بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست رونمايي شد

ايران مرجع قيمت‌گذاري گاز منطقه مي‌شود

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۲۳:۳۶:۵۴
کد خبر: ۳۱۵۷۴۱
ايران مرجع قيمت‌گذاري گاز منطقه مي‌شود

مدير عامل بورس انرژي ابراز اميدواري كرد كه بزودي بتوانيم مرجع قيمت‌گذاري گاز در منطقه باشيم. علي نقوي در مراسم رونمايي از بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست در بورس انرژي ايران اظهار داشت: براساس بند هفتم سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف انرژي ابلاغي مقام معظم رهبري، موظفيم مصرف انرژي را با سياست‌هاي قيمتي و غيرقيمتي كاهش دهيم، بنابراين با هدف كاهش ناترازي گاز كشور و افزايش توليد ناخالص داخلي، طرح بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست در بورس انرژي اجرا مي‌شود.

مدير عامل بورس انرژي ابراز اميدواري كرد كه بزودي بتوانيم مرجع قيمت‌گذاري گاز در منطقه باشيم. علي نقوي در مراسم رونمايي از بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست در بورس انرژي ايران اظهار داشت: براساس بند هفتم سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف انرژي ابلاغي مقام معظم رهبري، موظفيم مصرف انرژي را با سياست‌هاي قيمتي و غيرقيمتي كاهش دهيم، بنابراين با هدف كاهش ناترازي گاز كشور و افزايش توليد ناخالص داخلي، طرح بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست در بورس انرژي اجرا مي‌شود.
وي با اشاره به سابقه اجراي طرح بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست در بورس از سوي كشورهاي توسعه‌يافته، افزود: تا امروز سياست‌هاي استاندارد و جريمه‌اي براي كاهش مصرف انرژي در كشور استفاده شده است، اما طرح بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست در بورس، همسو با شعار سال اجرا خواهد شد. مديرعامل بورس انرژي با بيان اينكه بزودي با همكاري شركت ملي گاز ايران شاهد عرضه‌هاي فيزيكي گاز طبيعي در بورس انرژي خواهيم بود، اعلام كرد: پارسال ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تن گاز مايع در بورس انرژي به ۴۰ مشتري عرضه شد و از محل افزايش رقابت حاصل‌شده، بيش‌ از ۵۷ ميليون دلار ارزآوري براي كشور حاصل شد.

وي تاكيد كرد: موظفيم مصرف انرژي را با سياست‌هاي قيمتي و غيرقيمتي كاهش دهيم، با اجراي طرح بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست در بورس، در آينده به‌نوعي شاهد قيمت‌گذاري گاز در بخش خصوصي خواهيم بود و اميدواريم بزودي بتوانيم مرجع قيمت‌گذاري گاز در منطقه باشيم. نقوي خاطرنشان كرد: ما آماده هستيم كه زيرساخت لازم براي اينكه ايران بتواند تعيین كننده قيمت گاز در منطقه باشد، را فراهم كنيم. وي با بيان اينكه از ۳ سال گذشته عرضه گاز مايع افزايش يافته است، گفت: تعداد مشتريان به عدد ۴۰ رسيده و ۵۷ ميليون دلار درآمد از اين محل شكل گرفته كه در خارج از بورس اين امكان وجود ندارد. مدير عامل بورس انرژي همچنين ابراز اميدواري كرد كه شاهد عرضه دريايي گاز مايع هم باشيم. مدير عامل شركت ملي گاز از صدور مجوز عرصه ۱۲۵ ميليون‌ مترمكعب گاز در بورس انرژي از سوي سازمان برنامه بودجه خبر داد و گفت: تا سقف ۱۰ ميليارد مترمكعب گواهي صرفه‌جويي منتشر خواهيم كرد. همچنين مجيد چگني با بيان اينكه بايد بهينه‌سازي به يك گفتمان تبديل شود، اظهار كرد: سازمان برنامه و بودجه مجوز سه پروژه بهينه‌سازي را صادر كرده كه از جمله آنها تامين و جايگزيني ۴.۱ ميليون دستگاه بخاري كم بازده با بخاري با راندمان بالاست كه پيش‌بيني مي‌شود از اين طريق ۹ ميليارد مترمكعب در پنج سال صرفه جويي شود. وي افزود: برنامه‌ريزي صرفه‌جويي در كوره‌هاي آجرپزي و جلوگيري از اتلاف انرژي در شهرك فرهنگيان نيز جزو پروژه‌هايي بوده كه مجوز اجراي آن اخذ شده است.

مديرعامل شركت ملي گاز با بيان اينكه جايگاه صنعت گاز در كشور بسيار مهم است و خدمات بسياري به آحاد مردم و بخش‌هاي مختلف ارايه مي‌شود كه قابل توصيف نيستند، اظهار كرد: طي سه سال اخير دستاوردهاي مهمي در حوزه گاز و تأمين انرژي حاصل شد كه يكي از آنها راه‌اندازي بازار بهينه‌سازي انرژي است و بي‌شك يكي از ابزارها براي مشاركت مردم در بخش انرژي، با توجه به شعار سال به‌ شمار مي‌رود.

