دبير انجمن صادركنندگان خدمات فني و مهندسي ايران خبر داد

سبقت شركت‌هاي چيني از ايراني در بازار افغانستان

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۰۲:۲۱:۴۲
کد خبر: ۳۱۵۹۱۶

دبير انجمن صادركنندگان خدمات فني و مهندسي ايران گفت: تلاش افغانستان اين است كه تمام شركت‌هاي خارجي را به بازار خدمات مهندسي به ويژه پروژه‌هاي توسعه‌اي جذب كند و در حال حاضر شركت‌هاي چيني پررنگ‌تر از ساير كشورها از جمله ايران و تركيه در بازار پيمانكاري افغانستان حضور دارند.

دبير انجمن صادركنندگان خدمات فني و مهندسي ايران گفت: تلاش افغانستان اين است كه تمام شركت‌هاي خارجي را به بازار خدمات مهندسي به ويژه پروژه‌هاي توسعه‌اي جذب كند و در حال حاضر شركت‌هاي چيني پررنگ‌تر از ساير كشورها از جمله ايران و تركيه در بازار پيمانكاري افغانستان حضور دارند.

بهمن صالحي جاويد، دبير انجمن صادركنندگان خدمات فني و مهندسي ايران در گفت‌وگو با ايلنا درباره حضور پيمانكاران ايراني در افغانستان و وضعيت صادرات خدمات مهندسي به اين كشور اظهار كرد: از آنجايي كه دولت افغانستان بسيار متزلزل است و هنوز هم از لحاظ سياسي در محافل بين‌المللي به رسميت شناخته نشده است، بنابراين روابط با اين كشور سازمان يافته نيست و به همين دليل ريسك حضور در افغانستان بسيار بالاست.

وي با بيان اينكه حضور در افغانستان با توجه شرايط سياسي اين كشور نه تنها ريسك مالي بلكه ريسك جاني دارد، گفت: در حال حاضر حضور در بازار پيمانكاري افغانستان براي شركت‌هاي مهندسي مقرون به صرفه نيست اما به هر حال برخي از شركت‌ها با قبول اين ريسك‌ها در بازار افغانستان حضور دارند، البته پروژه‌هاي بسيار زيادي براي شركت‌هاي مهندسي در اين بازار وجود دارد، اعم از عمران شهري، برداشت از معادن، راه‌سازي، ريل‌سازي و خطوط حمل و نقل در كريدور شرق – غرب كه در پروژه‌هاي توسعه‌اي تمام دولت‌هاي افغانستان حتي طالبان به اين پروژه‌ها توجه داشتند.

دبير انجمن صادركنندگان خدمات فني و مهندسي ايران ادامه داد: شركت‌هاي مهندسي ايران هم به صورت جسته و گريخته در اين بازار حضور دارد، قرار بود كه بين كشورها توافق تهاتري انجام شود كه در قبال انجام پروژه‌هاي راهسازي دو ميليارد دلار قرارداد تهاتر منعقد و كنسرسيوم پيمانكاري تشكيل شود كه مهم‌ترين پروژه راهسازي هم تكميل كريدور شرق به غرب در افغانستان بوده است. صالحي جاويد با تاكيد بر اينكه افغانستان بازار جذابي براي كشورها نيست، افزود: تلاش افغانستان اين است كه تمام شركت‌هاي خارجي را به بازار خدمات مهندسي به ويژه پروژه‌هاي توسعه‌اي جذب كند و در حال حاضر شركت‌هاي چيني پررنگ‌تر از ساير كشورها از جمله ايران و تركيه در بازار پيمانكاري افغانستان حضور دارند.  وي اظهار كرد: بازار افغانستان به دليل عدم رسميت شناختن دولت اين كشور و به دنبال آن مشكلات در نقل و انتقالات مالي و بانكي براي سرمايه‌گذاران حوزه پيمانكاري جذاب نيست، اين كشور مشمول تحريم‌هايي است كه مزاحم فعاليت در بازار مي‌شود. شايد حوزه بازرگاني و تجارت افغانستان همچنان جذاب و مقرون به صرفه باشد اما بازار پيمانكاري اين كشور بسيار پرريسك است.

پيش از اين، ميراجان سليمان خيل، رييس اتاق بازرگاني افغانستان و ايران در هرات نيز درباره حضور تجاري اندك ايران در افغانستان گفته بود، براي ما افغان‌ها واقعا دردآور است كه در ساليان گذشته همه چالش‌ها و مشكلاتي افغان‌ها بر گرده ايراني‌ها بوده اما امروز حضور تاجران و سرمايه‌گذاران ايراني آن چنان كه بايد در افغانستان پررنگ نيست. در حالي كه اكنون ۱۰۷ شركت چيني در افغانستان فعاليت دارند و به استخراج معادن، نفت و گاز در اين كشور مشغولند. 

وي افزوده بوو: در حال حاضر فرصت‌هاي زيادي در سرمايه‌گذاري در افغانستان نهفته است، بروكراسي‌هاي اداري بسيار كاهش يافته و زمينه براي جذب سرمايه‌گذار آماده است. علاوه بر چيني‌ها، ازبكستاني‌ها، قزاقستاني‌ها و پاكستاني‌ها هم در افغانستان سرمايه‌گذاري كرده‌اند. البته اكنون ايراني‌ها با افغانستان تجارت دارند اما در زمينه‌هاي يادشده در افغانستان سرمايه‌گذاري نكرده‌اند در حالي كه افغانستان سرشار از ذخاير معدني بكر و دست نخورده است و انواع ذخاير فلزات صنعتي و زينتي در خاك اين كشور يافت مي‌شود و اگر ايراني‌ها بخواهند در استخراج اين مواد با افغانستان سرمايه‌گذاري مشترك داشته باشند اتاق مشترك ايران و افغانستان با آنها همكاري لازم را به عمل مي‌آورد.
 رييس اتاق بازرگاني افغانستان و ايران در هرات تصريح كرده بود: بدون هيچ شكي امنيت سرمايه‌گذاري در افغانستان تامين است و اين امنيت برقرار است كه كشورهايي كه پيش‌تر به آنها اشاره كردم در افغانستان سرمايه‌گذاري كرده‌اند. از استقرار امارت اسلامي در افغانستان تاكنون كه به حدود دو سال مي‌رسد ارزش صادرات افغانستان از ۷۰۰ ميليون دلار به دو ميليارد دلار افزايش پيدا كرده و در حال حاضر صادرات افغانستان شامل ۷۱ قلم كالا مي‌شود. 
وي از مواد معدني، خشكبار، كنجد و كشمش به عنوان كالاهايي ياد كرده بود كه بيشترين جذابيت را در بازارهاي خارجي دارند.

ارسال نظر