وزير صمت: واردات خودروي ارزان در اولويت باشد

سهم خودرو از خزانه ارزي

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۴۲:۴۸
کد خبر: ۳۱۵۶۸۳
سهم خودرو از خزانه ارزي

وزير صمت از روند واردات خودرو گلايه مند است و مي‌گويد: به جاي خودرو‌هاي لوكس بايد خودرو‌هاي ارزان‌قيمت با ارزبري كمتر و قابل رقابت وارد كشور شود. دو سال از آزادسازي واردات خودرو مي‌گذرد؛ اما نه واردكننده خودرو راضي است، نه مردم و نه سياست‌گذار خودرويي. چراكه هنوز با وعده واردات 200 هزار خودرو فاصله بسيار است.

تعادل |

وزير صمت از روند واردات خودرو گلايه مند است و مي‌گويد: به جاي خودرو‌هاي لوكس بايد خودرو‌هاي ارزان‌قيمت با ارزبري كمتر و قابل رقابت وارد كشور شود. دو سال از آزادسازي واردات خودرو مي‌گذرد؛ اما نه واردكننده خودرو راضي است، نه مردم و نه سياست‌گذار خودرويي. چراكه هنوز با وعده واردات 200 هزار خودرو فاصله بسيار است. حالا هم كه عباس علي‌آبادي، در مراسم روز ملي صنعت و معدن تلويحا عنوان كرد كه از مسير ورود خارجي‌ها ناراضي است و بهتر بود خودرو‌هايي وارد مي‌شدند كه مشابه داخل دارند نه اينكه محصولات لوكس وارد كشور شوند. به‌عبارتي ديگر او خواهان تخصيص ارز به خودروهاي ارزان قيمت شده است. االبته وزير صمت در شرايطي از تخصيص ارز به به واردات خودروهاي ارزان قيمت سخن گفته، كه آيين‌نامه واردات خودرو به‌صراحت تاكيد كرده كه سقف خودرو‌هاي وارداتي ۲۰هزار دلار است و برقي‌ها نيز ۴۰ هزار دلار. از طرفي، طبق تازه‌ترين آمار مركز مبادله ارزي، صنعت خودرو از ابتداي سال تا ۸ تيرماه امسال، يعني طي 100 روز ابتدايي سال، ۱.۳ ميليارد يورو ارز نيمايي گرفته است.

 

واردات خودروي ارزان در اولويت است

وزير صنعت، معدن و تجارت روز يكشنبه در حاشيه همايش روز ملي صنعت و معدن در سالن اجلاس سران در جمع خبرنگاران اظهار كرد: دولت سيزدهم به حل مساله صنعت اهتمام ويژه‌اي داشت و در وزارت صمت مسائل صنعت را فهرست كرده و به موضوعات و رفع موانع پرداختيم. مشكلاتي كه در صنعت وجود دارد مربوط به دوره خاصي نيست؛ بلكه هر دوره مشكلات خود را دارد كه بايد در همان زمان مورد رسيدگي قرار گيرند. عباس علي‌آبادي با اشاره به اينكه ابرچالش اقتصاد تنوع نرخ ارز است، گفت: اين امر منجر به تعهدات ارزي شده است و بايد در يك برنامه كلي، نظام تك نرخي را در ارز مشخص كنيم. به گفته علي‌آبادي، ارز تخصيصي براي بخش صنعت در سال گذشته ۲۹.۵ ميليارد دلار تعيين شده بود، اما تا پايان سال ۱۴۰۲ به ۴۳ ميليارد دلار افزايش يافت. وي در ادامه بيان كرد: شركت‌ها از جمله فولادي‌ها در صورتي كه محصولات رقابت‌پذير داشته باشند مي‌توانند اقدام به صادرات كنند. علي‌آبادي با بيان اينكه صنايع ما اغلب صادرات محور نيستند، گفت: صنايع ما وابسته به دريافت كمك و حمايت هستند. ما به‌اندازه كافي آموزش در اختيار صنايع قرار نمي‌دهيم بايستي آموزش‌هاي حقوقي و تخصصي صورت بگيرد.

