پزشكيان در آخرين مناظره انتخاباتي:

عهد همه ما خلق فرصتي ديگر

۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۰۰:۱۵:۴۶
کد خبر: ۳۱۵۸۲۴
عهد همه ما خلق فرصتي ديگر

بر اساس اعلام وزارت كشور، تبليغات براي انتخابات رياست‌جمهوري به پايان مي‌رسد و نامزدها با پايان كمپين انتخاباتي خود، بايد در انتظار راي مردم باشند تا با حضور آنها پاي صندوق راي نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران مشخص شود.

بر اساس اعلام وزارت كشور، تبليغات براي انتخابات رياست‌جمهوري به پايان مي‌رسد و نامزدها با پايان كمپين انتخاباتي خود، بايد در انتظار راي مردم باشند تا با حضور آنها پاي صندوق راي نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران مشخص شود.

با نزديك شدن به زمان انتخابات رياست‌جمهوري تبليغات و فضاي انتخاباتي نيز به اوج خود رسيد و روز گذشته نامزدها آخرين برنامه‌هاي انتخاباتي خود را برگزار كردند. اين در حالي است كه هنوز بخش مهمي از صحبت‌ها به آخرين مناظره دو نامزد در صدا و سيما باز مي‌گردد. جايي كه بخش مهمي از بحث‌ها به مسائل اقتصادي اختصاص پيدا كرد. مسعود پزشكيان در اين مناظره نيز تلاش كرد تا قدري براي مردم مشخص كند كه چه ميزان مشكلات در كشور وجود دارد و با وعده‌هاي رويايي و غير اصولي نمي‌توان بسياري از شعارهاي ارايه شده را عملي كرد. او تاكيد كرد كه به دنبال شكستن قفس اقتصاد و ارتباط‌گيري با كشورهاي مختلف جهان است. 


مسعود پزشكيان درباره برنامه‌هاي خود براي بورس و بازار سرمايه گفت كه نگاه من در بورس همان است كه آقاي عبده تبريزي مطرح كرده است و موضع من روشن است. معتقدم اقتصاد يك نفر نيست و اينگونه نيست كه يك نفر براي مملكت نقشه اقتصاد بكشد بلكه مجموعه‌اي از اقتصاددان‌ها هستند كه متناسب با تخصص براي اينكه چگونه با چه مشكلي برخورد كنند، نسخه طراحي خواهند كرد. اگر ما بخواهيم كاري كنيم كارشناسان مربوط به آن رشته را به كار خواهيم گرفت؛ چرا كه اصولاً دولت نبايد در قيمت‌ها دخالت كند و اصولاً دولت نبايد به توليد دستور دهد چه چيزي توليد كند و با چه قيمتي عرضه كند و به چه ميزان صادرات داشته باشد؛ يعني مداخله دولت در اقتصاد همين بلا را چه سر بورس چه سر بازار و چه سر توليد كننده مي‌آورد. به اعتقاد او، آنچه ما انجام خواهيم داد درباره بورس اين است كه ثبات و امنيت را به بورس برخواهيم گرداند و پول كسري دولت را از بورس جبران نخواهيم كرد؛ چراكه الان دولت‌ها كسري خود را از آنجا جبران مي‌كنند.

