مديرعامل ايران‌اير: پول پرداخت شد، اما هواپيمايي نيامد

روايت دولتي از خريد هواپيما در دوران تحريم

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۰۱:۳۲:۵۴
کد خبر: ۳۱۵۶۰۱
روايت دولتي از خريد هواپيما در دوران تحريم

در حالي كه نماينده بخش خصوصي فعال در صنعت هوايي روز شنبه هفته جاري از «پابرجا بودن تحريم خريد هواپيما» و مصايب خريد هواپيماي كاركرده سخن گفته بود، ديروز اظهارات ضد و نقيضي از سوي دو نفر از مديران دولتي صنعت هوايي منتشر شد. يكي از اين مديران دولتي با بيان اينكه طي سال‌هاي اخير، «پول [خريد] هواپيما [ي كاركرده] پرداخت شد اما هواپيمايي نيامد» اثر تحريم‌ها روي صنعت هوايي را تاييد كرد اما يك مدير دولتي ديگر، اظهار كرد: «صنعت هوانوردي ايران از شرايط تحريم عبور كرد.»

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه نماينده بخش خصوصي فعال در صنعت هوايي روز شنبه هفته جاري از «پابرجا بودن تحريم خريد هواپيما» و مصايب خريد هواپيماي كاركرده سخن گفته بود، ديروز اظهارات ضد و نقيضي از سوي دو نفر از مديران دولتي صنعت هوايي منتشر شد. يكي از اين مديران دولتي با بيان اينكه طي سال‌هاي اخير، «پول [خريد] هواپيما [ي كاركرده] پرداخت شد اما هواپيمايي نيامد» اثر تحريم‌ها روي صنعت هوايي را تاييد كرد اما يك مدير دولتي ديگر، اظهار كرد: «صنعت هوانوردي ايران از شرايط تحريم عبور كرد.»

روز شنبه عليرضا منظري، نماينده اسبق ايران در ايكائو با رد امكان خريد هواپيماي نو در دوران تحريم، اظهار كرد: «خريد يك فروند هواپيماي كاركرده با بيش از 5 واسطه و 40 درصد گران‌تر انجام مي‌شود» و«بايد يك مشت كاسب تحريم را پولدار كنيم تا يك هواپيماي كار كرده بخريم!»

 

پول داديم اما هواپيما نيامد!

اين اظهارات ديروز نيز از سوي شمس‌الدين فرزادي‌پور، مديرعامل ايران‌اير (هما) تاييد شد. او اظهار كرد: در همين مدت ٣ تا ۴ سال گذشته برخي از ايرلاين‌ها هواپيما خريدند و پول آن را پرداخت كردند اما هواپيمايي وارد كشور نشد و امروز خريد هواپيما ريسك بسيار زيادي دارد.

فرزادي پور كه در يك نشست خبري سخن مي‌گفت، در پاسخ به سوال ايلنا درباره نوسازي ناوگان و اينكه آيا براي ايرلاين‌ها خريد هواپيماي نو مي‌صرفد ادامه داد: شايد ايرلاين‌ها نسبت به خريد هواپيماي نو اقدام مي‌كردند ورشكسته مي‌شدند چراكه هزينه‌هاي آن بسيار سنگين است، خريد هواپيماي نو به‌طور متوسط ۵٠ ميليون دلار است يك ايرلاين بايد چقدر بليت بفروشد كه اين سرمايه بازگشت داشته باشد؟!

وي درباره اينكه آيا ايرلاين‌ها از شرايط تحريمي و عدم خريد هواپيماي نو سود مي‌برند، اظهار كرد: در واقع ايرلاين‌ها از اجبار سود مي‌برند در همين مدت ٣ تا ۴ سال گذشته برخي از ايرلاين‌ها هواپيما خريدند و پول آن را پرداخت كردند اما هواپيمايي وارد كشور نشد و امروز خريد هواپيما ريسك بسيار زيادي دارد.

 

صنعت هوانوردي از شرايط تحريم عبور كرد

با اين حال، محمد محمدي بخش، رييس سازمان هواپيمايي با بيان اينكه صنعت هوانوردي از شرايط‌ها تحريم عبور كرد، گفت: نوع برنامه‌ريزي عربستان ما را در شرايط بسيار سختي در پروازهاي حج قرار داد.