 

واردات خودروي ارزان در اولويت است

وزير صمت با اشاره به برنامه‌ريزي در خصوص عرضه خودروي ارزان قيمت، گفت: براي افزايش بهره‌وري خودروسازان داخلي بايد خودروهايي در مقياس ارزان‌تر وارداتي در اختيار مردم قرار گيرد. پيش از اين واردات براي خودروهايي كه قيمت آنها بالاتر از ۱۰ هزار دلار بوده است صورت مي‌گرفت، اكنون در تلاش هستيم تا زمينه واردات خودروهاي قيمت مناسب و باكيفيت را فراهم كنيم. وي ادامه داد: خودروهاي باكيفيت و ارزان قيمت وارداتي، رقابت‌پذيري را افزايش مي‌دهد ضمن اينكه براي ارتقا و كيفيت خودروها يكي از مولفه‌ها رقابت‌پذيري است مولفه‌هاي ديگري تأثيرگذار است تا توليد منطقي‌تر شود نه‌تنها خودرو ارزان قيمت، بلكه بايد در همه محصولات و كالاها فاكتور قيمت و كيفيت را در نظر بگيريم. علي‌آبادي از ابلاغ ايين‌نامه واردات خودروهاي جانبازان خبر داد و گفت: واردات خودرو براي جانبازاني كه در گذشته ثبت‌نام كرده بودند، فراهم شده است تا بزودي انجام شود هرچند اين امر زمان بر است. در حال حاضر اولويت براي جانبازان بالاي ۷۰ درصد است. وزير صمت همچنين درباره تحويل خودروهاي داخلي به جانبازان اظهار كرد: متناسب با ظرفيت توليد و با توجه به اينكه تعدادي در گذشته ثبت‌نام كرده‌اند، تعهداتي براي شركت‌هاي خودروساز ايجاد شده لذا بايد يك مقدار زمان بدهيم. وي در مورد تغيير در نحوه تخصيص ارز به واحدهاي صنعتي گفت: وقتي محدوديت وجود داشته باشد اختصاص ارز به صنايع مطابق برنامه صورت مي‌گيرد، لذا از صنايع خواسته شده تا برنامه توليد را به ما ارايه دهند تا ما به آنها ارز تخصيص دهيم و لذا اين برنامه تا حدودي باعث كندي كار شد، اما با تمهيدات وضعيت در حال بهبود است. علي آبادي درباره بهره وري هم اظهار كرد: من معتقدم براي افزايش بهره وري بايد حقوق و دستمزد را اصلاح كرد ولي با اين ميزان دستمزد و با حمايت‌هايي كه دولت در ساير بخش‌هاي مثل انرژي دارد اگر
توليد كنندگان ما با شرايط بين المللي خود را تطبيق ندهند شرايط براي آنها سخت مي‌شود. وي گفت: در حال حاضر قيمت هر كيلو وات ساعت انرژي براي صنايع در كشور ما ۲ سنت و در كشورهاي ديگر ۸ سنت است و يا قيمت بنزين با قيمت جهاني فاصله زيادي دارد و لذا توليد كنندگان با اين قيمت انرژي به توليد مي‌پردازند.

 

چقدر ارز به صنعت خودرو رسيد؟

تازه‌ترين آمار مركز مبادله نشان مي‌دهد، از ابتداي سال تا ۸ تيرماه امسال، بيش از ۲ ميليارد دلار براي واردات مورد نياز صنايع خودرو و حمل و نقل تامين ارز شده است. از اين حجم، ۱.۳ ميليارد دلار با نرخ نيمايي و ۷۴۰ ميليون دلار با نرخ توافقي تامين شده است.

 

چقدر خودرو وارد شد؟

اما چه تعداد خودرو در سال جاري وارد شده است؟ براساس آخرين آماري كه گمرك ايران اعلام كرد: در سه ماهه نخست سال 1403، آمار انواع خودرو سواري وارد شده به كشور ذيل رديف تعرفه 8703، بالغ بر 6926 دستگاه و به ارزش 137 ميليون دلار بوده است. عمده خودروهاي سواري واردشده به كشور طي اين مدت، به لحاظ تعداد و ارزش، توسط شركت «معين خودرو ايرانيان» با 1694 دستگاه خودرو به ارزش 38 ميليون دلار صورت گرفته كه سهمي بالغ بر 24.46 درصد از تعداد و 27.77 درصد از ارزش كل خودروها را شامل مي‌شود. كرمان موتور، سايپا، مديران خودرو و بهمن موتور نيز به ترتيب در جايگاه‌هاي بعدي بيشترين واردات خودرو در بهار سال جاري قرار دارند. در حالي آمار واردات خودرو سواري در سه ماهه نخست سال 1403 با يك جهش معنادار به 6926 دستگاه خودرو رسيده كه اين آمار در مدت مشابه سال گذشته صرفا 284 دستگاه خودرو بوده است.

ارسال نظر