وزير نفت:

به ۱۷ كشور نفت صادر مي‌كنيم

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۲۳:۳۷:۵۱
کد خبر: ۳۱۵۷۴۲

وزير نفت اظهار داشت: با اتكا به توان داخل به ۱۷ كشور صادرات نفت داريم و ريل گذاري شده هر كسي كه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بر سر كار بيايد تغييري در فروش نفت ايجاد نشود.

وزير نفت اظهار داشت: با اتكا به توان داخل به ۱۷ كشور صادرات نفت داريم و ريل گذاري شده هر كسي كه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بر سر كار بيايد تغييري در فروش نفت ايجاد نشود.

جواد اوجي در مراسم رونمايي از بازار بهينه سازي انرژي و محيط زيست در بورس انرژي با بيان اينكه با اتكا به توان داخل به ۱۷ كشور صادرات نفت داريم، اظهار داشت: ريل گذاري شده هر كس كه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بر سر كار بيايد تغييري در فروش نفت ايجاد نشود. 

وي افزود: با وجود ۲ بار حمله سايبري و توقيف نفتكش‌ها و تحريم‌ها يك ساعت وقفه در توليد و تامين اميت انرژي كشور اتفاق نيفتاد.

وزير نفت با بيان اينكه بنده نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا هستم، گفت: اجازه نمي‌دهم دستاورد صنعت نفت و گاز زير سوال برود، گفته مي‌شود در فروش نفت تخفيف اعمال مي‌شود، بنده اعلام مي‌كنم ميزان تخفيف از تعداد انگشتان دست كمتر است.

وي از رشد ۳.۵ برابري ارزش صادرات نفت، ميعانات گازي و ديگر فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي ايران در خبر داد و گفت: ارزش صادرات نفتي ايران از ۱۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ ميليارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسيد. اوجي در ادامه بيان كرد: اگر در اين صنعت سرمايه‌گذاري‌ نمي‌شد، به ونزوئلايي تبديل مي‌شديم كه توليد نفت ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه‌اي آن به ۳۰۰ هزار بشكه مي‌رسيد. وي گفت: در آغازبه‌كار دولت سيزدهم توليد نفت ايران روزانه ۲ ميليون و ۱۰۷ هزار بشكه بود كه اين حجم توليد امسال به روزانه ۳ ميليون و ۵۷۰ هزار بشكه رسيده است. وزير نفت با اشاره به اينكه توليد نفت در سه سال اخير ۶۰درصد افزايش يافته است، تصريح كرد: صادرات نفت از روزانه ۱۸۲ ميليون بشكه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ ميليون بشكه در سال ۱۴۰۲ رسيد. وي گفت: همچنين ارزش صادرات نفت و ميعانات گازي و ديگر فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي ايران نيز از ۱۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ ميليارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسيد. به عبارت ديگر، در اين زمينه رشد ۳.۵ برابري داشته است. اوجي با بيان اينكه طرح‌هاي قابل قبولي در شوراي اقتصاد به ارزش ۳۶ ميليارد دلار در سه سال اخير در زمينه بهينه‌سازي در همه بخش‌ها مصوب شده است، افزود: امروز براي نخستين بار ۳ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان پاداش صرفه‌جويي به مشتركان گاز پرداخت مي‌شود كه اين منابع از صرفه‌جويي‌هاي انجام‌شده به دست آمده است. وي گفت: سرمايه‌گذاري از موضوع‌هاي مهم در صنعت نفت است و در جريان اخذ رأي اعتماد از مجلس نيز همواره تأكيد كردم سرمايه‌گذاري در نفت از نان شب واجب‌تر است. اوجي با اشاره به اينكه صادرات نفت ايران در دولت دوازدهم به‌شدت كاهش يافته بود و پيش‌بيني مي‌شد در ماه‌هاي بعد از آن نيز روند كاهش صادرات نفت ادامه يابد، افزود: براي تداوم روند توليد گاز در كشور، آقاي زنگنه، وزير نفت دولت قبل، هر ۶ ماه يك‌ بار به سران سه قوه گزارش مي‌داد تا مجوز خريد ۱۲ نفتكش بزرگ را براي ذخيره‌سازي نفت و ميعانات گازي روي آب دريافت كنند. آقاي زنگنه به من گفت راهي جز ذخيره‌سازي روي آب نداريم، زيرا نفت و ميعانات گازي فروش نمي‌رود. وي ادامه داد: با توجه به شرايط آن روز، من هم در شهريور ۱۴۰۰ به سران سه قوه براي دريافت مجوز خريد ۶ نفتكش بزرگ نامه نوشتم، اين در حالي بود كه براي افزايش توليد و صادرات نفت و ميعانات گازي در دولت سيزدهم برنامه داشتيم، اما در كوتاه‌مدت براي تداوم توليد گاز، افزايش ذخيره‌سازي ضروري بود.

