رشد ۳۵ درصدي تجارت صنايع غذايي ايران و تركمنستان

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۰۱:۴۷:۰۱
کد خبر: ۳۱۵۶۱۲

اكبر گداري، بازار تركمنستان را مستعد جذب محصولات ايراني معرفي كرد و افزود: در دولت سيزدهم، توسعه تجارت با همسايگان از طريق ديپلماسي اقتصادي براي كاهش تحريم‌ها و افزايش صادرات محصولات ايراني در اولويت قرار گرفت و در اين بين رايزني‌ها براي گسترش مناسبات تجاري با تركمنستان، به‌ثمر رسيد و بازار اين كشور به يكي از بازارهاي هدف صادراتي ما بدل شد.

اكبر گداري، بازار تركمنستان را مستعد جذب محصولات ايراني معرفي كرد و افزود: در دولت سيزدهم، توسعه تجارت با همسايگان از طريق ديپلماسي اقتصادي براي كاهش تحريم‌ها و افزايش صادرات محصولات ايراني در اولويت قرار گرفت و در اين بين رايزني‌ها براي گسترش مناسبات تجاري با تركمنستان، به‌ثمر رسيد و بازار اين كشور به يكي از بازارهاي هدف صادراتي ما بدل شد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان توسعه تجارت ايران، اكبر گداري، با بيان اينكه عدد تجارت ايران با تركمنستان در پايان 1393 از مرز يك ميليارد دلار عبور كرد، افزود: از دهه 90 به اين سو دلايل مختلف دست به دست هم دادند تا عدد تجارت ايران و تركمنستان كاهشي شود اما در سال‌هاي اخير بهبود روابط سياسي رشد تجارت با اين كشور را رقم زد و در سال 1402 عدد تجارت با اين كشور به مرز 446 ميليون دلار رسيد كه از اين عدد 186 ميليون دلار در حوزه صنعت، 156 ميليون دلار در حوزه معدن و صنايع معدني و 74 ميليون دلار در حوزه كشاورزي و صنايع غذايي و 27 ميليون دلار محصولات پتروشيمي و محصولات با پايه نفتي و 2ميليون دلار فرش بوده است.  

به گفته گداري؛ اخذ ويزا براي تجار ايران به‌سختي امكان‌پذير است و به نظر مي‌رسد كه حضور در نمايشگاه‌ها روند ورود به اين بازار را براي ما تسهيل كند؛ از اين‌رو در شهريور سال جاري نمايشگاهي بامحوريت صنايع غذايي در اين كشور برگزار خواهيم كرد.  سرپرست دفتر آسياي ميانه، قفقاز و روسيه سازمان توسعه تجارت ايران، گفت: تجارت در حوزه صنايع غذايي ايران و تركمنستان رشد قابل توجهي را تجربه كرده است؛ تجارت صنايع غذايي و محصولات كشاورزي دو كشور در سال 1401 حدود 39 ميليون دلار بوده است كه اين عدد در سال 1402 با رشد 35 درصدي به 74 ميليون دلار رسيد. اين مقام مسوول ادامه داد: حدود 70 ميليون دلار در 2 ماه ابتدايي سال 1403 به تركمنستان صادرات داشتيم كه از اين عدد 12 ميليون دلار آن در حوزه محصولات كشاورزي و صنايع غذايي بوده است؛ اين عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهي را تجربه كرده است. ميوه تازه، صيفي‌جات، رب گوجه فرنگي و برخي محصولات تبديلي عمده محصولات صادراتي ايران به تركمنستان است اما اين بازار قابليت جذب لبنيات و انواع محصولات پروتئيني توليد ايران را نيز دارد.

ارسال نظر