حمایت «مصباح یزدیِ جدید» از سعید جلیلی

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۲:۲۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۵۶۲۸
حمایت «مصباح یزدیِ جدید» از سعید جلیلی

محمدمهدی میرباقری؛ این روحانی بنیادگرا از سعید جلیلی حمایت کرده است؛ حامی و حمایت شده، هر دو دارای عقایدی بنیادگرایانه هستند که در صورت تسلط چنین نگاهی، آینده روشنی نمی‌توان متصور شد.

محمدمهدی میرباقری؛ این روحانی بنیادگرا از سعید جلیلی حمایت کرده است؛ حامی و حمایت شده، هر دو دارای عقایدی بنیادگرایانه هستند که در صورت تسلط چنین نگاهی، آینده روشنی نمی‌توان متصور شد؛ نگاهی که مجازی شدن مدارس در دورانی که کرونا جان هزاران نفر را می‌گرفت، توطئه می‌داند؛ حامیان تئوری توطئه!

به گزارش خبرانلاین، او از حامیان تئوری توطئه است؛ لااقل در موضوع کرونا اینطور به نظر می‌رسد. از منتقدان نظریه گفت‌وگوی تمدن‌هاست؛ نه تنها منتقد آن نظریه، بلکه طرفدار برخورد تمدن‌هاست؛ مانند ساموئل هانتینگتون؛ اما از منظری دیگر. او ماموریت انقلاب اسلامی را «دگرگونی جهان تا مرز احیای تمدنی اسلام و برخورد با تمدن غرب» می‌داند؛ او همچنین اعتدال در اسلام‌گرایی را همان «اسلام آمریکایی» می‌نامد؛ او «محمدمهدی میرباقری» است؛ روحانی بنیادگرا و حامی سرسخت سعید جلیلی.

امضای میرباقری پای بیانیه حمایت از جلیلی

سید محمدمهدی میرباقری به همراه ۲۵ تن از روحانیون و وعاظ، در بیانیه‌ای از سعید جلیلی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری حمایت کرده است؛ فردی که در برخی مبانی و ایدئولوژی، همفکر با مصباح یزدی است و در برخی موارد جزئی هم با مصباح اختلاف نظر دارد. با این وجود برخی او را ایدئولوگ جبهه پایداری پس از مصباح یزدی می‌دانند.

به هر طریق از او می‌توان به عنوان یک «مصباح یزدیِ جدید» نام برد؛ چرا که نظرات و منویات او هم‌راستا با مصباح یزدی است. از او به عنوان یکی از تندروترین چهره‌های روحانی حاضر در سیاست نام برده می‌شود. چند روز بعد از سانحه بالگرد ابراهیم رئیسی وقتی حرف و حدیث‌ها درباره اینکه چه کسانی در مظان نامزدی ریاست‌جمهوری هستند مطرح شد، برخی فعالان اصولگرا، نام میرباقری را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای ریاست‌جمهوری مطرح کردند.

هر چند لااقل در فضای رسانه‌ای، استقبال از این پیشنهاد سرد بود. اما پایگاه اجتماعی علاقمند به او، درمیان تندروهایی بود که که دل بسته به جبهه پایداری و تفکرات مصباح یزدی هستند. همین زمزمه‌ها باعث شد تا کارنامه و مواضع میرباقری بررسی شود

روحانیِ ۶۳ ساله دلبسته مصباح یزدی است

روحانی ۶۳ ساله قمی از وعاظ و سخنرانان مشهوری است که در جریان اصولگرایی قرار دارد؛ او در دوران تحصیل اساتید به نامی مانند آیات جوادی آملی و بهجت و شبیری زنجانی داشته است؛ البته که مصباح یزدی برای او مساله و موردی غیر از همه است. میرباقری از دل‌بستگان به مصباح یزدی است.

او در بیانیه‌ای که در رد حضورش برای انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کرد، استراتژی خود را «حمایت و پشتیبانی از کاندیدایی در جهت روی کار آمدن دولت انقلابی با تکیه بر الگوی سیاست‌ورزی ابراهیم رئیسی» اعلام کرد.

تفاوت میرباقری و مصباح یزدی

میرباقری تفاوتی که با مصباح دارد، در کادرسازی و نیرو پروری است؛ او از سال ۱۳۷۹ بر صندلی ریاست فرهنگستان علوم تکیه زده و قاعدتا در حد و اندازه‌های خودش کادر و همراه دارد. اما مانند مصباح یزدی که به صورت تشکیلاتی کار کند و پرورش‌یافتگان مکتبش را به دستگاه‌ها و نهادهای مهم حاکمیتی بفرستد عمل نکرده است؛ یا لااقل تا الان مشخص نشده است.

او از مخالفان دولت‌های حسن روحانی و دشمنان برجام است. در همان انتخاباتی که مصباح یزدی و محمد یزدی دو تن از روحانیون پرنفوذ و بنیادگرا در جمهوری اسلامی نتوانستند از تهران وارد خبرگان رهبری شوند، میرباقری از حوزه انتخابیه استان البرز به این مجلس راه یافت.