اين نامزد چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري اظهار كرد كه وقتي دولت در قيمت گذاري دخالت نكند و در قوانين دخالت و بي ثباتي ايجاد نكند و در كار توليد مداخله نكند بورس مسير خود را طي مي‌كند. از نظر تخصصي و علمي ميان اقتصاد بهداشت و درمان، اقتصاد صنعت، اقتصاد پولي و مالي و اقتصاد بورس زمين تا آسمان با هم فرق دارد و ما جهت حل ناترازي‌ها در هر حوزه قطعاً از كارشناسان مربوطه استفاده خواهيم كرد. حل مشكل بورس با يك نسخه ساده امكان پذير نيست، بلكه حتي موج تحريم نيز در بورس تاثيرگذار خواهد بود. سعيد جليلي نيز در پاسخ به اين سوال گفت كه بورس بهترين ابزار براي اقتصاد كشوراست. بازار اوليه بورس بستر توليد است. بورس ثانويه نيز تنطيم كننده بورس اوليه است. بورس مديريت مي‌خواهد. يعني بايد شوراي ثبات داشته باشيم. تصميم بانك مركزي و بيمه نبايد به بورس ضرر بزند. براي تصادف رانندگي بيمه داريم. چرا براي سهام بيمه نداشته باشيم؟ پيشنهاد ما بيمه سهام است. اگر سهام را بيمه كنيم، مردم متضرر نمي‌شوند. جليلي راهكارهاي خود براي اصلاح بورس را اينگونه عنوان كرد كه بايد چه بحث بيمه، سهام و ايجاد شركت پروژه‌هاي خرد و كلان را در نظر بگيريم تا مردم بتوانند از فرصت بورس براي جهش استفاده كنند. يكي از بسترهاي نقش باشكوه ايراني همين بورس است. عده‌اي سرمايه‌دار و كسايي كه دنبال رانت و پول‌هاي بادآورده هستند، تلاطم را در بورس دوست دارند. بايد شفافيت ايجاد كنيم. اينگونه نباشد يكي در روز ۵۰۰ ميليون سهام بخرد و ديگري نتواند. اين اشكالات تكنيكي را چه كسي به وجود آورد؟ چرا شفافيت وجود نداشت؟ همين آدم‌هاي رانت خور نبايد بتوانند اين كار‌ها را انجام دهند. بازار سرمايه اصل اقتصاد كشور است.

 مسعود پزشكيان درادامه اين مناظره درباره اينكه دولتش در صورت رييس‌جمهور شدن چه برنامه‌هايي براي ساخت مسكن و كنترل اجاره‌بها دارد نيز اينگونه توضيح داد كه من آنچه قانوناً امكان دارد و در اختيار دارم را در حد توانم اجرا خواهم كرد. من نمي‌توانم خارج از قانون كاري كنم. در سياست‌هاي كلي رهبري طرح آمايش سرزميني ديده شده است و بنابر اين بوده كه اجازه ندهيم شهرهاي بزرگ، بزرگ‌تر شوند و روستاها را به گونه‌اي توسعه دهيم كه از روستاها به حاشيه نشيني نروند؛ چراكه اگر اين اتفاق بيفتد، قيمت زمين و مسكن افزايش پيدا مي‌كند و با اين وضعيت اقتصاد مملكت اوضاع خوبي پيش نمي‌آيد. معتقدم كه بايد ضمن ادامه راه شهيد رييسي و اجراي قانون، آمايش سرزميني كه در سياست‌هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري آمده است را به‌شدت پيگيري كنيم و تلاش خواهيم كرد كه توسعه متوازن ايجاد كنيم.به گفته پزشكيان، دولت بايد بتوانند پولي به كارمندان بدهد كه بتوانند در خانه شان زندگي كنند. تورم باعث افزايش اجاره مي‌شود و دولت مسبب ايجاد تورم است. دولت‌ها بر اساس تورم پول كارمندان را پرداخت نمي‌كند و مشكل ايجاد مي‌شود. دولت نبايد شبانه جيب مردم را خالي كند و اينگونه نمي‌تواند مشكل را حل كند. پس اين يك بسته‌اي است كه بايد كل آن را اجرا كنيم. بايد هنر كنيم و جلوي تورم را با راهكاري مناسب بگيريم. اينگونه تعدادي از مشكلات را حل مي‌كنيم و با اصلاح حقوق كمك مي‌كنيم به افراد تا اجاره خود را بپردازند.
در ادامه اين مناظره سوالاتي در خصوص ناترازي انرژي و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي پرسيده شد كه مسعود پزشكيان در اين خصوص اظهار كرد كه در كشور هدررفت انرژي داريم كه بيشتر انرژي را پولدارها مصرف مي‌كنند و كساني كه خانه و ماشين و امكانات بيشتري دارند اما هزينه را كساني مي‌دهند كه ماشين ندارند و خانه آنها كوچك‌تر است. اما حاكميت يارانه را به كساني مي‌دهد كه پولدار هستند. اگر قرار بر عدالت باشد بايد اين پول به همه داده شود؛ يعني به پولدار و كسي كه هيچ مصرفي ندارد. قرار نيست يك روستايي و كسي كه ماشين ندارد، اين سوبسيد را نگيرد و آنها هزينه گراني را بدهند، پس بايد راه‌حلي پيدا كرد كه همه از يارانه انرژي و گاز و برق استفاده كنند. به اعتقاد پزشكيان، اگر نگاه ما مبتني بر عدالت باشد بايد يارانه به اقشار آسيب پذير داده شده و پول مصرف اضافه گرفته شود. در اين صورت پول واقعي ديگر از آدم فقير گرفته نمي‌شود و از آدم پولدار گرفته مي‌شود؛ اين كار به كار كارشناسي و بررسي دقيق نياز دارد.

مناظره اما به يارانه هم كشيده شد و كانديداهاي رياست‌جمهوري نيز برنامه‌هاي خود را دراين خصوص مطرح كردند. مسعود پزشكيان با اشاره به اينكه اولين قدم براي پرداخت يارانه‌ها اين است كه مشخص شود يارانه بايد به چه كساني تعلق گيرد، ‌گفت: اولين قدم شناسايي است. نقشه بدون ارزيابي وضعيت موجود ارزشي ندارد. اول بايد بررسي كرد كه با چه چيزي مواجهيم و كجا و چگونه است. فعلا در جمهوري اسلامي نقشه‌اي براي اين‌ها وجود ندارد. به گفته پزشكيان، در حال حاضر به همه يارانه مي‌دهند. حال اينكه بايد اول بررسي شود كه يارانه به چه كسي بدهيم و به چه كسي ندهيم، بعد ببينيم به چه چيزي نياز دارند و چه چيزي ندارند و براساس شناخت جلو برويم. جليلي نيز در اين خصوص اظهار كرد كه ما طرح سبد كالاي خانواده مطرح كرديم.در اين طرح ۱۳ قلم كالاي غذايي كه ۲۵۰۰ كيلوكالري دارد و نياز روزمره هر انسان است را در يك طرح آماده كرده ايم كه اطمينان خاطر حاصل شود كه اين ۱۳ كالا در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. ما به همه مردم ارايه مي‌دهيم و برنامه آن مشخص است . بخشي از اين طرح در قالب كالابرگ در اين دولت اجرا شده است كه بايد تكميل شود. همچنين طرح سفر خانوار را مطرح كرديم. يارانه فقط براي نان نيست. خانواده كرامت داشته و به سفر و تفريح نياز دارد.
تورم نيز يكي از موضوعات مطروحه در مناظره اقتصادي شب گذشته بود كه مسعود پزشكيان در خصوص برنامه‌هاي دولت خود براي مهار تورم گفت: علت تورم دولتي است كه از جيب مردم پول برمي‌دارد؛ دولت بزرگ مي‌شود و در نتيجه ناترازي به وجود مي‌آيد كه براي رفع آن مجبور به چاپ پول است و يا اينكه دولت از بانك‌ها پول اضافه مي‌گيرد. پزشكيان معتقد است اگر بتوان با واردات ارز وارد كشور شود مي‌توان جلوي تورم و فشار روي مردم را گرفت؛ در موقع تحريم نمي‌توان خريد كرد و معاملات شكل نمي‌گيرد؛ لذا قيمت‌ها گران مي‌شود و گراني باعث تورم و دست كردن دولت در جيب مردم مي‌شود.كار ما در داخل بدون در نظر گرفتن حذف تحريم، اصلاح ناترازي در انرژي و گاز و ارز و مديريت شرايط است. ما اكنون يارانه بنزين و برق مي‌دهيم و اگر بتوان اين هزينه‌ها را مديريت كرد مي‌توان آن را به بهداشت و درمان و معيشت مردم اختصاص داد. اين نامزد چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد دارد به هر كسي كه ارز ترجيحي مي‌دهيم يعني رانت پرداخت مي‌كنيم؛ بايد ارز را تك نرخي كرد البته غير از بحث دارو و نهاده‌ها و مواد غذايي مردم.
۱۲ تير ۱۴۰۳ دو كانديداي راه يافته به مرحله دوم انتخابات ۱۵ تير ۱۴۰۳ پس از شركت در يك مناظره اقتصادي و اظهارنظر در موضوعاتي مانند مسكن، تورم، تحريم، بورس، خودرو، صندوق بازنشستگي در پايان به جمع بندي پرداختند كه براي اطلاع مخاطبان بار ديگر آن را مرور مي‌كنيم.
پزشكيان اظهار كرد: مردم شريف ايران حرف‌هايي كه ايشان درباره بلد نبودن من مي‌زنند درست نيست. اولا من عضو هيچ حزبي نبودم و نيستم. علي رغم اين موضوع در دولت آقاي خاتمي معاون سلامت بودم. كاملا علمي و كارشناسانه پيش رفتم. مسوول بهداشت منطقه كارهاي ما را ديدند و به بهداشت جهاني كارهاي ما را نشان دادند. آقاي خاتمي علي رغم اينكه عضو حزب ايشان نبودم و در تهران كلي آدم بود آن قدر شخصيت داشت كه من را معاون وزير بهداشت خود كرد. وي ادامه داد: اكثر قانون‌هايي كه در حوزه بهداشت و درمان و مفاهيم آن وجود دارد از مفاهيمي است كه ما در اين مملكت آورديم. آقاي دكتر مفاهيم اوليه برنامه نويسي را زير سوال برد. وقتي يك آدم انقدر نداند كه يك پزشك نمي‌تواند مدير باشد و بايد دوره بگذارند و تورم را حل كند، ديگر بقيه‌اش را خودتان بدانيد.

وي ادامه داد: بنده نه بي سوادم و نه وابسته به حزب هستم و نه خود را از مردم جدا كرده‌ام. از اين به بعد نيز براي مردم زندگي خواهم كرد؛ همانطور كه قبلاً نيز براي مردم زندگي كردم. اينكه مي‌گويند دولت سوم آقاي روحاني هستم تهمت است. مقتداي من علي عليه‌السلام است و تا زنده‌ام همين روش را ادامه‌ خواهم داد. خيلي از ستادهاي شهيد رييسي و آقاي قاليباف براي ما كار مي‌كنند. اين نامزد انتخاباتي سپس بيانيه نهايي خود را اينگونه خواند: هم ميهنان عزيزم! لحظه انتخاب نزديك مي‌شود، نقطه تصميم نهايي و اقدام شما فرا مي‌رسد. براي ايران فرصتي در راه است. فرصتي براي بازگشت به مردم و شنيدن پيام تحول و دوري از وضع خطير موجود. من براي كوتاه كردن دامنه‌هاي تبعيض و تحقير و تحريم به ميدان آمدم. من نيامدم كه خطري ديگر براي ايران شوم. من آمدم تا حكومت صداهايي را كه شنيده نشد، بشنود. آمدم تا با تفاهم و وفاق ملي سخنگو و پيگير خواست همه محرومان و طردشدگان باشم. من ادامه وضع ناعادلانه كنوني را خطر بار و براي مردم غيرقابل تحمل مي‌دانم، بايد با هم نگذاريم كه ايران، روزبه‌روز ناتوان‌تر و ملت شريف و عزيز آن فقيرتر شوند.

