عقب‌نشيني بورس ايران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۰۰:۳۷:۱۱
کد خبر: ۳۱۵۸۴۰
عقب‌نشيني  بورس ايران

فدراسيون بورس‌هاي جهان (WFE) در تازه‌ترين گزارش خود، آمار فعاليت و عملكرد بورس‌هاي عضو اين نهاد در حوزه‌هاي ارزش بازار، تعداد شركت‌هاي پذيرفته‌شده، ارزش معاملات و شاخص‌ها مربوط به چهار ماه نخست ۲۰۲۴ (نيمه دي ماه ۱۴۰۲ تا نيمه فروردين ۱۴۰۳) را منتشر كرد.

فدراسيون بورس‌هاي جهان (WFE) در تازه‌ترين گزارش خود، آمار فعاليت و عملكرد بورس‌هاي عضو اين نهاد در حوزه‌هاي ارزش بازار، تعداد شركت‌هاي پذيرفته‌شده، ارزش معاملات و شاخص‌ها مربوط به چهار ماه نخست ۲۰۲۴ (نيمه دي ماه ۱۴۰۲ تا نيمه فروردين ۱۴۰۳) را منتشر كرد. در اين گزارش، بورس‌هاي جهان در سه منطقه كلي Americas (امريكاي شمالي، مركزي و جنوبي)، APAC (آسيا و اقيانوسيه) و EMEA (اروپا، خاورميانه و آفريقا) تقسيم‌بندي شده و مورد بررسي قرار گرفته‌اند. بازار سهام ايران كه در منطقه سوم قرار دارد، در يك سال گذشته عملكرد مناسبي نداشته است.

Americas

بر اساس آمار صداي بورس، در چهار ماه نخست امسال، اين منطقه به عنوان بزرگ‌ترين منطقه بورسي جهان شاهد تغييرات مهمي بود. در پايان ماه آوريل، ارزش بازار بورس‌هاي اين منطقه با ۱۷.۵ درصد رشد نسبت به آوريل سال گذشته از مرز ۵۶ هزار ميليارد دلار فراتر رفت. بورس نزدك امريكا با ۲۷.۹ درصد رشد، بالاترين افزايش ارزش بازار را ثبت كرد. در پايان چهارمين ماه امسال، ارزش بازار بورس نزدك به بيش از ۲۴.۳ هزار ميليارد دلار رسيد. پس از آن، بورس‌هاي كلمبيا، برزيل و پرو با بيش از ۲۰ درصد رشد، به ترتيب رتبه‌هاي بعدي را كسب كردند. در اين منطقه، بورس شيلي با افت ۱۱.۵ درصدي ارزش بازار روبرو شد و در رتبه نخست زيان‌ديدگان قرار گرفت.
منطقه Americas از نظر ارزش معاملات الكترونيك نيز با رشدي ۸.۳ درصدي روبرو شد و ارزش معاملات سهام در اين منطقه از ۶.۵ هزار ميليارد دلار در ژانويه به بيش از ۷ هزار ميليارد دلار در آوريل افزايش يافت. در اين مدت، بورس كلمبيا با ۹۳.۸ درصد رشد به مقام نخست دست يافت و بورس كاستاريكا شاهد افت ۳۹.۱ درصدي ارزش معاملات ماهانه بود. ارزش معاملات بورس نزدك هم با ۱۲.۶ درصد رشد به بيش از ۲.۵ هزار ميليارد دلار رسيد.
برخلاف دو مورد قبلي، اين منطقه از نظر تعداد شركت‌هاي پذيرفته‌شده، در مجموع عملكرد مثبتي نداشت و تعداد شركت‌هاي بورسي اين منطقه در آوريل امسال نسبت به يك سال قبل با ۲.۹ درصد افت روبرو شد. در حال حاضر ۱۰ هزار و ۶۲۳ شركت بورسي در بازارهاي اين منطقه فعاليت مي‌كنند. در دو جدول زير، خلاصه آمارهاي اين منطقه ارايه شده است.


