عضو هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام:

سیاست نادرست وزارت کشاورزی باعث کاهش دام کشور

۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۰۰:۴۸:۴۱
کد خبر: ۳۱۶۰۴۴

به گفته عضو هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران سیاستگذاری نادرست وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص نهاده برای شمار قابل‌توجه دامداران کوچک به کاهش جمعیت دامی کشور انجامید و جبران این زیان تا سه سال زمان می‌برد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران سیاستگذاری نادرست وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص نهاده برای شمار قابل‌توجه دامداران کوچک به کاهش جمعیت دامی کشور انجامید و جبران این زیان تا سه سال زمان می‌برد.

احمد سلحشور، عضو هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفت‌وگو با ایلنا شرحی از آخرین وضعیت خوراک دام و جمعیت دام سبک کشور ارائه کرد و گفت: در سال‌های گذشته جمعیت دام مولد به دلیل سیاست‌های اشتباه وزارت جهاد کشاورزی به‌طور چشمگیری کاهش یافت، در واقع پس از ایجاد سامانه بازارگاه برای دامداران کوچک که تعداد آنها هم در کشور بسیار زیاد است سهمیه نهاده در نظر گرفته نشد و یا سهمیه‌ای که اختصاص گرفت به اندازه‌ای کم بود که تنها برای حداکثر ۱۰ روز کفایت می‌کرد و دامداران مجبور بودند خوراک را از بازار سیاه تهیه کنند، اتفاقی که سبب شد این دامدارها دست به کشتار دام بزنند و کشور با کمبود دام سبک مواجه شد. البته در سال جاری به این دلیل که قیمت خوراک دام آزاد و یارانه‌ای با وفور خوراک به هم نزدیک شده این مشکل از بین رفته است.

وی افزود: دو تا سه سال زمان می‌برد تا زیان برآمده از این کشتارها در بازار گوشت قرمز جبران شود و در این شرایط وزارت جهاد برای تعدیل بازار گوشت اقدام به واردات گوشت گرم و در ادامه واردات دام زنده کرده است.

سلحشور در پاسخ به اینکه اجرای سیاست تعدیل بازار از طریق واردات تولیدکنندگان داخل را متضرر می‌کند، گفت: من با تولیدکنندگان دام که از سیاست واردات وزارت جهاد استقبال نمی‌کنند موافق هستم اما در شرایط کنونی چاره‌ای غیر از واردات برای تثبیت بازار وجود ندارد چون بیشتر دام گوشتي کشور از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: با این حال واردات دام زنده به واردات گوشت ارجحیت دارد زیرا در واردات گوشت گرم، یارانه‌ای که دولت به تامین این کالا اختصاص می‌دهد به جیب تولیدکننده خارجی می‌رود و منفعتی برای دامدار داخلی ندارد اما ورود دام مولد و پرورش آن به دست دامدار ایرانی سیاستی است که به‌طور موقت می‌تواند به نفع دامداران باشد اما تداوم آن در طولانی‌مدت به یقین به ضرر آنها می‌انجامد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در تشریح وضعیت تامین نهاده توضیح داد: در حال حاضر تامین نهاده‌ها برای انواع دام، طیور و آبزیان در بازار در شرایط پایداری قرار دارد و نهاده به اندازه کافی هست و پیش‌بینی می‌شود این ثبات تا نیمه اول سال جاری نیز برقرار باشد ضمن اینکه وضعیت مطلوب بارش‌ها در سال جاری در تامین خوراک دام کمک‌رسان بود.

وی افزود: با این حال اکنون اما واردکنندگان با مشکل کمبود ارز برای واردات روبرو هستند و اگر تخصیص‌ها به مشکل بربخورد ثبات کنونی تداوم نخواهد داشت.

سلحشور اضافه کرد: دولت در اقدامی جدید نیاز کشور به نهاده‌های مختلف را در طول سال مدیریت می‌کند، این اقدام در کل خوب است و ما پیش از این شاهد بودیم ثبت سفارش‌ها مدیریت‌شده نبود و عرضه و تقاضای نهاده‌ها در بازار داخل تناسب نداشت اما اکنون برای واردات انواع نهاده سقف تعیین شده و وقتی واردات به این سقف نزدیک می‌شود ثبت سفارش برای آن صورت نمی‌گیرد. با این حال مهم است که این سیاست درست مدیریت شود و پیامدهای این تصمیم در نیمه دوم سال نمایان می‌شود، زیرا در ماه‌های گذشته در بنادر و گمرکات کشور مقادیر زیادی نهاده ذخیره شده که تا نیمه اول امسال می‌تواند تقاضای بازار را تامین کند.

ارسال نظر