده‌هایی برای احیای بازار سرمایه اعلام کرده‌اند که می‌توان گفت که بازار سرمایه با وعده و صحبت احیا نمی شود بلکه نیازمند اجرایی شدن وعده‌هاست، ريیس‌جمهور بعدی باید به این نکته توجه کند که هرچه زمان بگذرد بازگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه سخت تر خواهد شد و باید تلاش کند تا اعتمادی که از سال ۹۹ کمرنگ تر شده است بازگردد و این کار با یک یا دو بخشنامه دستوری درست نخواهد شد و تقریبا می‌توان گفت این کارها برای احیای بازار سرمایه غیرممکن است، یک یا دو سال نیاز است تا بازار سرمایه رونق پیدا کند. البته اگر وعده‌های گفته شده از سوی نامزدهای انتخاباتی عملیاتی شود، باید به ريیس‌جمهور بعدی برای بهبود بازار سرمایه حداقل یک سال زمان داد. به اعتقاد بنده رونق بازار سرمایه بیشتر در حد نمایش است تا واقعیت، در واقع بازگرداندن اعتماد مردم با مصوبه صورت نخواهد گرد اگر دولت بعدی بخواهد رویه فعلی را ادامه دهد و از حالت شعاری بودن خارج نشود بازار سرمایه نه تنها رونق نخواهد گرفت که به سقوط نزدیک خواهد شد تنها راهکار ريیس‌جمهور بعدی می‌تواند بازگشت اعتماد مردم به بورس باشد.

ارسال نظر