«تعادل» بررسی می‌کند

صعود بورس با بهبود فضای سیاسی

۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۰۰:۱۵:۲۵
کد خبر: ۳۱۶۰۲۲
صعود بورس با بهبود فضای سیاسی

انتخابات ریاست‌جمهوری بالاخره به آخرین مرحله خود رسید و با اعلام پایان شمارش تعرفه‌ها در تمامی شعب اخذ رای در داخل و خارج کشور، مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا، به عنوان ريیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری بالاخره به آخرین مرحله خود رسید و با اعلام پایان شمارش تعرفه‌ها در تمامی شعب اخذ رای در داخل و خارج کشور، مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا، به عنوان ريیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. بر همین اساس مجموع آرای مأخوذه (مجموع برگ‌های رای صحیح و باطله مأخوذه) داخل و خارج ایران ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی است که آرای کاندیداها بدین شرح است: مسعود پزشکیان حائز ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای و سعید جلیلی حائز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای. همان‌طور که پیش از این پیش‌بینی شده بود با پیروزی مسعود پزشکیان بازارهای مالی چند روزی واکنش مثبت نشان می‌دهند و پس از آن با اعلام برنامه‌های جدید تغییر مسیر می‌دهند و به عقیده این کارشناسان احتمالا مسیر بورس مثبت باشد. در اصل بهبود فضای سیاسی و مشخص شدن ريیس دولت جدید پس از هفته‌ها باعث شد که بازار سرمایه صعودی شود. بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته با پیروزی مسعود پزشکیان توانست واکنش مثبت خوبی نشان دهد و بازار سبزپوش شود. به عقیده برخی از کارشناسان بازار طی دو روز گذشته این پیروزی را پیش خور کرده است و احتمالا روند بازار تا انتهای هفته مثبت باشد. بازارهای موازی بورس نیز روندی قابل توجه داشته‌اند و به نوعی بازارها با پیروزی پزشکیان از ابهام و سردرگمی خارج شدند و یک مسیر جدید برای خود آغاز کردند. نکته قابل توجه اینجاست که بازار سرمایه از پیروزی پزشکیان استقبال کرد وگرایش به مثبت بسیار خوبی را تجربه کرد. در اصل این مثبت شدن بازار سهام پس از مدت‌ها باعث شد که
تک سهم‌های بازار نیز با افزایش قیمت مواجه شوند.

شاخص کل بورس روز گذشته با پیروزی نامزد اصلاح‌طلب بیشترین رشد شاخص را از ابتدای سال تا به امروز تجربه کرد و به نوعی درحال رکورد شکنی است. به عقیده بسیاری از کارشناسان پس از حدود یک هفته سبزپوشی، تالار شیشه‌ای معاملات مجددا تغییر رنگ می‌دهد و پس از آن با توجه به انتخاب وزیر اقتصاد و کابینه دولت و برنامه‌های اقتصادی مسیر خود را انتخاب می‌کند و پس از آرام‌آرام روند خود را آغاز می کند. همان‌طور که نهمین ريیس‌جمهور کشور در مناظرات گفته بود حداقل یک سال زمان لازم است که بازار سرمایه تغییر مسیر دهد؛ اما به عقیده کارشناسان احتمال دارد که این زمان کمی طولانی‌تر شود؛ چراکه بورس از سال 99 تا به امروز درگیر مشکلات بسیار زیادی بوده است و هر روز شاهد یک دخالت و دستکاری در شرایط بازار بودیم؛ در نتیجه جبران این وضعیت و بازگشت بازار سهام به حالت عادی خود ماه‌ها زمان می‌برد و نباید انتظار داشت که یک ماه پس از شروع دولت جدید شاخص جهش‌های سنگینی را تجربه کند و مثبت شود و باید صبور بود تا همه چیز از اصل و بنیاد درست شود.

شرایط مناسب بورس تهران

ابوالفضل ابراهیم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط بورس نوشت: «باتوجه به صحبت‌های قبل از انتخابات و نیز خبره‌تر بودن تیم اقتصادی آقای پزشکیان، بازار سرمایه به نتیجه انتخابات واکنش مثبتی نشان داد. به نظر می‌رسد اولین گام ایشان در راستای حمایت از بازار، باید تمرکز بر حذف قیمت‌گذاری دستوری باشد. ضمن اینکه باید تدابیری هم برای کنترل نرخ بهره اندیشیده شود؛ ریسک نرخ بهره بالا به ‌شدت مخرب بوده، و کنترل و کاهش آن تاثیر مستقیم بر تقاضای بازار سهام خواهد داشت. بهبود فضای سیاسی هم در افزایش تقاضای بازار سهام موثر خواهد بود. باتوجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و افت قیمت سهم‌ها در چند ماه گذشته، اغلب سهم‌ها از منظر تحلیلی مناسب ارزیابی می‌شوند و اکثر صنایع بورسی، پتانسیل رشد دارند. البته باید چند روزی صبر کرد تا بازار به تعادل برسد و بعد در مورد انتخاب گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کرد؛ ولی باتوجه به فضای سیاسی و متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام، گروه‌های بانکی، خودرویی و فلزات اساسی گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. البته که انتظار رشد برای کلیت بازار سهام را داریم.»

بازار از دریچه معاملات

در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه شاخص کل بورس تهران 88 هزار و 179 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 188 هزار و 849 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 23 هزار و 55 واحدی در رقم 698 هزار و 98 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد 819 واحدی به رقم 22 هزار و 973 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 6 هزار و 71 واحد به سطح 125 هزار و 58 واحد رسید.

روزشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و 538 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در این روز نماد فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن 39 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای بوعلی، وامید، تاپیکو و ثمسکن بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای جم، سپید، تجلی، وبملت و وخاور تعلق داشت.

روز گذشته نمادهای فملی، فولاد، فارس، شپنا، شستا و تاپیکو نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، شگویا و هرمز بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد ولکار بیشترین تراکنش را داشت و واعتبار و ثفارس در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فزر، معین و شفام بیشترین تراکنش را داشتند. در اولین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 21 هزار و 590 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 8 هزار و 14 میلیارد تومان بود که 37 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 58 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 905 میلیارد تومان رسید. در معاملات این روز نماد فزر بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 129 میلیارد تومان بود. پس از فزر، وبانک بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثفارس و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 422 میلیون و 816 هزار و 752 سهم در صدر قرار گرفته است. حفارس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وتجارت و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 520 نماد صف خرید داشتند و 55 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 2026 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 2 هزار و 998 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 26 درصدی به 172 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر