سقوط صادرات نفت عربستان به پايين‌ترين ركورد ۱۰ ماهه

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۳:۵۹:۳۸
کد خبر: ۳۱۶۰۱۵

صادرات نفت عربستان سعودي در ژوئن با افزايش مصرف داخلي و واگذاري سهم بازار به روسيه در بازارهاي آسيايي بزرگ، به پايين‌ترين ركورد در ۱۰ ماهه گذشته رسيد. به گزارش ايسنا، بررسي آمار رصد نفتكش توسط بلومبرگ نشان داد صادرات نفت عربستان سعودي در ژوئن، به ۵.۶ ميليون بشكه در روز كاهش يافت.

صادرات نفت عربستان سعودي در ژوئن با افزايش مصرف داخلي و واگذاري سهم بازار به روسيه در بازارهاي آسيايي بزرگ، به پايين‌ترين ركورد در ۱۰ ماهه گذشته رسيد. به گزارش ايسنا، بررسي آمار رصد نفتكش توسط بلومبرگ نشان داد صادرات نفت عربستان سعودي در ژوئن، به ۵.۶ ميليون بشكه در روز كاهش يافت. اين حجم صادرات تنها ۲۵۰ هزار بشكه در روز بيشتر از پايين‌ترين ركورد صادرات عربستان سعودي در ابتداي شيوع كرونا در سال ۲۰۲۰ است. پيش‌تر، آمار گردآوري شده توسط بلومبرگ نشان داد كاهش صادرات نفت عربستان سعودي، نيمي از يك ميليون بشكه در روز كاهش صادرات دريابرد جهاني در ژوئن در مقايسه با ماه مه بود. عربستان سعودي در كاهش جهاني عرضه نفت، پيشتاز بود كه احتمالا به دليل مصرف داخلي بيشتر نفت براي توليد برق به منظور تامين تقاضاي بالاتر در ماه‌هاي تابستان براي سرمايش بوده است. صادرات نفت دريابرد عربستان سعودي در ژوئن، ۵۲۹ هزار بشكه در روز كاهش يافت و به ۵.۶۰۶ ميليون بشكه در روز رسيد كه كمتر از ۶.۱۳۵ ميليون بشكه در روز در ماه مه بود. سواي كاهش فصلي صادرات نفت عربستان به دليل تقاضاي داخلي بالاتر، صادرات اين كشور با رقابت شديد از سوي روسيه روبروست كه صادراتش را به بازارهاي بزرگ آسيايي نظير چين و هند افزايش داده است. 


وب سايت «هندو بيزنس لاين» به نقل از داده‌هاي شركت ورتكسا نوشت: واردات نفت از روسيه به هند در ماه ميلادي گذشته، به ۱.۹۷ ميليون بشكه در روز رسيد كه بالاترين ميزان از ژوئيه سال ۲۰۲۳ بود. اِما لي، تحليلگر ارشد بازار ورتكسا نوشت: مجموع واردات نفت به چين در ژوئن، مأيوس‌كننده بود. با اين حال، برنامه اخير دولت براي ذخيره سازي ۵۸.۵ ميليون بشكه نفت در ذخاير بزرگ تا مارس سال ۲۰۲۵، احتمالا از واردات بيشتر نفت از روسيه حمايت خواهد كرد. بر اساس گزارش اويل پرايس، به نظر مي‌رسد سعودي‌ها فعلا به روسيه اجازه داده‌اند سهم بزرگ‌تري در هند و چين داشته باشد كه هزينه اين كشور براي همراهي متحد خود در گروه اوپك پلاس براي پشتيباني از قيمت نفت است.

ارسال نظر