بورس کالا جایگزین طلای دست دوم می‌شود؟

۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۲۷:۰۷
کد خبر: ۳۱۵۵۳۲

اعلام خبر ممنوعیت فروش طلای دست دوم از سوی کیومرث امیریان، رييس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در روز‌های گذشته، با واکنش‌های مختلفی همراه شده است و اگرچه این اولین بار نیست که تصمیم ممنوعیت فروش طلای دست دوم تیتر رسانه‌ها می‌شود، ولی به دلیل این‌که هربار، به مرحله اجرا نرسیده است برخی از طلافروشان و مردم نیز، این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

نبض بورس| اعلام خبر ممنوعیت فروش طلای دست دوم از سوی کیومرث امیریان، رييس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در روز‌های گذشته، با واکنش‌های مختلفی همراه شده است و اگرچه این اولین بار نیست که تصمیم ممنوعیت فروش طلای دست دوم تیتر رسانه‌ها می‌شود، ولی به دلیل این‌که هربار، به مرحله اجرا نرسیده است برخی از طلافروشان و مردم نیز، این موضوع را جدی نگرفته‌اند. اما در مقابل، افرادی هستند که این تصمیم برای آن‌ها نگرانی‌هایی به وجود آورده است؛ هم آن‌ها که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلای دست دوم را دارند و هم، طلافروشانی که در این رسته فعالیت می‌کنند.

فرزانه صالحی، کارشناس بازار سرمایه درمورد ممنوعیت فروش طلای دست دوم بیان کرد: جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه طلا بر کسی پوشیده نیست و شرایط کلان سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، باعث شده است که تقاضای سرمایه‌گذاری در این حوزه روند رو به رشدی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری در بازار طلا، خرید طلای اصطلاحا کم‌اجرت یا دست دوم است که از قضا، بازار نسبتا پُر‌رونق‌تری در مقایسه با طلای نو دارد. طلای نو معمولا اجرت ساخت بالاتری دارد، ولی طلای دست دوم در بازار حدود ۳ تا ۷ درصد بالاتر از نرخ طلای روز فروخته می‌شود و بعضا فروشندگان به این مابه‌التفاوت، برچسب ارزش افزوده می‌زنند در حالی‌که طلافروش‌ها، با نرخ روز، مصنوعات طلای افراد را خریداری می‌کنند و این طلا‌ها باید ذوب شوند و مجددا به چرخه تولید برگردند.
فرزانه صالحی تصریح کرد: تصمیمی که گرفته شده به نفع تولیدکنندگان است و از این جهت که طلای نو، کد شناسایی و‌ کد استاندارد دارد، به شفافیت بازار کمک می‌کند چراکه طلای دست دوم، این کد استاندارد را ندارد و بعضا دیده شده است به دلیل این که افراد عادی دانش کافی در این خصوص را ندارند طلای کم‌عیار یا حتی بدل به آن‌ها فروخته شده است.

افرادی هم که قصد فروش طلای خود را دارند مثل سابق می‌توانند مصنوعات طلای خود را به نرخ روز طلا در بازار به فروش برسانند و این تصمیم، مشکلی برای فروش طلا ایجاد نمی‌کند. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: فارغ از این‌که ممنوعیت فروش طلای دست دوم تصمیم درست و به جایی است و خللی در روند بازار طلا ایجاد نمی‌کند، اما اجرایی کردن این تصمیم، پیچیدگی‌های خودش را دارد و از سال‌های قبل، اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر بدنبال اجرایی کردن این تصمیم بودند، ولی خوشبختانه امسال قضیه وارد فاز جدی‌تری شده است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود بازار‌های مالی بورس کالا ادامه داد: بازار‌های مالی بورس کالا، یک بازار جایگزین برای افرادی هستند که قصدشان از خرید طلای دست دوم صرفاً سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول است. از سال ۹۶ که صندوق‌های طلا به بازار سرمایه معرفی شدند تحول خیلی بزرگی در روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا ایجاد شد و این بازار توانست با رفع تمامی مشکلاتی که در بازار سنتی طلا وجود دارد به خوبی جایگاه خودش را به دست آورد؛ به‌طوری‌که در حال حاضر، ارزش بازار صندوق‌های طلا بیش از ۴۰ همت است.
در این بازار تقریبا نوپا ابزار‌های مختلفی از قبیل بازار آتی و اختیارمعامله برای افراد با درجه ریسک‌پذیری مختلف تعریف شده است.

فرزانه صالحی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بازار شمش طلا در سال‌های اخیر، اتفاق بسیار مثبتی بود و افراد می‌توانند با سرمایه‌های خیلی خُرد از حدود ۵۰۰ هزارتومان، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. عیار طلا‌هایی که در این بازار معامله می‌شود استاندارد است و در انبار‌های از قبل تعریف‌شده بورس کالا نگهداری می‌شود و ریسک سرقت را هم ندارد. 

امیدوارم رفته‌رفته با افزایش دانش و آگاهی عموم مردم، بازار شفاف و رسمی طلا در بورس کالا بیش از پیش، توسعه پیدا کند.

ارسال نظر