دور دوم انتخابات با افزايش مشاركت برگزار شد

رهبر انقلاب: مردم با همت بيشتر در اين مرحله كار را تمام كنند

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۰۲:۲۲:۴۸
کد خبر: ۳۱۵۹۱۷
رهبر انقلاب: مردم با همت بيشتر در اين مرحله كار را تمام كنند

بر اساس برنامه‌ريزي اعلام شده از سوي وزارت كشور، روز گذشته دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري در سراسر ايران و دفاتر سفارت يا حافظ منافع جمهوري اسلامي در سراسر جهان برگزار شد. مانند دور قبل نخستين آرا در كشورهاي شرق آسيا و استراليا به صندوق ريخته شد و سپس از ساعت هشت صبح به شكل سراسري انتخابات در سراسر ايران رسما كليد خورد.

بر اساس برنامه‌ريزي اعلام شده از سوي وزارت كشور، روز گذشته دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري در سراسر ايران و دفاتر سفارت يا حافظ منافع جمهوري اسلامي در سراسر جهان برگزار شد. مانند دور قبل نخستين آرا در كشورهاي شرق آسيا و استراليا به صندوق ريخته شد و سپس از ساعت هشت صبح به شكل سراسري انتخابات در سراسر ايران رسما كليد خورد.

مقام معظم رهبري مانند تمامي انتخابات‌هاي گذشته ديروز نيز در دقايق ابتدايي آغاز فرايند راي‌گيري، راي خود را به صندوق انداختند. رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به برخي گزارش‌ها مبني بر افزايش شوق و علاقه مردم در اين مرحله از انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد كردند: اگر اينگونه باشد خرسند كننده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پس از انداختن راي خود در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را يك روز خوب و روز فعال شدن مردم براي يك امر مهم سياسي دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزيزمان با همت بيشتر در مرحله دوم و حضور در پاي صندوق‌هاي رأي و انتخاب بهترين، كار را در اين مرحله تمام مي‌كنند تا فردا شنبه رييس‌جمهورمان را داشته باشيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به برخي گزارش‌ها مبني بر افزايش شوق و علاقه مردم در اين مرحله از انتخابات رياست‌جمهوري افزودند: اگر اينگونه باشد خرسند كننده است و اميدواريم خداوند متعال ملت را موفق و كشور را آباد كند و همه كساني را كه در اين مسير زحمت مي‌كشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

روز گذشته بسياري از مقامات سياسي فعلي و سابق كشور نيز با حضور در محل‌هاي اخذ راي، در انتخابات رياست‌جمهوري مشاركت كردند. همچنين دو نامزد اصلي انتخابات نيز صبح روز گذشته راي خود را به صندوق انداختند. مسعود پزشكيان با حضور در مدرسه عاشوراي شهر قدس در انتخابات شركت كرد. محمدجواد ظريف، اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري را همراهي مي‌كرد. سعيد جليلي با حضور در مسجد جامع قرچك، در مرحله دوم چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، شركت كرد. محسن منصوري اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري را همراهي مي‌كرد.

سيد محمد خاتمي با حضور در حسينيه جماران در انتخابات شركت كرد. او در صحبت‌هايي كوتاه از مردم خواست تا با استفاده از فرصت به وجود آمده و مشاركت در انتخابات، راه را بر نااميدي در آينده از عدم مشاركت ببندند. حسن روحاني، رييس دولت اعتدال نيز با حضور در يكي از مدارس منطقه يك تهران، رسما در انتخابات مشاركت كرد.

حسن خميني نيز راي خود را در حسينيه جماران به صندوق انداخت. حجت‌الاسلام سيدحسن خميني بعد از شركت در مرحله دوم انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري در حسينيه جماران در جمع خبرنگاران گفت: بسيار اميدوارم كه امروز مشاركت بيشتر از قبل باشد كه گزارش‌ها و نظرسنجي‌ها هم چنين چيزي را مي‌گويد. وي با ابراز اميدواري از حضور پرشكوه مردم در انتخابات گفت: اميدوارم مردم با انتخاب يك رييس‌جمهور قوي بتوانند آينده خود را بهتر بسازند. نوه بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ادامه داد: راي بالاي مردم در اصل مشاركت و شخص رييس‌جمهور آينده بسيار اثرگذار است پس شركت در انتخابات را جدي گرفته و امروز را به جشن ملي تبديل كنيم. وي افزود: فردا روز وفاق است و بايد اختلافات در دوران رقابت‌ها كنار گذاشته شده و به هر كسي كه رييس‌جمهور مي‌شود، براي رفع مشكلات كمك شود. سيدحسن خميني در پايان از مردم براي شركت در انتخابات دعوت كرد و گفت كه كارآمدي نظام جمهوري اسلامي مهم‌ترين هدفي است كه همه بايد دنبال كنند.

