اپل و يك كرسي بدون راي در هيات‌مديره اوپن‌اي‌آي

۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۰۰:۵۰:۳۶
کد خبر: ۳۱۵۸۵۹

سازنده آيفون پس از ادغام فناوري اوپن‌اي‌آي در اكوسيستم خود از جايگاهي مشابه مايكروسافت در هيات‌مديره بزرگ‌ترين استارت‌آپ هوش مصنوعي جهان برخوردار مي‌شود. مايكروسافت و اپل هركدام از اين پس جايگاهي براي مشاهده و دريافت اطلاعات در هيات‌مديره اوپن‌اي‌آي در اختيار دارند كه البته به با هيچ حق راي يا اعمال نفوذي همراه نيست.

سازنده آيفون پس از ادغام فناوري اوپن‌اي‌آي در اكوسيستم خود از جايگاهي مشابه مايكروسافت در هيات‌مديره بزرگ‌ترين استارت‌آپ هوش مصنوعي جهان برخوردار مي‌شود. مايكروسافت و اپل هركدام از اين پس جايگاهي براي مشاهده و دريافت اطلاعات در هيات‌مديره اوپن‌اي‌آي در اختيار دارند كه البته به با هيچ حق راي يا اعمال نفوذي همراه نيست. به گزارش پيوست به نقل از فايننشال تايمز، هيات‌مديره اوپن‌اي‌آي در بخشي از قرارداد بين دو شركت با اعطاي اين جايگاه به كوپرتينويي‌ها موافقت كرده است. تيم‌كوك، مديرعامل اپل، مي‌گويد اين همكاري بخشي از مجموعه هوش مصنوعي اين شركت را تشكيل مي‌دهد. سازنده آيفون در آخرين مراسم توسعه‌دهندگان خود از بروزرساني‌هاي بزرگي با تكيه بر هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني رونمايي كرد كه براي مثال دستيار صوتي سيري را به شكل قابل توجهي متحول مي‌كند.

فيل شيلر، رييس اپ استور كه از سال ۱۹۹۷ به عنوان يكي از اعضاي تيم مديريت اين شركت فعاليت دارد، جايگاه نماينده اپل در هيات‌مديره اوپن‌اي‌آي را برعهده مي‌گيرد. جايگاه شاهد به شيلر اجازه مي‌دهد تا در جلسات هيات‌مديره اوپن‌اي‌آي حضور يابد اما حق راي در تصميمات را نخواهد داشت. اپل با اين تحولات هم تراز مايكروسافت، بزرگ‌ترين حامي مالي اوپن‌اي‌آي، قرار مي‌گيرد. مايكروسافت تا به اينجاي كار و براساس گزارش‌هاي منتشر شده حدود ۱۳ ميليارد دلار در اوپن‌اي‌آي سرمايه‌گذراي كرده است و منابع رايانشي و ابري گسترده‌اي را در اختيار اين شركت قرار داده است. ردموندي‌ها براساس اين همكاري تا زمان بازپرداخت كامل مبلغ سرمايه‌گذاري خود، نيمي از سود اوپن‌اي‌آي را دريافت مي‌كنند. هيات‌مديره اوپن‌اي‌آي در ماه نوامبر طي اقدامي غيرمنتظره سم آلتمن، مديرعامل شركت، را اخراج كرد و پس بازگشت دوباره آلتمن به جايگاه مديريت، هيات‌مديره اين شركت در ماه مارس به‌طور كامل متحول شد و مايكروسافت از يك جايگاه بدون حق راي در اين هيات‌مديره برخوردار شد. در پي اين تحولات يك هيات نظارتي وظيفه تفحص در اتفاقات منتهي به اخراج سم آلتمن را برعهده گرفت و در گزارش نهايي خود اعلام كرد كه هيچ مدركي مبني بر گمراه كردن سرمايه‌گذاران يا تلاش آلتمن براي عرضه يك محصول غير ايمن پيدا نكرده است. هيات‌مديره جديد اوپن‌اي‌آي سه عضو جديد از جمله فيدجي سيمو، مدير ارشد اجرايي شركت Instacart، دسمون هلمن، رييس سابق بنياد خيريه بيل و ملانيا گيتس و نيكول سليگمن، رييس سابق شركت سوني، را نيز در خود جاي داده است . گزارش‌هاي ديگري نشان مي‌دهد كه اپل علاوه بر اوپن‌اي‌آي، گزينه همكاري با شركت متا در حوزه هوش مصنوعي را نيز بررسي كرده است و احتمال ورود هوش مصنوعي شركت گوگل (جمناي) به اكوسيستم اپل نيز وجود دارد. سازنده آيفون در عصر جديد هوش مصنوعي با رقباي ديرينه خود از جمله الفابت، مايكروسافت، آمازون و متا رقابت مي‌كند. همكاري غول‌هاي فناوري با استارت‌آپ‌هاي هوش مصنوعي از جمله اوپن‌اي‌آي باعث انتقاداتي از لحاظ رقابتي شده و رگولاتور‌هاي ضد انحصار ايالات متحده خواستار اطلاعاتي درمورد روند همكاري اين شركت‌ها با استارت‌آپ‌هاي هوش مصنوعي هستند. با وجود ادغام قابليت‌هاي هوش مصنوعي اوپن‌اي‌آي در اكوسيستم اپل، سازنده آيفون هزينه‌اي براي استفاده از اين فناوري پرداخت نمي‌كند بلكه اوپن‌اي‌آي در ازاي ارايه خدمات خود به ميليون‌ها كاربر اپل دسترسي خواهد داشت. شركت اپل مي‌گويد قابليت‌هاي هوش مصنوعي خود كه «Apple Intelligence» نام دارند را اواخر سال جاري در اختيار كاربران قرار مي‌دهد.

ارسال نظر