تاخير واكنش بازار به سياست‌هاي اقتصادي

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۰۲:۴۷:۰۲
کد خبر: ۳۱۵۹۳۱
تاخير واكنش بازار به سياست‌هاي اقتصادي

در حالي بانك مركزي سياست‌هاي انبساطي را آغاز كرده است. اما هنوز سهامداران بورس درگير مسائل سياسي شده‌اند. به همين دليل واكنش بازار به سياست‌هاي اقتصادي به زودي نمايان خواهد شد. بازار شرطي شده است.

در حالي بانك مركزي سياست‌هاي انبساطي را آغاز كرده است. اما هنوز سهامداران بورس درگير مسائل سياسي شده‌اند. به همين دليل واكنش بازار به سياست‌هاي اقتصادي به زودي نمايان خواهد شد. بازار شرطي شده است. بازار به سياست‌هاي اقتصادي واكنش ندارد، زيرا در حال حاضر بازار بيشتر از ندانستن و مطلع نبودن از برنامه دو كانديدا ابهام دارد. فشار فروش در حال حاضر در بازار بيشتر حس مي‌شود.

كار بازار بسيار سخت و دشوار است چرا كه بين اين كشاكش و جدال خوشبيني و بدبيني قرار گرفته است. برخي فعالان بازار سهام معتقدند كه شايد در كوتاه‌مدت بازار با دولت جديد وضعيت بهتري را تجربه كند اما تجربه نشان داده در ميان مدت و بلندمدت اعمال سياست‌هاي سختگيرانه و ضدسرمايه و توليد رشد آن متوقف مي‌شود.

شايد در كوتاه‌مدت يك صعود موقت را داشته باشيم. اما مشكلات بازار در بلندمدت و ميان مدت بيشتر خواهد شد.

 

تاثير زنجيره تورم به همراه افزايش نرخ ارز

زنجيره تورم به همراه افزايش نرخ ارز اثر زيادي به بازار خواهد داشت. در اين حالت سيگنال تورم چيزي است كه در نهايت موجب رشد بازار مي‌شود. شايد در كوتاه‌مدت مشكلاتي را ايجاد كند اما در مدت زمان كوتاهي همه‌چيز با تورم ايجاد شده دوباره به منطق خود باز مي‌گردد.

دماسنج بازار در اين ميان چه خواهد بود و چه وزنه‌اي برقرار است و سهامداران چه بايد بكنند وابسته به بحث سياسي است. فارغ از بحث انتخابات چند اتفاق همچون رشد نرخ ارز در حال وقوع است كه مي‌تواند زمينه بستري مناسب و منطقي براي حركت بازار را فراهم آورد.

پويان مظفري معتقد است كه با شروع شدن فصل مجامع نكات جالبي در مجامع مطرح مي‌شود كه اين نكات مي‌توانند جهت بازار را مشخص كنند. اصلي‌ترين نكات مطرح شده در مجامع مشكل در تخصيص ارز، قطعي گاز و برق صنايع بود. اما در همه مجامع با توجه به فروش‌هاي سه ماهه بهار امسال اميدواري به سودآوري در سال جاري بسيار بالاتر است. اين موضوع در گزارش‌هاي بهار هم خودشان را نشان دادند.

در حال حاضر چرخش بزرگ بانك مركزي در اعمال سياست‌هاي انبساطي كه منجر به افت و كاهش نرخ سود شده در مهم‌ترين محرك بازار سهام مي‌دانند. همچنين افزايش نرخ دلار نيما كه از ۴۳ گذشته و با اينكه سرعت كمي دارد اما در همين مدت اخير رشد ۲ درصدي را تجربه كرده است. ادامه اين رشد حتي با همين دست فرمان ضعيف هم مي‌تواند شرايط نرمال منطقي را براي بازار رقم بزند.

پويان مظفري، تحليلگر با تاكيد بر اينكه ارزش معاملات خرد سهام بورس ناشي از باز شدن دامنه نوسان بازار است به بازار گفت: با شروع شدن فصل مجامع نكات جالبي در مجامع مطرح مي‌شود كه اين نكات مي‌توانند جهت بازار را مشخص كنند. اصلي‌ترين نكات مطرح شده در مجامع مشكل در تخصيص ارز، قطعي گاز و برق صنايع بود. اما در همه مجامع با توجه به فروش‌هاي سه ماهه بهار امسال اميدواري به سودآوري در سال جاري بسيار بالاتر است. اين موضوع در گزارش‌هاي بهار هم خودشان را نشان دادند.