اوجي با بيان اينكه تمام مخازن دريا و خشكي در ابتداي دولت سيزدهم پر بود، با اشاره به نشست با سران سه قوه در شهريور ۱۴۰۰ افزود: در آن نشست، آقاي قاليباف گفت شما هم مسير دولت قبل را مي‌رويد، اما در پاسخ اعلام كردم مسير افزايش صادرات را آغاز كرده‌ايم. وي افزود: با وجود مجوز سران سه قوه، يك كشتي نيز به اين منظور نخريديم و از شهريور ۱۴۰۰ توليد ميعانات گازي، با مصارف و صادرات هم‌تراز شد. در آن زمان ۸۷ ميليون بشكه ميعانات گازي روي آب ذخيره شده بود، برخي از اين ميعانات گازي كه سه سال روي آب مانده بود ۲فازي و ۳فازي شده بودند و تركيب به هم خورده بود. همچنين ۳۰ ميليون بشكه نفت سنگين و فوق‌سنگين در كشور بدون مشتري مانده بود. اوجي بيان داشت: دولت سيزدهم در سال ۱۴۰۰ با كسري بودجه ۴۰۰ هزار ميليارد توماني روبرو بود و در هفته‌ها و ماه‌هاي نخست، ديگر وزرا از وزارت نفت مي‌خواستند فروش نفت با سرعت افزايش يابد تا كسري بودجه جبران شود. خزانه كشور نيز خالي بود ما حركت را براي افزايش توليد و صادرات نفت آغاز كرديم و نفت ۱۴۰ دلار شد. وي با بيان اينكه سرمايه‌گذاري در دو محور افزايش توليد نفت و گاز و بهينه‌سازي مصرف انرژي در كشور برنامه‌ريزي شد، گفت: بهينه‌سازي مصرف انرژي ديگر اولويتي بود كه همسو با اين موضوع دنبال شد، زيرا قرار نيست هرچه توليد مي‌كنيم مصرف شود و توليد به‌دنبال مصرف بدود.

وزير نفت با تأكيد بر اينكه هر دو اولويت را در دستور كار داشتيم، تصريح كرد: سرمايه‌گذاري‌ها براي افزايش ظرفيت توليد در شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نفت را اولويت‌بندي كرديم تا طرح‌هاي همسو با افزايش توليد و ايجاد ارزش‌ افزوده در دستور كار قرار بگيرند.

وي همچنين گفت: در مجموع انجام ۳۰۰ پروژه نيمه‌تمام و جديد به ارزش ۱۳۰ ميليارد دلار براي افزايش ظرفيت توليد در صنعت نفت در دستور كار قرار گرفت كه تا امروز ۱۵۵ پروژه با سرمايه‌گذاري ۳۴ ميليارد دلار به بهره‌برداري رسيده است. البته تكيه ما فقط به توليد نبوده و در بهينه‌سازي مصرف انرژي در همه بخش‌ها شامل حمل‌ونقل، نيروگاه، صنايع و بخش خانگي طرح‌هاي مطلوبي اجرا شده است. اين طرح‌ها در شوراي اقتصاد مصوب شده كه ارزش آنها ۳۶ ميليارد دلار است تا مصرف انرژي در كشور كاهش يابد.
وزير نفت درباره آمار، تخفيف‌ها و مقاصد فروش نفت گفت: ما در جنگ اقتصادي و تحريم‌هاي تحميلي هستيم و در اين دولت اين تحريم‌ها تشديد شده به‌طوري كه بيش از ۸۰۰ تحريم جديد در اين ۳ سال اعمال شده اما هم افزايش توليد ۶۰ درصدي و هم صادرات ۳ برابر شده است. اوجي اظهار داشت: وزارت نفت در دو محور اساسي براي رفع ناترازي انرژي كار كرده كه از جمله آنها اينكه براي افزايش توليد نفت، گاز، فرآورده و پتروشيمي سرمايه‌گذاري صورت گرفت تا با افزايش توليد ناترازي را كاهش دهيم و ديگر اقدمات بهينه سازي و كاهش شدت مصرف انرژي بوده است. خوشبختانه در دولت رييسي نزديك ۱۵۵ پروژه به ارزش ۳۴ ميليارد دلار به بهره‌برداري رسيده كه هم افزايش توليد و هم بهينه سازي مصرف انرژي رخ داده است. وي افزود: به هر سرمايه‌گذاري در حمل و نقل نيروگاهي و صنايع و مجتمع‌هاي تجاري و خانگي سرمايه‌گذاري انجام دهد و موجب صرفه جويي و كاهش مصرف گاز شود گواهي صرفه جويي گاز داده مي‌شود. به عبارت ديگر هركسي در اين حوزه سرمايه‌گذاري كند كه مصرف انرژي كاهش يابد صاحب اين گواهي مي‌شود. وزير نفت گفت: در كل ۱۵۰ ميليون متر مكعب گاز در بازار بورس انرژي به فروش مي‌رود و سرمايه‌گذاري كه در اين حوزه سرمايه‌گذاري كند هم بازگشت سرمايه صورت مي‌گيرد و هم در اقتصاد توليد نقش بسزایي دارد. وي با اشاره به صرفه جويي گاز در سال ۱۴۰۲ به خصوص در بخش خانگي گفت: ما ۲۵ ميليون مشترك داريم كه از اين تعداد مشتركاني كه نسبت به سال قبل كاهش مصرف گاز داشته‌اند، مي‌توانند مشمول ۳۸۰۰ ميليارد تومان پاداش صرفه جويي به صورت نقد و يا كالا و يا در قالب قبض بستانكاري شوند كه اين اقدام مشاركت مردمي در بحث پروژه‌هاي بهينه سازي و كاهش مصرف تلقي مي‌شود. اوجي تصريح كرد: ما براي ۴ ميليون بخاري كم بازده كه مصرف بالاي سوخت دارند نيز برنامه داريم، كه در اين رابطه اسنادي به امضا رسيد يك ميليون بخاري كم بازده تبديل به بخاري با راندمان بالا تبديل شود. وي با بيان اينكه در بحث گواهي صرفه جويي گاز پيش بيني و برنامه‌ريزي ما اين است كه تا ۱۰ ميليارد متر مكعب در سال اجرايي شود، گفت: براي اولين بار بعد از انقلاب اين گواهي صرفه جويي گاز در بورس انرژي امروز به صورت رسمی عرضه شد.

ارسال نظر