علت بي ميلي رانندگان پايه يك به كار در شهر

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۰۱:۳۶:۱۶
کد خبر: ۳۱۵۶۰۴

مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور با اشاره به كمبود راننده پايه در بخش حمل و نقل عمومي گفت: در اين خصوص به پليس پيشنهاد داده‌ايم كه صدور كارت شهري را از طريق آموزش به رانندگان داراي گواهي‌نامه پايه دو از سربگيرد.

مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور با اشاره به كمبود راننده پايه در بخش حمل و نقل عمومي گفت: در اين خصوص به پليس پيشنهاد داده‌ايم كه صدور كارت شهري را از طريق آموزش به رانندگان داراي گواهي‌نامه پايه دو از سربگيرد.

مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور در گفت‌وگو با ايلنا درباره اينكه تعدادي از اتوبوس‌هاي حمل و نقل عمومي به دليل نبود راننده پايه يك در پاركينگ‌ها مانده است، گفت: تمام تلاش شهرداري‌ها اين است كه از اين ناوگان استفاده شود، اما يك مشكل وجود دارد و آن هم نبود راننده پايه يك است. البته راننده پايه يك در كشور وجود دارد، اما با توجه به اينكه حمل و نقل شهري، حمل و نقلي اقتصادي نيست قاعدتا، درآمدها در اين بخش با درآمدهايي كه در حوزه برون شهري است متفاوت است. لذا عمده رانندگان پايه يك اولويت‌ اول‌شان اين است كه در حوزه برون شهري فعاليت كنند. وي ادامه داد: از همين‌رو افرادي كه مجوز رانندگي پايه يك را دارند، خيلي علاقه ندارند در حوزه حمل و نقل شهري فعاليت كنند. يك الزام آيين‌نامه‌اي در اين زمينه وجود دارد كه حتما بايد رانندگان پايه يك نسبت به فعاليت بر روي اتوبوس‌هاي دورن شهري نيز اقدام كنند.

در سنوات گذشته براي حل اين مشكل يك راهكار وجود داشته است كه پليس به رانندگاني كه راننده پايه دو هستند آموزش‌هاي تكميلي را ارايه كرده و پس از آن براي آنها يك كارت شهري صادر مي‌شده است و اين رانندگان مجوز داشتند كه با اتوبوس‌هاي حمل و نقل درون شهري نيز فعاليت كنند اين اقدام مي‌تواند راهگشا باشد و مشكل را حل كند. مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور با بيان اينكه اين پيشنهاد به پليس داده شده است، تصريح كرد: پليس در جلسه‌اي كه در همين‌خصوص در وزارت كشور داشتيم قول داده بود ظرف يك ماه اين كار را تعيين تكليف كند و ما همچنان منتظر هستيم كه اين اتفاق بيفتد تا بتوانيم نسبت به تامين رانندگان مورد نياز در شهرها اقدام كنيم اين روش به ما كمك مي‌كند تا رانندگان اختصاصي راننده اتوبوس شهري هستند و نمي‌توانند از اين امكان در حوزه برون شهري استفاده كنند و با توجه به تعداد افراد بالاي متقاضي در اين بخش قاعدتا اين مشكل حل مي‌شود. ضامني اظهار كرد: ما اين پيشنهاد را به پليس داده‌ايم و پليس بايد آن را بررسي كند و با تمام ملاحظات پليس ما آمادگي داريم اين موضوع را اجرايي كنيم. افرادي كه اعلام آمادگي كرده‌اند كه با شهرداري‌ها همكاري داشته باشند نياز اين حوزه را به‌طور كامل پوشش مي‌دهد و مشكل را ريشه‌اي حل خواهيم كرد. پليس بارها به ما گفته است كه فرآيند اخذ گواهي‌نامه پايه يك را تسهيل مي‌كند اما نكته ما اين است كه افراد وقتي پايه يك مي‌گيرند، تمايلي به فعاليت در حوزه حمل و نقل شهري را ندارند و ما بايد بين پايه يك و پايه دو مانند سنوات گذشته كارت شهري را مجددا فعال كنيم كه با ملاحظات پليس و آموزش‌هاي تكميلي كه پليس به اين افراد مي‌دهد، اين افراد مجوز اين را داشته باشند كه در حمل و نقل شهري فعاليت كنند. اگر اين مشكل حل شود نياز ما در اين حوزه رفع خواهد شد.

ارسال نظر