امام جمعه موقت تهران:

نامزدها و هواداران‌شان از نتيجه انتخابات تمكين كنند

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۰۲:۲۴:۰۹
کد خبر: ۳۱۵۹۱۸

امام جمعه موقت تهران گفت: از آنجايي كه پيروزي رييس‌جمهور با اكثريت نسبي مشخص مي‌شود، هم نامزدها و هم هواداران و هم مردم بايد از نتيجه تمكين كنند و اگر اعتراضي دارند از مسير قانوني دنبال كنند. نامزدها و هوادارانشان بايد در شادي‌هايي كه بعد از اعلام نتايج مي‌خواهند انجام دهند، حرمت ماه محرم را هم حفظ كنند.

امام جمعه موقت تهران گفت: از آنجايي كه پيروزي رييس‌جمهور با اكثريت نسبي مشخص مي‌شود، هم نامزدها و هم هواداران و هم مردم بايد از نتيجه تمكين كنند و اگر اعتراضي دارند از مسير قانوني دنبال كنند. نامزدها و هوادارانشان بايد در شادي‌هايي كه بعد از اعلام نتايج مي‌خواهند انجام دهند، حرمت ماه محرم را هم حفظ كنند.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علي اكبري در خطبه‌هاي نماز جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ با بيان اينكه به دليل همزماني چهلمين روز شهادت، شهداي خدمت با انتخابات شايد آنطور كه بايد از ايشان تجليل نشد، گفت: رييس‌جمهور شهيد اهل صفا و سحر و تهجد و داراي روحيه جهادي و به‌شدت مردمي و ولايتمدار بود. ايشان در سيره مديريتي نيز وجوه ويژه‌اي به نمايش گذاشت. حضور با طراوت در ميدان و شجاعت در اعلام مواضع از افتخاراتي است كه ايشان داشت. وي ادامه داد: حاصل دوره مديريتي شهيد رييسي دستاوردهايي است كه در طول حدود سه سال براي ايران حاصل شد.

حاج علي اكبري در ادامه خاطرنشان كرد: اين مرد عزيز تلاش زيادي كرد تا طرح‌هاي نيمه كاره و پروژه‌هاي زمين خورده را كه شايد اقداماتش هم ديده نشد، فعال كند. اميدوارم الگوي شهيد خدمت هميشه مد نظر دستگاه اجرايي كشور باشد. هرچند كه در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي بي‌مهري‌هايي نسبت به برخي خدمات دولت خدمت و بسياري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي شد و اقدامات ناديده گرفته شد. خطيب نماز جمعه تهران همچنين گفت: امروز روز پيمان با حضرت وليعصر (عج) و ولي فقيه زمان و تجديد پيمان با خون مطهر شهدا و روز همبستگي ملي و نشاط و حيات سياسي ملت ايران است.

وي ابراز اميدواري كرد كه مردم با حضور پرشورشان پاي صندوق‌هاي راي كار را تمام كنند.

امام جمعه موقت تهران در توصيه‌اي به رييس‌جمهور آينده ايران گفت: فرداي روز راي‌گيري آغاز رفاقت‌هاي ملي براي تحقق آرمان‌ها و شعارهاست. رييس‌جمهور آينده بايد خودش را براي تعهدات بسيار سنگين ۴ سال آينده آماده كند. او بايد به ميثاق ملي ايرانيان و آرمان‌هاي امام و شهدا و قانون اساسي و سياست‌هاي كلي نظام و برنامه هفتم توسعه و دو شهيد جمهور يعني رجايي و رييسي پايبند باشد.

علي اكبري ادامه داد: رييس‌جمهور آينده وامدار غدير، امامت، ولي امر مسلمين و ملت فهيم ايران است. او بايد به سرعت از پوسته انتخاباتي خارج شود و با يارانش عازم ميدان خدمت شود و كابينه جهادي، مومن، كاري و اهل ايمان و تقوا تشكيل دهد.