میرباقری در درس‌گفتاری پیرامون «رای و بیعت» نظریاتی مشابه با مصباح یزدی ارائه می‌کند: «در جامعه‌ای که بر اساس رأی شکل می‌گیرد منشور آن رأی، دین خدا نیست، بلکه حداکثر، یک قانون مردمی مثل قانون اساسی و حقوق اساسی است که با تصویب اکثریت، اعتبار پیدا کرده است.»

این روحانی بنیادگرا همچنین درباره تعطیلی مدارس و تدریس به صورت مجازی در دوران کرونا، معتقد است که «پشت پرده‌اش می‌تواند یک توطئه و تصمیم‌سازی باشد، باید پیگیری بشود.» او تاکید دارد «اینکه می‌گویند اطلاعات آزاد از شوخی‌های عصر مدرن است». میرباقری همچنین گفته «جناح سیاسی غربگرا که اسم خودشان را میانه‌رو می‌گذارند، تابع سیاست جهانی غرب هستند».

وظایف مجلس خبرگان رهبری را در چند مورد می‌بیند؛ نخست اینکه «آیا به سمت سازشکاری با غرب حرکت کنیم یا استقامتی را که در طول سی و چند سال داشته‌ایم و گردنه‌های بزرگ را با آن پشت سر گذاشتیم حفظ کنیم»؛ دوم هم پیگیری تحقق «منویات و سیاستگذاری‌های مقام معظم رهبری برای کل نظام» است و «گفتمان‌سازی برای مطالبات رهبری، تبدیل کردن آن به یک مطالبه عمومی در بدنه جامعه، منعکس کردن این مطالبه نسبت به دستگاه‌های مسئول و پیگیری تحقق منویات رهبری».

حمایت های میرباقری از دولت احمدی نژاد

او همچنین از حامیان دولت‌های محمود احمدی‌نژاد است؛ وقتی در یک برهه زمانی، برخی کارشناسان رفتارهای دولت دهم را «غیر عقلانی، غیر کارشناسی و غیر علمی» توصیف می‌کردند، او پاسخ داده و نوشته بود «این رفتار بدون محاسبه و کارشناسی نیست، منتها با کارشناسی مدرن فاصله دارد و می‌خواهد بر بنیادهای دیگری تکیه کند».
میرباقری با تاکید بر اینکه « شعار زن، زندگی، آزادی، شعار انبیاء است»، می‌گوید: «مستکبرین و فرعون ها شعارهای اصلی خود را از انبیا می گیرند اما آن را بد معنا می کنند؛ مثلا می گوید آزادی اما آزادی را به گونه ای معنا می کند که به توسعه سرمایه داری منتهی می شود. اینها آزادگی را به برهنگی معنا می کنند اما واقعاً آزادگی یعنی برهنگی؟ شما اگر قائل به زن زندگی آزادی هستید، برهنگی زن نماد زن زندگی آزادی است؟ نماد تحریف شعار آزادی نیست؟ نماد تحریف شعار زندگی نیست؟».

تیر ماه ۱۳۹۱ او در جمع در جمع راهپیمایان روز عفاف و حجاب در حرم حضرت معصومه سخنرانی کرده و گفته بود «اگرچه وضعیت کنونی پوشش و آرایش جوانان به ویژه از نگاه ناظر بیرونی وضعیت آرمانی جامعة اسلامی و در شأن جمهوری اسلامی نیست اما باید دانست که سیاه نمایی ها در این زمینه، توطئه دشمن است. وضعیت معنویت، تقوا و پوشش در بخش عظیمی از جامعه، وضعیت خوبی است، اگرچه با وضعیت مطلوب فاصله دارد.» او همچنین وام ازدواج و توصیه‌های اخلاقی را اقداماتی غیرموثر در کاهش سن ازدواج دانسته بود.

میرباقری افزوده بود «برای مبارزه با بی حیائی و آرایش و پوشش غیرانسانی، به عنوان یکی از شاخص های نفوذ تمدن غرب در دنیای اسلام، باید میدان مبارزه را به میدان جامعة جهانی، میدان سرمایه داری جهانی و میدان مبارزه با سکولاریسم در دنیای اسلام کشاند». او همچنین از «تداخل نابجای زن و مرد و پوشش و آرایش محرک» در برنامه‌های صدا و سیما انتقاد کرده بود.

حامیان تئوری توطئه!

چند روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ با تعدادی از طلاب و فعالان فرهنگی از میرباقری پرسیده شد «اگر به شما بود آیا قبول می کردید که آقای روحانی برنده شوند؟»، و او نیز جواب قابل پیش‌بینی را ارائه کرد: «حتماً این کار را نمی‌کردم».

حالا این روحانی بنیادگرا و آخرالزمان‌گرا از سعید جلیلی حمایت کرده است؛ حامی و حمایت شده، هر دو دارای عقایدی بنیادگرایانه هستند که در صورت تسلط چنین نگاهی، آینده روشنی نمی‌توان متصور شد؛ نگاهی که مجازی شدن مدارس در دورانی که کرونا جان هزاران نفر را می‌گرفت، توطئه می‌داند؛ حامیان تئوری توطئه!

ارسال نظر