اعلام جزييات «محرمانه» قرارداد چين به اعضاي شورا

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۳۸:۲۹
کد خبر: ۳۱۵۶۷۹

سرانجام پس از اعتراضات متعدد برخي از اعضاي شوراي شهر طي دو ماهه گذشته، ديروز طي جلسه‌اي جزييات «محرمانه» قرارداد چين به اعضاي شوراي شهر تهران اعلام شد. در همين رابطه، عليرضا نادعلي، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: جلسه هم‌انديشي به دعوت رييس شورا براي بررسي قرارداد چين پيش از ايام تعطيلات شورا برگزار شد. هم نمايندگاني از مجموعه بانك شهر و شركت‌هاي وابسته و هم معاونت حمل و نقل با مجموعه‌هاي زيرنظر خود در اين جلسه حضور داشتند و اسناد، مدارك و جزييات محرمانه و غيرمحرمانه را به اعضاي شورا ارايه كردند.

سرانجام پس از اعتراضات متعدد برخي از اعضاي شوراي شهر طي دو ماهه گذشته، ديروز طي جلسه‌اي جزييات «محرمانه» قرارداد چين به اعضاي شوراي شهر تهران اعلام شد.
در همين رابطه، عليرضا نادعلي، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: جلسه هم‌انديشي به دعوت رييس شورا براي بررسي قرارداد چين پيش از ايام تعطيلات شورا برگزار شد. هم نمايندگاني از مجموعه بانك شهر و شركت‌هاي وابسته و هم معاونت حمل و نقل با مجموعه‌هاي زيرنظر خود در اين جلسه حضور داشتند و اسناد، مدارك و جزييات محرمانه و غيرمحرمانه را به اعضاي شورا ارايه كردند.

نادعلي با بيان اينكه در آن جلسه برخي اعضا دعوت رييس شورا را اجابت نكردند و حضور نداشتند، خاطرنشان كرد: ما دنبال نمود بخشيدن و نشان دادن عملكرد شهردار نيستيم، بلكه مي‌خواهيم كاهش مشكلات تردد شهروندان و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي را به ثمر برسانيم.

وي در خصوص تذكر يكي از اعضاي شوراي شهر در نشست علني اين شورا در روز يكشنبه هفته جاري مبني بر عدم پاسخ هيات تطبيق فرمانداري به شورا در رابطه با مصوبه قرارداد شهرداري با چين هم يادآور شد: رييس شورا مباحث را با فرمانداري دنبال مي‌كند و اگر مباحث فني وجود داشته باشد، رفع مي‌شود.

سيد محمد آقاميري، عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز در رابطه با اين جلسه هم‌انديشي اظهار كرد: تمام اسناد، مدارك و جزييات محرمانه و غيرمحرمانه قرارداد حمل و نقلي شهرداري تهران با چين در جلسه هم‌انديشي در اختيار اعضا شوراي شهر قرار گرفت.من در جلسه هم‌انديشي حضور داشتم و معاونت حمل و نقل و كارشناسان اين معاونت درباره سير بسته‌شدن اين قرارداد توضيحاتي ارايه كردند.
وي در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اينكه آيا ابهامات مطرح شده درخصوص اين قرارداد كه از سوي برخي از اعضا مطرح شده بود، در اين جلسه رفع شد، ادامه داد: تفاهمنامه‌هاي اوليه و قرارداد را به صورت كامل توضيح دادند و همچنين تغييرات ايجاد شده و جزييات كامل موارد توضيح داده شد. همچنين به سوالات اعضا در خصوص اين قرارداد نيز به‌طور كامل پاسخ داده شد. فكر نمي‌كنم ديگر ابهاماتي باقي مانده باشد، چراكه به صورت كامل موارد در ارتباط با قرارداد مطرح شد.
اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران درباره‌ عدم حضور برخي اعضا اظهار كرد: افرادي كه سوالاتي داشتند در اين جلسه حضور پيدا كردند و البته برخي از دوستان نيز در اين جلسه حضور نداشتند. آقاي چمران از اعضا تقاضا كرده بود كه هر كسي در رابطه با قرارداد چين هر سوال و ابهامي دارد، در اين جلسه مطرح كند كه بعد از اين در اين خصوص در صحن شورا موضوعاتي را مطرح نكنند و هر سوالي دارند در اين جلسه بپرسند و اطلاعات كامل را به دست بياورند.
آقاميري در پاسخ به اينكه شهردار تهران در مناظره‌هاي انتخاباتي رياست‌جمهوري از انعقاد تفاهمنامه ۱۳ ميليارد يورويي با يك شركت چيني خبر دادند آيا شوراي شهر نيز در جريان انعقاد اين تفاهمنامه قرار دارد و اين تفاهمنامه مربوط به چه موضوعاتي است، تصريح كرد: تفاهمنامه يك مقدمه است و هيچ بار مالي ندارد. اين قابليت را دارد كه هر زمان توان مالي داشتند آن را با تصويب شورا فعال كنند و مانند تفاهمنامه‌اي كه درخصوص ۶۳۰ دستگاه واگن در سال ۹۵ بسته شده بود و ما آن را تبديل به قرارداد كرديم. بر اساس اين گزارش، پس از صحبت‌هاي مطرح شده در صحن شوراي شهر تهران، احمد قيومي، فرماندار تهران درباره اجراي مصوبه شورا در رابطه با اعطاي مجوز به شهرداري تهران براي انعقاد معاملات و سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه حمل و نقل شهري گفت: اين مصوبه با رعايت قوانين و مقررات بلامانع است. به گزارش تسنيم، وي با اشاره به برگزاري جلسه هيات تطبيق فرمانداري درباره مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران با حضور مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران در فرمانداري تهران برگزار شد، اعلام كرد: مصوبه مذكور پس از وصول اوليه با توجه به بررسي‌هاي انجام شده نياز به تكميل مدارك داشت كه مستندات مورد تاكيد هيات توسط شوراي اسلامي شهر تهران به دبيرخانه هيات تطبيق واصل شد و طي چندين جلسه كارشناسي توسط متخصصين مربوطه مورد بررسي دقيق قرار گرفت. قيومي تصريح كرد: پس از بررسي‌هاي صورت گرفته، موضوع در هيات تطبيق با حضور نماينده دادگستري كل استان و نمايندگان شورا طرح و پس از جمع‌بندي نكات مطرح شده با تاكيد بر رعايت تمامي مقررات فرادستي و تشريفات قانوني، اجراي مصوبه اعطاي مجوز به شهرداري تهران جهت انجام معاملات سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه حمل و نقلي شهر تهران، بلامانع اعلام شد. طبق قانون مصوبه بايد تاييديه هيات وزيران و وزارت كشور را دريافت كند كه البته شهرداري اعلام كرده كه اين تاييديه دريافت شده و حتي اگر هنوز هم دريافت نكرده باشد، مي‌تواند اين اقدام را انجام دهد و مشكلي از اين بابت ندارد. عليرضا زاكاني، شهردار تهران نيز ديروز در گفت‌وگو با تسنيم درباره قرارداد شهرداري تهران با چين در حوزه حمل و نقل عمومي گفت: قرارداد با چين در مرحله اجرا قرار دارد؛ امور مربوط به اتوبوس، تاكسي و 791 دستگاه واگن براي مترو انجام شده و نخستين سري واگن‌ها نيز ساخته شده است.
شهردار تهران درباره سنگ‌اندازي برخي افراد براي ايجاد مانع در اجراي قرارداد شهرداري با چين متذكر شد: سنگ‌اندازي اين افراد هيچ اثري ندارد و فقط خودشان را خسته مي‌كنند.

ارسال نظر