به گزارش تسنيم، محمدي بخش در حاشيه بهره‌برداري از مركز كنترل و هماهنگي عمليات هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، اظهار كرد: عمليات رفت پروازهاي حج با امنيت كامل انجام شد؛ در پروازهاي برگشت با درايت و ايمني كامل تاكنون 40 درصدي از زائران به كشور بازگشته اند.

وي ادامه داد: مجموعه بخش پروازي، فرودگاهي، امنيت، سپاه حفاظت پروازي، گمرك و... تمام تلاش خود براي به سرانجام رساندن اين ماموريت به كار بسته‌اند.

وي با بيان اينكه نوع برنامه‌ريزي عربستان ما را در شرايط بسيار سختي قرار داد، افزود: با صنعتي مواجه هستيم كه امروز خبرهاي خوبي از آن منتشر مي‌شود. صنعت هوانوردي شرايط سخت تحريم و كرونا را سپري كرده است‌. اين صنعت با وجود تحريم‌ها امروز رو به رشد حركت مي‌كند.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: هفته گذشته شاهد الحاق ناوگان‌هاي هلی كوپتري و هواپيما به يك شركت بوديم و امروز مركز كنترل و هماهنگي عمليات ايران اير بعد از دو سال به بهره‌برداري رسيد.

محمدي بخش بيان كرد: در حوزه سايبري دشمن ايران به خصوص رژيم صهيونسيتي به زيرساخت‌هاي ما حمله مي‌كند و بايد كشور را براي ايستايي و تاب آوري تجهيز كنيم.

وي از بازيافت هواپيماها و از بازگشت قطعات به چرخه مصرف خبر داد و گفت: براي اين كار شهر همدان به عنوان پايلوت انتخاب شده و شركت‌هاي دانش بنيان مي‌توانند در اين زمينه فعاليت داشته باشند.

 

عربستان دقيقه 90 جا زد

فرزادي‌پور نيز درباره علميات پروازهاي حج اظهار داشت: چند ماه قبل از آغاز علميات حج، شركت ايران‌اير توانايي (هما) اعلام كرد كه اين شركت هواپيمايي توانايي انتقال ۵٠ هزار زائران را خواهد داشت و جابه‌جايي و انتقال مابقي ۴٠ هزار زائر به شركت همكار واگذار شود و قرار بر اين بود يكي از ايرلاين‌ها بخشي از پروازهاي حج را انجام دهد اما عربستان دقيقه ٩٠ رسماً از پذيرش شركت ديگر استنكاف كرد.

وي ادامه داد: پس از اين تصميم عربستان ايران‌اير متحمل جابه‌جايي حدود ٩٠ هزار حاجي شد در حالي كه توانايي انتقال و برقراري اين تعداد پرواز را نداشتيم اما مسير
بن بست بود هيچ چاره‌اي نداشتيم و در نهايت برنامه‌ريزي‌ها را تغيير داديم.

مديرعامل ايران اير افزود: مرحله پروازهاي رفت از ٢٢ ارديبهشت ماه آغاز و تا ٢١ خرداد ماه ادامه داشت و تمام پروازهاي حج در علميات رفت با ٧٨۵ لگ پروازي ٨٧ هزار ۶٢۴ حاجي جابه‌جا شد و ميانگين تاخيرها ۴٠ دقيقه بود. همچنين عمليات پرواز‌هاي برگشت از اول تير ماه آغاز شد و تا ٢٣ تيرماه ادامه پيدا مي‌كند و در اين مدت از يك فروند هواپيما از شركت ديگر استفاده كرديم و تا كنون در عمليات پروازهاي برگشت ميانگين تاخير ٧٣ دقيقه بوده‌ است كه اين ميزان تاخير به دليل مقررات جديد در بخش بار همراه مسافر در عربستان و ترافيك پروازي فرودگاه‌هاي مدينه و جده بود.

فرزادي‌پور درباره آزادسازي نرخ بليت هواپيما تاكيد كرد: قيمت‌هاي بليت هواپيما در ايران خارج از قيمت‌هاي جهاني نيست و اساس با نوسانات ارزي قيمت‌هاي بليت در ايران بايد از جهاني بالاتر باشد، درآمد‌ها در ايران ريالي است اما همين درآمد در سه ماه آينده به نصف مي‌رسد. قيمت‌ها در آزادسازي مقداري پايين‌تر از معادل جهاني است، استاندارد قيمت‌ها بين۴٧ تا ۶٠ دلار براي هر ساعت صندلي است كه همين عدد هم پايين‌تر از نرم جهاني است.