روز گذشته مقامات دولت كه مسووليت برگزاري انتخابات را بر عهده دارند نيز از افزايش مشاركت مردم در همان ساعات ابتدايي اخذ راي سخن گفتند. سرپرست رياست‌جمهوري با اشاره به حضور بيشتر مردم پاي صندوق‌هاي راي به نسبت هفته گذشته گفت: اميدوارم اين شور و شوق همچنان ادامه يابد و شاهد يك رقابت سالم و مفيد باشيم. محمد مخبر در گفت‌وگويي، برگزاري دو دوره انتخابات زودهنگام در اين فرصت كوتاه را يكي از دستاوردهاي مهم دولت سيزدهم خواند و تاكيد كرد: چند هزار نفر به صورت مستمر و فوق‌العاده در طول يك ماه گذشته پاي كار بودند تا اين انتخابات مهم در سراسر كشور با صحت، سلامت و امنيت كامل برگزار شود. وي با توجه به حضور بيشتر مردم در پاي صندوق‌هاي راي به نسبت هفته گذشته اظهار كرد: اميدوارم اين شور و شوق همچنان ادامه يابد و شاهد يك رقابت سالم و مفيد باشيم.

سرپرست رياست‌جمهوري همچنين در بازديد از بخش‌هاي مختلف ستاد انتخابات كشور، در حوزه‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري، امنيت، ارتباطات، نظارت و هماهنگي در جريان جزئيات كامل برگزاري دور دوم انتخابات قرار گرفت و از زحمات همه دست‌اندركاران تشكر و قدرداني كرد. وي همچنين ضمن گفت‌وگوي رو در رو با نمايندگان دو كانديدا كه در ستاد انتخابات كشور مستقر هستند، بر تلاش دولت براي صيانت از آرا مردم تاكيد و اطمينان خاطر داد كه ستاد انتخابات وزارت كشور و ساير دستگاه‌هاي مسوول بدون هيچ‌گونه جهت‌گيري، بر سلامت انتخابات نظارت كامل دارند. سرپرست رياست‌جمهوري پس از اين بازديد با حضور در شعب راي مسجد امام صادق (ع) صادقيه و مسجد النبي (ص) نارمك در سطح شهر تهران، با مسوولان اجرايي صندوق‌ها و همچنين بصورت رو در رو با مردم و راي‌دهندگان به گفت‌وگو پرداخت و وضعيت ميداني راي‌گيري در حوزه‌هاي مختلف را مورد بررسي قرار داد.

همچنين سخنگوي شوراي نگهبان از مردم خواست تا راي دادن خود را به ساعات انتهايي موكول نكنند. هادي طحان نظيف عضو حقوقدان و سخنگوي شوراي نگهبان در جريان برگزاري انتخابات مرحله دوم چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد مركزي نظارت بر انتخابات اظهار كرد: از ساعت ۸ صبح آغاز راي‌گيري را در شعب سراسر كشور داشتيم و به موازات آن در بيش از ۹۵ كشور انتخابات در حال برگزاري است. وي افزود: همكاران من در ستاد مركزي نظارت بر انتخابات در كارگروه‌هاي شش گانه‌اي تمام استان‌هاي كشور را پوشش مي‌دهند و هر گزارشي كه از سامانه مردم ناظر و همچنين ناظران شوراي نگهبان از شعب اخذ راي دريافت مي‌كنند، پيگيري مي‌كنند و تا حصول نتيجه اقدامات لازم در مورد آن انجام مي‌شود. سخنگوي شوراي نگهبان گفت: تاكيد ما همواره بر اين بوده كه گزارشاتي كه از سوي مردم و همچنين نماينده‌هاي كانديداها ارسال مي‌شود، گزارش‌هاي مستندي باشد كه امكان پيگيري در مورد آنها وجود داشته باشد. از صبح تاكنون گزارشات جزئي واصل شده و همكاران ما تك تك آنها را بررسي و اقدامات لازم در خصوص آنها انجام شده است با نكته جدي و خاصي مواجه نبوديم، اما بر اساس وظيفه نظارتي، بايد اين موضوعات را پيگيري كنيم. وي همچنين تصريح كرد: اين اطمينان را به ملت عزيز مي‌دهيم كه صيانت از آراي تك تك مردم را در دستور كار خود داشته باشيم. از ملت عزيز ايران خواهش مي‌كنيم كه راي دادن خود را به ساعات انتهايي موكول نكنند و در ساعات ظهر كه شايد شعب اخذ راي با تراكم كمتري مواجه باشند مراجعه كنند و آراي خود را به صندوق‌هاي اخذ راي بسپارند.

