«تعادل» گزارش مي‌دهد

صبوري بدون انتهاي بورس تهران

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۰۱:۲۷:۴۷
کد خبر: ۳۱۵۵۹۶
صبوري  بدون  انتهاي  بورس تهران

برخلاف انتظارها بورس تهران در دومين روز كاري هفته روند نزولي به خود گرفت و باعث توجه‌ها مجددا به سوي انتخابات روانه شود و بازارها مجددا تا روز جمعه صبوري كنند تا مشخص شود كدام‌يك از كانديدها برنده انتخابات خواهد بود و در نهايت بازار سرمايه مسيري جديد براي خود انتخاب خواهد كرد.

برخلاف انتظارها بورس تهران در دومين روز كاري هفته روند نزولي به خود گرفت و باعث توجه‌ها مجددا به سوي انتخابات روانه شود و بازارها مجددا تا روز جمعه صبوري كنند تا مشخص شود كدام‌يك از كانديدها برنده انتخابات خواهد بود و در نهايت بازار سرمايه مسيري جديد براي خود انتخاب خواهد كرد.

روز شنبه معاملات بورس تهران سبزپوش شد كه بسياري از كارشناسان علت اين موضوع را بازگشت دامنه نوسان مي‌دانستند؛ اما روز يكشنبه بازار نتوانست به دامنه نوسان واكنش مثبت نشان دهد و مسير منفي خود را پيش گرفت.

مهرناز سلطاني، كارشناس بازار سرمايه نوشت: شاخص كل به كف كانال صعودي كه از قبل ترسيم كرده بوديم رسيده و اكنون از اين نقطه برگشته و حمايت شده است. سود اخزاها و نرخ سود نيز تعديل و كاهشي شده و از طرف ديگر دلار نيمايي هم افزايشي شده است.ارزندگي قيمت سهام و همچنين با توجه به عقب‌ماندگي بورس نسبت به بقيه بازارها در حالي كه بازارهاي موازي نيز اوضاع تقريبا ثابتي داشته‌اند، همه اين موارد دست به دست هم داده‌اند كه مجدد منتظر شروع خوب بازار سرمايه باشيم البته اين وسط تكليف انتخابات هم تا چند روز ديگر مشخص مي‌شود و مي‌تواند جهت‌دهي به حركت بازار داشته باشد.

چنانچه بين لبنان و اسراييل جنگي صورت نگيرد مي‌توانيم اميدوارانه‌تر به هفته آتي بازار بنگريم. از لحاظ تكنيكال چارت وضعيت خوبي داشته و واگرايي مثبت خوبي تشكيل شده است. مي‌توانيم با استفاده از تحليل موجي هم ببينيم كه شاخص مي‌تواند تا محدوده‌هاي مشخص شده در چارت بالا برود، البته گزارشات سود شركت‌ها و تعديلات نيز به عنوان سوخت‌رسان‌ حركت صعودي بازار عمل مي‌كند كه وضعيت را بهتر مي‌نمايد.»

به‌طور كلي به نظر مي‌رسد كه بازار سرمايه پس از انتخاب نهمين رييس‌جمهور كشور و ارايه برنامه و به ثبات رسيدن ميتواند روند خود تعيين كند و مسيري جديد براي خود فرض كند. همانطور كه در گزارش‌هاي پيشين نيز اشاره كرد از كانديدي اصلاح‌طلب برنده اين انتخابات شود بازارها خصوصا بورس در وهله اول واكنش مثبت نشان مي‌دهند و پس از آن با برنامه‌هاي دولت مسير خود را تنظيم مي‌كنند؛ اما اگر نامزد اصولگرا به رياست دولت چهاردهم دست يابد بازار سهام ممكن است در وهله اول واكنش منفي نشان دهد چراكه سياست‌هاي سختگيرانه‌اي براي بازارها در نظر گرفته شده است. اما به هر ترتيب بايد منتظر ماند و ديد كه كدام يك از نامزدها به عنوان نهمين رييس‌جمهور كشور انتخاب مي‌شوند.

 

دامنه يكسان براي بازارها

قادر معصومي خانقاه مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر مصوبات قبلي هيأت مديره سازمان بورس در خصوص رتبه‌بندي ناشران و مصوبات هيأت مديره بورس تهران و فرابورس در خصوص جابه‌جايي نماد‌ها در بازار‌هاي بورس و فرابورس به صورت كامل انجام شود و نماد‌هاي حاضر در يك بازار با معيار‌هاي مندرج مقررات مذكور بررسي شوند، امكان بررسي تغيير دامنه نوسان قيمت هر بازار بر اساس شرايط آن بازار وجود دارد.

اين مقام مسوول افزود: اما در حال حاضر به دليل عدم اجراي كامل مقررات مطرح شده تصميم هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار تعيين دامنه نوسان قيمت يكسان براي تمام بازار‌ها (به جزو بازار پايه و توافقي) بود. او در خصوص چرايي عدم اجرايي مصوبه مطرح شده هم اظهار كرد: به سبب شرايط حاكم در بازار و عدم اجراي كامل اين مصوبات ما تصميم گرفتيم دامنه نوسان يكدست در بازار باشد اما اين مصوبات همچنان باقي است و اگر شرايط بازار اجازه دهد و بحث رتبه‌بندي به‌درستي اجراي شود مي‌توانيم دامنه نوسان متفاوت در بازار داشته باشيم.

گفتني است، طبق مصوبه هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز گذشته (شنبه ۹ تير ماه) دامنه نوسان قيمت در كليه نماد‌هاي معاملاتي (سهام و حق تقدم (به استثناي بازار پايه و توافقي)) در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس به ۶ درصد و دامنه نوسان قيمت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سهامي و مختلط قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس نيز به مثبت و منفي ۱۰ تغيير كرد. همچنين دامنه نوسان روزانه سهام در تابلو زرد بازار پايه مثبت و منفي ۳ درصد، تابلو نارنجي بازار پايه مثبت و منفي ۲ درصد و تابلو قرمز بازار پايه مثبت و منفي ۱ درصد است.

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه، شاخص كل بورس تهران 23 هزار و 110 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 72 هزار و 913 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 10 هزار و 410 واحدي در رقم 668 هزار و 251 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 438 واحدي به رقم 22 هزار و 6 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 3 هزار و 796 واحد به سطح 115 هزار و 883 واحد رسيد.

روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي منفي شد و 800 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 48 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي فولاد و فملي بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فزر، مبين و پكرمان تعلق داشت.

روز گذشته نمادهاي فولاد، نوري و فملي نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي افق، پكرمان و ستران از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، خاور و بپاس بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي وهور، فزر و سپيدار نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و شستا و خودرو در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، خاور و آردينه بيشترين تراكنش را داشتند. در دومين روز معاملاتي هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 8 هزار و 439 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 928 ميليارد تومان بود كه 11 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با ريزش 9 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 558 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز مذكور نماد ثفارس بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 86 ميليارد تومان بود. پس از ثفارس، فولاد بيشترين ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و وبملت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 799 ميليون و 957 هزار و 151 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خودرو و حفارس نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات يكشنبه، 19 نماد صف خريد داشتند و 240 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 52 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 61 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 50 درصدي به 485 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر