نقش خودروسازان در استفاده از سیانجی حیاتی است؟!
مجلس شورای اسلامی میتواند نقش حیاتی در تحول صنعت خودروسازی و حفظ منابع ملی ایفا کند. خودروسازان با استفاده از تکنولوژیهای قدیمی و نادیده گرفتن تعهدات خود در تولید خودروهای باکیفیت و بهرهگیری از سیانجی، موجب افزایش مصرف بنزین و واردات آن شدهاند. این وضعیت نه تنها به اقتصاد ملی آسیب میزند، بلکه فرصتهای بهبود زیستمحیطی را نیز از بین میبرد.
گلناز پرتوی مهر|
مجلس شورای اسلامی میتواند نقش حیاتی در تحول صنعت خودروسازی و حفظ منابع ملی ایفا کند. خودروسازان با استفاده از تکنولوژیهای قدیمی و نادیده گرفتن تعهدات خود در تولید خودروهای باکیفیت و بهرهگیری از سیانجی، موجب افزایش مصرف بنزین و واردات آن شدهاند. این وضعیت نه تنها به اقتصاد ملی آسیب میزند، بلکه فرصتهای بهبود زیستمحیطی را نیز از بین میبرد.
احسان عظیمیراد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار «تعادل»، اظهار داشت: خودروسازان در ایران برای تولید خودروهای خود از تکنولوژیهای قدیمی و ناپیشرفته استفاده میکنند. این وضعیت به دلیل انحصاری است که در بازار خودرو وجود دارد، و مردم مجبورند برای همین خودروهایی که با کیفیت و تکنولوژی پایین تولید میشود، صف بکشند و خرید کنند. به همین دلیل، خودروسازان ضرورتی برای تغییر و بهبود در فرآیند تولید خود نمیبینند و ادامه تولید با همین روند فعلی برای آنها سودآور است. این مساله باعث شده است که خودروسازان به سمت تغییر و تحول و تولید خودروهای بهینه و با تکنولوژی پیشرفته نروند.
عظیمیراد خاطرنشان میکند: این خودروهای پرمصرف و با تکنولوژی قدیمی باعث شدهاند که کشور با مشکل ناترازی در تامین بنزین مواجه شود. قبلا ایران به عنوان صادرکننده بنزین فعالیت میکرد، اما اکنون به واردکننده بنزین تبدیل شده است. این وضعیت به ضرر مردم تمام شده است، زیرا هزینههای اضافی واردات بنزین از منابع ملی تامین میشود که میتوانست در زمینههای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: در این شرایط، نیاز به ورود مجلس شورای اسلامی برای دفاع از حقوق مردم و الزام خودروسازان به تغییر و بهبود فرآیندهای تولیدی بیش از پیش احساس میشود. نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این، خودروسازان به تعهدات خود برای تولید خودروهای سیانجی (CNG) نیز عمل نکردهاند. خودروهای سیانجی از نظر زیستمحیطی آلایندگی کمتری دارند و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفهتر هستند. ایران به دلیل دارا بودن منابع گازی فراوان، میتواند از این فرصت بهرهبرداری کرده و به تولید و استفاده از سیانجی روی آورد. استحصال و پالایش سیانجی نسبت به بنزین هزینه کمتری دارد و میتواند کمک بزرگی به کاهش هزینههای سوخت و بهبود وضعیت زیستمحیطی کشور کند. وی ادامه میدهد: با توجه به همه این مسائل، ورود مجلس برای نظارت بر صنعت خودروسازی و الزام به اجرای تغییرات ضروری است. مجلس میتواند با تصویب قوانین و مقررات مناسب، خودروسازان را مجبور به تولید خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی پیشرفتهتر کند و از حقوق مردم دفاع نماید. این اقدام نه تنها به بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کمک میکند، بلکه میتواند به حفظ منابع ملی و بهبود وضعیت اقتصادی و زیستمحیطی کشور نیز منجر شود.
عظیمیراد در پایان افزود: بهطور کلی میتوان گفت مجلس شورای اسلامی میتواند نقش حیاتی در تحول صنعت خودروسازی و حفظ منابع ملی ایفا کند. خودروسازان با استفاده از تکنولوژیهای قدیمی و نادیده گرفتن تعهدات خود در تولید خودروهای باکیفیت و بهرهگیری از سیانجی، موجب افزایش مصرف بنزین و واردات آن شدهاند. این وضعیت نه تنها به اقتصاد ملی آسیب میزند، بلکه فرصتهای بهبود زیستمحیطی را نیز از بین میبرد. با ورود موثر مجلس و تصویب قوانین سختگیرانهتر، میتوان خودروسازان را ملزم به ارتقاء کیفیت تولیدات و استفاده از سوختهای پاکتر کرد، که این امر به حفظ منابع ملی و کاهش آلایندگی کمک شایانی خواهد کرد.