رييس‌جمهور منتخب بايد كلماتي چون «نمي‌شود»، «نمي‌توانيم»، «نگذاشتند» و «اختيار ندارم» را از قاموس سخنانش كنار بگذارد. هر دو نامزد محترم وعده‌هاي متعددي در رقابت‌هاي انتخاباتي شان دادند كه بايد آنها را عملياتي كنند.

حاج علي اكبري خطاب به هواداران نامزدهاي انتخابات گفت: پيروز اين انتخابات و شنبه آتي را فرداي وحدت قرار دهيد. از آنجايي كه پيروزي رييس‌جمهور با اكثريت نسبي مشخص مي‌شود، هم نامزدها و هم هواداران و هم مردم بايد از نتيجه تمكين كنند و اگر اعتراضي دارند از مسير قانوني دنبال كنند. نامزدها و هوادارانشان بايد در شادي‌هايي كه بعد از اعلام نتايج مي‌خواهند انجام دهند حرمت ماه محرم را هم حفظ كنند.

وي در خطبه‌هاي اول نماز جمعه تهران نيز خاطرنشان كرد: هيچ چيز اين عالم از نگاه و نظر خدا مخفي و پنهان نيست. بنيان تقوا درك همين معناست كه رفتار و گفتار و انديشه‌هاي ما از خدا پنهان نيست.

خطيب نماز جمعه تهران ادامه داد: مومنان رفتارشان با ساير انسان‌ها بايد بر اساس قاعده سلامت و امنيت باشد. اين ويژگي كف خصوصيات مومنان است.

حاج علي اكبري با اشاره به انتخابات امروز گفت: هر فرد مسلمان در برابر امت اسلام مسووليت دارد. انتخابات به كل حكومت اسلامي مرتبط است كه به آن امر جامع گفته مي‌شود. تحقق اين مساله با حضور همه يا بخش عمده‌اي از جامعه صورت مي‌گيرد. اينگونه امور معمولاً از سوي امام امت فراخوان مي‌شود و امت لبيك مي‌گويند.

وي ادامه داد: وقتي صحبت از حيات و عزت و آبروي ملي و امت اسلامي و ساختن پايه‌هاي قدرت در نظام اسلامي در ميان است، چنين امري امر جامع است، بنابراين بايد به مساله‌اي كه به حيات امت مرتبط است، پاسخ داده شود. حضور در انتخابات، در جبهه‌ها و حين حوادث طبيعي از جمله اموري است كه به آنها امر جامع گفته مي‌شود. حاج علي اكبري با اشاره به نظام سياسي اسلام گفت: نظام سياسي اسلام بر پايه خواست و حضور و همكاري مردم شكل مي‌گيرد. حضرت امير عليه السلام بيان كردند: «اگر مردم جمع نمي‌شدند و حجت درست نمي‌شد من به ميدان خلافت و مديريت جامعه نمي‌آمدم.» در فلسفه سياسي اسلام اين امر بسيار حياتي است. اين معنا در انتخابات جلوه اساسي پيدا مي‌كند. در عرف سياسي جهان نيز انتخابات مساله نهادينه شده‌اي است.

امام جمعه موقت تهران حضور مردم در انتخابات را موجب تضمين آينده آنان دانست و گفت: امام راحل، مقام معظم رهبري و بعضي از مراجع فتواي بسيار روشني نسبت به حضور مردم در انتخابات دارند. آنان حضور در انتخابات را همچون خواندن نماز از وجوب شرعي مي‌دانند، البته واجب راحتي است فقط كافيست كه مردم كارت ملي خود را بردارند و پاي صندوق حاضر شوند و راي خود را به صندوق‌ها بيندازند.

حاج علي اكبري ادامه داد: اين كارِ راحت در نگاه خداوند بسيار بزرگ است. امروز مردم با حضورشان پاي صندوق‌هاي راي قوه مجريه را به اهلش خواهند سپرد. هر كس كه ايران را دوست داشته باشد بر او تكليف است كه به عنوان يك واجب ملي رايش را به صندوق‌ها بيندازد تا شكوه ملي و اقتدار بين‌المللي به توفيق الهي نصيب ملت و دولت آينده شود.

ارسال نظر