او با تاكيد بر اينكه سياست‌هاي انبساطي بانك مركزي همچنان ادامه دارد، افزود: عملا بانك مركزي يك ماه است كه سياست خود را كاملا عوض كرده است. اين سياست انبساطي مي‌تواند باعث رشد بازار دلار و سهام شود. اما نكته مهم اينجاست كه بازار سهام در حال حاضر با ريسك جدي سياسي روبرو است.

مظفري با تاكيد بر اينكه دلار نيما با رشد همراه شده و توانستن ۴۳ هزارتومان را پشت سر بگذارد، تصريح كرد: در همين راستا بايد گفت كه رشد خزنده دلار نيما اثر خود را در رشد فروش شركت‌ها و در نهايت در داده‌هاي تورمي نشان خواهد داد. همانطور كه در داده‌هاي تورمي ۳ ماهه ابتدايي مشخص بود. بخش مهمي از كنترل تورم به دليل عدم رشد نرخ دلار نيما بود كه يك سياست كاملا غلط و دستوري بود و اصلا از تورم بقيه بخش‌ها كم نكرد.

 

فضاي بنيادي بازار سهام چگونه است؟

در روزهاي اخير معاملات بورس نشان داد كه افت بيشتري ندارد و اميدواري‌ها به بازار را افزايش يافته است. مورد سوم فضاي بنيادي و گزارش شركت‌هاست. در حال حاضر نمود اوليه آن را در گزارش ماهانه شركت‌ها شاهد هستيم. گزارش‌هاي فصل بهار خوبي براي سهامداران رقم زده است و منجر به ايجاد گزارش ميان دوره‌اي خوبي نيز خواهد شد.

به گفته جواد صلاحي نرخ اوراق به‌طور ميانگين به ۳۰ نزديك شده است. ديگري جريان نرخ دلار نيما كه به ۴۳ نزديك شده، اما فعلا بازار واكنشي نسبت به آن نداشته است. سرمايه‌گذاران سعي مي‌كنند بيشتر تماشاچي و ناظر اين جريانات باشد. اما در هر صورت فضاي بازار باعث شده كمي خريدها عقب بيفتد.

در حال حاضر هزينه‌هاي نرخ برق، نرخ گاز، ماليات‌ها و همه اينها در كنار در پيش بودن مجامع شايد بتواند فشار فروش را كمتر كند و سرعت ريزش را بگيرد.

جواد صلاحي كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه نخستين موج كوتاه بورس با جريان نرخ بهره و نرخ سود رخ داده است، گفت: نرخ اوراق به‌طور ميانگين به ۳۰ نزديك شده است. ديگري جريان نرخ دلار نيما كه به ۴۳ نزديك شده، اما فعلا بازار واكنشي نسبت به آن نداشته است. سرمايه‌گذاران سعي مي‌كنند بيشتر تماشاچي و ناظر اين جريانات باشد. اما در هر صورت فضاي بازار باعث شده كمي خريدها عقب بيفتد.

او با تاكيد بر اينكه بازار در وضعيتي قرار دارد كه از نظر بنيادي توجيه‌پذيري منطقي و قوي دارد، افزود: رفته رفته گزارش و وضعيت بنيادي شركت‌ها و همچنين دخالت احتمالي حقوقي‌ها عمق فاجعه را كمتر خواهد كرد. پس در عين اينكه قبول داريم در كوتاه‌مدت همه‌چيز صفر و يكي خواهد بود اما با گذشت چند روز و چند هفته آن حالت كمرنگ‌تر مي‌شود.

نگراني‌هاي سهامداران نسبت به برخي سياست‌ها، سد محكمي در برابر غلبه تقاضا بر عرضه ايجاد كرده است. ابهامات پيرامون تاثير سياست‌هاي ارزي جديد بر سودآوري شركت‌ها، اثر مثبت اين اخبار را خنثي كرده است. سهامداران را راهي صفوف فروش كرد. خروج سرمايه‌ها از بازار و عدم تمايل آنها به بازگشت خطرناك شده است. گويي سهامداران به كلي اعتماد خود را به بازار از دست داده‌اند. اما با توجه به اينكه در حال حاضر حقوقي‌ها كم كم دست به‌كار شده‌اند احتمالا شاهد آغاز يك روند صعودي در كوتاه‌مدت خواهيم بود. در ادامه اين مساله مي‌تواند روي جريان پول تاثير بگذارد و كم كم بازار مسير جديدي را آغاز كند.

ارسال نظر