سخنگوي ستاد انتخابات كشور گفت: گزارش‌هاي دريافتي حاكي از افزايش مشاركت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است.محسن اسلامي در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات كشور اظهار كرد: ستاد انتخابات كشور از مردم ايران به دليل حضور در پاي صندوق‌هاي رأي در ساعات اوليه اخذ رأي تشكر مي‌كند.
وي گفت: گزارش‌هاي دريافتي حاكي از افزايش مشاركت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است. سخنگوي ستاد انتخابات كشور با اشاره به اطلاعيه شماره ۱۴ وزارت كشور، يادآور شد: مطابق قانون، نمايندگان نامزدها در شعب اخذ راي حق تبليغ له يا عليه هيچ يك از نامزدها و يا دخالت در كار هيات‌هاي اخذ راي، بازرسان و ناظران شوراي نگهبان را ندارند و در صورت تخلف از حوزه اخذ راي اخراج مي‌شوند.

نماينده ستاد پزشكيان در حسينيه ارشاد تهران، تاكيد كرد: انتخابات در امنيت در حسينيه ارشاد در حال برگزاري است و مردم مشاركت بيشتري نسبت به هفته گذشته در انتخابات داشتند. طيبه موسوي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به فرآيند برگزاري انتخابات در حسينيه ارشاد تهران، بيان كرد: از ساعتي كه بنده در اينجا حضور داشتم مشاركت مردم بالا بود. نسبت به هفته پيش جمعيت بيشتري در حسينيه حضور داشتند. امروز از صبح تاكنون صندوق‌هاي راي مشغول اخذ راي از مردم بودند. وي اظهار كرد: براي تامين امنيت انتخابات نيز از اين هفته اجازه نمي‌دادند حتي ناظرها در پشت صندوق‌هاي اخذ راي حضور پيدا كنند. ظاهرا مردم زودتر اقدام كرده و پاي صندوق‌هاي راي حضور پيدا كردند. نماينده ستاد پزشكيان در حسينيه ارشاد تهران، تصريح كرد: ظاهرا اين شلوغي براي اين است كه خيلي از افرادي كه راي خاموش بودند اكنون برخاسته و پاي صندوق‌هاي راي حضور يافتند. هر اصلاحي جز صندوق راي راهي ندارد.

مقامات روز گذشته آخرين تلاش‌هاي خود براي افزايش مشاركت در انتخابات را نيز انجام دادند. محمد جواد ظريف با اسال ويديويي و در خواست از مردم براي راي دادن نوشت: «آينده ما و فرزندانمان در گرو انتخاب ماست.منتظر غروب نشويم. با رأي خود، روزي نو را فرياد كنيم.» وي در پيام ويديويي گفت: كساني كه هنوز راي نداده ايد جمعه قبل با راي ندادن پيامي را ارسال كرديد، مي‌دانم كه ناراضي هستيد / مي‌دانم كه در گذشته امثال من نتوانستيم خواسته‌هاي شما را برآورده كنيم. ظريف در ادامه گفت: مي‌دانم كه فكر مي‌كنيد چه فرقي مي‌كند چه كسي رييس‌جمهور باشد، اما توجه كنيد كه امشب تكليف 8 سال آينده و شايد بيشتر مشخص مي‌شود. وي افزود: راه نشان دادن نارضايتي مدني راي دادن است، راي دادن به كسي كه مورد نظر شماست. نشستن در خانه يعني راي آوردن كسي كه مورد نظر شما نيست. يك راي شما براي آينده خودتان و بچه‌هاي شما مهم است. به راه باديه رفتن به از نشستن باطل / اگر مراد نيابم به قدر وسع بكوشم.

