«تعادل» گزارش مي‌دهد

پريشاني بورس در آستانه انتخابات

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۳:۵۶:۲۴
کد خبر: ۳۱۵۶۶۷
پريشاني بورس در آستانه انتخابات

شاخص كل بورس و شاخص هم وزن در سومين روز كاري هفته روند معكوسي را تجربه كردند. شاخص كل بورس در اين روز توانست مثبت شود و شاخص هم وزن نيز منفي شد.

شاخص كل بورس و شاخص هم وزن در سومين روز كاري هفته روند معكوسي را تجربه كردند. شاخص كل بورس در اين روز توانست مثبت شود و شاخص هم وزن نيز منفي شد.

بازار سرمايه اين روزها نسبت به اخبار و اتفاقات واكنش خاصي نشان نمي‌دهد و سعي دارد در يك مسير نسبتا مشخص حركت كند تا روز انتخابات مشخص شود كه كدام يك از نامزدهاي رياست‌جمهوري نهمين رييس دولت كشور خواهد بود و پس از بازارها تصميم بگيرند كه در چه مسيري حركت كنند. بورس تهران را مي‌توان يكي از صبورترين بازارهاي مالي دانست؛ چراكه از سال 99 تا به امروز منتظر يك واكنش يا خبر مثبت است كه بتواند يك روند صعودي ادامه‌دار باشد اما متاسفانه از سال تا به امروز دولت و مسوولان مختلف تنها با راهكارهاي چند روزه سعي كرده‌اند كه بازار را تا حدودي مثبت نگاه دارند كه برخي از آنها موفق نيز بوده‌اند. بازار سرمايه در انتظار است كه دولت چهاردهم روي كار بيايد و آن زمان بازار تصميم خواهد گرفت كه با توجه به صحبت‌ها و موضع‌هاي مسوولان در چه مسيري حركت كند. حسين بوستاني، كارشناس بازار سرمايه ضمن اشاره به شمارش اوليه آرا و كشيده شدن انتخابات به دور دوم و رقابت جدي بين مسعود پزشكيان و سعيد جليلي، به بررسي رويكردهاي متمايز اين دو نامزد رياست‌جمهوري در زمينه اقتصاد پرداخت و به اين پرسش پاسخ داد كه با انتخاب هر يك از اين دو نامزد رياست‌جمهوري، چه آينده‌اي را مي‌توان براي اقتصاد ايران متصور شد. وي توضيح داد: براي بررسي رويكرد اقتصادي جليلي بايد در نظر داشته باشيم كه وي كاملا قائل به يك اقتصاد سوسياليستي و دستوري است و بدون ارايه راهكارهاي موثر در انتهاي زنجيره، به دنبال حل مشكلات است. براي مثال در بعد خانوار و معيشت خانواده، بدون ارايه راهكار براي تقويت بنيه اقتصادي به افزايش يارانه‌ها و تامين سبد غذايي توجه دارد. در صنايع نيز بدون اشاره به آسيب‌هاي زيان بار قيمت گذاري دستوري به مشكل بسته شدن هپكو اراك و هفت تپه خوزستان اشاره مي‌كند.

رويكرد سعيد جليلي همواره قائل به غيرفعال سازي اهرم تحريم‌هاي بين المللي است، بدون آنكه راهكار مشخصي براي آن ارائه كنند. به‌طور خلاصه كابينه سعيد جليلي به دنبال اقتصاد مقاومتي و احياي طرح‌هاي ناموفقي مثل مسكن مهر است. طبيعتا آثار تصميمات سياسي وي در مسائل اقتصادي هم نمود پيدا خواهد كرد. وي رويكرد راديكال‌تري با كشورهاي خارجي خواهند داشت. چرا كه از مخالفين جدي برجام بوده و مشخصا در پرونده هسته‌اي هم مواضع تند‌تري را در مذاكرات احتمالي پيش خواهد گرفت و به‌طور يقين با واكنش متقابل كشورهاي رو به رو مواجه خواهد شد. مسعود پزشكيان، ديگر نامزد انتخاباتي راه يافته به دوره دوم انتخابات رياست‌جمهوري، قائل به بازار آزاد است و نگاه واقع بينانه‌اي به FATF دارد و معتقد است كه در صورت بيرون ماندن ايران از اين معاهده ممكن است معاهدات ايران با چين را هم تحت تاثير قرار دهد. مسعود پزشكيان كاملا معتقد به حذف يارانه‌ها هستند و اين فضا را فسادزا و قيمت گذاري دستوري را آفت صنعت مي‌داند. مسعود پزشكيان به ارز آزاد توجه ويژه‌اي دارد كه اين مورد كاملا مي‌تواند به نفع بازار سرمايه، صنايع و شركت‌هاي فعال در عرصه‌هاي اقتصادي كشور باشد.

