وزير نيرو:

۲۰ پيشنهاد ايران در شانگهاي به تصويب رسيد

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۰۲:۳۱:۴۲
کد خبر: ۳۱۵۹۲۴

وزير نيرو گفت: طي سه سال كشوري كه در معادلات انرژي جهان به‌طور كامل حذف شده بود به طراح بسته انرژي سازمان شانگهاي تبديل شد. به گزارش مهر، علي‌اكبر محرابيان وزير نيرو در آيين افتتاح آخرين قسمت سخت‌افزاري طرح احياي درياچه اروميه اظهار كرد: ما براي تعيين خشكسالي يا ترسالي نه از آمار يك روز و يك ماه بلكه به آمار ۳۶ ماهه اشاره مي‌كنيم. در ۳۶ ماهه منتهي به امروز، شرايط بارشي به مراتب سخت‌تر از ۳۶ ماه منتهي به شهريور سال ۱۴۰۰ است اما امروز شرايط كشور در حوزه برق و آب زمين تا آسمان تفاوت دارد.

وزير نيرو گفت: طي سه سال كشوري كه در معادلات انرژي جهان به‌طور كامل حذف شده بود به طراح بسته انرژي سازمان شانگهاي تبديل شد. به گزارش مهر، علي‌اكبر محرابيان وزير نيرو در آيين افتتاح آخرين قسمت سخت‌افزاري طرح احياي درياچه اروميه اظهار كرد: ما براي تعيين خشكسالي يا ترسالي نه از آمار يك روز و يك ماه بلكه به آمار ۳۶ ماهه اشاره مي‌كنيم. در ۳۶ ماهه منتهي به امروز، شرايط بارشي به مراتب سخت‌تر از ۳۶ ماه منتهي به شهريور سال ۱۴۰۰ است اما امروز شرايط كشور در حوزه برق و آب زمين تا آسمان تفاوت دارد. محرابيان با اشاره به شرايط كشور در شهريور ۱۴۰۰ گفت: مردم ما فراموش نكردند كه ۱۶ استان كشور با شرايط خطير تنش آبي دست و پنجه نرم مي‌كرد و روزانه شاهد اعتراضات و تجمعات گسترده بوديم، مردم ما خوزستان و شرايط كرخه در تابستان ۱۴۰۰ را فراموش نكردند. در مساله برق جداول خاموشي مساله مردم نبود، بلكه خاموشي خارج از برنامه به مساله بدل شده بود.

وي افزود: در دوران كرونا و دوران سخت تابستان ۱۴۰۰ بخشي از مردم با خريد دستگاه ونتيلاتور از مريض خود در خانه مراقبت مي‌كردند و قطعي برق در آن زمان چه مصائب بزرگي براي مردم كشور ايجاد كرد.

محرابيان با اشاره به جمله شهيد رييسي مبني بر اينكه پيشرفت كشور را معطل اخم و لبخند بيگانه نمي‌كنيم، گفت: اين نگاه شهيد رييسي سبب شد تا طرح‌هايي كه ساليان سال در پيشرفت ۲۰ درصد و ۴۰ درصد خاك مي‌خورد، دوباره فعال شود، كاروان افتتاح به راه افتاد، استان به استان، شهر به شهر و روستا به روستا مسائل حل شد و اين حاصل نگاه به درون و استفاده از ظرفيت‌هاي ديپلماسي براي كشور است.

عضو كابينه دولت سيزدهم تاكيد كرد: با تغيير دست‌فرمان ديپلماسي، از اين ظرفيت براي رشد و پيشرفت و ايجاد رفاه ملت ايران حداكثر استفاده انجام شد.

‌وي ادامه داد: در حوزه انرژي و در پايان دولت دوازدهم ايران به عنوان بزرگ‌ترين دارنده ذخاير انرژي جهان از معادلات انرژي جهان حذف شده بود. محرابيان گفت: همه نزديك به صفر شدن صادرات نفت را در پايان دولت دوازدهم فراموش نكردند.

اين مقام مسوول گفت: اما امروز ايران به نقش خود در حوزه انرژي دنيا بازگشته است، بنده دو هفته گذشته در اجلاس وزراي انرژي شانگهاي شركت كردم، در آن اجلاس ايران به واسطه توان فني و تخصصي بي‌نظير خود، ۲۰ پيشنهاد را روي ميز گذاشت كه از اين ۲۰ پيشنهاد ۱۹ پيشنهاد به‌طور كامل در سند توسعه انرژي شانگهاي به تصويب رسيد و ماند يك پيشنهاد كه تنها هند با آن مخالفت داشت اما همان پيشنهاد هم با كامنت مخالفت مصر در سند تصويب شد.

وزير نيرو خاطرنشان كرد: طي سه سال كشوري كه در معادلات انرژي جهان به‌طور كامل حذف شده بود به طراح بسته انرژي سازمان شانگهاي تبديل شد، وقتي از شانگهاي حرف مي زنيم منظور از كشورهايي است كه نصف جمعيت جهان را در خود جاي داده و بزرگ‌ترين صادر كننده و وارد كننده انرژي دنيا هستند.

وي افزود: ما از ديپلماسي رشد، رفاه و پيشرفت مطالبه داشتيم، ما ديپلماسي را براي توقف استفاده نمي‌خواستيم و آن را به ابزار سلطه چند كشور متخاصم محدود نمي‌كرديم.

محرابيان گفت: مردم ما خواستار قدرت هرچه بيشتر ايران هستند و امیدواریم راهي كه شهيد جمهور شهيد رييسي آغاز كرد، با قدرت بيشتر ادامه پيدا كند.