وي ادامه داد: من اين روزها گفتني‌هاي بسياري را گفته‌ام و هنوز ناگفتني‌هاي فراواني هم مانده است. اگر با رأي اعتماد شما انتخاب شدم پيگير خواسته‌هاي شما خواهم بود و همچنان در اين راه دروغ نخواهم گفت. رأي شما حق شماست و انتخاب شما تكليفي سنگين براي من. «ذمتي بما اقول رهينه و انا به زعيم» گردنم در گرو گفته‌هايم است. اما با شما هم گفتني‌هايي دارم. با آنها كه نيامدند، با زنان بزرگوار، با دختران و پسران عزيز با اقوام و پيروان اديان و مذاهب، با روستاييان و كشاورزان مظلوم با كارگران و كارآفرينان و اصناف نگران، با كارمندان زحمت كش و فعالان بخش خصوصي، با مدافعان محيط زيست، با اهالي گرانقدر انديشه و دانش و فرهنگ و هنر، با سالمندان و بازنشستگان، با توان‌يابان و معلولان و با ايرانيان دور افتاده از وطن. همه ديديم در مرحله اول انتخابات حدود ۶۰ درصد مردم نيامدند، اين پيام معناداري براي حكومت، جامعه و جريان‌هاي سياسي بود. من صداي اين ترديد، نارضايتي و قهر را پيش از اين شنيده بودم و باز هم مي‌شنوم. آنان از وضع معيشت خود به ستوه آمده‌اند، به وضعيت اداره امور معترض هستند و از آينده بهتر نااميدند. بيشتر آنان به حق، از تبعيض و تحقير و اجبار و فساد و ناكارآمدي به جان آمده‌اند. پزشكيان يادآور شد: غالب شهروندان از داشتن يك زندگي معمولي و بي‌دغدغه محروم شده‌اند و حقوق قانوني‌شان و خواسته‌هاي قديم و جديدشان در عرصه‌هاي مختلف ناديده گرفته شده‌ است. بسياري از آنان از صندوق راي، خود را كنار كشيده‌اند. چون نمي‌خواستند مشاركت شان مصادره به مطلوب شود. من از شما مي‌خواهم كه براي ايران باز روز جمعه ۱۵ تير به صحنه بياييد و انتخاب كنيد. براي من شهروندان همه محترمند چه آنان كه راي داده‌اند و چه آنان كه نداده‌اند. همه ايراني‌اند و ايران از آن همه ايرانيان است. مرا عهديست با جانان كه تا جان در بدن دارم/ هواداران كويش را چو جان خويشتن دارم . عهد همه ما در اين انتخابات خلق فرصتي ديگر براي ايران است كه فقط با شما شدني است.

همچنين مسعود پزشكيان، ۱۳ تيرماه در اجتماع مردم اروميه در خانه جوان اين شهر با قدرداني از استقبال مردم با بيان اينكه در جاي جاي شهر اروميه خاطره دارم، افزود: ما براي مردم و خدمتگزار مردم هستيم. وي ادامه داد: ما يك رنگ و صادقيم و هرگز به مردم پشت نخواهيم كرد. پزشكيان افزود: ما صداي بي‌صدايان خواهيم بود و با قدرت حق آنها را خواهيم گرفت. وي با عرض ارادت به مقام شهدا، سردار سليماني، شهيد باكري و... گفت: مردم ايران انقلابي هستند و شهدا متعلق به همه مردم ايران است. كانديداي چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري اظهار كرد: من فرزند آذربايجان، هرگز به ملت ايران دروغ نخواهم گفت.

با پايان مهلت تبليغات، روز جمعه ملت ايران با حضور پاي صندوق‌هاي راي نامزد پيروز و رييس‌جمهوري آينده ايران را انتخاب خواهند كرد.

ارسال نظر