همچنين رييس‌قوه قضاييه گفت: رييس‌جمهور رييس شوراي عالي فرهنگي كشور است و اگر كساني نسبت به مسائل فرهنگي كشور نقطه‌نظراتي داشته باشند و به دنبال اصلاح يا ارتقاي فرهنگ هستند بايد بدانند كه رييس‌جمهور در اين زمينه بسيار تاثيرگذار است. غلامحسين محسني‌اژه‌اي رييس قوه قضاييه پس از شركت در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري در مسجد لرزاده، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: امروز روز جمعه روز ۱۵ تيرماه، روز سرنوشت‌سازي براي كشور است. رييس‌جمهور هرچقدر با آراي بالاتري انتخاب شود از پشتوانه بيشتر مردمي برخوردار است و مقام اول اجرايي كشور مي‌تواند برنامه‌هايي كه دارد را بهتر و سريع‌تر به اجرا برساند. محسني اژه‌اي خاطرنشان كرد: اگر ما با ديد ملي، ديني و سياسي نگاه كنيم و اگر نسبت به سرنوشت و پيشرفت كشورمان و رفع مشكلات نظر داريم بايد امروز به صورت گسترده در انتخابات شركت كنيم و به فردي كه به عنوان كانديداي اصلح تشخيص داده‌ايم، راي دهيم.

وي افزود: استحضار داريد كه رييس‌جمهور رييس شوراي عالي فضاي مجازي است، يعني كسانيكه به فضاي مجازي چه از جنبه‌هاي فرصتي و چه از جنبه‌هاي تهديدي نگاه مي‌كنند، رييس‌جمهور مي‌تواند در اين زمينه تاثيرگذار باشد. رييس‌جمهور رييس شوراي عالي فرهنگي كشور است و اگر كساني نسبت به مسائل فرهنگي كشور نقطه‌نظراتي داشته باشند و به دنبال اصلاح يا ارتقاي فرهنگ هستند بايد بدانند كه رييس‌جمهور در اين زمينه بسيار تاثيرگذار است. رييس‌جمهور رييس شوراي عالي اقتصاد است و اگر امروز مردم نسبت به مسائل اقتصادي كشور و رفع مشكلات و محدوديت‌هايي كه در كشور با آن مواجه هستيم، دغدغه دارند رييس‌جمهور مي‌تواند موثر باشد. رييس قوه‌قضاييه گفت: رييس‌جمهور رييس شوراي عالي امنيت كشور است، رييس‌جمهور مسوول اجراي قانون اساسي است، يك اصل اساسي در قانون اساسي حقوق مردم است و رييس‌جمهور مي‌تواند در زمينه احقاق حقوق مردم تلاش كند. بنابراين بسيار روشن است كه امروز، روز بسيار مهمي است و ان‌شاالله مردم براي رفع بسياري از مشكلات و گرفتاري‌هايي كه به نظر خودشان مي‌رسد و يا براي برداشتن گام‌هاي بلندتر در جهت پيشرفت كشور، در انتخابات شركت كنند و راي خود را به صندوق بيندازند.

با پايان رسمي فرآيند انتخابات، شمارش آرا از سوي ستاد انتخابات كشور آغاز شده و احتمالا در چند مرحله منتشر خواهد شد. پيش‌بيني مي‌شود كه روز شنبه، منتخب مردم ايران براي رياست‌جمهوري اسلامي ايران معرفي شود. در هفته‌هاي آتي رييس‌جمهور منتخب بايد با حضور در مراسم تنفيذ از سوي رهبر انقلاب و تحليف در مجلس شوراي اسلامي كار خود را آغاز كند و نخستين گام معرفي وزراي پيشنهادي به مجلس شوراي اسلامي براي اخذ راي اعتماد خواهد بود.

ارسال نظر