سيگنال مثبت نفت

معاملات نفت برنت با ۳۳ سنت معادل ۰.۴ درصد افزايش، به ۸۵ دلار و ۳۳ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد افزايش، در ۸۱ دلار و ۸۶ سنت در هر بشكه ايستاد.

هر دو شاخص در ژوئن، حدود ۶ درصد رشد كردند. نفت برنت در دو هفته گذشته، پس از اينكه اوپك و متحدانش، بخش اعظم محدوديت عرضه خود را تا پايان سال ۲۰۲۵ تمديد كردند، در بالاي ۸۵ دلار در هر بشكه بسته شد. اين تصميم باعث شد تحليلگران، كمبود عرضه در سه ماهه سوم را پيش‌بيني كنند زيرا تقاضا براي سرمايش و سفرهاي هوايي در فصل تابستان، كاهش سطح ذخاير نفت را به دنبال خواهد داشت. اداره اطلاعات انرژي امريكا روز جمعه اعلام كرد توليد نفت و تقاضا براي محصولات نفتي، در آوريل، به بالاترين ميزان در چهار ماه گذشته رسيد و از قيمت‌ها پشتيباني كرد. تحليلگران موسسه مالي‌اي ان جي به سرپرستي وارن پاترسون در يادداشتي نوشتند: ما همچنان ديد حمايتي نسبت به نفت برنت داريم؛ با اين حال، نگراني‌هايي نسبت به تقاضا مانند تقاضاي امريكا براي بنزين و تقاضاي آشكار چين وجود دارد. يك شاخص خصوصي نشان داد فعاليت كارخانه‌اي در ميان توليدكنندگان چيني كوچك‌تر، به لطف سفارش‌هاي خارجي، با سريع‌ترين نرخ از سال ۲۰۲۱ رشد كرد اما نظرسنجي گسترده‌تر حاكي از تقاضاي داخلي ضعيف و شكاف‌هاي تجاري بود كه به يك رشد منفي ديگر بخش صنعتي منتهي شد. چين، دومين مصرف كننده بزرگ نفت و بزرگ‌ترين واردكننده نفت در جهان است. توني سايكامور، تحليلگر موسسه‌اي جي در يادداشتي نوشت: اميدها به كاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و افزايش نگراني‌هاي ژئوپليتيكي در اروپا و درگيري ميان رژيم صهيونيستي و لبنان، كفي را براي قيمت نفت ايجاد كرده است. روند صعودي اخير وست تگزاس اينترمديت اگر قيمت‌ها بالاي ميانگين قيمت ۲۰۰ روزه در ۷۹ دلار و ۵۲ سنت بماند، ممكن است تا سطح ۸۵ دلار ادامه پيدا كند. معامله‌گران همچنين به نظاره تاثير توفان‌ها بر توليد و مصرف نفت و گاز در امريكا نشسته‌اند. بر اساس گزارش رويترز، فصل توفان‌هاي گرمسيري آتلانتيك با توفان «بريل» در روز يكشنبه آغاز شد. مركز ملي توفان امريكا اعلام كرد «بريل» به سمت جزاير ويندوارد كاراييب در حركت است و با خود بادهاي سهمگين و سيل به همراه خواهد برد.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 2 هزار و 207 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 75 هزار و 146 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 75 واحدي در رقم 668 هزار و 153 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 40 واحدي به رقم 21 هزار و 966 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 140 واحد به سطح 116 هزار و 24 واحد رسيد. روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي منفي شد و 330 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. روز گذشته نماد ثپرديس بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 32 ميليارد تومان بود. پس از ثپرديس، نمادهاي فملي، فزر، شستا و آسياتك بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي حفارس، شفام، وغدير و حسينا تعلق داشت. روز گذشته نمادهاي حكشتي، فملي و فولاد نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي مبين، اخابر و كنور از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند.در فرابورس نيز نمادهاي مارون، خاور و انتخاب بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي حسينا، ودي، حگهر نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و شستا و وبملت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، خاور و فزر بيشترين تراكنش را داشتند. روز گذشته ارزش معاملات كل بازار سهام به 72 هزار و 964 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 65 هزار و 492 ميليارد تومان بود كه 90 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با ريزش 20 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 836 ميليارد تومان رسيد. در معاملات روز اخير نماد پكرمان بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 82 ميليارد تومان بود. پس از پكرمان، ثپرديس بيشترين ارزش معاملات را داشت و حفارس رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و فملي در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در جدول حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 473 ميليون و 817 هزار و 559 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به حفارس تعلق داشت. دو نماد وبملت و خاور نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 40 نماد صف خريد داشتند و 114 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 208 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 188 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 11 درصدي به 432 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر