كارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو:

واردات ۸۰ هزار خودرو برقي شدني است؟

۱۴۰۳/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۱:۲۱
کد خبر: ۳۱۵۷۶۶

كارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو، وضعيت صنعت خودرو با ادامه روند فعلي را تحليل و بررسي كرده است.

كارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو، وضعيت صنعت خودرو با ادامه روند فعلي را تحليل و بررسي كرده است.
بابك صدرايي، ابتدا در مورد وضعيت بازار خودرو گفت: براي جمع‌بندي شرايط بازار خودرو بايد شرايط كلان مملكت را بررسي كنيم، دلار از ۳۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ رسيد و خود عامل دلار قيمت‌ها را در بازار خودرو بهم ريخت. در حال حاضر هم دلار از كانال ۶۰ هزار تومان گذشته و پيش بيني‌هاي افزايش مجدد قيمت به گوش مي‌رسد.

صدرايي بيان كرد: در سال ۱۴۰۲ دلار از ۵۰ هزار تومان به ۵۸ هزار تومان رسيده است. سال ۱۴۰۱ دلار تقريبا نرخ رشد ۸۰ درصدي و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد رشد داشته است، در نتيجه بازار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، آرام‌تر، اما همراه با چالش‌هايي بوده كه همواره در دو سه سال گذشته وجود داشته است.
وي افزود: بازار هنوز به ثبات و آرامش لازم نرسيده و كوچك‌ترين عامل بيروني مانند اتفاقات سياسي و اقتصادي و عوامل دروني صنعت خودرو، بازار را ملتهب مي‌كند و بر آن تاثير مي‌گذارد. اين كارشناس حوزه خودرو در مورد صنعت خودرو گفت: تغيير خاصي صورت نگرفته و نخواهد گرفت، با اين دست فرمان و سيستمي كه حاكم است، با توجه به تحريم‌ها، شرايط اقتصادي، فضاي كسب و كار، سياست‌هاي كلان صنعتي و اقتصادي كشور و فضاي سرمايه‌گذاري، انتظار يك اتفاق معجزه‌آسا را نمي‌توانيم از صنعت خودرو داشته باشيم. صدرايي توضيح داد: صنعت خودروي ايران تا سال‌هاي سال به همين شكل و وضعيت باقي خواهد ماند. در حالي كه وعده حذف برخي محصولات قديمي از چرخه توليد را مي‌دهند، اما مي‌بينيم كه اين محصولات همچنان با نظر مديران در چرخه توليد باقي مي‌مانند و افتخار هم مي‌كنند كه توانسته‌اند مجوز توليد مجدد خودروي متعلق به سه دهه قبل را با رايزني بگيرند.

وي افزود: پروژه خودروي برقي كه مسوولان مطرح مي‌كنند يك راه بسيار دراز است كه تازه در گام اول و شروع است، وعده داده شد كه امسال ۸۰ هزار دستگاه خودرو برقي به كلان‌شهر‌ها به عنوان تاكسي مي‌دهيم، در حالي كه بار‌ها گفتيم كه اين وعده اصلا عملي نيست. اگر عمر تاكسي‌هاي تهران را ۲۰ سال در نظر بگيريد، كل تهران ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه تاكسي دارد، چگونه مي‌خواهند ظرف سه ماه، اين تعداد تاكسي را بدون احداث جايگاه‌هاي شارژ برق و ساير زيرساخت‌هاي لازم به يك‌باره برقي كنند؛ بنابراين اين كار به نظرم نشدني و غيرممكن است و اتفاقي كه مي‌افتد اين است كه مي‌بينيم در نهايت به جاي ۸۰ هزار دستگاه، ۸۰۰ دستگاه تاكسي برقي تحويل مي‌شود. در حال حاضر هم تنها ۲۰۰ دستگاه تاكسي برقي به رانندگان تحويل شده است.

اين كارشناس صنعت و بازار خودرو اظهار كرد: اين روند نشان مي‌دهد كه ما در استراتژي‌هاي خود چه در زمينه خودرو برقي و چه خودرو بنزيني، هنوز استراتژي‌هاي گنگ و گيج داريم كه راه به جايي نخواهد برد. نيازمند اين هستيم كه يك اصلاحاتي از بالا به پايين در نگرش كلان ما نسبت به صنعت و اقتصاد و به تبع آن به صنعت و بازار خودرو، واردات و توليد خودرو‌هايي با انرژي‌هاي مختلف اعم از احتراق داخلي، هيبريدي و برقي داشته باشيم و با يك برنامه‌ريزي كلان اقدام كنيم.

صدرايي عنوان كرد: متاسفانه دچار يك شلختگي و آشفتگي بسيار بد در زمينه توليد، مونتاژ، واردات خودرو، بحث خودرو‌هاي برقي و حتي خودرو‌هاي سنگين هستيم كه اينها بحران‌زا است و با كوچك‌ترين تلنگري كه در محيط كلان كشور به وجود مي‌آيد اين بحران‌ها و شرايط خود را بيشتر نشان مي‌دهد.

وي بيان كرد: صنعت خودروسازي در كشور ما يك استراتژي مدون و پيوسته‌اي نداشته است، با آمدن و رفتن دولت‌ها يا وزرا، كل استراتژي به يك‌باره تغيير پيدا كرده است. از اواسط دهه هشتاد و تغيير دولت در ايران، تا حدودي استراتژي بخش خودرو تغيير پيدا كرد، البته اين استراتژي‌ها نه تنها به واسطه عملكرد دولت كه به دنبال تغيير شرايط نيز بوده، ما دو بار تحريم شديم و تحريم‌هاي دور دوم سفت و سخت‌تر بوده است.

ارسال نظر