سرپرست اتحاديه آرامستان‌هاي كشور خبر داد

تغيير در نحوه حمل متوفي و صدور گواهي فوت

۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۰۰:۴۳:۰۴
کد خبر: ۳۱۵۸۴۸

سرپرست اتحاديه آرامستان‌هاي كشور با اشاره به تصويب آيين‌نامه جديد آرامستان‌ها و ابلاغ آن از سوي استانداران به شهرداري‌هاي سراسر كشور از تغيير در نحوه حمل متوفي و گواهي فوت خبر داد.

سرپرست اتحاديه آرامستان‌هاي كشور با اشاره به تصويب آيين‌نامه جديد آرامستان‌ها و ابلاغ آن از سوي استانداران به شهرداري‌هاي سراسر كشور از تغيير در نحوه حمل متوفي و گواهي فوت خبر داد. حسين مهدوي دامغاني با اشاره به آيين‌نامه آرامستان‌هاي كشور كه در سال ۱۳۱۹ تدوين شده و طي اين ۸۴ سال از آن سال تاكنون بازنگري و اصلاحي در اين آيين‌نامه صورت نگرفته بود، اظهار كرد: در تابستان سال گذشته بحث و بررسي براي اصلاح و بازنگري اين آيين‌نامه صورت گرفت كه پس از برگزاري حدود ۳۰ جلسه كارشناسي از سوي اتحاديه آرامستان‌هاي كشور با حضور نمايندگان اتحاديه آرامستان‌ها، نمايندگان آرامستان‌هاي شهرداري‌هاي كشور، صاحبنظران و دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط تهيه و با امضاي وزير كشور براي سير مراحل قانوني تصويب و به دولت ارسال شد تا جايگزين آيين نامه مرده‌شويخانه و گورستان مصوب سال ۱۳۱۹ شود. مهدوي دامغاني در گفت‌وگو با ايسنا، يكي از مهم‌ترين مواد اصلاح شده در اين آيين‌نامه را درباره صدور گواهي حمل اموات دانست و اضافه كرد: در آيين‌نامه قبل حمل اموات بدون مستندات قانوني مجاز نبود و گواهي فوت تنها از سوي پزشك صادر مي‌شد.

البته در برخي مواقع خانواده‌هاي متوفي توانايي مالي و امكان آوردن پزشك براي صدور گواهي فوت را نداشتند و در موارد مختلفي هم به ما براي وجود چنين مشكلاتي اعلام مي‌شد و همچنين با توجه به اينكه در بيشتر مواقع نيروهاي اورژانس بر بالاي سر فرد فوت شده حضور پيدا مي‌كرد و علائم حياتي آن را مشخص مي‌كرد، اما اجازه صدور گواهي فوت را نداشتند، اصلاح و تغيير اين ماده از آيين‌نامه مدنظر اتحاديه آرامستان‌هاي كشور قرار گرفت و در نهايت پس از بحث و بررسي‌ها تعيين علائم حياتي متوفي در حال حاضر با گواهي عوامل اورژانس هم امكان‌پذير بوده و تنها جمله عدم «علائم حياتي» قيد مي‌شود. سرپرست اتحاديه آرامستان‌هاي كشور تأكيد كرد: طبق ماده سه آيين‌نامه جديد آرامستان‌هاي كشور حمل متوفي يا فردي كه بنا به گزارش عوامل واحد امدادي فوريت‌هاي پزشكي اورژانس (كارشناس/فن‌ورز (تكنيسين‌اورژانس) فاقد علائم حياتي است، با اخذ مستندات معتبر از قبيل دستور قضايي، گواهي پزشكي فوت يا گزارش عوامل امدادي فوريت‌هاي پزشكي (اورژانس) دائر بر فقدان علائم حياتي، توسط خودروي حمل متوفي انجام مي‌شود. سرپرست اتحاديه آرامستان‌هاي كشور ادامه داد: البته اشخاص مجهول الهويه كه در اماكن و فضاهاي عمومي و گذرگاه‌هاي شهري و روستايي فوت شده‌اند با هماهنگي دستگاه قضايي و انتظامي به منظور صدور جواز دفن، توسط خودروي حمل متوفي به اداره پزشكي قانوني انتقال داده مي‌شود. همچنين اخذ گواهي بهداشت براي حمل متوفي از شهرستاني به شهرستان ديگر يا به خارج كشور براي جلوگيري از انتشار بيماري ضروري است. وي ادامه داد: جهت انتقال متوفي از خارج به داخل نيز داشتن گواهي بهداشت با تأييد وزارت امور خارجه كشور مبدا و نمايندگي وزارت امور خارجه ايران در آن كشور و تأييد شبكه بهداشت مقصد الزامي است.

مهدوي دامغاني اظهار كرد: حمل اجساد متوفيان ناشي از تصادفات رانندگي در خارج از حريم شهرها نيز بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (سازمان اورژانس كشور) است.

ارسال نظر