   APAC

منطقه آسيا-اقيانوسيه با ارزش بازار بيش از ۳۴.۶ هزار ميليارد دلار، دومين منطقه بورسي بزرگ جهان است. در پايان آوريل ۲۰۲۴ ارزش بازار بورس‌هاي اين منطقه نسبت به آوريل سال گذشته رشدي ۲.۳ درصدي را ثبت كرد. در يك سال منتهي به پايان آوريل ۲۰۲۴ بيشترين رشد ارزش بازار به ميزان ۶۱.۲ درصد براي بورس پاكستان ثبت شد. بورس‌هاي هند با ۴۶.۱ درصد، كلمبو با ۳۷.۸ درصد و قزاقستان با ۳۶.۹ درصد رشد ارزش بازار سهام در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در مقابل، ارزش بازار بورس تايلند به ميزان ۱۷.۴ درصد كاهش يافت و رتبه نخست منفي‌هاي منطقه را به خود اختصاص داد.
در پايان آوريل ۲۰۲۴ ارزش معاملات سهام اين منطقه نيز شاهد رشدي ۹ درصدي نسبت به ابتداي سال بود و از ۴۰۱۵ ميليارد دلار به ۴۳۷۶ ميليارد دلار رسيد. در اين مدت، بورس باكو (دومين بورس كوچك منطقه) با افزايش بيش از ۳۹۰۰ درصدي ارزش معاملات روبرو شد و رتبه نخست را كسب كرد. ارزش معاملات سهام اين بورس در پايان آوريل به ۳.۲۷ ميليارد دلار رسيد. بورس كلمبو نيز شاهد رشد ۲۷۰ درصدي ارزش معاملات بود و به رتبه دوم دست يافت. ارزش معاملات اين بورس در ماه آوريل به بيش از ۱۴۱ ميليارد دلار رسيد. در چهار ماه نخست امسال، بورس ملي سهام و مظنه (فرابورس چين) با افت ۴۵.۵ درصدي ارزش معاملات روبرو شد و در رتبه نخست منفي‌ها جاي گرفت. پس از آن، بورس تايلند با افت ۲۰ درصدي ارزش معاملات مواجه شد.
در پايان آوريل ۲۰۲۴ تعداد شركت‌هاي بورسي اين منطقه نسبت به يك سال قبل ۰.۷ درصد افزايش يافت و در مجموع به ۳۱ هزار و ۸۵۶ شركت رسيد. بورس باكو با ۴۲.۱ درصد شاهد بيشترين رشد تعداد شركت در يك سال منتهي به پايان آوريل ۲۰۲۴ بود. پس از آن، بورس هند با افزايش ۱۱.۹ درصدي تعداد شركت‌هاي بورسي روبرو شد. در اين مدت، تعداد شركت‌هاي بورسي بازار فرابورس چين ۵.۴ درصد كاهش يافت و رتبه نخست افت را كسب كرد. در همين حال، تعداد شركت‌هاي بورس ارمنستان به عنوان كوچك‌ترين بورس منطقه بدون تغيير روي عدد ۱۲ شركت ثابت باقي ماند. در دو جدول زير، خلاصه آمارهاي اين منطقه ارايه شده است.

EMEA

اين منطقه در مجموع كمترين ارزش بازار را در مقايسه با دو منطقه ديگر دارد. ارزش بازار بورس‌هاي اين منطقه در پايان آوريل ۲۰۲۴ به رقم ۲۲ هزار و ۵۴۹ ميليارد دلار رسيد كه نسبت يك سال قبل ۱.۶ درصد كاهش نشان مي‌دهد. بورس يورونكست با ارزش بازار بيش از ۶۸۴۵ ميليارد دلار، بزرگ‌ترين بورس منطقه است كه نسبت به يك سال قبل شاهد افت ۰.۶ درصدي ارزش بازار بوده است. در مقابل، بورس‌هاي سيشل و بلغارستان با بيش از ۵۰ درصد افت ارزش بازار، بازندگان اصلي منطقه بودند. فرابورس ايران و بورس تهران نيز به ترتيب شاهد كاهش ۲۲.۹ درصدي و ۱۵.۲ درصدي ارزش معاملات بودند.
ارزش معاملات سهام اين منطقه نيز با افتي يك درصدي روبرو شد و به ۸۳۸ ميليارد دلار رسيد. در پايان آوريل ۲۰۲۴ ارزش معاملات سهام در بورس لوساكا (زامبيا) بيش از ۶۵۶۱ درصد نسبت به يك سال قبل رشد داشت. همچنين ارزش معاملات در بورس‌هاي غنا ۳۰۸ درصد، نايروبي ۲۲۵ درصد و بلاروس ۱۶۳ درصد افزايش يافت. در مقابل، دو بورس سيشل و روآندا با افت ۱۰۰ درصدي آمار معاملات روبرو شدند. فرابورس ايران و بورس تهران نيز به ترتيب شاهد كاهش ۵۵.۸ درصدي و ۱۸.۷ درصدي ارزش معاملات بودند.
تعداد شركت‌هاي بورسي اين منطقه نيز با كاهش ۱.۶ درصدي مواجه شد و در مجموع به ۱۱ هزار و ۱۱۹ شركت رسيد. در سال منتهي به آوريل ۲۰۲۴ فرابورس ايران و بورس عربستان با ۱۳.۱ درصد شاهد بيشترين افزايش تعداد شركت‌هاي بورسي بودند. بورس تهران نيز در اين زمينه با رشد ۱.۶ درصدي مواجه شد. در مقابل، بيشترين كاهش تعداد شركت‌ها را بورس سيشل با ۴۴.۲ درصد ثبت كرد. 

سخن پاياني

در مجموع، در پايان آوريل ۲۰۲۴ ارزش بازار بورس‌هاي جهان نسبت به آوريل سال گذشته بيش از ۱۸ درصد افزايش پيدا كرد و به بيش از ۱۱۳ هزار و ۵۳۸ ميليارد دلار رسيد. در همين مدت، ارزش معاملات الكترونيكي سهام نيز بيش از ۱۶ درصد افزايش يافت و ارزش ماهانه معاملات سهام در پايان چهارمين ماه از سال جاري از مرز ۱۲ هزار و ۲۷۷ ميليارد دلار گذشت. با اين حال، تعداد شركت‌هاي پذيرفته‌شده با كاهشي ۳.۸ درصدي روبرو شد.
موسسه پرايس واترهاوس كوپرز در گزارشي كه ابتداي سال ۲۰۲۴ منتشر كرد، از رشد بيش از ۲۲ درصدي شاخص MSCI جهان در سال گذشته خبر داد و پيش‌بيني كرد كه با توجه به آمار عرضه‌هاي اوليه سهام در سراسر جهان، روند صعودي بازارهاي سهام در سال جاري نيز ادامه پيدا كند. با اين حال، اين موسسه نسبت به خوش‌بيني بيش از حد به افزايش عرضه‌هاي اوليه هشدار داد و تاكيد كرد، همه‌چيز به تثبيت اقتصاد جهان در سطح كلان بستگي دارد.

ارسال نظر