بازنويسي كدال در دستور كار است

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۰۱:۳۲:۱۱
کد خبر: ۳۱۵۶۰۰
بازنويسي كدال در دستور كار است

روز شنبه جلسه مشتركي في مابين سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسي و جامعه حسابداران رسمي ايران برگزار شد كه در اين ديدار مجيد عشقي و رضا عيوضلو به نمايندگي از سازمان بورس، محمد جليلي به نمايندگي از سازمان حسابرسي، فرهاد پناهي به عنوان دبيركل جامعه حسابداران رسمي ايران و اعضاي هيات همكار سازمان بورس با حرفه حسابداري و حسابرسي به بيان ديدگاه‌ها و دغدغه‌هاي خود پرداختند.

روز شنبه جلسه مشتركي في مابين سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسي و جامعه حسابداران رسمي ايران برگزار شد كه در اين ديدار مجيد عشقي و رضا عيوضلو به نمايندگي از سازمان بورس، محمد جليلي به نمايندگي از سازمان حسابرسي، فرهاد پناهي به عنوان دبيركل جامعه حسابداران رسمي ايران و اعضاي هيات همكار سازمان بورس با حرفه حسابداري و حسابرسي به بيان ديدگاه‌ها و دغدغه‌هاي خود پرداختند.

در ابتداي اين مراسم مجيد عشقي اعلام كرد: گزارش و بررسي حسابرسي از جمله مقوله‌هايي است كه به عنوان پايه و اساس تصميمات سازمان بورس و اوراق بهادار، اركان بازار سرمايه، سرمايه‌گذاران، هيات پذيرش و هيات رسيدگي به تخلفات تلقي مي‌شوند.

وي به تداوم همكاري‌ها براي افزايش كيفيت گزارشات حسابرسي، پيشنهاد اصلاح استانداردها و رويه‌هاي حسابرسي اشاره كرد و گفت: بايد از اين طريق بتوان مبناي درستي از قضاوت سرمايه‌گذاران، اركان بازار سرمايه، نهاد ناظر، بحث‌هاي تخلفاتي و قضايي موجود بين فعالان بازار سرمايه را فراهم كرد. عشقي اظهار داشت: درصدد هستيم تا از طريق هيات همكاري، باعث افزايش كيفيت گزارش حسابرسي و كمك به اركان مختلف براي اتخاذ تصميمات حرفه‌اي‌ شويم. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، ارتباط بازار سرمايه با حرفه حسابرسي را فراتر از همكاري بين دستگاهي دانست و گفت: موضوع مهم حسابرسي و نظارت بر موسسات حسابرسي بسيار با بازار سرمايه عجين شده و تا كنون شاهد پيشروي سطح اين همكاري‌ها به صورت مثبت بوده‌ايم. وي ادامه داد: درصدد هستيم تا ارتباطات ايجاد شده در سطح جامعه و سازمان حسابرسي را از طريق همكاري‌هاي مشترك توسعه دهيم.

عشقي به بررسي قانون تجارت در شوراي نگهبان و نيز مجمع تشخيص مصلحت نظام اشاره كرد و افزود: اين قانون داراي بالغ بر يك‌هزار و ۳۰۰ ماده است كه به شوراي نگهبان ارجاع داده شده و با سرعت بالايي در حال بررسي است اما با توجه به اثر زياد اين قانون در كسب و كار، بررسي آن نيازمند مدت زمان زيادي است. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اينكه قانون تجارت نيازمند همفكري‌ براي اصلاح موارد جزيي و كلي است، گفت: بايد هر چه سريع‌تر دغدغه‌هاي حرفه‌اي به شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام منعكس شود. وي در ادامه با تاكيد بر اهميت طرح سازمان حسابرسي اعلام كرد: پيشنهاد ما به مجلس اين است كه اين طرح به صورت لايحه درآيد و ما نيز به عنوان يكي از ذينفعان اصلي آن تلاش كنيم تا تغييرات لازم اعمال و در نهايت از طريق دولت به مجلس ارايه شود.

وي به رايزني‌هاي انجام شده با شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام در زمينه برنامه هفتم توسعه، لايحه بودجه ۱۴۰۳ و قانون بانكداري اشاره كرد و اظهار داشت: بايد تلاش كنيم در بازه زماني كوتاهي نيز دستاوردهايي را در توسعه ظرفيت‌هاي قانوني حوزه حسابرسي داشته باشيم تا از اين طريق، زمينه اثرگذاري مناسب بر حرفه حسابرسي فراهم شود.


عشقي در ادامه با تاكيد بر اهميت توسعه زيرساخت‌ها و ابزارهاي فني اعلام كرد: سازمان بورس از جمله سازمان‌هايي است كه حجم عظيمي از ديتاي حسابرسي و حسابداري را به خود اختصاص داده و مسلما با به‌كارگيري ابزارهاي هوشمند مي‌تواند عرصه جديدي بر حرفه حسابرسي گشوده شود. وي به آمادگي سازمان بورس براي سرمايه‌گذاري‌ در توسعه نرم افزارهاي مورد نياز حرفه حسابرسي اشاره كرد و گفت: با توجه به اثر چشمگير اين نرم افزارها در زمينه رسيدگي و ايجاد شفافيت در بازار سرمايه، از امكان سرمايه‌گذاري در حوزه زيرساخت‌ها برخورداريم و اكنون در انتظار پيشنهادات لازم در اين زمينه هستيم.
عشقي خاطرنشان كرد: اكنون در حال بازنويسي كدال هستيم و در ادامه آن مي‌توان افزونه‌هايي را براي فراهم شدن ديتاي مورد نياز صنعت حسابرسي در نظر بگيريم.
رييس سازمان بورس با بيان اينكه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر دچار عقب ماندگي از برخي صنايع مانند صنعت مالي شده، افزود: اگر نتوانيم زمينه توسعه ابزارهاي حاضر در بازار سرمايه را همسو با ديگر صنايع فراهم كنيم، به‌طور حتم با چالش‌هايي در حوزه شفافيت روبرو مي‌شويم كه ديگر نمي‌توان پاسخگوي سرمايه‌گذاران بود.
عشقي، بازار سرمايه را نماد شفافيت خواند و افزود: فعاليت كميته‌ها بايد شفاف باشد، تصميمات اتخاذ شده بر اساس موارد مشخص است و به صورت سليقه‌اي نيست. رييس سازمان بورس با بيان اينكه برنامه عملياتي هيات حسابرسي بايد نهايي و ارسال سند به جامعه و سازمان حسابرسي به صورت رسمي انجام شود، اظهار داشت: انتظار ما اين است كه هيات همكاري حسابرسي بصورت هدفمند و مبتني بر خروجي‌ برنامه‌ريزي كرده و در كوتاه‌مدت نيز دستاوردهاي ملموسي را ارايه كند.

ارسال نظر