چگني با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته نيز اقدام‌هايي انجام شده است، سال گذشته ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار ميليارد تومان گواهي صرفه‌جويي براي نيروگاه‌هاي تجديدپذير صادر شد، تصريح كرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰۰ ميليار تومان و امسال هم ۳۰۰۰ ميليارد تومان گواهي منتشر مي‌شود و اكنون با راه‌اندازي بازار بهينه‌سازي، اين گواهي‌ها معامله مي‌شوند. وي با بيان اينكه با راه‌اندازي اين بازار، مي‌توان تمام گواهي‌هاي صرفه‌جويي را در اين بازار صادر كرد، گفت: وزارت نفت مكلف شده بايد حداقل ۴ همت اوراق بهينه‌سازي را امسال منتشر كند و ما مجوز ۱۲۵ ميليون مترمكعب گاز را گرفتيم كه در بازار بورس عرضه كنيم و سقف ۱۰ ميليارد مترمكعب صدور گواهي‌هاي صرفه‌جويي را داريم. مديرعامل شركت ملي گاز با بيان اينكه تفاهم‌نامه جايگزيني يك ميليون دستگاه بخاري امضا خواهد شد و بزودي قرارداد آن امضا مي‌شود، گفت: تلاش ما جذب سرمايه‌گذاران براي بهينه‌سازي مصرف سوخت بوده، بحث بهينه‌سازي يك بحث فرابخشي است و تمام دستگاه‌هاي مسوول بايد كمك كنند.

همچنين ساجد كاشفي، مدير انرژي و كربن شركت ملي گاز ايران در اين خصوص گفت: يكي از اقدامات زيرساختي كه در حوزه‌ بهينه‌سازي در مجموعه وزارت نفت و شركت ملي گاز در دولت سيزدهم انجام شد، همين پذيرش گواهي صرفه‌جويي گاز در بورس انرژي و آغاز عرضه و معاملات آن در اين بورس است. وي افزود: اين مهم از آن جهت زيرساختي محسوب مي‌شود كه به شكل گرفتن بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست كمك كرده و موجب مي‌شود سرمايه‌گذاران و متقاضياني كه به اين حوزه‌ها علاقه‌مند هستند، بتوانند با طيب خاطر و اطمينان از بازگشت سرمايه خود، اين سرمايه‌گذاري را انجام ‌دهند تا پروژه‌هاي بهينه‌سازي در حوزه‌هاي مختلف مصرف اعم از بخش خانگي، صنعتي و نيروگاهي با شتاب بيشتري دنبال شود. مدير انرژي و كربن شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه شدت مصرف انرژي در كشور ما بسيار بالا و لازم است در اين خصوص، اقدامات بسيار جدي در حوزه‌ مديريت مصرف و بهينه‌سازي صورت گيرد، گفت: امروزه بالابودن شدت مصرف انرژي از چالش‌هاي پيش روي پيشرفت و توسعه اقتصادي كشور است كه شامل مصارف بيش از نياز در بخش‌هاي غيرمولد و مصارف غيربهينه بيشتر از معيار مصرف انرژي در بخش‌هاي مولد مي‌شود؛ از اين‌ رو اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف در مديريت تراز توليد و تقاضاي انرژي، نقشي بي‌بديل يافته است. وي «گواهي صرفه‌جويي انرژي» را شيوه‌اي نو به‌منظور استانداردسازي مصرف عنوان كرد و گفت: اين مهم همسو با عمل به آيين‌نامه اجرايي ايجاد بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست و رفع چالش ناترازي انرژي در كشور طراحي شده است. وي افزود: اين گواهي، اوراق بهادار قابل معامله‌اي است كه از محل صرفه‌جويي گازطبيعي به‌ دست مي‌آيد. اين اوراق در دوره‌هاي زماني معيني منتشر مي‌شوند و شركت ملي گاز ايران در آنها تضمين مي‌كند مقدار گاز طبيعي صرفه‌جويي‌شده را به دارنده آن تحويل دهد. مدير انرژي و كربن شركت ملي گاز ايران تصريح كرد: اكنون شركت ملي گاز ايران با همراهي بورس انرژي ايران، معاملاتي‌كردن گواهي صرفه‌جويي گازطبيعي را به ثمر رسانده‌اند و اين ابزار تازه، بي‌شك بهينه‌سازي مصرف افزون بر مشاركت مردم در توليد با هدف تحقق شعار سال 1403 و انتفاع مصرف‌كنندگان نهايي گازطبيعي در طرح‌هايي مانند مردمي‌سازي صرفه‌جويي و پويش‌هاي مصرف بهينه را فراهم مي‌كند. وي ادامه داد: شركت ملي گاز ايران در نخستين مرحله از عرضه گواهي صرفه‌جويي گاز طبيعي، 25 ميليون مترمكعب گاز دوره اوج و 25 ميليون مترمكعب گاز دوره غيراوج را عرضه مي‌كند؛ دوره غيراوج، از ابتداي فروردين تا پايان مهر هر سال و دوره اوج، از ابتداي آبان تا پايان اسفند هر سال است.
كاشفي با اشاره به اينكه در اين گواهي، تأمين مالي پروژه‌هاي بهينه‌سازي، مصرف گاز پيش از تحقق صرفه‌جويي را ممكن كرده و در افق ميان‌مدت و بلندمدت، سبب حركت در مسير تعيين قيمت گازطبيعي در بازار براساس عرضه و تقاضا مي‌شود، اظهار داشت: همچنين سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي بهينه‌سازي در شرايط برد – برد را هدفمند و سودآورد كرده و ضمن ارتقاي فناوري در بخش‌هاي مختلف مصرف به‌ويژه صنعت، سبب رشد فعاليت شركت‌هاي دانش‌بنيان در حوزه انرژي خواهد شد.
مدير انرژي و كربن شركت ملي گاز ايران خاطرنشان كرد: آغاز معاملات گواهي صرفه‌جويي گاز طبيعي در بورس انرژي، نويدبخش توسعه و رونق اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي در كشور است.

ارسال نظر