وي با بيان اينكه پايه اصلي نرخ‌ها سايكل پروازي و نشست و برخاست هواپيما است، تاكيد كرد: همين قيمت‌ها در مسير ۵٢ دقيقه‌اي پاريس- ژنو ٢۵٢ دلار است.

مديرعامل ايران‌اير در پاسخ به ايلنا درباره احتمال قطع سوخت يارانه‌اي ايرلاين‌ها و هما با آزادسازي نرخ بليت هواپيما تاكيد كرد: فعلا دستورالعمل خاصي براي قطع سوخت يارانه‌اي نداريم اما اين طرح روي ميز دولت است و منتظر ابلاغ هستيم.

فرزادي‌پور در پاسخ به سوال ايلنا درباره دليل عربستان براي عدم موافقت با ايرلاين معراج براي برقراري پروازهاي حج گفت: عربستان دليل خاصي را به‌طور شفاف به ما اعلام نكرد و فقط گفت به معراج اجازه نمي‌دهيم در حالي كه ساير كشورها براي انجام پروازهاي حج با چند ايرلاين محدوديتي ندارند.

 

واگذاري پروازهاي داخلي به صلاح نيست

مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران همچنين از قيمت ۴۷ تا ۶۰ دلاري هر ساعت صندلي پرواز داخلي خبر داد و گفت: واگذاري پروازهاي داخلي به ايرلاين‌هاي خارجي به صلاح نيست.

فرزادي پور در پاسخ به پرسش تسنيم در خصوص هزينه هر ساعت صندلي پرواز اظهار كرد: با توجه به مشكل تامين قطعات و نوسانات نرخ ارز در كشور، قيمت‌هاي ما بايد در مقايسه با نرخ‌هاي جهاني بايد بالاتر باشد.

وي با بيان اينكه با توجه به نوسانات نرخ ارز درآمد امروز ما نصف درآمدهاي سه ماه آينده است، افزود: هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران يك ريال مازاد بر نرخ سازمان هواپيمايي بليت نفروخته است. در رابطه با سقف قيمت، عددي كه اعلام مي‌شود مصلا براي مشهد دو ميليون و 800 هزار تومان است و كسي حق فروش بالاتر از آن را ندارد.

وي در پاسخ به اينكه هزينه تمام شده هر صندلي پروازي چه ميزاني است و ايرلاين‌ها چقدر بابت هر ساعت صندلي پروازي سود مي‌كنند، گفت: در استاندارد جهاني سود بخش پروازي 5 تا 6 درصد است. در كشور به دليل محدوديت هواپيما هميشه در‌هاي سيزن قرار داريم و تقاضا با عرضه متفاوت است. با توجه به اين مساله در ايران نمي‌توانيم سود ايرلاين‌ها را اعلام كنيم.

وي يادآور شد: قيمت بليت در ايران معادل نرخ جهاني و مقداري پايين‌تر است. در محاسبه قيمت هر ساعت صندلي پروازي دو مولفه اصلي يعني تيك آف و لندينگ بيشترين هزينه هواپيما و در مرحله بعدي سوخت و... است. بر اين اساس به تناسب مسيرهاي پروازي قيمت هر ساعت صندلي پروازي متفاوت 47 تا 60 دلار است.

وي در پاسخ به پرسش ديگر تسنيم در خصوص جايگاه شركت‌هاي دولتي در انجمن شركت‌هاي هواپيمايي، اظهار كرد: اگر در اين انجمن مسووليتي را قبول كنيم تعارض بين بخش خصوصي و دولتي پيش مي‌آيد.در واقع اگر مسووليت داشته باشيم بايد از صنف حمايت كنيم و اين يك تعارض است.

مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران همچنين در خصوص حضور شركتهاي خارجي در ايران و انجام پروازهاي داخلي گفت: هيچ ايرلاين خارجي حاضر به انجام پروازهاي داخلي نيست، چراكه انتشارات خاصي در بحث مسيرها و سوخت دارند. ضمن اينكه واگذاري پروازهاي داخلي به ايرلاين‌هاي خارجي به صلاح كشور نيست.

فرزادي پور همچنين درباره آزادسازي نرخ سوخت، گفت: پيشنهاد آزادسازي قيمت سوخت روي ميز دولت است و پس از تصويب به ايرلاين‌ها ابلاغ مي‌شود.

ارسال نظر